Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
"Dette er grundbogen over alle grundbøger, når det kommer til at lære at interviewe." Gunnar Green, Folkeskolen Tredje udgave af Kvale og Brinkmanns Interview. Det kvalitative forskningsinterview som håndværk giver læserne en omfattende og praktisk indsigt i de mange faktorer, der bidrager til vellykkede interview. Bogen inviterer læserne på en rejse gennem interviewforskningens landskab, giver svar på interviewforskningens mange former for ”hvordan” og ”hvorfor” og beskriver de veje, studerende og forskere kan følge for at nå deres forskningsmål. Denne nye opdaterede udgave gør rede for alle de ny udviklingstendenser i kvalitativ interviewforskning og udvider sit fokus på de praktiske, epistemologiske og etiske spørgsmål, der er forbundet med interview, samtidig med at den bevarer den flydende stil og logiske struktur, den er blevet kendt for. Det har de sagt om bogen: "Teksten er smukt organiseret. Tredje udgave bygger på de første to udgavers styrke, hvor forfatterne holder balancen i det tilsyneladende paradoks mellem at lære interviewet som ’håndværk’ … og lære det via en lærebog. … Der er ingen bog, der kan sammenlignes med denne! Brinkmann skriver i forordet: ’Jeg håber, at jeg har fundet en balance mellem respekten for veldokumenterede former for udøvelse af interviewhåndværket på den ene side og innovationer – ja, provokationer – på den anden.’ Det har han." – Jon Wergin, Antioch University ”Jeg sætter stor pris [på denne bog] fordi den artikulerer den filosofiske og metodologiske tilgang til validitet i kvalitativ interviewforskning som ingen anden tekst. ...Vi betragter den som vores metodebibel inden for kvalitativ metode.” — Jean Richey, University of Alaska, Fairbanks
Vi kan alle styre udenom en depression, hvis vi ved hvordan. Mennesker kan sagtens lære at leve med svære tanker uden at gruble sig til en depression. Vi får det ikke bedre af at gruble og bekymre os. 5 timers grubleri dagligt i 10 år bliver til 18.000 timer. Og har personen så fundet svaret eller løsningen? Nej, siger psykolog og ekspert i metakognitiv terapi, Linda Burlan Sørensen. I de sidste 3 år har hun skiftet de mere traditionelle terapiformer ud med metakognitiv terapi, og resultaterne er tydelige. Flere af hendes klienter med depression og angst bliver raske, og det sker langt hurtigere. Bogen er et opråb: Mennesker bliver syge, når de overtænker. Mange danskere oplever, at deres tanker styrer dem og ikke omvendt. Det fører til depression og angst. Mange oplever tilmed, at det er smertefuldt at gå i traditionel terapi, hvor de hele tiden skal snakke om tanker og følelser. Men terapi skal ikke gøre ondt. Ifølge forfatteren skal danskerne lære at stole mere på hjernen og dens evne til at hele sig selv. Folk skal ikke hele tiden forstyrrer den med et ekstremt indre fokus på egne tanker og følelser. Bogen giver konkret viden og vigtige redskaber til at styre tankeprocesser og slippe fri af de fængslende tanker, der gør folk syge. Den sætter ligeledes fokus på udfordrende aspekter om regler og normer i samfundet, der danner grobund for overtænkning.
Om bogenStress er blevet et livsvilkår for alt for mange mennesker. Hidtil har behandlingen af stress mest fokuseret på adfærdsændringer og på at tale om og lægge mærke til enhver tanke, følelse og fornemmelse. Men ifølge den metakognitive teori er det netop det overdrevne selvfokus, der skaber stressproblemerne. De mange grublerier og bekymringer er den reelle årsag til stress.”Stressbehandling med metakognitiv terapi” giver terapeuter og andre der arbejder med stressbehandling en indføring i teorien og viser, hvordan terapiformen kan bruges konkret i forbindelse med stressramte. Læseren bliver inviteret med ind i terapilokalet og lærer, hvordan metodens øvelser og teknikker bruges, hvad behandleren skal huske, og hvilke spørgsmål der er vigtige at stille. Bogen giver gavnlig viden til såvel behandlere, stressramte og pårørende.Om forfatterenLinda Burlan Sørensen er autoriseret klinisk psykolog siden 2006 og specialist i psykoterapi, supervision og metakognitiv terapi. Hun er indehaver af Neokognitivt Institut i København, der tilbyder behandling, fagkurser, uddannelser og supervision.
