Vi bøger
Levering: 1 - 2 hverdage
Forlænget returret til d. 31. januar 2025

Børneforsorg

Her finder du spændende bøger om Børneforsorg. Nedenfor er et flot udvalg af over 61 bøger om emnet.
Vis mere
Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • Spar 17%
    - Erling og åndssvageforsorgen
    af Jesper Vaczy Kragh
    289,95 kr.

    Den glemte Danmarkshistorie Defekte, undermålere og minusindivider. Åndssvage har haft mange navne i tidens løb. Det gælder også Erling Frederiksen, hvis lange rejse gennem danske institutioner begyndte kort efter fødslen i 1941. I over 40 år var Erling anbragt uden for hjemmet. IQ 75 giver svarene på, hvorfor det skete for ham og mange andre. Erlings fortælling væver sig ind i en større, men glemt historie. Danmark var foregangsland, når det drejede sig om indgreb over for de åndssvage. Kastration, sterilisation og det hvide snit blev udført i et omfang, som det er vanskeligt at finde sidestykke til i andre lande. Siden vandt nye ideer om menneskerettigheder, ligestilling og integration frem. De anbragte skulle ud fra de store institutioner og have en så normal tilværelse som muligt. Det førte til et af danmarkshistoriens største sociale eksperimenter. Gennem omfattende arkivundersøgelser og interviews med tidligere anbragte og ansatte fortæller IQ 75 historien om åndssvageforsorgen fra 1800-tallet til i dag.Jesper Vaczy Kragh er ph.d. i medicinhistorie og forfatter til en række bøger om psykiatri og udsatte gruppers historie.

  • Spar 20%
    af Poul Duedahl & Maria Clement Hagstrup
    238,95 kr.

    Seksuelle afvigere, utilpassede unge, tyveknægte og sædelighedsforbrydere. Hvor gør man af mennesker, som er uønskede i normalsamfundet, fordi de stikker ud og stikker af? Lægen Christian Keller havde en idé. Man placerer dem på en øde ø. I 1911 købte staten Livø i Limfjorden og indrettede en isolationsanstalt, som indtil 1961 husede 743 kriminelle, asociale og moralsk åndssvage mænd. Anbragt på ubestemt tid og på overlægens nåde. Mændene var afskåret fra omverdenen, ofte i årevis, og for mange var flugt, sterilisation eller kastration den eneste udvej. Livø Anstaltens historie er fortællingen om en helt central side – og bagside – af velfærdsstatens og demokratiets danmarkshistorie. Den viser, hvordan et land for ikke længe siden behandlede sine afvigere. En enkelt blev senere far til en dansk statsminister.

  • - Journalistik, politik og forskning om børn i udsatte positioner
    af Ulrik Holmstrup
    98,95 kr.

    Alle vil det bedste for børn og unge i udsatte positioner.Medierne kaster sig med god grund indigneret over skandalesagerne om misbrug og omsorgssvigt af børn. Politikerne strammer lovgivningen for at undgå skandalesagerne. Og forskerne laver endnu et problembeskrivende studie.Alt sammen i den bedste mening.Men i denne Bermuda-trekant af gode viljer forsvinder der år efter år milliarder af kroner. De behjertede indsatserne rykker ikke for alvor noget for de børn og unge som alle vil hjælpe.Ulrik Holmstrup, der som anerkendt og prisbelønnet tv-dokumentarist har beskæftiget sig med de udsatte børn og unge i en årrække, besluttede sig for at afsøge denne Bermuda-trekant. Der lå mange overraskelser, også for ham selv.I bogen afdækker Ulrik Holmstrup, hvordan et ulykkeligt samspil mellem medier, politikere og forskere har været med til at bevare status quo på et område, der råber på nytænkning. Og et område som alt for længe har været drevet af følelser og gode viljer frem for solid viden.

  • - Børn og unges aktindsigt
    af Mette Larsen
    248,95 kr.

    Blikke fra dem du skriver om giver indblik i, hvordan socialrådgivere og andre professionelle kan skrive respektfuldt om børn og unge, og hvordan de kan inddrage børn og unge i skriveprocessen. Dette vil styrke børnenes rettigheder og gøre det muligt for børnene senere i livet at genkende sig selv i de mange sagsakter.  Bogen bygger på interviews med tidligere anbragte, som giver et unikt indblik i, hvordan unge og voksne husker tilbage på, hvordan det var at blive skrevet om som barn, og hvordan de som voksne oplever at møde sig selv som barn i de skriftlige dokumenter – en oplevelse, der kan være både hård og traumatiserende. Blikke fra dem du skriver om henvender sig til studerende på socialrådgiveruddannelsen. Også færdiguddannede socialrådgivere, pædagoger, lærere og andre, som skriver om børn og unge, får inspiration til, hvordan man med relativt enkle greb kan ændre på måden, man skriver om de svære ting i børn og unges liv med blik for, hvordan teksten læses af dem, man skriver om.

