Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Angstens gave er et essay om angst og litteratur. Bogen foretager en forskydning i samtidens opfattelse af angst. Fremfor at begribe angst som et sygeligt fænomen, der skal fastsættes i kliniske kategorier, kastes der lys over angsten som et opbyggeligt fænomen, der ligger til grund for selverkendelse og litterær skabelse.Gennem en række nedslag i den skandinaviske litteraturhistorie vises det, hvordan angsten er et tematisk omdrejningspunkt og en central drivkraft for både selvindsigt, trosforhold, natursansning og omverdensforståelse. Det bliver tydeligt hos de tre forfattere, som står i centrum i denne bog: August Strindberg, Inger Christensen og Karl Ove Knausgård.Vi er vant til at forbinde angst med tab. Angst for at tabe kontrollen, angst for at tabe ansigt, angst for at dø. Vi overser, at angsten giver. Angst giver anledning til sjælelig forvandling og kalder til ydre og indre kamp. Det kan litteraturen bidrage til at gøre os klogere på.
William Shakespeares drama er en fælles fortælling for vores kultur. Hans stykker er sjove, spændende og dramatiske. Hans sprog er nyskabende og forrygende. Og man bliver altid klogere, når man ser vores verden reflekteret på hans scene.I Samtaler om Shakespeare taler Rune Lykkeberg med skuespillere, instruktører, forskere, en oversætter, en kritiker og en minister om deres liv med Shakespeare og om, hvad der for dem er det særlige ved hans dramatik. De præsenterer ti af Shakespeares væsentligste stykker: Hvad kan de lære os om kærlighed, lyst og jalousi? Om politik og magt? I et efterskrift giver Lykkeberg sit bud på, hvordan vi kan bruge Shakespeares værker til at forstå verden af i dag. Samtaler med: Katrine Wiedemann · Niels Brunse · James Shapiro · Birgitte Hjort Sørensen · Kaare Dybvad · Christian Dahl · Emma Smith · Jens Jørn Spottag · Anne Middelboe Christensen · Elisa KragerupRune Lykkeberg har studeret filosofi og litteraturvidenskab ved Københavns Universitet. Han har tidligere udgivet de anmelderroste titler Vesten mod Vesten (2020), Alle har ret (2012) og Kampen om sandhederne (2008) og har blandt andet modtaget Georg Brandes-prisen, Berlingske Journalisters Pris og Holbergmedaljen. Rune Lykkeberg er chefredaktør på Dagbladet Information.
Alexandra Moltke Johansen har allerede markeret sig som en af vores mest lovende dramatikere. Hun skriver frygtløst ind i tiden og viser, at teatret stadig med sine kulisser og rollespil og forløjethed kan trække tråde ud i den verden, vi lever i. Hvor radikaliseringen arbejder i krogene. Hvor hårdheden sætter sig i systemerne.Vi har her samlet tre af Moltke Johansens teatertekster: Sange for freden, Den store ekspedition og librettoen Myte om mørke. Det er tekster, som på den ene side taler foruroligende med den tid vi lever i, og på samme tid er de alle placeret udenfor tid og sted i en helt anden verden.“Hun skriver i eksil, alt imens scenen sander til. Hendes måneskuespil, hendes fuglefabel, hendes Elsa Gress-galskab. Hun taler til os på et dobbelt teatersprog, hvor, som i et eventyr, alt er omvendt, bedragerisk og smukt, på en syg og fordærvet måde. Men det er som sagt en fælde. Og nu hvor det politiske teater står tilbage som en strålesyg kulisse, går teaterguden bare videre mod en anden by.”— Jokum Rohde, fra bogens forord
Det hvide kort er et teaterstykke, der handler om racisme. Om gode intentioner. Og om magt og racisme og kunst og blindhed.Vi er i teaterstykket placeret hos den absolutte økonomiske elite i USA. Nemlig hos kunstsamleren Charles og hans kone Virginia. De har inviteret den opadstigende stjerne i kunstverdenen Charlotte til middag. Hun er sort, og arbejder i sin kunst med racisme og sortes rettigheder.Det hvide kort er en åbenbarende gennemspilning af de uligheder, der stadig er knyttet til race. Udfoldet i det hvide rum som kunsten så ofte placeres i.Det hvide kort er første udgivelse i udgivelsesserien Bibliotek Bayou. En udgivelsesserie, der sætter fokus på dramatik og scenekunst.“…Måske vil en diskussion om racisme aldrig kunne foregå fra ligestillede positioner mellem de involverede. Måske forventes der en fremførelse af noget, jeg som sort kvinde ikke kan se, selv ikke når jeg modsætter mig dets tilstedeværelse. Måske kan man kun udforske disse kendte og alligevel usynlige dynamikker ved at træde ind i et rum og gennem spille dem.”— Claudia Rankine