Kvalitative metoder er en fascinerende bog skrevet af den anerkendte forfatter, Birger Steen Nielsen. Denne bog, udgivet i 2020, dykker dybt ned i de forskellige aspekter af kvalitative forskningsmetoder. Det er et must for enhver, der ønsker at forstå de komplekse processer og teknikker, der anvendes i denne type forskning. Bogen er en del af Gyldendals imponerende katalog og er et vidnesbyrd om forlagets engagement i at levere høj kvalitet og oplysende indhold til læserne. Kvalitative metoder er en bog, der både udfordrer og oplyser, og som vil være en uvurderlig ressource for alle, der er interesseret i dette område.
NY OG OPDATERET 2022 UDGAVEBrug din hjerne giver en vejledning i, hvordan du kan lære at styre sin hjerne til bevidst at arbejde med sanseindtryk og derved ændre holdning til dig selv og dine omgivelser. Så, hvis du vil vide, hvordan du kan lære at bruge din hjernes potentiale på en langt mere hensigtsmæssig måde, så er "Brug din hjerne" i en netop opdateret 2022 udgave et absolut must for dig.Sammen med John Grinder grundlagde bogens forfatter, Richard Bandler Neuro Linguistisk Programmering - eller NLP, der siden er blevet en fast bestanddel i måden vi i dag tænker personlig udvikling."Folk bruger længere tid på at lære, hvorledes de skal bruge deres nye telefon end på at lære, hvordan de skal bruge deres hjerne", skriver Bandler. "Men du kan nemt lære at bryde uhensigtsmæssige mønstre og få kontrollen tilbage - uanset om du ønsker at se muligheder og tænke positivt, fremfor at tænke i begrænsninger".Bogen berører også, hvordan du kan slippe af med fobier og begrænsende overbevisninger.Du indføres i den grundlæggende NLP metoder, og får mange redskaber og øvelser til selv at arbejde videre.Brug din hjerne kan læses af alle. Læsere, der allerede har en baggrund inden for NLP, bør have denne bog i samlingen.
Psykologi handler om forståelse af mennesker. Denne bog er en indføring i de psykologiske fænomener og teorier, som er særlig relevante for sundhedsprofessionelle i deres møder med mennesker, når det gælder deres selvopfattelse, læring, motivation, stress og mestring, kriser og sorg samt påvirkninger fra grupper og den kultur, de kommer fra eller lever i.Bogen indeholder både almen psykologi og sundhedspsykologi af relevans for sundhedsuddannelserne. Teoristoffet belyses med praktiske eksempler fra studerendes og sundhedsprofessionelles hverdag. Gennem hele bogen findes der studie- og refleksionsopgaver, som stimulerer til at reflektere over såvel teorierne som over egne og andres reaktioner og væremåde.Oversættelsen af den norske bog har fået tilføjet et kapitel om eksistentielle kriser og kriseterapi, skrevet af prof. Bo Jacobsen.Åse Renolen er sygeplejerske og højskolelektor ved Høgskolen Stord/Hagesund i Norge, hvor hun underviser ved Avdeling for helsefag. Hun har hovedfag i psykologi og lang undervisningserfaring.Bo Jacobsen, dr.phil. professor ved Center for Forskning i Eksistens og Samfund på Københavns Universitet. Hans særlige forskningsinteresse er eksistentiel psykologi. Han er også praktiserende psykolog og specialist i psykoterapi. Som forfatter har han udgivet en lang række artikler og bøger om psykologiske, sociologiske og pædagogiske emner.
