Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Denne bog samler argumenter mod kvinders uddannelses-, stemme-, valg-, erhvervs-, leder-, forældremyndigheds- og selvbestemmelsesret i Danmark gennem 150 år. Argumenterne har sat dybe spor i den offentlige debat og er blevet ført af højtplacerede mænd fra Johan Ludvig Heiberg i 1850’erne til Morten Messerschmidt i 2015. Der er også eksempler på kvinder, som har argumenteret imod kvinders evner og rettigheder.I bogen gennemgås og fortolkes argumenterne og mønstrene i dem. Tidsånden har eksempelvis ændret argumenternes retorik. I 1852 gjorde man Kvinders og mænds talenter og evner til noget gud- og naturgivent, som der ikke kunne ændres på. Kvindens livsopgave var moderskabet. I 2015 henviste man til kvindens forvirring eller mangel på erfaring. Bogens citater er velresearchede og stammer fra artikler, breve og udtalelser fra politikere, embedsmænd, videnskabsmænd og kulturpersonligheder.Birgitte Possing, dr.phil., f.1952, er professor emerita i historie og antropologi. Hun er forfatter til værker om ikoner i dansk og europæisk kulturhistorie fra Natalie Zahle over Henrik Ibsen til Clara Zetkin. Senest har hun skrevet om kunsten at skrive en biografi og om sammenhængen mellem biografi, køn og historie, et felt, som hun har høstet international anerkendelse for. Birgitte Possing er medinitiativtager og forfatter til Dansk Kvindebiografisk Leksikon. Modtager af bl.a. Weekendavisens litteraturpris (1993) og Årets Danske Faglitterære Pris (2014).
Manipulation er den reviderede udgave af Klaus Kjøllers bog fra 1991. Den har siden udgivelsen solgt 25.000 eksemplarer i.Bogen handler om, hvordan man manipulerer med andre mennesker for at få sin vilje. Den er derfor blevet kaldt den ækleste bog. Men det er også en bog der kan ændre ens liv.Bogen viser, hvordan man opfatter hinanden, og hvordan man styrker sit image over for ´modstanderen´. Den gennemgår persontyper og en lang række metoder, som man kan bruge til at manipulere i forskellige situationer: Hvordan får man sin vilje over for tryghedsnarkomaner, karrieremagere, fanatikere, skrankepaver. Skal man hidse sig op, snakke modstanderen efter munden, gøre hende utryg, bekræfte hendes opfattelse osv.?Bogen er også en vaccination mod manipulation: Hvordan undgår man at blive manipuleret? Hvad, hvem og hvornår skal man passe på?Denne nye, reviderede udgave er tilpasset det nye årtusindes skærpede krav og ændrede livsvilkår, og det har gjort den om muligt endnu mere nødvendig. Med sine nye kapitler om indoktrinering (systematisk manipulation) og hjernevask er den yderst relevant i en tid, hvor medierne er fulde af f.eks. terrorangst og nye fjendebilleder.
Leif Becker Jensens klassiker Indføring i tekstanalyse giver en grundlæggende introduktion til, hvordan man analyserer tekster. En central pointe i bogen er, at der ikke findes én grydeklar metode til tekstanalyse, men at måden, man analyserer tekster på, til syvende og sidst er bestemt af de spørgsmål man stiller til teksten. Bogen gennemgår en lang række begreber, der kan bruges som værktøjer både i tekstanalysen og i fremlæggelsen af den. Denne udgivelse er en udvidet og revideret version af den første og populære udgave fra 1997.