Ny dansk dramatik, fra den tredobbelte Reumertvinder Jakob Weis:Den står så tavst derovre på dokøen, i lige linje med Gud og konge. Danmarks-historiens dyreste folkegave.På taget cirkler to spøgelser hvileløst omkring. Møller og Larsen. Her er intet glemt, intet tilgivet eller kapituleret. Her raser kampen om, hvem der havde ret, og hvem der havde uret, om, hvem der gav ordrer, og hvem der ikke fulgte dem, om glasfacader, der skulle have været i sten, om rettidig omhu, og, måske endnu mere eksistentielt, hvadhøjden bør være på et anstændigt, toilet og hvad er det nu, der vejer mest, et kilo magt eller et kilo kunst?Møller & Larsen tager sit afsæt i tilblivelsen af Operaen og konflikten mellem en af verdens rigeste mænd og en af verdens største arkitekter. En konflikt, der senere på ærgerligste vis har defineret en af de dyreste og størst tænkte kulturbygninger i Nordeuropa.Urpremiere på Det Kongelige Teater, marts 2018
Lars Norén (f. 1944) er Sveriges internationalt mest anerkendtedramatiker. Fra 1963-1980 skrev han først og fremmest som digter i envild og voldsom sprogudvikling, der førte frem mod en tæt, krystallinskpoesi med en stærk scenisk ladning. Fra 1980 blev den grundlag for endramatik, der er stærkt naturalistisk, men åben for poetiske indfald,psykoanalytisk inspiration, diskussioner af kunst, kultur og politiksamt menneskelige fortællinger på niveau med de største romaner. LarsNorén har dette efterår udgivet sit første skønlitterære prosaværk Filosofins natt siden 1980, der netop er blevet indstillet til Nordis Råds Litteraturpris 2013.De tre skuespil Hævnarie, Trio til tidens ophør og Fjerne rystelserhandler alle tre meget direkte og oprigtigt om oplevelser af svigt, død, sygdom og menneskers afhængighed såvel som udnyttelse af hinanden. Det gør debåde medfølende, humoristisk og konfronterende i en form, der forenerpoesiens præcise eksistentielle nedslag og sprogtæthed medromanfortællingens bredde og umiddelbarhed – men i en form der erdramatikkens alene.
Et prisvindende drama om krigen der aldrig slutter. Hvordan lever man videre efter at have været i krig og kan man overhovedet vende tilbage til en hverdag, efter at have mærket krigens rædsler? To soldaterkammerater mødes på et værtshus til et spil billard. De har ikke set hinanden i flere år, så hvorfor pludselig nu? Gamle traumer, uforløste konflikter og rå vold hænger i luften. For selvom krigen er slut, betyder det langt fra at de er færdige med at kæmpe. Eller at gamle sår er helet.Urpremiere på Teater Grob, foråret 2018.
Shakespeares teater er renæssancen i dramatisk anretning, den personlige relation mellem to kraftcentre: individet og Gud. Mennesket er ikke i sidste ende et afmægtigt væsen, der er givet en blind skæbne til pris. Det er tværtimod et selvmægtigt væsen, der grebet af en lidenskab træffer sit valg og måske derved bliver skyldigt og følgelig må bære sin deraf bestemte skæbne. Men det er samtidig stillet over for en guddommelig magt, der kan kaldes mange ting: guderne, Gud, Naturen, men som hver gang fungerer i rollen som det overordnede forsyn, der griber ind. Og det kan alt sammen skildres i de mest forskelligartede nuancer, i komediernes lyse eller i tragediernes dystre stemning.
"Breve fra og til Johan Ludvig Heiberg" viser et udvalg af breve fra 1805-1859 til og fra den berømte dramatiker, der havde sin gang blandt romantikkens kulturelite. Bogen indeholder både brevudvekslinger med Oehlenschläger og Jens Baggesen, men også private breve til og fra moren Thomasine Gyllembourg, som han blev adskilt fra i sin barndom, til og fra hustruen og skuespillerinden Johanne Luise Heiberg og mange flere. Brevvekslingerne giver ikke blot indsigt i personen Johan Ludvig Heibergs liv og tankeverden, men også i en tid hvor kimen til den danske nationalfølelse blev lagt, og Danmark fik sin første grundlov. Johan Ludvig Heiberg (1791-1860) var en dansk dramatiker, digter, kritiker og i en periode også chef for Det Kgl. Teater (1849-56). Johan Ludvig Heiberg var en markant skikkelse i datidens københavnske borgerskab og kulturelite. Han introducerede genren ’vaudeville’ i dansk teater, der sammenfletter skue- og syngespil. Han voksede op under privilegerede kår og havde derfor adgang til både uddannelse og mange af den romantiske periodes største kulturpersonligheder såsom Adam Oehlenschläger, familierne Rahbek og Bruun, Jens Baggesen, H.C. Ørsted og mange flere. Johan Ludvig Heiberg var i øvrigt en bærende kraft i introduktionen af den tyske filosof Hegel og hans værker i Danmark.
