Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Genudgivelse i pocket-format Denne nye udgave af Zornig indeholder et nyt kapitel med opdateringer. Zornig er den hudløst ærlige beretning om, hvordan et barn i det moderne velfærdsdanmark overlevede en opvækst fyldt med svigt, vold og overgreb fra de voksne omkring hende. Lisbeth Zornig Andersen skildrer med barnets øjne sin egen opvæks med hverdagens rædsler i det under-Danmark, som er skjult for de fleste. En hverdag fyldt med knytnæver, blod, misbrug, straf, sult, stank og frygt. En far, der forsvandt, en stedfar, der gjorde ondt, en mor, der svigtede. Vi følger skridt for skridt hvordan hendes brødre bliver brudt ned i et hjem, hvor man fik noget at spise, hvis man kunne samle maden op fra kogende vand, hvor et enkelt ord ved middagsbordet betød sengen, hvor en plukket blomme i haven betød røvfuld i enerum – og det, der var værre. En barndom tilbragt på værtshuse, på børnehjem og på ungdomsinstitutioner. Usentimentalt og uhyggeligt detaljeret folder Lisbeth Zornig Andersen en brutal virkelighed ud, hvor ingen voksne greb ind for hjælpe den altid tavse, snavsede, magre pige med vorter på hænderne og kronisk øjenbetændelse. Indtil hun blev gammel nok til at bruge vreden og tage livet i egne hænder. Det er også Lisbeth Zornig Andersens opråb til os andre. Hvad enten man professionelt arbejder med børn eller bare er en medborger. Hjælp disse børn!
I en tid hvor ordet inklusion er på alles læber, spiller PPR en central rolle i at føre den nye inklusionslovgivning ud i livet. Denne håndbog giver præcise svar på hvilke arbejdsopgaver, der kræves og efterspørges af PPR – med respekt for, at PPR er meget forskelligt udviklet i de enkelte kommuner.Bogen kommer hele vejen rundt om PPR’s virksomhed, den relevante lovgivning og skolens og dagtilbudenes virkelighed og udfordringer, som sætter dagsordenen for forventninger og krav til PPR. Hvorfor eksisterer PPR? Hvordan tilrettelægger det enkelte PPR på bedst mulig måde sine arbejdsopgaver? Og hvad er PPR’s vigtigste opgaver – nu og i fremtiden?PPR-Håndbogen indeholder bl.a. konkrete beskrivelser af arbejdet og samarbejdet internt på PPR samt udviklingsmuligheder for PPR’s arbejds- og indsatsformer, og bogens kapitler kan læses uafhængig af hinanden.Udover at bogen i sin helhed er et oplagt værktøj for PPR’s ledelse og medarbejdere, er bogens overordnede kapitler i høj grad relevante for den brede kreds af PPR’s samarbejdspartnere, deriblandt kommunale ledere og skole- og dagtilbudsledere, faglige konsulenter, koordinatorer og vejledere på småbørns- og skoleområdet.Med denne bog i hånden, bliver du både klogere på rammerne for PPR’s arbejde og får konkret vejledning og gode råd, som du kan bruge i dit arbejde – på eller i samarbejde med PPR.
Jeg var 11, da min mor strammede tørklædet om mit hår.12, da mine forældre sendte mig på genopdragelse i Marokko.16, da de giftede mig bort til en voksen mand.Og 17, da jeg blev mor.Men jeg nægtede at leve en kuet kvindes liv.MIT INDRE ATLAS er en barsk, men også inspirerende historie om en rebelsk pige fra Roskilde, der ikke passede ind i sine forældres marokkanske glansbillede. Halima El Abassi fortæller om sin stjålne barndom i en familie fuld af forbud, skam og sanktioner. Om mulighederne, livet ikke byder en indvandrerpige, hvis hun bliver for dansk. Om kærlighedens ringe kår i et arrangeret ægteskab. Og om en forrykt skilsmisse, som truede Halima under jorden og sendte hende ud på en altomsluttende personlig nedtur.HALIMA EL ABASSIS historie er på en gang smertelig og forsonende – og den giver håb til den næste generation af danske piger og kvinder med anden etnisk baggrund, der har retten til at bestemme selv.