Ny Opdateret 2023 udgaveHvis du vil lære mere om, hvordan man lynhurtigt indgår venskaber og skaber personlige forhold, selv under de mest usandsynlige omstændigheder, bør du læse denne fantastiske bog af Dale Carnegie.Inden Dale Carnegie begyndte at skrive bøger, havde han opnået stor anerkendelse indenfor ledelses- og kommunikationskurser på en række af USA’s og Europas førende Universiteter. Vind venner, indflydelse og fremgang er skrevet med baggrund i erfaringer herfra og som en praktisk guide, der giver dig inspiration og viden til at hvordan du kan tænke og agere for at opnå succes i arbejds- og privatliv.Dale Carnegie var gennem hele forfatterskabet optaget af temaerne selvværd, assertion og kommunikation og han er bl.a. blevet kaldt ”venskabskunstens ypperstepræst” og ”selvhjælpsgenrens fadder”.Vind venner, indflydelse og fremgang har siden den udkom, revolutioneret måden at tænke, og leve livet på. Bogen er bl.a. i solgt over 30 millioner eksemplarer over hele verden. I 2011 lå den som nr.19 på TIME Magazines liste over de 100 mest indflydelsesrige bøger nogensinde skrevet.Bogens redskaber er struktureret omkring emnerne:• Få venner i en fart• Vind popularitet• Overbevis andre om dine synspunkter• Få nye klienter og kunder• Bliv en bedre taler• Smit andre med entusiasmeVind Venner, indflydelse og fremgang er samtidig en morsom læsning, der med konkrete eksempler, øvelser og historier, giver dig en viden om, hvorfor meget er mislykkedes, og gør dig klogere på, hvordan livet kan leves.Dale Carnegie har også skrevet ”Lev livet uden bekymringer” og ”Kunsten at blive en effektiv taler”, som alle er udgivet på dansk af Paludans forlag.
Hvis man skal være god til det med penge, handler det ikke nødvendigvis om, hvor meget man ved. Det handler mere om, hvordan man opfører sig. Og det er svært at lære, selv for de rigtigt kvikke.Penge—investeringer, privatøkonomi og forretningsbeslutninger—er typisk noget, man underviser i med udgangspunkt i matematik, hvor data og formler kan fortælle os nøjagtigt, hvad vi skal gøre. Men i den virkelige verden træffer vi ikke beslutninger om vores penge baseret på regneark. Vi træffer dem ved middagsbordet eller i et mødelokale, hvor vores egen personlige historik, vores verdenssyn, ego, forfængelighed, markedsføring og alskens drivkræfter er rodet sammen.I Pengenes psykologi præsenterer den prisvindende forfatter Morgan Housel 19 korte fortællinger, som udforsker de forunderlige måder, vi tænker på penge. Det drejer sig om psykologiske mekanismer og brugbare indsigter, der kan hjælpe, når det handler om vores egen privatøkonomi og investeringer.
Helene Uri er optaget af, hvordan kvinder og mænd bruger sproget, og af hvordan vi bliver omtalt. For ti år siden begyndte hun at klippe artikler ud og lægge dem i en blå mappe. Hun finkæmmede bøger, i smug lyttede hun til samtaler i bussen og til fester, hun målte taletid og optalte nekrologer - på jagt efter, hvad vi siger, hvordan vi siger det, og hvem der siger det. Det, hun fandt, var langt fra en verden, hvor kønnene er ligestillede. I Helene Uris afslørende og veloplagte bog vil du genkende dig selv, få nye indsigter, blive meget overrasket - og more dig over noget, som måske i grunden ikke (kun) er til at grine af. "Et pletskud ... Skarp, indsigtsfuld og vittig." *****
Hvordan og hvorfor virker teksten og ordene, som de gør? Og hvordan kan du blive bedre til at styre de midler sproget tilbyder? Det samme indhold kan udtrykkes på utallige måder. Hvordan vi gør det, er afgørende for hvordan andre opfatter os og vores budskab. Sprogets form rummer både mærkbare, sanselige og usynlige, udtryksmidler: Ordenes lyde, ordklassernes temperamenter og sætningernes vægtfordeling og takt former modtagerens oplevelse af budskabet og det skrevne. Stilistisk viden gør dig mere bevidst om de midler, du har til rådighed, og som analyseapparat giver den dig et redskab til at få hul på en tekst faglitterær som skønlitterær. Hovedvægten i Stilistik til tiden ligger på eksempler fra de fagtekster, der omgiver os i vores hverdag: fra journalistik og reklamer over forretningsbreve, lovtekster og bibelsprog til medie- og talesprog. Med afstikkere til lyrik og skønlitteratur.Bogens stilistiske begrebsapparat er aktuelt for analyser af både nutidig og ældre sprogbrug og for selvstændig tekstproduktion.