  • - En fortælling om en børnesag
    af Rikke Skovgaard-Bech & Susanne Munck
    173,95 kr.

    Laura og Zlatko venter barn. Det unge par mødte hinanden på efterskole, hvor de søgte nye omgivelser. Laura efter nogle år med spiseforstyrrelser og Zlatko for at komme væk fra et kriminelt miljø. Nu bor de sammen, er begge i gang med en uddannelse, og Laura er blevet gravid.De indkaldes til møde i kommunens familieafdeling, som har modtaget en underretning. Det bliver begyndelsen til en langvarig kontakt med systemet, der vender op og ned på alting i deres lille nye familie, allerede inden barnet er født. Alle er enige i, at der skal gøres det bedste for Alba. Men der er ikke enighed om, hvad der er det bedste.Bogen er skrevet på baggrund af autentiske eksempler fra det offentliges sagsbehandling på børne-ungeområdet og påviser udbredte fejl og mangler i behandlingen af sagerne, som bogens forfattere kender til fra deres daglige arbejde som støttepersoner til forældre til anbragte børn. Indeholder adskillige sagsakter og retslige afgørelser.Dermed giver bogen et indblik i en verden, som de færreste kender til og viser eksempler på, hvordan gældende lovgivning ikke overholdes - uden at det får konsekvenser for kommunen, der har ansvaret. Cand.jur. Bente Adolphsen udtaler: "Jeg har ingen problemer med at genkende den virkelighed, som bogen beskriver."

  • - - fortællinger fra hjertet
    af Lise Andersen
    188,95 kr.

    Interviewbaseret bog om omsorgssvigtede børn i Grønland. Gennem Børnehjemmet Uummannaq fik forfatter og sundhedsplejerske Lise Andersen kontakt til ti tidligere børnehjemsbeboere, som åbent har fortalt om deres barndom, opvækst og voksenliv. Disse stærke beretninger er bogens omdrejningspunkt. Fortællingerne forankres i pædagogiske og terapeutiske overvejelser og refleksioner omkring Børnehjemmet Uummannaqs særlige forhold, struktur, pædagogik og mærkesager.

  • Spar 10%
    - En grundbog
    af Helle Schjellerup Nielsen, Helle Birkholm Antczak & Ann-Karina Henriksen
    404,95 - 448,95 kr.

    Hvert år bliver ca. 3.500 børn anbragt i Danmark – en beslutning, der har store konsekvenser for både barnet og familien. For de professionelle, der arbejder med anbringelser, er det derfor vigtigt at have adgang til omfattende viden og ressourcer for at håndtere de mange dilemmaer og udfordringer, der følger med.Alle kapitler i denne 2. udgave af Socialfagligt arbejde med anbringelser er opdaterede i forhold til barnets lov, der trådte i kraft 1. januar 2024. Kapitel 1 er et helt nyt juridisk kapitel, som går på tværs af de øvrige kapitler og gennemgår de vigtigste regler på området. Bogen er inddelt i fem hovedtemaer, som gør det let at orientere sig i kapitlerne:• Baggrund og viden om anbringelser• Socialfaglig sagsbehandling• Samarbejde og kommunikation• Børn og unge• Former for anbringelse og støtte til unge.Bogens 21 kapitler giver praksisnær viden om lovgivning, organisering, etiske dilemmaer og de skøn, der er nødvendige at foretage i det socialfaglige arbejde med anbringelser. Tilsammen udgør de et solidt grundlag for en professionel indsats.Derudover indeholder bogen seks cases baseret på interviews med tidligere anbragte unge og deres forældre. Disse cases giver en unik indsigt i en række menneskers liv, som er direkte påvirket af anbringelser.Socialfagligt arbejde med anbringelser er en central og helt nødvendig grundbog for socialrådgiverstuderende, børne- og ungerådgivere, døgninstitutionspædagoger og studerende på professionshøjskolernes tværprofessionelle moduler. Bogen kan bruges gennem hele uddannelsen.

  • af Getrude Dadirai Gwenzi
    1.410,95 kr.

