Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
"Opera er en slags følelsernes fitnesscenter. Her kan vi træne både vores kærlighedsmuskel og vores angstmuskel. Ligesom vi går i fitnesscentret for at træne vores fysiske muskler, så vi er i form til at møde tilværelsen. Men det er ligesom nede i fitnesscentret: Det nytter ikke noget at stå og kigge på maskinerne. Man skal selv gøre arbejdet." Kasper Holten er en eksperimenterende og ofte kontroversiel instruktør og operachef. Hans bog er ikke en operaguide. Det er hans personlige fortælling om opera: Om hvordan han selv som barn blev grebet af kunstarten; om stemmerne; om koret; om arierne; om 6 operamesterværker (Carmen, Orfeo, Figaros bryllup, Wozzeck, Valkyrien, La traviata); om de store operahuse, hvor han har instrueret (Operaen på Holmen, Wiener Staatsoper, Royal Opera House Covent Garden, La Scala); om instruktørens, dirigentens og scenografens rolle; om hvordan en operaopsætning bliver til. Alt er krydret med hans egne refleksioner, anekdoter, eksempler og fotos. Playliste med 43 indspilninger af arier, kor etc.
Søren Schauser tager sin læser med på en rejse gennem den klassiske musiks historie, fra de første musikteoriers begyndelse hos de gamle grækere til Wagners store operaer. Musikrejsen er en færd gennem den menneskelige civilisation, åndshistorien og de store epoker. Søren Schauser skriver virtuost og perspektiverer løbende den store historie med de banebrydende musikværker
Musikken og især Richard Wagner spillede en meget stor rolle i Thomas Manns liv og forfatterskab. “Jeg skaber så megen musik, som man med rimelighed kan skabe uden musik”, skriver Mann. Han regner sig blandt digterne til musikerne.Denne bogs fire første hovedkapitler behandler romanen Buddenbrooks, novellerne Tristan og Vølsungeblod og romanen Trolddomsbjerget, alle ud fra synsvinklen ‘musikken’, hvilket langt hen ad vejen vil sige Richard Wagner. Det er ham, Thomas Mann tænker på, når han i sin store musikerroman Doktor Faustus skriver: “Den højeste passion gælder det absolut suspekte”, og om Manns livslange “entusiastiske ambivalens” i forhold til Wagner handler det femte kapitel, som også beskriver, hvor skæbnesvanger denne ambivalens blev for Thomas Mann og hans familie efter Hitlers magtovertagelse i 1933. Doktor Faustus er emnet for bogens sjette kapitel; romanen skildrer i en art parallelforløb komponisten Adrian Leverkühns og Tysklands skæbne i første halvdel af det 20. århundrede.Thomas Mann har gennem hele sit forfatterskab – direkte og indirekte – beskæftiget sig med musikken, dens væsen, dens gåde. Den store ironiker har fået sin livsholdning bekræftet og underbygget ved musikkens principielle tvetydighed.Niels Bille Hansen (født 1932) er cand.mag. i dansk og tysk. Har undervist i gymnasieskolen, lavet udsendelser i Danmarks Radio om Thomas Mann og musikken og undervist i Thomas Mann på Folkeuniversitetet. Medstifter af Det Danske Thomas Mann Selskab.
Uanset om man skal se opera for første eller 117. gang i sit liv, har man glæde af at sætte sig ind i, hvad operaen handler om. Handlingen kan i mange operaer nemlig være mildest talt indviklet, og selvom man nyder musikken, stemmepragten og scenografien, bliver oplevelsen først fuldendt, når man kan følge med i, hvad der foregår – scene for scene, akt for akt."Opera. 90 værker akt for akt" gennemgår i detaljer handlingen i de hyppigst opførte og mest populære operaer. Udvalgt fra 400 års farverig operahistorie. Ledsaget af nutidige og historiske illustrationer fra opførelser i ind- og udland.LEIF V.S. BALTHZERSEN er mag.art. i musikvidenskab. Han har arbejdet med musikformidling i over 30 år og er en efterspurgt foredragsholder i hele landet.
Richard Wagner er en af de mest legendariske skikkelser inden for klassisk musik og var allerede i sin levetid og så sandelig også i tiden efter stormombrust og kontroversiel. Både hans privatliv og hans værker, herunder mesterværket Nibelungens ring, har skabt mytedannelse og storslåede musikoplevelser.Wagners verden søger at give en forståelse af hans operaværk gennem en belysning af personen Wagner og hans udvikling som kunstner formet af den meget foranderlige verden, der omgav ham, og som ledte til den tidløse musik, han komponerede. Især mødet med Arthur Schopenhauers filosofi i 1854 og det forrygende ven- og senere fjendskab med filosoffen Friedrich Nietzsche blev afgørende for Wagners kunst. Bogen præsenterer tre centrale tolkningsnøgler og gennemgår opførelsespraksis for Wagners værker, som den har ændret sig gennem tiden.Afslutningsvis reflekteres der over Wagners store betydning i eftertiden, herunder hans antisemitisme og forbindelsen mellem ham og nazismen. Richard Wagner vil nok altid fremstå som en stor kunstner med både en lys og en mørk side.