Diskursanalyse har efterhånden etableret sig som forskningsretning inden for humaniora og samfundsvidenskab.Der er sket en betydelig udvikling inden for diskursanalytiske metoder, metodologier og analyseformer, hvor kendte tilgange har måttet stå deres prøve og nye tilgange er kommet til. Diskurs og praksis - teori, metode og analyse fører udviklinger inden for diskursanalyse up to date og præsenterer nyere diskursanalytiske tilgange, som ikke tidligere er blevet introduceret sammenhængende på dansk. Bogen fokuserer især på multimodale tilgange, hvor både sproget og andre udtryksformer (fx billeder, kropssprog og artefakter) behandles analytisk. Desuden præsenterer bogens kapitler forskellige måder, hvorpå forholdet mellem diskurs og praksis kan forstås og analyseres. Det er et krævende arbejde at tilrettelægge og udføre gode diskursanalyser. Ambitionen med Diskurs og praksis - teori, metode og analyse er derfor at klæde læseren på til selv at kunne gennemføre faktiske diskursanalyser. Bogen lægger op til en metodisk reflekteret analyse, hvor analyseredskaberne ikke anvendes mekanisk, men involverer selvstændig tænkning og dømmekraft. Bogens forfattere er alle tilknyttet Mattering: Center for Diskurs og Praksis ved Institut for Kommunikation, Aalborg Universitet.
Fiktionens genrer. Teori og analyse er en indføring i analyse af fiktion. Bogen introducerer til teorier om fiktion og genre og præsenterer et sæt af analytiske tilgange til fiktion af enhver art. Ved at anlægge en formel vinkel på fiktion og genrer, demonstrerer bogen, hvordan fiktion fungerer i forskellige genrer og retter opmærksomheden mod de vilkår for menings- og betydningsdannelse, som læser og publikum møder i fiktion. Bogen integrerer teorier om fiktion og genrer med et bredt spektrum af analytiske tilgange til specifikke genrer, fx romaner, digte, komedier, spillefilm og billedbøger. Fiktionens genrer. Teori og analyse falder i to dele. I første del præsenteres henholdsvis bogens fiktions- og genrebegreb og de to begrebers historie. Denne teoretisk orienterede del af bogen afsluttes med en model til analyse af fiktion. I anden del behandles lyrik, fortælling (epik), drama, børnelitteratur og levende billeder. Alle kapitlerne omfatter præsentation af både analytiske begreber og de vigtigste genrer. Anvendelse af analytiske begreber, fx rim, rytme, komposition, plot, fortæller og replik, demonstreres på litteratur og levende billeder. Fiktionens genrer. Teori og analyse henvender sig til litteratur- og danskstuderende og studerende ved beslægtede fag på universiteter og seminarier.