Børne- og ungegrupper – veje til mestring i teori og praksis er en teori- og metodebog, der omhandler arbejdet med børn og unge i grupper. Bogen formidler, hvordan vi som professionelle igennem arbejdet med grupper kan støtte udsatte børn og unge i at finde veje til mestring, når livet bliver svært. Læseren introduceres for en narrativ gruppepraksis, hvor børn og unges fortællinger er i centrum for udveksling af erfaringer og læring. Gruppesamtaler om alvorlige emner veksler med leg og kreative aktiviteter, metaforer og eventyr, der kan gøre det lettere at tale om udfordringer og problemer. Teorier og metoder understøttes af fortællinger om arbejdet med grupper for børn og unge med psykisk syge forældre, børn og unge med flygtningebaggrund, børn og unge i sorg osv. Der er også ideer til, hvordan forældre og netværk kan inddrages med henblik på at bygge bro mellem børn og voksne i de berørte familier.Bogen henvender sig til ansatte i behandlings-, social-, skole- og sundhedssektoren. Forfatterne er begge erfarne familieterapeuter, gruppeledere, supervisorer og undervisere.
Udsatte i æresrelaterede konflikter sætter ofte egen sikkerhed og alle relationer over styr, når de beder om hjælp. Derfor skal man som fagperson give den mest kompetente hjælp overhovedet mulig. Når ære er på spil giver metoder og redskaber.Æresrelaterede konflikter kan ramme både mænd og kvinder, og de kan ske inden for alle religioner og etniciteter. Bogen fortæller, hvordan man som fagperson kan hjælpe i sager om social kontrol, vold og udskamning.Bogen bidrager til at nuancere et komplekst felt, som ofte bliver forenklet af politikere og i medierne. Det handler om at sætte sig ind i tankesættet bag konflikten uden at ende i fordømmelse og stigmatisering. For hvis man tvinger et vestligt tankesæt ned over en æresrelation, kan man skade mere end gavne, og den udsattes liv kan ende i fare.Når ære er på spil sætter fokus på kulturelle aspekter af æresrelaterede konflikter, de typiske tankesæt hos unge, forældre og familier i konflikterne samt definitioner og begreber.Bogen gennemgår også metodiske greb som samtaleteknik, risikovurderinger, anbringelser, supervision, tolkesamarbejde og lovstof.Den er skrevet til studerende og fagpersoner inden for det socialfaglige og pædagogiske område og undervisning, i sundhedssystemet, politibetjente og til alle andre, der beskæftiger sig med æresrelaterede konflikter.Susanne Willaume Fabricius er uddannet ved Den Sociale Højskole og arbejder i Etnisk Ung. Hun har i mere end 20 år arbejdet med og hjulpet personer fanget i æresrelaterede konflikter.
Narrativ dokumentation gør dokumentationsarbejde til en integreret og meningsfuld del af det velfærdsprofessionelle arbejde.Gennem de professionelles egne fortællinger om begivenheder fra hverdagen afdækker metoden de logikker, problem- og løsningsforståelser, som den professionelle tænker og handler ud fra. Den narrative metode udvikler og kvalificerer således den professionelle indsats, samtidig med at den styrker kvaliteten af dokumentationsarbejdet.Narrativ dokumentation i velfærdsprofessionerne er baseret på Janne Hedegaard Hansens bog Narrativ dokumentation fra 2009. På baggrund af flere års erfaring med metoden har forfatteren skrevet denne bog med fokus på alle velfærdsprofessionerne. Desuden præciserer hun, hvordan man konkret kan arbejde med den i en personalegruppe.Ud over metoden rummer bogen en kort og generel introduktion til socialkonstruktivisme og diskursteori, der udgør metodens teoretiskeog videnskabsteoretiske forankring.Bogen henvender sig til professionelle i praksis og til studerende på grunduddannelse, diplom- og masterniveau inden for velfærdsprofessionerne.