Udviklingspsykologien eller udviklingspsykologierne er vokset eksplosivt gennem de seneste tre-fire årtier og har i dag nået et omfang, hvor faget er atomiseret i et væld af knopskydninger og underdiscipliner, som ingen forsker eller fagperson kan have et dækkende overblik over. Der er imidlertid et opbrud på vej, idet en ny samlende og tværvidenskabelig disciplin er i sin vorden udviklingsvidenskab som hermed præsenteres for første gang i Danmark.I denne bog forklares menneskets livslange udviklingsproces både historisk og med udviklingsvidenskabens nyeste begreber og grundantagelser om mennesket. Bogen gør også op med den herskende arv/miljø-splittelse og introducerer en såkaldt epigenetisk forståelse; dvs. hvordan miljøet konstant tænder og slukker for vores gener, som igen får stor betydning for vores forståelse af udvikling.Det er en af bogens afgørende pointer, at mennesker og især børns udvikling ikke lader sig forstå uden at inddrage de samfundsmæssige betingelser. Hvad er konsekvenserne af fremtidens turboladede globalisering og teknologiske udvikling? Kunstig intelligens og humanoider (sociale robotter) vil snart invadere og disrupte menneskearbejdet. Det stiller helt nye kvalifikationskrav til næste generations læring og udvikling i daginstitution og skole. Forfatteren kritiserer her de grundsyn, som ligger bag begreberne konkurrencebarnet og konkurrencestaten.Undervejs fremhæves mange vigtige konsekvenser og principper for den professionelles praksis, læring, intervention og pædagogiske fordringer.
Gerd Christensen giver et fundament for at vurdere psykologiens særlige videnskabsteoretiske position. Det gør hun dels gennem en historisk introduktion til psykologiens etablering og til nogle af de væsentligste teoretiske retninger inden for psykologien. Og dels giver hun en introduktion til psykologiens fundamentale videnskabsteoretiske problem: Forholdet mellem det fysiske og det psykiske.
LÆR AT SKABE METAKOGNITIVE GRUPPEFORLØB"Gruppeforløb med metakognitiv terapi" henvender sig til fagpersoner med kendskab til metakognitiv terapi. Bogen er tænkt som en hjælp eller inspiration til terapeuten, der ønsker at strukturere et færdigt gruppeforløb inden for metoden. Undervejs i bogen får terapeuten huskelister, refleksioner over fordele og ulemper ved gruppeforløb samt en guide til, hvordan et forløb på seks sessioner kan struktureres. Med gruppeforløb kan man som terapeut nå endnu flere mennesker, som har brug for hjælp, og samtidig få nye perspektiver på sit fag.TIDENS NYE TERAPIMETODEDen metakognitive terapi er en del af den tredje bølge af kognitive terapier. Inden for metoden fokuserer man på selvstyring af tankeprocesser frem for tankernes indhold. Metoden er specielt velegnet til behandling af forskellige former for angstlidelser som for eksempel generaliseret angst, social angst og OCD samt depression og stress. Den metakognitive metode er ikke bare en skånsom og effektiv metode i individuelle klientforløb. Den egner sig også til grupper, hvor metoden kan bruges på tværs af psykiske problematikker. Deltagerne træder ind i et læringsrum og lærer at overføre metoden til deres eget liv – ikke kun ud fra deres egen historie, men også ved at se andre deltageres problemstillinger. Hver session indeholder en køreplan til terapeuten med:- En oversigt over sessionens temaer- Forslag til, hvordan man bedst introducerer vigtige begreber til deltagerne- Øvelser- Arbejdsark til deltagerneOM FORFATTERENLinda Burlan Sørensen er autoriseret klinisk psykolog og specialist i psykoterapi og supervision. I årene 2014-2015 uddannede hun sig i metakognitiv terapi ved MCT Institute i Manchester. Siden har hun løbende videreuddannet sig. Hun er indehaver af Neokognitivt Institut i København, der tilbyder metakognitiv terapi samt kurser, uddannelser og supervision for fagpersoner. Derudover er Linda Burlan Sørensen forfatter til bøgerne "Fængslende tanker – kontrollér tankemylderet med metakognitiv terapi" (2018) og "Stressbehandling med metakognitiv terapi – en håndbog for terapeuter" (2019).
