Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Forfatterens første værk er et lidenskabeligt angreb på datidens forskønnede billede af den græske oldtid, der ifølge Nietzsche var alt andet end skøn og harmonisk. Værket blev til under stor indflydelse af komponisten Richard Wagner.
Dette er en dansk litteraturhistorie, men det særlige er, at den ser sit emne fra så højt et fugleperspektiv, at detaljerne forsvinder og hovedkonturen - hovedsporet - træder frem. I én bog på 700 sider når vi fra Vølvens spådom og de islandske sagaer over Kingo, Holberg, Oehlenschläger og Hauch til Brandes, Blixen, Brøgger og Guldager. Arbejdsgruppen bag Hovedsporet - Jens Anker Jørgensen, Johnny Kondrup, Peter Olivarius, Bjarne Sandstrøm, Svend Skriver, Marianne Stidsen og Knud Wentzel - har skåret en principielt grænseløs historie ned til en stor, spændende fortælling om dansk litteratur.Denne e-bogsudgave er uden illustrationer.
De verdensberømte islandske sagaer om bl.a. Egil Skalle-Grimssøn, Gunløg Slangetunge og Njal nylæses af Keld Zeruneith, og for første gang nogensinde beskrives sagaernes vilde drømmeliv indgående. Keld Zeruneiths ærinde er at påvise det bevidsthedsskred, der kan aflæses i sagaerne: De skildrer en hedensk tid præget af idealer om ære, ry og heltemod, men sagaforfatterne er kristne, og deres kristne værdier stikker trods forsøg på objektivitet igennem i deres fremstillinger.
Da vikingerne hærgede i England, fandtes der allerede en enestående poesi i landet, unik i verdenslitteraturen og en central kilde til forståelse af vores historie og bevidsthedsverden. Med hovedvægt på heltekvadet Beowulf, der til dels udspiller sig i Danmark og handler om en heroisk, afholdt, stærk og frygtløs konge, der nedkæmpede alle på sin vej, beskriver dr.phil., forfatter Keld Zeruneith for første gang på dansk hele denne digtning, der skabtes fra sidste halvdel af 600-tallet, og som skildrer det paradigmeskifte, der indtræder i Nordeuropa ved overgangen fra hedenskab til kristendom. Suzanne Brøgger har gendigtet et udvalg af de væsentligste digte, der bringes bagest i bogen.
Demosthenes var antikkens største taler. Blandt hans mest berømte taler er dem, han som politiker holdt i årene efter 350 f.v.t., hvor han opildnede athenæerne til kamp mod kong Filip af Makedonien, Alexander den Stores far. Disse ‘filippiske’ taler udgives nu for første gang samlet på dansk.Teksterne er en enestående kilde til at forstå demokraternes tankegang og sindelag. Men talerne er ikke lette at fordøje, og Demosthenes stillede store krav til sine tilhørere. Med overvældende retorik fordrede han evnen til at forstå og vurdere komplicerede sagsforhold – og han krævede, at tilhørerne var villige til at handle i praksis.Demosthenes’ filippiske taler – Hagl over Hellas giver en indføring til Grækenlands historie i Demosthenes’ levetid. Den fortæller historien om demokratiets sejhed i Athen og giver bystatens svar på, hvordan verden skal indrettes.
Da den italienske forfatter Francesco Petrarca i 1345 opdagede en samling glemte breve af den romerske retoriker Cicero, fandt han ikke kun en åndsfælle. Han fandt et kulturelt ideal - og banede vejen for renæssancen og humanismen. I de næste århundreder bredte antikkens sprog og tankegods sig på tværs af Europa gennem et netværk af humanister, der udvekslede viden på fællessproget latin. Antikkens veje til renæssancens Danmark fortæller historien om, hvordan genopdagelsen af den græske og romerske kultur nåede til Danmark og her fandt sit helt eget udtryk. Otte renæssancemænd kommer til orde, og vi møder foruden Petrarca blandt andre også den store humanist Erasmus af Rotterdam, den danske professor Erasmus Lætus, der skrev digte på latin, og kong Christian IV, der udsmykkede Frederiksborg Slot efter antikke idealer. Alle trak de på antikken som forbillede for at kunne opfylde deres egne personlige ambitioner og sætte Danmark på verdenskortet. For i renæssancen var antikken en kulturel ressource, der grundlæggende forandrede vores opfattelse af tro, kultur og samfund.