Der vorliegende Band präsentiert die Ergebnisse der Abschlusstagung ,Von Neuem', die die DFG-Forschungsgruppe 2305 ,Diskursivierungen von Neuem. Tradition und Novation in Texten und Bildern des Mittelalters und der Frühen Neuzeit' im Juni 2022 an der Freien Universität abgehalten hat. Die Gruppe hat seit 2016 Artefakte innerhalb der genannten Epochengrenzen auf das komplexe Verhältnis hin untersucht, das ,alte' und ,neue' Elemente und Dimensionen in ihnen einnehmen, und in einer dynamischen Relation solcher Elemente die Spezifik literarischer und künstlerischer Praxis und Produktion ausgemacht. Zur Abschlusstagung waren ausgewiesene Expert:innen aus der germanistischen Mediävistik und Frühneuzeitforschung, aus der Romanistik, der Neueren Geschichte und Kunstgeschichte eingeladen, einschlägige Forschungsfragen ,von Neuem' zu debattieren und eigene Perspektiven aus aktueller Arbeit einzubringen. Der Band bietet ein breites Panorama grundlegender Untersuchungen zu literarischen, philosophischen und bildkünstlerischen Novationsdynamiken zwischen dem 13. und dem 18. Jahrhundert.
A profound new way to approach Eugene O'Neill's Long Day's Journey Into Night comes from reading this intensely autobiographical masterpiece in terms of the Taoism-inspired California house where it was written on the verge of World War II and the fractious marriage to Carlotta Monterey O'Neill to whom the play is dedicated.
Shakespeare Lied is Sky Gilbert's second rumination on Shakespeare to be published by Guernica Editions. It places 'the bard' at the centre of present day debates over 'political correctness.' James Baldwin said Shakespeare's goal was "to defeat all labels and complicate all battles by insisting on the human riddle." Gilbert asserts Shakespeare is not just another dead irrelevant white guy, but that he-- in the tradition of the Greek rhetorician Gorgias, and the scandalous, pornographic poet Ovid -- was a magnificent, and quite intentional, liar. Shakespeare believed the purpose of art was not to teach, but instead to help us transcend traditional notions of truth.
"Poetry: According to the scholar and poet, Charles Stein: "Magic is pragmatic, or better performative, phenomenology. But phenomenology is the magic of ontogeny." Robert Podgurski's In the Shadow of This Branch is itself deeply invested in a thaumaturgy or wonder working of the magic of nascency. The poems in this collection beg the question of what leads up to and what is happening as things labor to come into being. As Michal Ajvas expressed in his novel, Empty Streets "I realized that in trying to express what a thing communicated, I was making a thing of the communication-an unusual and fantastic thing perhaps, but of what is not yet a thing, a matter from which things are formed." And yet, Podgurski is not so presumptuous as to assert he knows precisely what this process of emergence is, but that it warrants acknowledgment, further exploration, and to facilitate the possession of the senses in its sway"--
"This production was first performed on Wednesday 7 February 2024 at Arcola Theatre, London"--Preliminaries.
"Out of season was first performed at Hampstead Theatre Downstairs, London, on 16 February 2024"--Preliminaries.
"The big life was first performed at Stratford East on 17 April 2004. This production of The big life was first performed at Stratford East on 16 February 2024"--Preliminaries.
"A Life of William Shakespeare" by Sidney Lee is a comprehensive biography of the legendary playwright and poet William Shakespeare. Published in 1898, this book delves into the life and times of Shakespeare, exploring his upbringing, education, family life, career, and enduring legacy. Sidney Lee, a renowned literary critic and biographer, meticulously researched Shakespeare's life, drawing on historical documents, records, and literary works to paint a vivid picture of the Bard of Avon.Lee's biography not only provides insights into Shakespeare's personal life and relationships but also examines his works, including his plays, sonnets, and other writings. Through meticulous detail and scholarly analysis, Lee offers readers a deeper understanding of Shakespeare's genius, creativity, and impact on English literature and culture. "A Life of William Shakespeare" remains a valuable resource for scholars, students, and enthusiasts seeking to unravel the mysteries surrounding the life of one of the greatest writers in history.
The Infinite Monkey Theorem is an idea frequently encountered in mass market science books, discourse on Intelligent Design, and debates on the merits of writing produced by chatbots. According to the Theorem, an infinite number of typing monkeys will eventually generate the works of Shakespeare. Shakespeare and Nonhuman Intelligence is a metaphysical analysis of the Bard's function in the Theorem in various contexts over the past century. Beginning with early-twentieth century astrophysics and ending with twenty-first century AI, it traces the emergence of Shakespeare as the embattled figure of writing in the age of machine learning, bioinformatics, and other alleged crimes against the human organism. In an argument that pays close attention to computer programs that instantiate the Theorem, including one by biologist Richard Dawkins, and to references in publications on Intelligent Design, it contends that Shakespeare performs as an interface between the human and our Others: animal, god, machine.