Feedback Informed Treatment (FIT) er en evidensbaseret metode, der sikrer borgeren maksimal indflydelse på den hjælp, han eller hun modtager, samtidig med at behandleren på en systematisk måde kan dokumentere effekten af behandlingsarbejdet.FIT er intuitiv og enkel at anvende og har derfor hurtigt vundet indpas i mange forskellige behandlingssammenhænge.Dette er den første grundbog om FIT i skandinavisk sammenhæng. Bogen giver en komplet indføring i alle facetterne af FIT og retter sig mod professionelle behandlere inden for terapeutisk, psykosocialt og socialpædagogisk arbejde.
Survey er en udbredt metode og benyttes inden for bl.a. humaniora, samfundsvidenskab, psykologi, marketing og sundhedsforskning. Også uden for forskningsverdenen er der mange organisationer som f.eks. konsulentfirmaer og offentlige institutioner, der arbejder med surveys.Denne bog gennemgår alle surveyarbejdets faser og giver en praktisk indføring i design af undersøgelsen og udvælgelse af stikprøver, formulering af spørgeskemaer samt indsamling og kodning af data, metoder til at analysere resultaterne.Redigeret afMorten Frederiksen, lektor ved Institut for Sociologi og Socialt Arbejde, Aalborg Universitet,Peter Gundelach, professor emeritus ved Sociologisk Institut, Københavns Universitet,Rikke Skovgaard Nielsen, forsker ved Statens Byggeforskningsinstitut, Aalborg Universitet. Download bogens figurer her
Det kvalitative interview er i dag blevet en af de mest almindelige forskningsmetoder i human- og samfundsvidenskaberne, men det er en tilgang, som optræder i forskellige klædedragter. Det kvalitative interview vil hjælpe læserne med at skrive, fremstille, forstå og kritisere kvalitativ interviewforskning i de mange former, hvori den praktiseres i dag. Bogen begynder med en teoretisk funderet introduktion til det kvalitative interview gennem en skildring af de mange forskellige måder, hvorpå samtaler er blevet brugt til produktion af viden. Opmærksomheden henledes specielt på de komplementære positioner, der kendetegner det oplevelsesfokuserede interview (fænomenologiske positioner) og det sprogfokuserede interview (diskursorienterede positioner), som henholdsvis fokuserer på interviewsamtalen som rapporter (om interviewpersonens oplevelser) og redegørelser (foranlediget af interviewsituationen). De følgende kapitler omhandler forskellige måder at designe kvalitative interviewundersøgelser på og giver en vejledning i beskrivelse af de metodologiske procedurer og resultater af en interviewundersøgelse. Bogen slutter med en præsentation af de mest almindelige fejl i interviewrapporter og giver en række løsninger og strategier til evaluering af forskningsresultater baseret på kvalitative interview.Svend Brinkmann er professor i psykologi ved Aalborg Universitet og professor II ved Universitetet i Bergen. Han har studeret filosofi og psykologi ved universiteterne i Aarhus og Oxford. Han har udgivet en lang række bøger og artikler inden for disse områder. Han er særligt interesseret i kvalitativ forskning og videnskabsfilosofi. Han modtog i 2012 en Sapere Aude-eliteforskerpris fra Det Frie Forskningsråd.
