Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
"Drømmetydning bind 1" er første af to bind om drømmetydning i forhold til menneskets sjæleliv og det ubevidste, der på sin egen særegne måde bevidstliggøres i drømme.Sigmund Freud (1856-1939) var en verdensberømt østrigsk nervelæge og forfader til psykoanalysen. Han åbnede i 1886 sin private praksis som nervelæge og giftede sig samme år med Martha Barnays (1861-1951). Han har skrevet adskillige værker om psykologi, og er kendt for sine arbejde inden for dette fag; arbejde, der blandt andet omfatter ødipuskomplekset, den infantiles seksualitet og psykoser og neuroser. I 1938 drog Freud sammen med sin familie til England, hvor han levede sit sidste år.
"Drømmetydning bind 2" er det andet af to bind om drømmetydning i forhold til menneskets sjæleliv og det ubevidste, der på sin egen særegne måde bevidstliggøres i drømme.Drømmetydning"Drømmetydning" er en serie bestående af to bind om drømmetydning af den verdenskendte psykolog Sigmund Freud i forhold til menneskets sjæleliv og det ubevidste, der på sin egen særegne måde bevidstliggøres i drømme.Sigmund Freud (1856-1939) var en verdensberømt østrigsk nervelæge og forfader til psykoanalysen. Han åbnede i 1886 sin private praksis som nervelæge og giftede sig samme år med Martha Barnays (1861-1951). Han har skrevet adskillige værker om psykologi, og er kendt for sit arbejde inden for dette fag; arbejde, der blandt andet omfatter ødipuskomplekset, den infantiles seksualitet og psykoser og neuroser. I 1938 drog Freud sammen med sin familie til England, hvor han levede sit sidste år.
En skarp fortælling om, hvordan magt kan påvirke et menneske, og om, hvordan opfattelsen af psykisk sygdom i høj grad afhænger af øjet, der ser.To forelskede kvinder, en selvmordsepidemi på et sindssygehospital, en kælder fuld af ondskab.En sommerdag i 1929 ankommer psykiater Hannah Neumann fra Wien til Sølund Nervesanatorium i Sønderjylland. En selvmordsepidemi har i et stykke tid hærget blandt de yngre kvindelige patienter, og Hannah skal forsøge at komme den til livs.Hannah har i Wien arbejdet sammen med Freud, og hun praktiserer ligesom ham den moderne psykoanalyse, som er baseret på samtale med de psykisk syge. Denne metode falder ikke i lige god jord blandt de andre psykiatere på stedet.På Sølund skal Hannah arbejde sammen med den unge, ambitiøse og lærenemme sygeplejerske Dagmar, og de lange intense arbejdsdage fører snart til, at de to kvinder indleder et hemmeligt kærlighedsforhold. På tredje forplejningsklasse sidder den store, stumme patient, der kaldes Hesten. Hun hører stemmer og får syner om den ondskab, der trives på Sølund.Hannah og Dagmar arbejder koncentreret på at forhindre flere selvmord. Et psykologisk detektivarbejde går i gang, men trods den store indsats går der ikke længe, før endnu en ung kvinde går i søen og drukner sig i fuldmånens skær.Om forfatteren:Anne-Sophie Lunding-Sørensen (f. 1969) er cand.mag. i film- og medievidenskab og arbejdede med kommunikation og ledelse, inden hun i 2010 debuterede med romanen Lette rejsende. I 2014 udkom hendes anden roman, Fald.Hun har desuden skrevet trilogien Happy ending (2016), Happy family (2018) og Happy Hour (2019) om den svært overvægtige antiheltinde Elvira Gregersen.
Den menneskelige seksualitet er hverken ren biologi eller ren social konstruktion, og den er først og fremmest noget andet og mere end den kropslige aktivitet, som vi ofte forbinder den med. Ifølge den lacanianske filosof Alenka Zupančič er seksualitet drevet og drages af noget, der ikke går op i den sociale og sproglige orden, den er en mangel eller et overskud. I bogen "Hvad er sex?" undersøger Zupančič sex som et filosofisk problem, som mødestedet mellem væren og viden, som det sted, hvor vi kan få et glimt af det ubevidste. ”Det er en udbredt misforståelse, at for psykoanalysen er sex meningen med alting. Tværtimod: For psykoanalysen er sex fuldstændig meningsløst. Seksualiteten er et mysterium, en modsætning, en gåde uden løsning i hjertet af menneskelivet, og det er derfor vi kredser så fascineret omkring den.” – Lilian Munk Rösing, bogens forord Alenka Zupančič (født 1966) er filosof, psykoanalytiker og del af den slovenske skole.