    This book examines the lives of children and young adults living in residential care systems in Zimbabwe and their unique conceptualization of family. While the importance of family for the development and wellbeing of children can't be overemphasized, the questions of what and who counts as family to orphans and vulnerable children (OVCs) are under-researched. Gwenzi brings a social constructionist approach to study OVCs in institutional care as well as living with their families in Zimbabwe, finding that they do not have a single definition of family and that they use diverse characteristics to describe what family means to them. With the data suggesting a need for belonging, continuity of relationships, protection, and trust, this study makes recommendations for policy and practice with youth in alternative care in sub-Saharan Africa.

  • af Andrew Gibbons
    1.617,95 kr.

    This edited volume investigates the effects of shifting configurations and conceptualizations of the experience and meaning of home as it is embodied in early childhood care and education (ECCE). As the globalized early learning agenda drives more children to attend ECCE institutions, these institutions increasingly employ the concept of home through their curriculum and daily operations by attempting to foster a homelike environment or by incorporating items from children's homes into play. Chapters seek to recognize the complexity of a concept that is often taken for granted by exploring ways of being and thinking that share an interest in the notion of home. Authors offer multiple lenses and approaches to make sense of home as a conceptual space that operates in complex and often interrelated ways, including as an intellectual space, a built environment, a disciplinary technology, and a threshold.

  • af R. Sooryamoorthy
    1.323,95 kr.

    This book explores the connection between family structure and circumstances, parental engagement, and adolescent sexual behavior. Given that South Africa contains the highest portion of the global HIV epidemic within a single country, a comprehensive, book-length investigation intösometimes risky¿adolescent sexual behaviour is necessary. Drawing from the longitudinal Cape Area Panel Study (CAPS) of more than 4,000 adolescents between the ages of fourteen and twenty-two, as well as qualitative interviews and focus group discussions with parents and adolescents, this study pioneers empirical investigation of adolescent sexual behavior within the intricate framework of family dynamics in South Africa.

  • af Thomas W. Miller
    1.068,95 - 1.471,95 kr.

  • af Martha Christensen
    228,95 kr.

    11-årige Ronnies mor, Linda, er blevet dømt for butikstyveri og skal i fængsel. Det er ikke en lang dom, men den føles uendelig for Ronnie og hans mindre søskende, der skal være derhjemme alene. Damen fra socialkontoret har forsøgt at overtale Linda til at sende børnene på børnehjem, indtil hun bliver løsladt, men det vil hverken Linda eller Ronnie have. I stedet aftaler de at bilde alle ind, at de bliver passet af deres mormor. Det bliver ikke nemt for Ronnie og hans søskende, men én ting er de enige om – alt er bedre end børnehjemmet.”Når mor kommer hjem” er en realistisk og rørende fortælling om en familie på bunden af samfundet. Bogen udkom første gang i 1995 og blev i 1998 filmatiseret af Lone Scherfig.Martha Christensen (1926-1995) var en dansk forfatter, der skrev en lang række romaner og noveller. Hendes bøger kredser om livet for samfundets svage og forsømte børn og voksne, som hun blandt andet mødte i sit arbejde som fritidspædagog. Hun debuterede som romanforfatter i 1962 med romanen ”Vær god ved Remond” om en udviklingshæmmet dreng, der bliver sat på børnehjem. Martha Christensen modtog en lang række udmærkelser for sine bøger blandt andet De Gyldne Laurbær i 1987 og Herman Bangs Mindelegat i 1977. Flere af hendes bøger er blevet filmatiseret med stor succes.

  • af Claudia Equit
    488,95 kr.

    Article 12 of the UN Convention on the Rights of the Child establishes the right to participation: children and adolescents are entitled to participate and to have their views taken into account in all issues affecting them in accordance to their age and maturity. The volume explores this right to participation in residential care. The impact of participation and complaint procedures in residential care facilities are evaluated by means of crucial results from an empirical study. How do these participation and complaints procedures work? The authors discuss crucial facilitators and barriers with regard to the implementation of children's rights to participate.

  • af Rachel Larkin
    1.610,95 - 1.616,95 kr.

    This book considers the responses of states to migrant girls who are separated from family and enter state care systems as unaccompanied or trafficked young people. The book draws on research with girls and social work practitioners in the UK to explore what can happen when separated girls encounter professionals at borders and within care systems. It considers how separated girls adapt to different ideas of what it means to be a girl in destination countries, and how this is affected by their other intersecting identities. The book identifies how girls can feel welcomed, but also how young migrants can be seen in excluding ways. It argues that narratives of the fragile 'refugee child' are unhelpful ways to understand individual girls. Using theories and clear language relevant to both academics and practitioners, the author fills a gap in the research on migrant and trafficked young women who frequently represent the minority in care systems globally. 

  • af Claudio Baraldi
    1.416,95 - 1.423,95 kr.