Hvad taler vi om når vi taler om Eros? Den oldgræske poesis kærlighedsbegreber er kropsligt forankrede og forbløffende forskelligartede. Eros har ikke ét ansigt, men mange.Heteroseksualitet, homoseksualitet og biseksualitet er ikke skarptskårne kategorier i en græsk sammenhæng. Andre spørgsmål påkalder sig de elskendes interesse: Er lysten hård, blød, varm, kold, stor, lille, passiv, aktiv, blid, aggressiv, glat, behåret, vedblivende eller flygtig?Og så er den græske Eros en komisk affære: Med disse nye læsninger – og nye oversættelser – af erotikkens billedsprog rammes moderne menneskers nyttetænkning lystigt af Eros' nytteløse ønske om et "nu-igen!".Forfatter Elisabeth Friis (f. 1973) er magister og ph.d. i litteraturvidenskab. Fra 2011 lektor på Lunds Universitet. Medredaktør af det danske tidsskrift KRITIK.
Tragedie og bystat handler om forholdet mellem Athens dramatiske og politiske kultur i det 5. århundrede f.Kr. Bogen afdækker det avancerede og bekostelige produktionsforløb, der lå bag afholdelsen af Den store Dionysosfest, og forklarer, hvorfor athenerne tillagde deres teater så stor betydning.Tre tragedier er i fokus: Aischylos’ Syv mod Theben, Sofokles’ Antigone og Euripides’ Bakkantinderne. Fælles for disse tragedier er, at de alle foregår i byen Theben, der hos de athenske tragediedigtere stiliseres som arnested for politiske og civilisatoriske sammenbrud. Det er også karakteristisk for den attiske tragedie at afsøge betingelserne for social og politisk stabilitet i polis ved at fremhæve bystatens iboende modsætninger mellem familie og stat, elite og masse, frihed og underkastelse.Tragedie og bystat er den første større dansksprogede udgivelse om græsk tragedie i årtier. Den henvender sig til et publikum, som både ønsker at vide mere om græsk tragedie og om de litteraturhistoriske forskningsdiskussioner, som studiet af den græske tragedie rejser i dag. Bogen formidler og analyserer et stort kildemateriale, hvor alle græske citater forklares og oversættes til dansk. Vigtigst er dog at præsentere den græske tragedie som en kunstform, der reflekterer over det politiske fællesskabs betingelser og iboende modsætninger.
Alexander the Great (356-323 B C E) precipitated immense historical change in the Mediterranean and Near Eastern worlds. This title traces Alexander's influence in ancient literature and folklore and in later literatures of east and west.
William Shakespeares drama er en fælles fortælling for vores kultur. Hans stykker er sjove, spændende og dramatiske. Hans sprog er nyskabende og forrygende. Og man bliver altid klogere, når man ser vores verden reflekteret på hans scene.I Samtaler om Shakespeare taler Rune Lykkeberg med skuespillere, instruktører, forskere, en oversætter, en kritiker og en minister om deres liv med Shakespeare og om, hvad der for dem er det særlige ved hans dramatik. De præsenterer ti af Shakespeares væsentligste stykker: Hvad kan de lære os om kærlighed, lyst og jalousi? Om politik og magt? I et efterskrift giver Lykkeberg sit bud på, hvordan vi kan bruge Shakespeares værker til at forstå verden af i dag. Samtaler med: Katrine Wiedemann · Niels Brunse · James Shapiro · Birgitte Hjort Sørensen · Kaare Dybvad · Christian Dahl · Emma Smith · Jens Jørn Spottag · Anne Middelboe Christensen · Elisa KragerupRune Lykkeberg har studeret filosofi og litteraturvidenskab ved Københavns Universitet. Han har tidligere udgivet de anmelderroste titler Vesten mod Vesten (2020), Alle har ret (2012) og Kampen om sandhederne (2008) og har blandt andet modtaget Georg Brandes-prisen, Berlingske Journalisters Pris og Holbergmedaljen. Rune Lykkeberg er chefredaktør på Dagbladet Information.
Den verdensberømte argentinske forfatter Jorge Luis Borges elskede den italienske forfatter Dante og havde efter sigende altid hans store værk Den guddommelige komedie liggende på sit arbejdsbord. Det kom der igennem Borges’ liv en række betragtninger ud af.Ni essays om Dantes komedie er samlet i denne lille bog, der introduceres og kommenteres af juraprofessor emeritus, debattør og forfatter Ditlev Tamm, som også har stået for oversættelsen.De ni essays har ikke været oversat til dansk før.