"Psykoanalyse: samlede forelæsninger" indeholder i alt 35 forelæsninger, der alle sammen beskæftiger sig med Freuds psykoanalyse, og behandler emner såsom drømme, Ødipuskomplekset, det ubevidste og driftslivet.Sigmund Freud (1856-1939) var en verdensberømt østrigsk nervelæge og forfader til psykoanalysen. Han åbnede i 1886 sin private praksis som nervelæge og giftede sig samme år med Martha Barnays (1861-1951). Han har skrevet adskillige værker om psykologi, og er kendt for sit arbejde inden for dette fag; arbejde, der blandt andet omfatter ødipuskomplekset, den infantiles seksualitet og psykoser og neuroser. I 1938 drog Freud sammen med sin familie til England, hvor han levede sit sidste år.
Fra psykoanalytikerens briks ser en yngre kvinde tilbage på sin barndom. Hun blev født med en hvid skønhedsplet på øjets hornhinde – i en familie der var opsat på at korrigere denne skavank for enhver pris – og med klap for det ene øje udvikler hun et særligt blik for det, andre ikke ser. Hendes frigjorte forældre flytter hende frem og tilbage mellem Mexico City og en socialt belastet forstad i Sydfrankrig, og hun udsættes skiftevis for progressiv 70’er-pædagogik og konventionel pigeopdragelse. Oplevelsen af fremmedhed og følelsesmæssig isolation får hende til at forskanse sig og fremkalder bizarre møder med kakerlakker og lysegrønne larver. Men efterhånden som den voksne kvinde fortæller sin historie forvandler de smertefulde erfaringer sig til et nyt blik på verden. Kroppen jeg blev født i, er et fascinerende portræt af forfatteren som ung pige, af en af Latinamerikas mest markante unge forfattere. "Guadalupe Nettel er en mester i at synliggøre barnets magtesløse perspektiv." Politiken, 5 hjerter "Fremragende selvbiografisk fabel... Et smukt og mildt ironisk opgør med normalitetsbegrebet." Kristeligt Dagblad, 5 stjerner "Litteraturen har fået en ny stemme. (...) En mexicansk forfattersøster til danske Leonora Christina Skov og Katrine Marie Guldager og franske Delphine de Vigan." Weekendavisen Let og legende roman." Nordjyske, 4 stjerner
”Mladen Dolars boger mærkværdigt underholdende, sådan som kun store intellektuelle fortællingerkan være det. Man opdager undervejs, at stemmen er et helt centralt filosofiskspørgsmål og en nøgle til genfortolkninger af etik, æstetik, politik ogmetafysik. Stemmen forener kroppen og sproget, ligesom koglekirtlen gjorde dethos Descartes, men med helt andre konsekvenser.” – Henrik Jøker Bjerre, filosofHvad er en stemme fornoget? Noget, vi kan beundre for dens skønhed? Noget, der overbringer meningfra en person til en anden? Er stemmen den bro, der forbinder den enkelte medde andre, naturen med kulturen, kroppen med sprog? Er stemmen ligefremløftestang for vores tænkning?En stemme – ikke andet er både en teori om stemmen og enhæsblæsende tur op igennem idehistoriens hav af stemmer, fra de gamle grækeretil den lacanianske psykoanalyse, vidende og vittigt fortalt af Mladen Dolar, hvilketgør bogen interessant for alle, der beskæftiger sig med kommunikation,filosofi, psykoanalyse, tale, retorik eller sang.Mladen Dolar (født 1951) er slovensk filosof,psykoanalytiker, kulturteoretiker og film- og musikkritiker. Dolar tilhører densåkaldte slovenske skole, der også tæller Slavoj Žižek og Alenka Zupančič, der beggesom Dolar arbejder med Jacques Lacans ideer om psykoanalysen i forhold tilpopulærkulturen.