Argumenter i kontekst er en introduktion til argumentationsanalyse, som trækker på de tre klassiske argumentationsteorier; logik, retorik og dialektik.Niels Møller Nielsen betragter argumentation som en sproglig begivenhed, som i lighed med andre sproglige begivenheder må forstås i sammenhæng med den kontekst de ytres i - men som samtidig må forstås i forhold til vores kulturelt forankrede forestillinger om hvad fornuft er og bør være.Bogen henvender sig til alle, der vil lære at analysere argumenterende tekster, og som ønsker at forstå, hvordan man kan afgøre om argumentation er god eller dårlig, rimelig eller urimelig, etisk eller uetisk
Bland blot genrerne er en grundig gennemgang af de forskellige traditioner og synsvinkler, der er anlagt på tekster inden for litteraturvidenskab, diskursanalyse, kognitionsvidenskab og sprogvidenskab. Bogen samler trådene fra de forskellige tilgange i en fælles forståelse af genre- og tekstbegrebet og præsenterer et begrebsapparat, der gør det muligt at overskue, vurdere og analysere tekstarter på et fagligt niveau.Bland blot genrerne er specifikt henvendt til studerende ved de humanistiske uddannelser på universiteterne, men er på grund af sin alsidighed samtidig bredt orienteret mod alle fag, der behandler og arbejder med tekster og genrebegrebet samt en ideel grundbog til lærere på ungdomsuddannelser, hvor genrer og tekstarter spiller en stadig større rolle.
En grundbog til arbejdet med faktiske tekster i undervisningsfaget dansk i læreruddannelsen og en inspirationsbog til alle, der interesserer sig for argumentation. Peter Fregerslev præsenterer en række sproglige analyseværktøjer og demonstrerer, hvordan et fokus på argumentation kan danne en rød tråd i arbejdet med faktiske tekster. Forfatteren introducerer til en kommunikativ didaktik, hvor undervisning bygges op i tæt samspil mellem receptive og produktive læringsformer, og hvor der er vægt på mundtlighed, skriftlighed og argumentationsanalyse. Argumentation og faktiske tekster kan anvendes inden for flere faglige moduler i læreruddannelsen. Således både lokale moduler om faktiske tekster og de nationale moduler Literacy og Multimodale tekster. Bogen retter sig umiddelbart mod læreruddannelsen, men kan også anvendes i mange andre uddannelser: på gymnasier, på journalistuddannelsen og inden for diverse universitetsuddannelser.
En diskurs er en organiseret, sprogligt funderet måde at tale om ting på, hvor nogen siger noget kvalificeret og meningsfuldt til nogen. Diskursanalyser koncentrerer sig om, hvad der er på spil, når mennesker skaber og etablerer mening om verden. Gennem de seneste årtier har diskursanalyse været domineret af tre forskellige tilgange til diskurser. Den første tilgangsform lægger vægt på diskursernes indhold (oppefra og ned). Den anden analysetilgang koncentrerer sig om, hvordan mennesker skaber, etablerer og repræsenterer diskursiv mening (nedefra og op). I den tredje tilgang fokuserer diskursanalysen på spændingsfeltet mellem etablerede diskurser og etableringen af diskurser (midt i ). Med udgangspunkt i eksempler og begreber fra disse tre tilgangsformer præsenterer denne bog et forslag til, hvordan studerende og andre nysgerrige kan lave deres egen værktøjskasse af både diskursanalytiske og ikke-diskursanalytiske begreber, der kan anvendes i analyser af, hvordan mennesker agerer i, under, med og imod magtsystemer. Anne Klara Bom, der er adjunkt ved Institut for Kulturvidenskaber på Syddansk Universitet, anvender desuden bogens analysemodel i to konkrete analyser. Heri viser hun, hvordan den diskursanalytiske metode kan bruges i analyser af aktuelle problemstillinger inden for samfundsvidenskab og humaniora.
"Stilen er mennesket", sagde den franske naturhistoriker G.L.L. Buffon i 1753, og siden har vores begreber om stil udvidet sig til et vidtforgrenet stofområde.Stilistik har spillet en særlig rolle for litteraturopfattelsen i en fransk kontekst, men efterhånden rækker relevansen af fransk stilistik både ud over snævert nationale og faglige rammer. De seneste tyve års intense litteraturteoretiske debat om stil har relevans for alle, der arbejder med litteratur og tekstanalyse. Med undersøgelser af stilistikkens genstand og selve grundlaget for tekstanalysen udstikker den franske teori nye perspektiver også for kunst og kultur mere generelt.Gérard Genette er toneangivende med sin artikel "Stil og betydning" fra 1991, som nytænker stilistikkens område med et tværfagligt sigte. To andre hovednavne i debatten er Jean Marie Schaeffer og Laurent Jenny, den første med en semiotisk inspireret forståelse af det litterære, den anden med sit fokus rettet imod det enkelte værks singularitet.Sammen med antologiens øvrige bidrag skærpes spændingsforholdet mellem en videnskabeligt generaliserende forståelse af det litterære og et mere antropologisk og individorienteret begreb om stil.