”Denne bog handler om de forestillinger, vi bringer med os uden at tænke over dem. Om de fordomme, som guider vores tænkning og adfærd. Og den handler om, hvordan vi kan undgå at blive fanget i de fælder, som disse fordomme kan lægge for os. Den er et opråb om uærbødighed. Ikke for provokationens skyld, men i forsøget på at undgå fastlåsthed i tanke og handling.” (fra den danske indledning af Jacob Mosgaard)Uærbødighed og fordomme er skrevet af Cecchin, Lane og Ray, der alle arbejder med et systemisk tankesæt inden for familieterapi. Terapeuten ses som en del af det system, han eller hun observerer, og gennem terapeutens og familiens interaktioner skabes en fælles virkelighed. Bogens erfarne teoretiske overvejelser og de mange øjenåbnende casebeskrivelser gør bogen relevant for alle professionelle, der arbejder med mennesker og deres relationer. Den danske indledning giver forhistorien om Milanogruppens arbejde og gennemgår de centrale Milano-systemiske begreber om hypotesedannelse, cirkularitet, neutralitet og nysgerrighed.Med en allestedsnærværende klog humor, definerer de tre forfattere i bogens første del begreberne om uærbødighed og fordomme. Bogens anden del beskriver, hvordan man kan arbejde med dem i praksis.
Carl Åke Farbring og Stephen Rollnick har i Den motiverende samtale i praksis udvalgt enkle og virkningsfulde dele af den motiverende samtale med den hensigt at hjælpe praktikere med at føre samtaler, der hjælper klienterne med at opfylde de mål, de sætter sig.Forfatterne fokuserer i bogen først og fremmest på generelle samtalefærdigheder, men også på de mere specifikke færdigheder, som er nødvendige i svære samtaler. Der er fokus på hverdagssamtalerne, på alle dagligdagens muligheder for at skabe forandring sammen med borgerne – og på, hvordan den motiverende samtale kan integreres i hverdagens arbejde. Små ændringer i måden at samtale på kan betyde uendeligt meget, både for klienten og den, der leder samtalen.Den motiverende samtale anvendes i mange sektorer i Danmark, blandt andet inden for misbrugsbehandling, hvor det er en stor del af arbejdet at tale med borgerne om ændring af adfærd og forsøge at opbygge motivation til dette. Den motiverende samtale kan også anvendes inden for almen praksis, kriminalforsorgen, hjemmeplejen, psykiatrien, i jobcentre og inden for børne- og ungeområdet.Bogen henvender sig til alle de professionelle, som arbejder inden for disse områder og som ønsker at lære mere om, hvordan man som praktiker kan påvirke og styrke borgerens motivation til ændring. Carl Åke Farbring har siden sidst i 1990'erne arbejdet med at uddanne fagprofessionelle i at anvende den motiverende samtale (MI) og med at implementere MI i organisationer, blandt andet som ekspert i udviklingen af programmer og metoder inden for kriminalforsorgen.Stephen Rollnick er æresprofessor ved Cardiffs universitet i Wales. Han har arbejdet som klinisk psykolog og forsker og uddannet behandlere i at forbedre deres kommunikation i forbindelse med adfærdsændringer. Sammen med William R. Miller har han grundlagt MI og skrevet klassikeren Den motiverende samtale.
What does it mean to be intelligent? Is it something unique to humans - or do we share it with other beings? Recent years have seen rapid advances in 'artificial' intelligence, which increasingly appears to be something stranger than we ever imagined. At the same time, we are becoming more aware of the other intelligences which have been with us all along, unrecognized. These other beings are the animals, plants, and natural systems that surround us, and are slowly revealing their complexity and knowledge - just as the new technologies we've built are threatening to cause their extinction, and ours. In Ways of Being, writer and artist James Bridle considers the fascinating, uncanny and multiple ways of existing on earth. What can we learn from these other forms of intelligence and personhood, and how can we change our societies to live more equitably with one another and the non-human world? From Greek oracles to octopuses, forests to satellites, Bridle tells a radical new story about ecology, technology and intelligence. We must, they argue, expand our definition of these terms to build a meaningful and free relationship with the non-human, one based on solidarity and cognitive diversity. We have so much to learn, and many worlds to gain.