    This book analyzes children's agency as interactional achievement in formal and informal contexts of education and illuminates how agency can be encouraged and supported in these educational contexts. Taking a sociological approach, the author deals with children as social agents rather than learners and considers structures of interaction which encourage and support agency, rather than teaching. The book draws from field research conducted over more than twenty years in a variety of Italian and international contexts. This book is unique in providing a theoretical reflection on the social structures that can support children's agency, as well as a large amount of examples which show how these structures and agency work. 

  • af Bettina Leichauer
    665,95 kr.

    Partizipation oder auch Kinder- und Jugendbeteiligung beziehen sich u. a. auf eine unterschiedlich umfänglich alltagsgerichtete Teilhabe von jungen Menschen und eine zukunftsorientierte Demokratiebildung. Bei der fast schon inflationären Verwendung des Begriffs "Partizipation" bleibt jedoch häufig unklar, was darunter verstanden wird oder werden soll. Eingebettet in den gesellschaftlichen Kontext der Demokratie als Herrschaftsform wird das dualistische Verhältnis von Partizipation als Chance für Entscheidungsbetroffene versus Partizipation als Instrument der Herrschenden aufgezeigt. Denn auch wenn Partizipation im öffentlichen Diskurs verspricht, eine Möglichkeit des Mitredens und -wirkens zu sein, muss sie nicht zwangsläufig auf Veränderung zielen, sondern kann gleichermaßen bestehende Ungleichheitssysteme stabilisieren. Mit Blick auf Kindheit gilt es besonders die Ungleichheit von Akteur*innen innerhalb der generationalen Ordnung hervorzuheben. Es wird sich mit der Frage auseinandergesetzt, wie Partizipation unter Ungleichen innerhalb dieser generationalen Verortungen und der damit verbunden asymmetrischen Sozialisationsarrangements überhaupt gelingen kann und welchen Möglichkeitsräumen, Restriktionen und Gefahren des Machtmissbrauchs sie unterliegt.

  • af Muna Abdi
    1.117,95 kr.

  • af Elizabeth Knight
    1.614,95 kr.

    This book explores how the increasing need for specific kinds of parental engagement impacts care-experienced young peoples' trajectories. Previous Australian studies have found that care-experienced young people demonstrate poorer outcomes in health, education, and the criminal justice system throughout their life course. However, this multi-layered case study is the first to specifically address barriers in obtaining higher education¿an effective tool for social mobility. In particular, the authors unpack how university marketing relies on young people to have a parent who understands tertiary education transitions to help them navigate post-school pathways to careers or higher education, as well as how policies might fail to help students who do not have such a figure in their lives. The authors offer suggestions for policy change in Australia while providing a basis for global comparisons and recommendations for how care-experienced young people and their support networks can overcome present challenges.

  • af Stefanija Alisauskiene
    1.825,95 kr.

    This edited volume covers issues related to educational research and practices for early childhood education and care (ECEC), highlighting interprofessional and family-professional collaboration within inclusive education in different cultural contexts. Contributors include authors from throughout Europe, including Lithuania, Norway, Iceland, Finland, Sweden, Spain, UK, and Ukraine. Chapters provide a forum for intentional dialogue about and shared understanding of successful and inspiring ECEC practices, the main barriers of interprofessional and family-professional collaboration, and opportunities for further improvement of inclusive ECEC practices.

  • af Oliver Bokelmann
    830,95 kr.

    Das Buch vereint bislang weitgehend entkoppelte Diskurse zur Demokratiepädagogik und Demokratiebildung in Jugendhilfe und Schule und gibt Impulse zur Weiterentwicklung in den beiden Institutionen sowie in Kooperation. In den Beiträgen werden Grundlagen und Studien zu demokratischer Bildung präsentiert sowie unterschiedliche Bildungsorte im Aufwachsen von Kindern und Jugendlichen betrachtet. Die jeweilige Perspektive auf Demokratiepädagogik und Demokratiebildung wird ebenso diskutiert wie Fragen von Voraussetzungen und Möglichkeiten demokratischer Bildung. Zusätzliche Potenziale finden über die Beschäftigung mit den Themen Kooperation, Digitalisierung, Diversität, Familienbildung, Reformpädagogik und Organisationsentwicklung Berücksichtigung.

  • af Peter Appleton
    241,95 kr.