”Mladen Dolars boger mærkværdigt underholdende, sådan som kun store intellektuelle fortællingerkan være det. Man opdager undervejs, at stemmen er et helt centralt filosofiskspørgsmål og en nøgle til genfortolkninger af etik, æstetik, politik ogmetafysik. Stemmen forener kroppen og sproget, ligesom koglekirtlen gjorde dethos Descartes, men med helt andre konsekvenser.” – Henrik Jøker Bjerre, filosofHvad er en stemme fornoget? Noget, vi kan beundre for dens skønhed? Noget, der overbringer meningfra en person til en anden? Er stemmen den bro, der forbinder den enkelte medde andre, naturen med kulturen, kroppen med sprog? Er stemmen ligefremløftestang for vores tænkning?En stemme – ikke andet er både en teori om stemmen og enhæsblæsende tur op igennem idehistoriens hav af stemmer, fra de gamle grækeretil den lacanianske psykoanalyse, vidende og vittigt fortalt af Mladen Dolar, hvilketgør bogen interessant for alle, der beskæftiger sig med kommunikation,filosofi, psykoanalyse, tale, retorik eller sang.Mladen Dolar (født 1951) er slovensk filosof,psykoanalytiker, kulturteoretiker og film- og musikkritiker. Dolar tilhører densåkaldte slovenske skole, der også tæller Slavoj Žižek og Alenka Zupančič, der beggesom Dolar arbejder med Jacques Lacans ideer om psykoanalysen i forhold tilpopulærkulturen.
Vi lytter, når Hendes Majestæt Dronning Margrethe 2. taler. Vi spidser ører foran fjernsynet og skyder endnu en nytårsaften ind i selskab med Dronningen. Hele 3,3 millioner af os hørte efter, da hun venligt, men bestemt opfordrede os til at følge coronaretningslinjerne i marts 2020. Ingen regent har talt så meget og så ofte til befolkningen. I sine 50 år som majestæt har hun holdt taler ved alt fra statsbesøg og jubilæer til åbninger, bryllupper og familiens fødselsdage. Vi tillægger Dronningens ord og stemme særlig betydning og roser hende for et sprudlende og kreativt sprog. Med vid og bid har hun favnet befolkningen som regent, tegnet sin forståelse af Danmark og skabt både samhørighed og eftertanke. Dronningen taler udkommer i anledning af majestætens 50-års regeringsjubilæum. I otte kapitler undersøger eksperter talerne ud fra en række faglige vinkler. De lytter efter det, hun kan, og de hører, hvorfor vi tier, når Dronningen taler. Lisa S. Villadsen (f. 1968) er ph.d. og professor i retorik ved Københavns Universitet. Bogens forord skrives af kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen. Bogens øvrige bidragydere er Jørgen Grønnegård Christensen, Tine Damsholt, Louise Fischer-Nielsen, Eva Skafte Jensen, Anne Jerslev, Sabine Kirchmeier, Jens E. Kjeldsen, Ulla Tofte, Lars Hovbakke Sørensen, Hanne Smith Pedersen og Carsten Madsen.
Here is an informative introduction to language: its origins in the past, its growth through history, and its present use for communication between peoples. It is at the same time a history of language, a guide to foreign tongues, and a method for learning them. It shows, through basic vocabularies, family resemblances of languages -- Teutonic, Romance, Greek -- helpful tricks of translation, key combinations of roots and phonetic patterns. It presents by common-sense methods the most helpful approach to the mastery of many languages; it condenses vocabulary to a minimum of essential words; it simplifies grammar in an entirely new way; and it teaches a language as it is actually used in everyday life.