Med fokus på begreberne dødsdrift, arvesynd og næstekærlighed forsøger bogen gennem læsninger af Kierkegaard, Kafka, Freud og Lacan at indkredse en række paralleller imellem teologien og psykoanalysens menneskesyn og etik. DØDSDRIFT OG NÆSTEKÆLIGHED henvender sig derfor til alle, som interesserer sig for teologi og psykoanalyse, og i særdeleshed til enhver, der er optaget af forholdet mellem dem. Det er næppe nogen overdrivelse at sige, at indbyrdes mistro ofte har stået i vejen for en frugtbar udforskning af dette forhold. Bogen bidrager til den nuancering af græsefladerne mellem teologi og psykoanalyse, som blandt andre Eric L. Santner og Slavoj Žižek i de senere år har været repræsentanter for. Bogens sigte er at afsøge mulighederne for at bringe teologien og psykoanalysen i et gensidigt afklarende forhold, der kaster lys over deres fælles ‘eskatologiske’ og ‘revolutionerende’ træk, i stedet for at fokusere på de to traditioners tragiske og konservative elementer. Nøglen til at belyse disse træk er en genfortolkning af næstekærlighedsbuddet samt en læsning af psykoanalysens driftslære og den kristne lære om arvesynd, der accentuerer den menneskelige friheds tvetydighed. Bogen viser, at teologien og psykoanalysen deler den opfattelse, at der er et dialektisk forhold mellem frihed og kærlighed, således at mennesket på den ene side ved sin frihed binder kærligheden til sig selv på en sådan måde, at det samtidig fanger sig selv i denne selvkærlighed, og at det på den anden side kun er ved kærligheden, at mennesket kan forløses, og i kærligheden, at dets frihed fuldt ud realiseres.
Aniela Jaffé presents thoughts and ruminations that Jung shared with her as they prepared Memories, Dreams, Reflections by C.G. Jung. These never-before-published revelations present a kaleidoscope of episodic, philosophical, humorous and enigmatic material, uniquely complementing and expanding on the widely acclaimed MDR."Jung allowed his thoughts to flow freely during our conversations, according to the situation and his interests of the moment. When speaking with me he was not hindered by intellectual considerations of possible criticism. It didn't concern him that his words and insights might require further thoughtful reflection before they could be deemed coherent or valid. If I managed to touch upon a point of interest, Jung did not just answer my question, but followed his train of thought further."- Aniela Jaffé, from the IntroductionThe historical commentary by Elena Fischli illuminates the biographical work with C.G. Jung on the basis of source material. How did the conversations and the notes of Aniela Jaffé come about? What was the nature of the relationship and collaboration between her and Jung? How did others deal with their work? And finally, who was this woman who was so candidly given such a glimpse into Jung's inner life?
Hvad ville historien være uden dens arkiver, dens museer og samlinger, dens skrifter og traditioner for fortolkning? Ville der overhovedet eksistere sådan noget som historie? Den berømte og berygtede franske filosof Jacques Derrida opsporer i et af sine mest kendte værker, som nu foreligger på dansk, netop denne problematik.Med sin dekonstruktive metode optrevler Derrida problematikken indefra med en bog, som udover de centrale teser stort set kun består af metatekst – i form af en indledning, et forord, en exergue og et efterskrift. I anledning af den danske oversættelse er tilføjet et forord af oversætteren Frederik-Emil Friis Jakobsen og et efterord af Torsten Andreasen.»Intet er i dag mere uklart og mere foruroligende end det begreb, der er arkiveret i ordet arkiv. […] Arkivets uro stammer fra en arkivfeber, fra en mal d’archive. Vi er »en mal d’archive«: Vi er i arkivforlegenhed. […] Det er endeløst, uophørligt, at søge efter arkivet, dér hvor det undslipper os. Det er at forfølge det, selv når der er for meget af det, dér hvor noget i det anarkiverer sig. Det er at lade sig drage mod det af et tvingende, gentagende og nostalgisk begær, et uundertrykkeligt begær efter en tilbagevenden til oprindelsen, en hjemve, en nostalgi om at vende tilbage til den absolutte begyndelses mest arkaiske sted.«
'A rich and intimate examination of female desire, Maxine's book is full of wisdom and insight. I cannot recommend it enough' Julia SamuelAfter thirty years of research, Sigmund Freud still felt the great unanswered question was: 'What does a woman want?' Fifteen years into her own journey as a psychotherapist, Maxine Mei-Fung Chung believes her collaboration with her patients holds the answers. Through the profound and moving stories of seven very different women, Maxine Mei-Fung Chung sheds light on our most fundamental needs and desires. From a young bride-to-be struggling to accept her sexuality, to a mother grappling with questions of identity and belonging, and a woman learning to heal after years of trauma, What Women Want is an electrifying and deeply intimate exploration into the inner lives of women.Based on hours of conversations between Maxine and her patients, this book lays bare our fears, hopes, secrets and capacity for healing. With great empathy and precision, What Women Want presents a fearless look into the depths of who we are, so that we can better understand each other and ourselves.To desire is an action. This extraordinary book liberates and empowers us to claim what we truly want.