This Element offers suggestions for how teachers might re-think the ways in which they present Shakespeare performed to their students particularly as a powerful way of building personal and critical responses to the plays.
In requiring artificial light, the early modern indoor theatre had to interrupt the action so that the candles could be attended to, if necessary. This Element explores how the interval affected composition and stagecraft and how amphitheatre plays were converted for indoor performance (and vice versa).
This Element is of the eighteenth-century performance history of The Fair Penitent demonstrates the interrelation of print and performance and models how readers can recover elements of performance through close attention to text.
How come Shakespeare keeps challenging and fascinating us? Why do we keep watching his plays and reading his poetry? Maybe because he knows us so well. His irresistible, playful comedies, full of love and joy, show us at our happiest moments, his tragedies show us the darkest dungeons of the human mind, and his romances have this strong and wonderful tone of reconciliation and forgiveness, that we all need now and then, and his poetry lends words to the deep feelings, that we all know. Kitter Krebs takes the reader on an exciting journey into European culture through her insightful readings and deep interpretations of Shakespeare's great work. She shows his deep roots in the past, but also the great enrichment Shakespeare has to offer to our present and perhaps to our future.
Este libro explora la caracterización y el rol del judío en uno de los textos antisemitas más polémicos del siglo XVII en España: el Centinela contra judíos, compuesto por el franciscano Fray Francisco de Torrejoncillo. Mediante la primera transcripción completa y anotada del Centinela en español, nuestro trabajo brinda a los lectores hispanohablantes una edición académica accesible, que por primera vez distingue con claridad los textos de las ediciones madrileñas de 1674 y 1676, que contienen notables diferencias no señaladas antes por la crítica. También ofrecemos un análisis literario y cultural del Centinela, utilizando el aparato de la teratología con el fin de identificar y reconocer a su judío como monstruo en lugar de ser humano.
This Element focuses on Sleep No More, the iconic immersive theatre production of Macbeth produced by the British company Punchdrunk. Sleep No More and the Discourses of Shakespeare Performance frames this Shakespeare adaptation as part of a system of ghostly citationality through which audiences understand the significance of the past in performance today. Moreover, despite its seemingly analog format, Sleep No More is discussed as a valuable site for media research. And the concept of 'uncanny spectatorship' is introduced to describe audience practice in Sleep No More and other performance contexts. Ultimately, this Element offers readers the opportunity to explore a set of concepts that are significant to the study of Shakespeare in performance and to consider the ways in which audiences interact with bodies, spaces, text, and media in Sleep No More and other immersive experiences.
This Element turns to the stage to ask a simple question about gender and affect: what causes the shame of the early modern rape victim? Beneath honour codes and problematic assumptions about consent, the answer lies in affect, disgust. It explores both the textual "performance" of affect, how literary language works to evoke emotions and the ways disgust can work in theatrical performance. Here Shakespeare's poem The Rape of Lucrece is the classic paradigm of sexual pollution and shame, where disgust's irrational logic of contamination leaves the raped wife in a permanent state of uncleanness that spreads from body to soul. Staging Disgust offers alternatives to this depressing trajectory: Middleton's Women Beware Women and Shakespeare's Titus Andronicus perform disgust with a difference, deploying the audience's revulsion to challenge the assumption that a raped woman should "naturally" feel intolerable shame.
Pflanzen sind bei Büchner von Beginn seines Schreibens an Thema und tauchen in bemerkenswerter Diversität und Fülle über das Werk verstreut auf. Vor dem Hintergrund der botanischen Forschung, der Stubengärtnerei und der Agrarwissenschaften sowie im Horizont der aktuellen Forschungsdynamik in den Plant Studies nehmen die Beiträge pflanzlich versierte Re-Lektüren der Texte Büchners vor und reflektieren dabei die Bedingungen und Konsequenzen der literatur- und kulturwissenschaftlichen Pflanzenforschung.
Nyeste udgivelse i serien Iscenesat - et samarbejde mellem Selskabet for Dansk Teaterhistorie og Kronstork.Erik Hvidt og Per Lykke tager os i Skuespil med på dansk teaters lange begivenhedsrige rejse fra de første forestillinger i Lille Grønnegade for 300 år siden til 2000-tallets nye talenter.Erik Hvidt er fhv. redaktør og museumsdirektør og har udgivet en række teater- og revyhistoriske bøger. Per Lykke er ansat på Politiken og har udgivet bøger om blandt andet teaterhistorie og -kritik.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.