Mundtlig retorik i danskfaget er en grundbog til arbejdet med mundtlighed i læreruddannelsens danskfag og en inspirationsbog til alle der interesserer sig for mundtlig kommunikation og formidling. Bogen kan anvendes inden for flere studieområder i læreruddannelsen, i forløb om mundtlighed og literacy og i arbejdet med fiktion og faktiske tekster.Mundtlig retorik i danskfaget præsenterer en lang række mundtlige genrer og discipliner og introducerer til retoriske analyseredskaber og didaktiske modeller der kan anvendes i planlægning af mundtlighedsundervisning i folkeskolen.Mundtlig retorik i danskfaget forsøger med den klassiske retoriske fagdidaktik som det centrale udgangspunkt at samle op på de didaktiske indsigter i mundtlighedsarbejdet der er oparbejdet inden for både dansk- og retorikfaget, og placere disse i en ny didaktisk kontekst hvor bl.a. digitale hjælpemidler spiller en rolle.
Retorik og metode handler om de måder, hvorpå man undersøger retorisk kommunikation. Vores fælles samtaler forandrer sig hastigt i disse år, og den stigende kompleksitet kalder på nye, tidssvarende tilgange.Bogen består af 12 kapitler, der hver præsenterer og diskuterer en aktuel metode. Blandt de metoder, der behandles, er digital tekstanalyse, tænkehøjt-læsning, interviewstudier, aktionsforskning, etnografisk feltarbejde, digital issue mapping og nærlæsning. Kapitlerne placerer metoden historisk, fremlægger dens vigtigste antagelser og greb og anvender den til at undersøge et nyere materiale.Retorik og metode er skrevet af skandinaviske retorikforskere og giver læseren en samlet fremstilling af metoder til arbejdet med retorisk kommunikation.
Hvilke teknikker kan hjælpe med at få en tekst til at lette fra papiret eller skærmen? Hvilke analyseredskaber kan få en præcis fortolkning frem i en oplæsning? Hvordan kan man bruge stemme og krop til at formidle tekstens budskab og nå sine tilhørere? Hvilke virkemidler kan man arbejde med for at gøre oplæsningen præcis og levende i forskellige genrer? Det er nogle af de spørgsmål, som Fra øje til øre giver svar på.Bogen handler om, hvordan man arbejder med og forbedrer oplæsning, som man bl.a. finder i tv og radio, i podcasts og lydbøger, i skoler, på biblioteker, i kirken, til oplæsningsarrangementer og bogmesser og i lydaviser.Fra øje til øre indeholder teoretiske perspektiver, mundtlige virkemidler og analytiske redskaber og masser af erfaringer, teksteksempler og øvelser.Den henvender sig både til dig, der er i gang med en uddannelse som involverer oplæsning, og til den professionelle som savner hjælp til at forberede og udføre bedre oplæsninger.
Retorik var oprindelig læren om talekunst. I dag er retorik et moderne kommunikationsfag der beskæftiger sig med mundtlige, skriftlige og multimodale tekster. Med fokus på både overtalelsesvirkning og etisk forsvarlighed er retorik kort sagt læren om god kommunikation.I RETORIK. TEORI OG PRAKSIS præsenterer retorikforskere fra Københavns Universitet fagets centrale områder og de vigtigste teoretiske og analytiske begreber. Indføringen dækker bl.a. argumentation, genre, stil og retorisk kritik. Hertil kommer kapitler om retorikkens historie og dens praktiske aspekter – mundtlig fremførelse, kropssprog og udarbejdelsen af mundtlige og skriftlige tekster. I denne udgave er tilføjet et kapitel om visuel retorik.RETORIK. TEORI OG PRAKSIS er en grundbog til undervisning i retorik på videregående uddannelser, men henvender sig også til andre interesserede. Den giver et samlet overblik over faget og en indføring i dets terminologi. Omfattende litteraturhenvisninger gør desuden bogen nyttig for læsere der vil fordybe sig yderligere i retorik.