This second edition of the award-winning original text brings together in one volume the current thinking and conceptualizations on dissociation and the dissociative disorders. Comprised of ten parts, starting with historical and conceptual issues, and ending with considerations for the present and future, internationally renowned authors in the trauma and dissociation fields explore different facets of dissociation in pathological and non-clinical guises. This book is designed to be the most comprehensive reference book in the dissociation field and aims to provide a scholarly foundation for understanding dissociation, dissociative disorders, current issues and perspectives within the field, theoretical formulations, and empirical findings. Chapters have been thoroughly updated to include recent developments in the field, including: the complex nature of conceptualization, etiology, and neurobiology; the various manifestations of dissociation in clinical and non-clinical forms; and different perspectives on how dissociation should be understood.This book is essential for clinicians, researchers, theoreticians, students of clinical psychology psychiatry, and psychotherapy, and those with an interest or curiosity in dissociation in the various ways it can be conceived and studied.
Erik H. Erikson is recognized as one of the world's leading figures in the field of psychoanalysis and human development. His ideas about the stages of development, the sources of identity, and the interdependence of individual growth and historical change revolutionized our understanding of the nature and course of psychological growth. Erikson, whose work first described the now familiar concepts of "identity crisis" and "life cycle," provided an unprecedented framework for considering the individual psyche within society and culture. Unveiling a dynamic process of psychological development, he emphasized the tendency toward growth and the integration of multiple influences-the biological, social, psychological, cultural, and historical. With writings from Erikson's entire career, including major work from Childhood and Society, Insight and Responsibility, Young Man Luther, and Gandhi's Truth, this invaluable reader charts the influence of Erikson's thinking in the areas of child psychology, development through the lifespan, leadership, and moral growth.
Inspireret af C.G. Jungs psykoterapi og drømmetolkning beskrives den "moderne" mands psykologi, hans problemer med manderollen og muligheder for udvikling i en kultur på vej væk fra patriarkatet. Bogen tager således udgangspunkt i den moderne mands position i et samfund, hvor traditionelle kønsrollemønstre og forholdet mellem mænd og kvinder har ændret sig markant på få årtier. Gennem Jungs psykoanalytiske teorier, analyserer og diskuterer Ole Vedfelt de forskellige perspektiver af manderollen og giver sit bud på, hvad der sker med denne i vores kultur. "Det kvindelige i manden" er en spændende bog for alle, der interesserer sig for manderollens udvikling og kønnenes relation til hinanden. Bogen blev oprindeligt udgivet i 1985, men må siges at have fået en fornyet aktualitet i dag. "Ud over at give et billede af en bestemt mandstype og hans forvandling – der ikke blot er et hamskifte – er Det Kvindelige i Manden en glimrende beskrivelse af den jungianske analyse, der her næsten beskrives som en indre rejse til det ubevidste tur/retur." – Politiken, 1985 "Vedfelt gør en masse spændende og originale iagttagelser, bl.a. at der hos mange moderne mænd hersker ’for megen påstået accept af kvindens frigørelse’, og det skyldes den fortrængte og undertrykte ’anima’. At livet beror på det harmoniske samspil mellem kvindelige og mandlige kræfter redegør bogen glimrende for, og Vedfelt bruger Jungs psykologi på bedste vis." – Kristeligt Dagblad, 1985 "At bogen ud over at være interessant i sit tema også kan anbefales til anskaffelse er imidlertid ikke noget, der følger af sig selv. Dét følger af, at Ole Vedfelt dels har de faglige kvalifikationer i orden, dels er forfatter og magter at formulere sit interessante materiale i et klart og flydende dansk, der gør læsningen fængslende." – Fyens Stiftstidende, 1985idden /title /head body center h1 403 Forbidden /h1 /center /body /htmlOle Vedfelt (f. 1941) er dansk psykoterapeut og forfatter. Han er oprindeligt uddannet tandlæge, men i 1968 uddannede han sig som jungiansk analytiker og har siden 1977 haft privat praksis som psykoterapeut med fokus på psykoanalytiske principper. Vedfelt er medlem af Dansk Psykoterapeutforening, og i 1980 var han en af hovedkræfterne bag stiftelsen af Jung Instituttet i København. I 1996 stiftede han sammen med sin kone, Lene Vedfelt, "Vedfelt Instituttet", der tilbyder professionelle kurser og uddannelser inden for psykoterapi. Vedfelt har desuden udgivet en lang række bøger og artikler om psykologiske og psykoterapeutiske emner, som af fagfolk er blevet anerkendt for deres omfattende viden, originale tænkning og høje faglige niveau.