FANGET I FAMILIEN er en tankevækkende og gribende familiefortælling om et forspildt liv bag et drab i bandemiljøet, fortalt af en efterladt storesøster, der selv har kæmpet sig fri af den tunge sociale arv i den danske ”indvandrerklasse”.Kun 24 år gammel faldt Ari Hussein i en regn af kugler i Valbyparken natten til den 15. marts 2018. Hvem der skød, ved kun gerningsmændene, og de har holdt på deres blodige hemmelighed. Men hvad der gik forud, kan Aris storesøster fortælle, og i denne bog deler hun sin gribende historie.FANGET I FAMILIEN er en fortælling om tre børns tumultariske opvækst i en sammenbrudt kurdisk flygtningefamilie. Først på flugt fra Vollsmose med deres unge mor – på flugt fra deres far og hans flammende temperament. Siden fanget i et hjem uden grænser, på specialskoler, opholdssteder, ungdomsinstitutioner og – for Aris vedkommende – i fængsel. Mellissa Hussein fortæller, hvordan hun bevidnede sin lillebrors vej ind i den københavnske underverdens dødsspiral, fra knæk og ildspåsættelser som 12-årig til besiddelse af maskinpistoler og stoffer som 16-årig. Hvordan han blev pistolmand for Bandidos, skiftede til gadebanden LTF og rejste til Syrien og kæmpede mod Islamisk Stat, i et sidste desperat forsøg på at gøre noget nyttigt i et spildt liv.Mellissa Husseins bog er en rystende fortælling om børn, der lever på kanten i Danmark. Om storesøsteren, der vristede sig fri af arv og miljø. Og lillebroren, der valgte at leve uden for loven og blev indhentet af en fortid uden nåde. Bogen er baseret på Mellissa Husseins erindringer samt interviews med pårørende og vidner til Ari Husseins historie samt adgang til sagsfremstillinger fra sociale myndigheder og akter fra danske domstole.
Rådgivning er en kompleks proces, der kræver indsigt i de irrationelle elementer, som ofte opstår under en rådgivning. For at bidrage til en værdiskabende rådgivning har rådgiveren brug for en rådgiverfaglighed, der inkluderer metoder og værktøjer, som rækker ud over rådgiverens faglige ekspertise, og hindrer den enkelte rådgiver i at brænde ud og føle sig professionel ensom.Når bevidstheden bliver skærpet, i forhold til de følelser og bagvedliggende historier der er i spil hos en selv, den rådgivne og mellem de involverede, bliver der åbnet op for nye handlerum og erfaringsudveksling med andre rådgivere.Rådgiverhåndbogen giver dig viden om og værktøjer til:Den psykologiske del af rådgivningsarbejdetEvnen til at positionere sig værdiskabendeVærdiskabende kommunikation og spørgemetodikVurdering og evaluering af rådgivningenRådgiverfaglighedens metoder konkretiseres med afsæt i cases fra rådgivernes hverdag opsamlet og gennemarbejdet af Birgitte Nortvig.Birgitte Nortvig har arbejdet med relationer og kommunikation gennem de sidste 20 år. Hun har stået for strategiske udviklingsprojekter, supervision og rådgiveruddannelser for private, statslige, kommunale og politiske organisationer og fagforeninger. Birgitte Nortvig har tidligere arbejdet som leder samt udviklings- og proceskonsulent. Siden 2008 har hun været selvstændig og etablerede sin nuværende konsulentvirksomhed ”Birgitte Nortvig – fra strategi til handling” tilbage i 2013. Hun er desuden ekstern lektor på DTU.