From the #1 international bestselling author of The Etymologicon and The Horologicon comes an education in the art of articulation, from the King James Bible to Katy Perry…From classic poetry to pop lyrics, from Charles Dickens to Dolly Parton, even from Jesus to James Bond, Mark Forsyth explains the secrets that make a phrase-such as "O Captain! My Captain!" or "To be or not to be"-memorable. In his inimitably entertaining and wonderfully witty style, he takes apart famous phrases and shows how you too can write like Shakespeare or quip like Oscar Wilde. Whether you're aiming to achieve literary immortality or just hoping to deliver the perfect one-liner, The Elements of Eloquence proves that you don't need to have anything important to say-you simply need to say it well. In an age unhealthily obsessed with the power of substance, this is a book that highlights the importance of style.
* Over middagsbordet diskuterer familien hvem der skal tage opvasken * Kl. 10 søndag morgen vil Jehovas Vidner ind ad din hoveddør for at frelse dig * I partilederdebatten på TV op til folketingsvalget kæmper partierne om din stemme * På avisernes debatside går bølgerne højt for og imod fri abortDet er den slags situationer Praktisk argumentation handler om.Bogen giver læseren redskaber til at analysere og vurdere andres argumentation og til selv at argumentere hensigtsmæssigt og godt.Praktisk argumentation henvender sig til alle der interesserer sig for den almindelige debat i samfundet eller i kraft af deres arbejde har brug for at argumentere i offentlige sammenhænge. Bogen er lettilgængelig med levende og alsidige eksempler og øvelser. Den benyttes som lærebog i kommunikationsfag på mange uddannelser.Charlotte Jørgensen, f. 1948. Cand.mag. i dansk og retorik. Lektor i retorik ved Københavns UniversitetMerete Onsberg, f. 1946. Cand.phil. i retorik. Lektor i retorik ved Københavns Universitet
Når en amerikansk præsident taler, spidser verden ører.USA’s statsledere kan både imponere og forarge med deres ord. Fra George Washingtons første indsættelsestale til Donald Trumps seneste tweet er der blevet skabt en guldgrube af citater, der kan bruges til at få indblik i USA’s historie, selvforståelse og aktuelle tilstand.I "Præsidentens ord" lægges der en retorisk vinkel på de taler og talere, der er udsprunget af en kompleks historie, men som også selv har sat pejlemærker for USA’s fortsatte kurs. Bogen følger den røde tråd, som snørkler sig gennem amerikansk præsidentiel retorik, og der ses bl.a. på statslederens persona, taletraditioner som State of the Union og mindetalen, samt de skiftende beskrivelser af, hvad det vil sige at være amerikaner. En national identitet, der stadig diskuteres den dag i dag.Fra berømte vendinger til vrøvlende udmeldinger, fra ikoniske sætninger til ironiske bemærkninger; amerikansk præsidentiel retorik er uomgængelig.
SEMANTIK handler om hvad ord og sætninger betyder. Denne bog giver en grundlæggende indføring i analyse af ords og sætningers betydning med talrige eksempler og øvelser fra især dansk. Men begrebsapparatet kan også bruges på andre sprog. Bogen afviger fra traditionel semantik ved at lægge hovedvægten på betydning anskuet som konventionelt redskab for sprogbrug snarere end som middel til at betegne tilstande i omverdenen. Den består af 5 dele: Del 1 giver en kort introduktion til hvad sproglig betydning er, og hvordan den beskrives i forskellige teorier. Del 2 handler om hvordan man kan beskrive ords betydning, og om forskellige typer af ordbetydning. I del 3 præsenteres en model for beskrivelsen af sætningsbetydning. Her starter man med sætningens kerne, og den udbygges gennem forskellige lag af betydning til den fulde ytring. I del 4 diskuteres det sproglige tegn på baggrund af bogens gennemgang, og der peges på grunde til sproglig kompleksitet. Endelig diskuterer del 5 forholdet mellem semantik og pragmatik, den rolle sproglig variation spiller, og semantikkens placering i lingvistikken. Bogen kan både bruges til selvstudium og som introduktionsbog for studerende på sprogstudier.