Freuds apologi diskuterer Freuds forsvar for psykoanalysen som videnskab med henblik på en nærmere bestemmelse af den viden, som indgår i behandlingen af mennesker, herunder særligt den behandling, som kaldes alternativ. Bogens hovedtema er psykoanalysens opståen set som en proces, hvor Freud i stigende grad fjerner sig fra sin naturvidenskabelige og lægefaglige baggrund. Til trods for den stadig større afstand fastholder Freud, at den behandling, han bedriver, har et videnskabeligt grundlag. Men hvordan kan en terapiform udviklet af hypnosen siges at være videnskab? I sit forsøg på at besvare det spørgsmål kommer Freud i stigende grad til at karakterisere den traditionelle videnskab ud fra de træk, som den mindst identificerer sig med; gehør, håndelag, takt, erfaring osv. Derved kommer Freud til at pege på et element i videnskaben, som den ganske vist ikke selv artikulerer, men som den på den anden side ikke kan sætte sig ud over; det element, som man kalder ”tavs viden”, og som kun kan nærme sig sin genstand indirekte. Vi finder denne form for viden rendyrket i den alternative behandling, dvs. i den type behandling, som ikke er officielt anerkendt som hvilende på et videnskabeligt grundlag. Alternative behandlere har dog typisk ikke et videnskabeligt udgangspunkt som Freud, så hans karakteristik af behandlerens viden har en særstatus, både hvad angår det alternative, terapien, og hvad angår opgøret med det etablerede, videnskaben.
Den slovenske professor i filosofi ogpsykoanalyse Alenka Zupančič foretager i “Fornægtelse” en psykoanalyse af en afvores samtids mest besynderlige reaktioner: vi benægter ikke de traumatiske og foruroligendebegivenheder, der finder sted omkring os, vi fortsætter ufortrødent, velvidende, at det er mod afgrunden. Zupančič tager med vid og humor fat påkonspirationsteorier, fake news, klimaforandringer og de ildevarslende tektoniske skift i vores sociale bindevæv.Imodsætning til benægtelse og negation fungerer fornægtelse ved fuldt ud atanerkende det, vi fornægter, efter den generelle formel: “Jeg ved det godt, mendet ændrer ingenting”.Zupančičviser, hvordan selve handlingen at erklære at vi ved, bliver en objektfetich,hvorigennem vi afskærer eksistensen af netop denne viden. Denne perverseanvendelse af viden fratager den enhver realitet.@font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536870145 1107305727 0 0 415 0;}@font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-469750017 -1040178053 9 0 511 0;}@font-face {font-family:Garamond; panose-1:2 2 4 4 3 3 1 1 8 3; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:647 2 0 0 159 0;}p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-font-kerning:1.0pt; mso-ligatures:standardcontextual; mso-fareast-language:EN-US;}.MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;}div.WordSection1 {page:WordSection1;}
Vores samtid er domineret af en kapitalistisk diskurs, som kværner derudad og som har affødt en række kriser i f.eks. naturen (kæmpemæssige oversvømmelser, global opvarmning, plastik overalt, herunder i havet og menneskets krop, osv.) eller af finansiel art. Denne sidste krise er ikke økonomiske op- eller nedture, men er bestemt af, at kapitalismen brager af sted. At den ikke er til at stoppe. Men naturen svarer igen med katastrofer. Ud over de nævnte er der også pandemierne, sidste udgave heraf er covid-19. Ophobningen af atombomber – hvis blotte eksistens udgør en indledende brug af dem, bombningen udgør den optimale brug af dem – peger også på en endetid for menneskeheden. En apokalypse. Det største problem med endetiden er imidlertid, at den allerede synes at have indfundet sig. Katastrofen er, at vi ved, at katastrofen allerede er indtruffet. Katastrofens konsekvenser er blot ikke udfoldet helt.Denne bog sondrer, hvordan angst, skam, nydelse og depression hænger sammen med den kapitalistiske diskurs, populisme og racisme i endetidens æra. Med håb om, at bogen ikke blot kan skitsere, hvordan identitet, populisme og racisme bygger på en falsk totalitet, men at den også kan bidrage til at dæmme op for de værste af katastrofens konsekvenser.