Bogen her er en kort rundrejse til vigtige punkter i dansk operahistorie og en lige så kort opsummering af vigtige tendenser i operagenrens liv her i landet. Der er eksempler fra konkrete aktuelle opsætninger og tendenser, der kan sætte det historiske i perspektiv og pege fremad mod operaens udviklingsmuligheder. Nila Parly har fokus på tilskueroplevelsen og bogen er både diskuterende og essayistisk i sit udtryk.Nila Parly er operaforsker, dramaturg og forfatter. Hun er tidligere lektor ved Københavns Universitet og har en ph.d. i musikvidenskab fra Københavns Universitet. Nila Parly er desuden uddannet operasanger fra Roms konservatorium Santa Cecilia.OM ISCENESATTeaterkunst udspiller sig i nuet på scenen og lagres i publikums erindring. Hver opførelse af et stykke er unik i sig selv og vil altid adskille sig lidt fra de øvrige opførelser. Men som i alle andre kunstgrene betjener også teatret sig af sine egne greb, som gør netop teatret til noget særligt. Scenekunsten flytter sig hele tiden. Nye udtryk opstår i mødet mellem scene og sal. Teater kan noget helt særligt og noget meget forskelligt. Det har sin egen historie, og det er den historie, bogserien ISCENESAT gerne vil formidle.
Operabogen er den perfekte guide til alverdens operaer helt tilbage fra operaens opståen og op til slutningen af det tyvende århundrede. De to bind omfatter til sammen 192 operaer og beskriver endvidere en lang række af historiens største komponister. Bogen er en spændende guide for de helt store operaelskere.Bind 1 beskriver operaer fra A til O ordnet efter komponistens navn.idden /title /head body center h1 403 Forbidden /h1 /center /body /htmlGerhard Schepelern (1915-2004) var en dansk forfatter og musikkender. Han er blandt andet kendt for "Operabogen", en operafører, der er udkommet i et væld af opdaterede udgaver, og som enhver operaelsker vil sætte pris på.
En række analytiske gennemgange af de kvindelige hovedpartier i Richard Wagners værker fra Den flyvende Hollænder til Parsifal. Med afsæt i Carl Dahlhaus' og Carolyn Abbates teorier fokuseres der på orkester- og sangstemmernes klanglige og melodiske betydning for værkernes komplekse dramaturgi, hvilket giver anledning til en kritisk dialog med repræsentanterne for den traditionelle feministiske Wagnerforskning. Wagners kvindefigurer er ofte blevet beskrevet som undertrykte ofre, fordi de agerer som redskaber for mændenes forløsning, og fordi de næsten altid dør i slutningen af operaen. Men Wagners fremstilling af forholdet mellem kønnene er langt mere nuanceret, end de gængse "elendigheds"-analyser lægger op til.
FÅS OGSÅ SOM E_BOGDenne samling af artikler, alle om opera, forener et livs fascination af opera. Bidragene stammer fra mange kilder, hvoraf nogle ikke tidligere har været publiceret.Bogen diskuterer forskellige operakomponister og deres værker. Den giver en kritisk vinkel på de enkelte værker og kan være med til at skabe debat om operaens form. Den behandler værker fra Mozart til Wagner og afspejler Bernard Williams holdning til komposition og opførelse og musikkens evner til at bevæge både følelser og intellekt Artiklerne viser Bernard Williams passion og klarsynethed. De viser og illustrerer operaens vedvarende kraft som kunstform. Bernard Williams er en kendt engelsk musikkritiker og har tidligere været professor i filosofi.
Historien om operasangerinden Tina Kibergs liv, barndom, ungdom, den lysende karriere som operasangerinde med Wagner som speciale på Det Kongelige Teater og en række store operascener verden over, - til hendes møde med canceren, der er livstruende. Men også historien om mirakuløs helbredelse, genoptagelse af karrieren, nu med en erfaring og en bagage der sætter alle oplevelser i et større perspektiv.