    The EPDF and EPUB are available open access under a CC-BY-NC-ND licence. This publication was supported by the University of Essex's open access fund. How do young people transitioning from care plan their future lives? Planning is usually thought of as requiring clear goals and 'future orientation', but how might planning be regarded by young people whose wishes, hopes, and plans have been repeatedly dashed? In this book Peter Appleton builds on research interviews with care-experienced young adults, and on cross-disciplinary theories of planning and of emotions, to develop a creative and non-dogmatic three-aspects model of planning for young people leaving care. A valuable resource for practitioners, researchers, and educators, this book puts forward a powerful case to think more broadly and flexibly about transition planning with care-leavers, placing the voices of young people at its heart.

  • af Christine Cocker
    288,95 kr.

    This book powerfully sets out the case for Transitional Safeguarding, a new approach to protection and safeguarding designed to address the needs and behaviours of young people in their mid-teens to mid-twenties who are falling between gaps in current systems, with often devastating results. Addressing these gaps, it outlines how the specific needs of young people can be met through this approach. Written by leading experts in this area with strong practice networks, it presents up-to-date evidence for its effectiveness, and also uses examples from practice to illustrate the ways in which services are beginning to address these issues.

  • af Frances Howard
    544,95 kr.

    What do the best youth arts programs look like, and how can young people develop through them? This groundbreaking book highlights the conditions needed for youth arts work to be successful, using six international, best practice case studies.

  • af Mattias De Backer
    544,95 kr.

    Telling the stories of young refugees in a range of international urban settings, this book explores how newcomers navigate urban spaces and negotiate multiple injustices in their everyday lives. This innovative edited volume is based on in-depth, qualitative research with young refugees and their perspectives on migration, social relations and cultural spaces. The chapters give voice to refugee youth from a wide variety of social backgrounds, including insights about their migration experiences, their negotiations of spatial justice and injustice, and the diverse ways in which they use urban space.

  • af Angela Scollan
    1.720,95 kr.

    This book introduces the use of facilitation to support children¿s agency in the classroom as authors of knowledge. The authors draw on research undertaken in two Year Three classrooms, in which children were invited to share photographs in a workshop to facilitate the sharing and creation of narratives. Motivated by the idea that elevating children¿s status to constructors of knowledge is essential for a pedagogy of authentic listening, understandings of childhood are challenged in relation to the UN Convention on the Rights of the Child and the tension between self-determination and the protection of children. The book will be of interest to academics, students and practitioners in the areas of education, early childhood studies, sociology of childhood, social work, children¿s rights and educational management.

  • af Karin Böllert
    918,95 kr.

    Der Band stellt aktuelle Diskurse zu Ganztagsbildung mit Blick auf die Kooperation von Jugendhilfe und Schule dar und gibt Impulse zur theoretischen und empirischen Vergewisserung kooperativer Praxis. In den Blick genommen werden das Zusammenwirken verschiedener Bildungsinstitutionen und Akteur*innen, unterschiedliche Bildungsverständnisse sowie differente Erwartungen an Ganztagsbildung. Die Beiträge beschäftigen sich sowohl mit etablierten Formen der Zusammenarbeit über das Handlungsfeld Schulsozialarbeit, Ganztagsbetreuung und Jugendsozialarbeit, als auch mit neuen Perspektiven und Entwicklungen, u. a. im Hinblick auf Fragen von Kinderschutz, Beratung, Bildungslandschaften oder Demokratiebildung. Der Rechtsanspruch auf Ganztagsbetreuung im Grundschulalter ab 2026 unterstreicht die Aktualität der behandelten Thematik.

  • - - som jeg har set og oplevet det ude i verden.
    af Jette Norup Würtz
    248,95 kr.

    Gennem 25 år har Jette Norup Würtz arbejdet i AC Børnehjælp, der nu hedder DIA, og har i den forbindelse besøgt mange af verdens fattigste lande med et særligt fokus på børn, unge og familier i udsatte positioner.Jette fortæller om personlige møder med børn og familier og om vilkår, der ofte bliver til generaliseringer i tv-spots eller artikler. Ofte har Jette hørt fra udenforstående, at det kan være svært at føle nærværet til de projekter, der laves landsdækkende indsamlinger til.Skæbnerne er mange, udfordringerne er store, men samtidig er det vigtigt at finde mulighederne ved hjælp af en støttende håndsrækning fra en organisation, hvad enten den er stor eller lille. Det er betydningen af denne lille håndsrækning, som bliver fortalt med den nysgerriges blik, forsøget på at finde balance, når der ved selvsyn er ubalance i livets vægtskål.I 2018 skiftede Jette spor jobmæssigt. Virkelighedens historier, som er blevet fortalt og oplevet sammen med børnene, har bidt sig fast. Alverdens børnestemmer trænger sig på og vil med denne bog nå bredere ud i verden. Det nytter at hjælpe.

  • af Daniel Re
    209,95 - 266,95 kr.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.