Vi lever i psykoanalysens tidsalder. Millioner af mennesker søger hver dag hjælp til at tackle psykiske og personlige problemer eller blot for at lære mere om sig selv og få balance i krop og sjæl.I Sjælens arkitekter tager tyske Steve Ayan os med på en rejse til Fin de Siècle-tidens Wien, hvor psykoterapien bliver grundlagt. Visionære hoveder som Freud, Jung og Adler og andre af samtidens fremtrædende, intellektuelle tænkere danner sammen Die Wiener Psychoanalytische Vereinigung (Den Wienske Psykoanalystiske Forening), og skaber dermed en af grundpillerne i vestlig civilisation – løftet om personlig udvikling og helbredelse af psyken gennem en ny og revolutionerende forståelse af sjælen.Hvad er et menneske? Hvor starter neuroser? Er seksuelt begær virkelig kilden til al tænkning? Hvordan kan traumer, angst og depression løses? Og hvad er egentlig meningen med livet? Det er alt sammen store spørgsmål, men ikke for store til, at denne bogs usædvanlige hovedpersoner ikke turde tage livtag med dem i deres revolutionerende forsøg på at hjælpe mennesket med at forstå sig selv og blive til dem, vi virkelig er.Sjælens arkitekter er den fascinerende fortælling om psykoterapiens fødsel og hjernerne bag den skelsættende idé om, at det er muligt at heale vores sjæl.
»I dag taler de engang monstrøse kroppe, der er produceret af kønsforskellens patriarkalsk-koloniale regime, for sig selv og producerer viden om sig selv. Tiden er inde til at slæbe analytikernes brikse ud i gaderne og kollektivisere talen, politisere kroppene, afbinarisere køn og seksualitet og afkolonisere det ubevidste.«Paul B. Preciado er forfatter, filosof, aktivist, filmskaber, kurator og »dissident fra kønssystemet«. Kan monsteret tale? var hovedtalen ved den årlige psykoanalytiske kongres i Paris i 2019 og er siden blevet diskuteret bredt. I 2022 udkom Testo Junkie. Sex, stoffer & biopolitik i dansk oversættelse.
Rygtet siger, sladderen går, men hvordan bliver en lille fjer til ti høns? I dette appetitlige og veloplagte essay sporer den slovenske filosof og psykoanalytiker Mladen Dolar rygternes og sladderens ophav til selve sproget. “I begyndelsen var ordet”, begynder Johannesevangeliet, men måske bør denne grundlæggende sentens i stedet oversættes med “I begyndelsen var rygtet”. Mennesket er ikke det eneste dyr, der har sprog, men det er det eneste dyr, der kan sladre.Gennem læsninger af kunst, politik og videnskab skitserer Dolar en original og tankevækkende filosofi om rygter. Han fælder ikke nogen moralsk dom over dem, som spreder dem, men tager i stedet udgangspunkt i, hvorfor rygter synes at sprede sig selv. Det bliver til et underholdende og sprudlende lynkursus i rygternes kulturhistorie fra Sokrates til Shakespeare, fra Cervantes til Kafka, og med Freud, Lacan og Hegel som vejvisere.