I 1995 stiger tre børn og en mor forvirrede ud af en flyvemaskine i Københavns Lufthavn. Laura er den yngste og klamrer sig til sin mor. De er rejst hele vejen fra slummen i Brasilien, fordi moren skal giftes med en dansk mand. Et forhold, der får livslange konsekvenser for børnene.Om morgenen hyler jeg som en ulykkelig dyreunge, når Mama og mine søskende siger farvel i hoveddøren og efterlader mig tilbage i lejligheden sammen med ham. „I må ikke gå fra mig!“ trygler jeg … Jeg hader hende for det. Ved hun slet ikke, hvad det er, han gør ved mig?Kommunebarn er en selvbiografi om massivt svigt. Om at lande i en anden kultur, om overgreb, anbringelse og oprejsning.
Dette er grundbogen, når det kommer til at lære den motiverende samtale (MI), og hjælpe mennesker til at forandre sig og vokse. Den ny 3. udgave (som svarer til den amerikanske 4. udgave) er blevet gennemskrevet for at være endnu mere brugervenlig som en guide til praktikere og studerende.Grundlæggerne William R. Miller og Stephen Rollnick uddyber de fire kerneopgaver inden for MI - engagering, fokusering, fremkaldelse og planlægning - og demonstrerer levende, hvordan disse ser ud i praksis. En stor mængde cases og interviews illustrerer de bedste fremgangsmåder og faldgruber i brugen af MI i forskellige kontekster. Bogen gennemgår også evidensgrundlaget for tilgangen og beskriver forskellige metoder til at vurdere kvaliteten af MI.Nye elementer i denne udgave er:• Størstedelen af bogens indhold er nyt• Udførlig beskrivelse af MI's anvendelser ikke kun inden for rådgivning og psykoterapi, men også inden for sundhedsvæsen, uddannelse, coaching, ledelse og andre sammenhænge.• Øget fokus på at integrere MI gennem hele klientens forandrings- og vækstproces, ikke kun i forberedelsesfasenBogen indeholder en række nye pædagogiske funktioner, bl.a.: • Nye eller opdaterede cases• Sammenfatning af nøglepunkter og hovebegreber ved afslutningen af hvert kapitel.• Bokse med "Personligt perspektiv" og "Til terapeuter" i hvert kapitel• En udførlig ordliste til sidst
The go-to practical guide for ACT professionals working with clients with acquired brain injuries, and progressive neurological conditions. This book provides tools to help clients live alongside complex emotions associated with navigating social pressures, and emotional impact throughout their lives.
This ground-breaking book advances the existing literature on Authentic Movement with an arts practice-led research monograph. It explores the history, practice and theory of Authentic Movement which integrates the fields of dance, movement and psychotherapy.
The present research deals with the policies directed at young adults on social assistance without vocational training (YAS). Drawing on data collected within cantonal administrations and providers of integration (Basel-City and Geneva) as well as interviews with YAS, the publication analysis cantonal social policies and their moral underpinnings. In Switzerland, there is an ongoing strategical shift in the field of youth policies that emphasizes educational integra- tion as a first and primary integration step. This policy shift has implications for the strategical scope of the cantons. The focus on "education first" as a guideline dictates an approach, which follows an intertwined neo-liberal and paternalistic discourse: On the one hand, social policies are designed as investment to avoid a long-term labour market exclusion of the YAS. On the other hand, these policies are legitimized via narratives that construct the YAS as irresponsible and dependent - not yet ready to enter adulthood. In doing so, social policies create and reproduce structural vulnerabilities related to dominant moral values like reinforcing the work ethics of young welfare beneficiaries.
To aid the progress of peer support care, Peer Support Work highlights the experiences of contributors who work or study social care and have lived experience with mental health, substance use, homelessness, criminal justice, and migration.