Narratologi er teorien om fortællinger. Forstået i snæver forstand hænger anrratotlogi sammen med den franske strukturalisme og med studiet af litterære teksters forløb, struktur og udsigelse. I dag anvendes narratologi som samlebetegnelse for et bredt felt af erkendelsesinteresser, hvor man arbejder videre med spørgsmål, som rejstes af den strukturalistiske narratologi, men stiller disse spørgsmål på nye måder og til et materiale, der rækker fra litterære fortællinger over tegneserier og film til ikke-fiktive fortællinger som biografier og historie-skrivning.Denne antologi præsenterer den klassiske narratologis grundtekster, belyser narratologiens udvikling og giver indblik i de diskussioner, som dominerer de nyeste narratoligiske teorier. Spørgsmål som hvem taler? og hvorfor tales der? diskuteres i sammenhæng med spørgsmål om tid, fiktion og etik i oversættelser af Wayne C Booth, Franz K. Stanzel, Gérard Genette, Symour Chatman, Dorrit Cohn, Monika Fludernik, Brian Richardson, Monika Fludernik, Brian Richardson og James Phelan.
DU HAR ORDET er en grundbog til faget retorik på ungdomsuddannelserne. Den styrker elevernes retoriske medborgerskab og giver dem værktøjer til og mod på at engagere sig i demokratiet; både på skolen og i det omkringliggende samfund.Bogen er inddelt i to dele: Første del dækker retorikfagets kernestof med både antik og moderne retorisk teori, herunder et kapitel med alternative tilgange til det faglige arbejde med argumentation. Anden del præsenterer et udvalg af retoriske temaer. Hvert kapitel kan bruges som afsæt i tematiske undervisningsforløb, herunder:KlimaretorikFølelsernes retorikKrigsretorik, propaganda og populismeRetorisk medborgerskabDU HAR ORDET er først og fremmest elevernes bog. Den er udformet til elevernes lektielæsning og inddelt i passende lektiebider, der afsluttes med ”Har du styr på begreberne?”-tjeklister. Med bogen følger også et stort udvalg af digitalt tilgængelige konkrete øvelser og korte undervisningsforløb, lige til at bruge i undervisningen. Bogen kan desuden købes som del af en digital fagpakke hos Praxis.DU HAR ORDET er skrevet af to retoriklærere fra forskellige gymnasier, der begge har retorik som hovedfag fra Københavns Universitet. De har stræbt efter at skrive den bog, de selv har ønsket sig allermest i dagligdagen som retoriklærere.
Die in Mittel-, Ost- und Südosteuropa wahrnehmbaren arbeitsmarktorientierten Anforderungen verweisen auf den Mehrwert von Deutsch als Berufs- und Fachsprache in dieser Region. Der Band verdeutlicht aus der Sicht eines dynamischen Arbeitsmarktes und der gesteigerten Nachfrage nach deutschsprechenden Fachkräften, wie fach- und berufsbezogenes (Sprach-)Wissen in der universitären Ausbildung in den vertretenen Ländern trainiert werden kann und welche Herausforderungen länderübergreifend auftreten. Die einzelnen Beiträge beschäftigen sich mit den Besonderheiten berufsorientierter und fachspezifischer Kommunikation und deren Vermittlung und Übertragung, wobei auch praxisbezogene Überlegungen zum professionellen Dolmetschen angestellt und interkulturelle Ansätze vorgestellt werden.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.