ANMELDELSER HAR VÆRET en del af den offentlige samtale om kunsten, siden oplysningstiden fejede hen over Europa og omdannede enevælde til demokrati.I dag er dagblade og ugeaviser, som siden 1700-tallet har tilbudt anmeldelser som udgangspunkt for en offentlig diskussion af kunsten, under hastig forandring. Trykte aviser forvandles til netmedier, og mængden af anmeldelser er dalende. Det gælder også på kompositionsmusikkensområde – er det godt eller skidt?De 16 tekster, der udgør denne antologi, belyser og diskuterer musikkritikkens opkomst, udvikling og formål med fokus på klassisk og ny kompositionsmusik i Danmark.Foruden debatskabende tekster af musikpersonligheder som Nikolaj Szeps-Znaider og Karl Aage Rasmussen og portrætter af berygtede musikkritikere som Hansgeorg Lenz rummer antologien skønlitterære bidrag af bl.a. UrsulaAndkjær Olsen. Med tekster af anmeldere og forskere giver den eksempler på, hvordan musikkritik har været udøvet, bør udøves – og kunne udøves i fremtiden.
Gracchus is a grand opera that tells of an unforgettable human drama set to soaring music. The whole unfolds according to the principles of the total work of art (Gesamtkunstwerk), incorporating perennial human themes while embracing music, poetry, dance, scenography, and philosophical reflection in a spectacle of emotional power whose purpose is to entertain and to edify. Besides the dialogue and lyrics, the libretto contains summary descriptions of the music for each scene giving the reader a substantive taste of the score. Though the plot has a historical basis being set in the late Roman Republic and centered on the life of Gaius Gracchus, a tribune of the people, the story uses that period to create a socio-political allegory of contemporary times. The text and score of Gracchus do not, finally, just combine but merge to produce a single aesthetic phenomenon inspired by the roots of opera, epic literature, and the dramatic tradition of classical tragedy.
Feminist analysis of some of the most performed works in the American-opera canon, emphasizing the voices and perspectives of the sopranos who brought these operas to life.
"The musicals playing in 1924 were a stunning combination of the old and the new. William Everett reveals, in this compelling new book, a transnational network of stars, creators, producers and shows where established performers appeared alongside youthful talent that included George Gershwin, Gertrude Lawrence, and Fred and Adele Astaire"--
"Containing ample quotes from his reviews, the book details performances and performers; most of them world-famous; others obscure but deserving of greater fame. Some, the author admires deeply; a few, not so much. These are not just verbal descriptions. Epstein provides URLs of videos and audio recordings that enable you to click along to see and hear what he saw and heard. Going back in real time to as far as his elementary school days and the pop music of that era, he even tells you about that period in time-about Captain Video and Captain Kangaroo on TV and about Tarzan serials at Saturday morning movie-theater kiddie shows"--
This one-act opera tells the story of Madeleine, a young woman who is torn between her love for a wealthy suitor and her duty to her family. Featuring beautiful music and evocative lyrics, this opera is a masterpiece of the genre. This book includes the libretto in French and English, as well as notes on the history and production of the opera. It is a must-have for fans of opera and classical music.This work has been selected by scholars as being culturally important, and is part of the knowledge base of civilization as we know it.This work is in the "public domain in the United States of America, and possibly other nations. Within the United States, you may freely copy and distribute this work, as no entity (individual or corporate) has a copyright on the body of the work.Scholars believe, and we concur, that this work is important enough to be preserved, reproduced, and made generally available to the public. We appreciate your support of the preservation process, and thank you for being an important part of keeping this knowledge alive and relevant.
Based on the true story of a Native American princess and a Spanish conquistador, Natoma is a romantic and tragic opera that explores the clash of cultures and the power of love. With soaring melodies and lush orchestrations, Victor Herbert's score is a masterpiece of American operatic art. Joseph Deighn Redding's libretto is full of poetic language and dramatic tension, making Natoma a timeless work of music theater.This work has been selected by scholars as being culturally important, and is part of the knowledge base of civilization as we know it.This work is in the "public domain in the United States of America, and possibly other nations. Within the United States, you may freely copy and distribute this work, as no entity (individual or corporate) has a copyright on the body of the work.Scholars believe, and we concur, that this work is important enough to be preserved, reproduced, and made generally available to the public. We appreciate your support of the preservation process, and thank you for being an important part of keeping this knowledge alive and relevant.
The Tuneful Voice: Selected Libretti presents a collection of works by Eugene Benson, professor, novelist, playwright, and editor, written over a fifty-year period. The volume includes adaptations of the writings of such prominent authors as Jane Austen, Charles Dickens, and Oscar Wilde as opera, operetta, musical theatre, and oratorio. The death of Canadian painter Tom Thomson is probed in the oratorio The Mystery of Canoe Lake, and the extraordinary story of the Canadian theatre mogul Ambrose J. Small is dramatized in the musical The Millionaire Who Disappeared. Other subjects range from the Middle Ages to the twentieth century.This is a book, rich in detail and personal insight, and an illuminating exploration of how musical theatre in its various genres is created. Benson's work has been performed by the Canadian Opera Company, the Stratford Festival of Canada, the Guelph Spring Festival, Toronto Operetta Theatre, Westben Arts Festival, Opera-in-Concert (Toronto), Stratford Summer Music, and broadcast by the Canadian Broadcasting Corporation.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.