Økonomi handler om mennesker, og socialrådgivere skal bruge deres socialfaglighed til at vise økonomerne hvordan. Det er det, Økonomi uden tal handler om.Ida Schrøder tager afsæt i det sociale arbejde med udsatte børn, unge og deres familier og viser, hvordan man som socialrådgiver kan styre økonomien uden at gå på kompromis med sin socialfaglighed.Bogens fire kapitler kan læses hver for sig, men danner en helhed af kontekst,teori, begreber og handling, når de læses sammen.• Første kapitel sætter rammen for bogens præmis• Andet kapitel præsenterer teoretiske retninger• Tredje kapitel udfolder økonomifaglige teknikker• Fjerde kapitel runder bogen af med anbefalinger til, hvordan økonomifaglighed i socialt arbejde med mennesker kan trænes og udvikles.Økonomi uden tal er skrevet til studerende på socialrådgiveruddannelserneog alle andre, der arbejder med eller er ved at uddanne sig til at arbejde med mennesker.
In diesem Band werden Beratungsinteraktionen im Kontext rekonstruktiver Sozialforschung erschlossen. Im Zentrum stehen Beratungen in unterschiedlichen psychosozialen Handlungsfeldern. Beraten ist eine Kerntätigkeit von Sozialarbeiter:innen und anderen Professionellen; sie ist eine professionalisierte Dienstleistung, die den personalisierten Selbstbezug mit einer Interaktions-, Institutions- und gesellschaftlichen Kontextorientierung reflexiv verbindet. Die Frage ist, wie in professioneller Beratungsinteraktionen der Selbstanspruch der Professionellen, die konkreten Erwartungen, Bedarfe und Anliegen sowohl der Ratsuchenden als auch der beauftragenden Organisationen und Institutionen aufeinander bezogen und realisiert werden.
This book provides further developments of ideas like Freud's uncanny, Jung's synchronicity, Daniels' transpersonal, Clarke's mindfulness and Sollod's anomalous experiences.
Utilizing findings from more than 200 interviews with students, staff, and faculty at a US university, this volume explores the immediate and real-life impacts of COVID-19 on individuals to inform higher education policy and practice in times of crisis.Documenting the profound impacts that COVID-19 had on university operations and teaching, this text foregrounds a range of participant perspectives on key topics such as institutional leadership and loss of community, managing motivation and the move to online teaching and learning, and coping with the adverse mental health effects caused by the pandemic. Far from dwelling on the negative, the volume frames the lived experiences and implications of COVID-19 for higher education through a positive, progressive lens, and considers how institutions can best support individual and collective thriving during times of crisis.This text will benefit researchers, academics, and educators in higher education with an interest in the sociology of education, higher education management, and eLearning more broadly. Those specifically interested in student affairs practice, as well as the administration of higher education, will also benefit from this book.
This book offers support and guidance to sexuality professionals who are looking at the different strategies to progress their career, accounting for all the diverse jobs they can take on or create.
This volume provides a comprehensive analysis of the work of the The Royal Commission into Institutional Responses to Child Sexual Abuse (2013-17) and its social, psychological, legal and discursive impact.
Bringing together narratives and theory-based analyses of practice, this volume illustrates collaborative curricular and co-curricular approaches to promoting vocational discernment amongst students in a Catholic university setting.Drawing on cultural, religious, and secular understandings of vocation, Engaging with Vocation on Campus illustrates how contemporary issues around vocation, work, and careers can be addressed within the Catholic intellectual and spiritual tradition. Chapters presents a range of contributions from students, faculty, and staff from a single institution to highlight practical approaches to supporting students in this area, and acknowledge the complementary and intersecting roles played by student support services, academic staff, and on-campus ministry in helping students develop an individualised understanding of vocation. Considering the value of both curricular or non-curricular activities and processes, the volume highlights spiritual, personal, and community value in offering students explicit and tailored support.This text will benefit researchers, academics, and educators with an interest in higher education, religious education, and the Christian life and experience more broadly. Those specifically interested in career guidance, theological curriculum and pedagogy, and Roman Catholicism will also benefit from this book.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.