Actes de la sixième rencontre pour la psychanalyse. Marseille les 4, 5 et 6 juin 2022
Dans ce livre captivant axé sur la psychologie humaine, l'auteur plonge dans les profondeurs de l'âme pour explorer les mystères complexes de la psyché humaine. À travers une analyse approfondie et des récits inspirants, le livre offre un aperçu fascinant de l'esprit humain et de ses mécanismes complexes. En explorant divers aspects de la psychologie, l'auteur examine les forces qui motivent nos actions, les conflits intérieurs qui nous tourmentent et les dynamiques relationnelles qui façonnent nos vies. Des thèmes tels que l'amour, la peur, la confiance, la résilience, la croissance personnelle et la guérison émotionnelle sont abordés de manière nuancée et profonde. Le livre propose également une exploration des troubles psychologiques courants tels que l'anxiété, la dépression, les troubles de la personnalité et les traumatismes, en fournissant des informations claires et des perspectives encourageantes pour ceux qui peuvent être confrontés à ces défis. En s'appuyant sur les théories psychologiques actuelles, des études de cas réelles et des expériences personnelles, l'auteur guide les lecteurs vers une meilleure compréhension de soi.
Dieses Buch stellt eine neue Theorie über die erhebliche Komorbidität vor, die zwischen vielen Krankheiten und Störungen und gleichzeitigen Symptomen wie Schmerzen, Schlafstörungen und Müdigkeit besteht. Zu den besprochenen Krankheiten und Störungen gehören Adipositas, Diabetes mellitus Typ II, medizinische Erkrankungen wie Herz-Kreislauf-Erkrankungen und Schlafstörungen, Essstörungen sowie affektive Störungen (Angst und Depression). Das Buch geht davon aus, dass die Komorbiditäten das Ergebnis eines komplexen bio-psycho-behavioralen Mechanismus sind, der eine Störung des zirkadianen Rhythmus einschließt. Es untersucht methodische (z. B. Mess-) Probleme, die das Verständnis der Komorbidität erschweren können, und erforscht ein breites Spektrum neuer, bestehender und neu entwickelter Therapieansätze, die bei der Behandlung komorbider Störungen von Nutzen sein könnten.
A General Introduction to Psychoanalysis is a book written by Sigmund Freud, the father of psychoanalysis. First published in 1910, it is a comprehensive guide for anyone who wants to learn about the basics of psychoanalysis. The book is divided into five parts, each of which focuses on a different aspect of psychoanalysis.The first part of the book explains the development of psychoanalysis, including its origins and how it has evolved over time. The second part focuses on the unconscious mind and how it influences our thoughts, emotions, and behavior. The third part delves into the theory of dreams and how they can be used to uncover unconscious desires and conflicts.The fourth part of the book discusses the different stages of psychosexual development, which is a central concept in Freud's theory of personality. Finally, the fifth part of the book explores the different methods of psychoanalysis and how they can be used to treat various psychological disorders.A General Introduction to Psychoanalysis is a valuable resource for anyone who wants to understand the basics of psychoanalysis and the role it plays in our understanding of the human mind.
Many scholars have struggled with Irigaray¿s focus on sexuate difference, in particular with her claim that it is ¿ontological,¿ wondering if this implies a problematically naïve or essentialist account of sexuate difference. As a result, the ethical vision which Irigaray elaborates has not been taken up in a robust way in the fields of philosophy, feminism, or psychoanalysis.By tracing the notion of relation throughout Irigaray¿s work, this book identifies a rigorous philosophical continuity between the three self-identified ¿phases¿ in Irigaray¿s thought (despite some critics¿ concerns that there is a discontinuity between these phases) and clarifies the relational ontology that underlies Irigaray¿s conceptualization of sexuate difference ¿ one that always already implies an ethical project.The text demonstrates that an understanding of Irigaray¿s Heideggerian inheritance ¿ especially prominent in her later texts ¿ is essential to grasping the sense of the idea that sexuate difference is ontological ¿ it concerns Being, rather than beings. This book further develops potential applications of this ontological notion of a ¿relational limit¿ for the fields of philosophy, feminism, and psychotherapy.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.