Der vorliegende Band präsentiert die Ergebnisse der Abschlusstagung ,Von Neuem', die die DFG-Forschungsgruppe 2305 ,Diskursivierungen von Neuem. Tradition und Novation in Texten und Bildern des Mittelalters und der Frühen Neuzeit' im Juni 2022 an der Freien Universität abgehalten hat. Die Gruppe hat seit 2016 Artefakte innerhalb der genannten Epochengrenzen auf das komplexe Verhältnis hin untersucht, das ,alte' und ,neue' Elemente und Dimensionen in ihnen einnehmen, und in einer dynamischen Relation solcher Elemente die Spezifik literarischer und künstlerischer Praxis und Produktion ausgemacht. Zur Abschlusstagung waren ausgewiesene Expert:innen aus der germanistischen Mediävistik und Frühneuzeitforschung, aus der Romanistik, der Neueren Geschichte und Kunstgeschichte eingeladen, einschlägige Forschungsfragen ,von Neuem' zu debattieren und eigene Perspektiven aus aktueller Arbeit einzubringen. Der Band bietet ein breites Panorama grundlegender Untersuchungen zu literarischen, philosophischen und bildkünstlerischen Novationsdynamiken zwischen dem 13. und dem 18. Jahrhundert.
Essays about the creation, circulation, and collection of medieval manuscripts.
Discusses contemporary medievalism in studies ranging from Brazil to West Africa, from Manila to New York.
This book gathers contributions negotiating feminism's place within medieval studies. It is about overlaps and twists, about the inseparability of multiple means of critique ¿ ecocriticism and disability studies, art history and race studies, legal history and modern activism ¿ from a feminist perspective. The feminist scholarship in this book moves in many different directions and examines the medieval past (and its role in the present) from many different angles. What remains consistent throughout is the dedication to reconfiguring medieval studies, a commitment not to be content simply with adding women on as an extra in conventional European patriarchal accounts, or with analyzing gender in history or literature without fundamentally re-envisioning the intellectual foundations upon which those fields of study have been built.Previously published in postmedieval Volume 10, issue 3, September 2019
The production and retention of written records was a common and important facet of pre-modern rulership and administration. Much of our understanding of governmental practices and expressions of authority come from the contents of such documents, which have been well studied. Less studied, however, are the records themselves as artefacts. This volume is an attempt to redress this balance by taking a more holistic, material approach to a range of written records. Through a series of case studies, this volume explores questions regarding the material characteristics of various records and their use. It demonstrates that the material features of the records, including the size and shape, the hands that wrote them and the material substrate, can shed new light on the functioning of government and the declarations of power these records asserted. The ten contributions of this volume focus on records from a variety of rulers, political systems and administrations. With four case studies from early China and six from medieval Europe, this volume offers transcultural perspectives to demonstrate how different cultures expressed rulership and administration materially through the use of text-bearing artefacts.
This book is based on the postmedieval journal special issue Critical Confessions Now. These chapters on confessions exhibit great diversity and take up different disciplinary approaches by scholars who stand at various stages of their careers. They address not only different time periods but also various linguistic and cultural contexts. Contributors deploy a wide array of methods, critical approaches, and narrative voices, and contributors assumed the confessional voice with a whole host of affective responses ¿ from enthusiasm to cautious hesitation to outright discomfort. Previously published in postmedieval Volume 11, issue 2-3, August 2020.
Through a carefully-chosen selection of medieval love letters, Myra Stokes and Ad Putter explore the blurred boundary between literary art and actual missives. This anthology brings together epistolary poems, model letters and real letters and includes critical editions of seven remarkable and substantial texts not easily available elsewhere.
This book brings together several strands of medieval and medievalist work in the history of emotions, with a focus on literary, historical and cinema studies. It asks how we may best ¿face up¿ to work that has been done already in these fields, and speculates about work that might yet be done, especially by medievalists working across medieval and postmedieval sources. In the idiom ¿facing up,¿ its editors evoke the impulse to assess and realize the place of medieval studies in the burgeoning field of emotions research. Conceptually, psychologically, and artistically, the face is perceived as being at the forefront of many human interactions and emotional practices ¿ as such, the face is not only a powerful conceptual site for theorizing human relationships, past and present, or a site for the representation of emotion: it is itself a catalyst for feeling. As such, the contributions gathered here provide a cutting-edge reflection on the history of medieval emotions.
¿Authors, Factions, and Courts in Angevin England: A Literature of Personal Ambition (12th-13th Century) advances a model for historical study of courtly literature by foregrounding the personal aims, networks, and careers as the impetus for much of the period¿s literature. The book takes two authors as case studies ¿ Gerald of Wales and Walter Map ¿ to show how authors not only built their own stories but also used popular narratives and the tools of propaganda to achieve their own, personal goals. The purpose of this study is to overturn the top-down model of political patronage, in which patrons ¿ and particularly royal patrons ¿ set the cultural agenda and dictate literary tastes. Rather, Fabrizio De Falco argues that authors were often representative of many different interests expressed by local groups. To pursue those interests, they targeted specific political factions in the changeable political scenario of Angevin England. Their texts reveal a polycentric view of cultural production and its reception. The study aims to model a heuristic process which is applicable to other courtly texts besides the chosen case-studies.
"Delivers fascinating material across genres, periods, and theoretical issues." TIMES LITERARY SUPPLEMENT
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.