Klienterne får med arbejdshæftet et redskab til at kunne holde øje med deres egen udvikling og får dermed også mulighed for i højere grad at reflektere over deres egne fremskridt. Arbejdshæftet kan efterfølgende også fungere som et opslagsværk og en privat øvelsesbog, de kan genbesøge efter behov – og dermed få endnu mere ud af et terapeutisk forløb. Mange klienter synes, at det er rart at have et personligt og håndgribeligt praktisk materiale, de kan arbejde i undervejs i det terapeutiske forløb. Og ikke mindst et materiale, der følger dem i deres udvikling.Linda Burlan Sørensen er autoriseret klinisk psykolog og specialist i psykoterapi og supervision. I årene 2014-2015 uddannede hun sig i metakognitiv terapi ved MCT Institute i Manchester. Siden har hun løbende videreuddannet sig. Hun er indehaver af Neokognitivt Institut i København, der tilbyder metakognitiv terapi samt kurser, uddannelser og supervision for fagpersoner. Derudover er Linda Burlan Sørensen forfatter til bøgerne "Fængslende tanker – kontrollér tankemylderet med metakognitiv terapi" (2018), "Stressbehandling med metakognitiv terapi – en håndbog for terapeuter" (2019) og "Gruppeforløb med metakognitiv terapi – en håndbog for terapeuter" (2021).
Udviklingspsykologi er en psykologisk disciplin, der beskæftiger sig med forandringer over tid af det enkelte menneskes følelser, perception, tænkning, adfærd og sociale liv, og med ordvalget ’den nye udviklingspsykologi’ dækkes et behov for en opdateret og ajourført præsentation på dansk med rod i ny international forskning og teoridannelse.Over otte kronologiske kapitler, som dækker aldersspektret for foster til sen alderdom, sætter bogen fokus på centrale livs- og kernetemaer – det gælder blandt andet tidlig tilknytning hos det nyfødte barn, mentalisering og moraldannelse i den tidlige barndom, personlighed og temperament i den mellemste barndom, identitetsudvikling i pubertet og ungdom, arbejds- og familierelationer i voksenalderen og livets afslutning ved sen voksenalder.Bogen er skrevet af professorer i udviklingspsykologi, Dion Sommer og Lars Larsen, og forskningssygeplejerskerne Marianne Eg og Susanne Friis Søndergaard, og bogen henvender sig til studerende på pædagog-, lærer-, socialrådgiver- og sygeplejerskeuddannelserne samt til bachelor- og kandidatstuderende på psykologistudier.
Hvad er der på spil, når psykoterapeuter vælger deres foretrukne metoder? Er det metodens dokumenterede effekt eller personlige bevæggrunde, der styrer valget? Og hvordan ser det ud, når vi åbner døren ind til de psykoterapeutiske værksteder?At leve sin terapi handler om forholdet mellem psykoterapeut, den teoretiske og metodiske referenceramme og klienten. Bogen portrætterer ni psykoterapeuter og deres personlige rejse i forhold til, hvordan de forstår og konkret praktiserer deres terapi sammen med deres klienter. Forfatterne har på baggrund af en terapisession interviewet terapeuterne om, hvad der sker i sessionen, og hvorfor de gør, som de gør. Metoderne, der bliver præsenteret i bogen, er Acceptance and Commitment Therapy (ACT), gestaltterapi, hypnoterapi, intensiv dynamisk korttidsterapi (ISTDP), medfølelsesfokuseret terapi (CFT), mentaliseringsbaseret terapi (MBT), mindfulness-baseret kognitiv terapi (MBCT), Relations Fokuseret Terapi og narrativ terapi. At leve sin terapi giver studerende, professionelle og mennesker, der overvejer at gå i terapi, en unik mulighed for en særdeles nuanceret introduktion til de ni forskellige metoder og udfordrer ideen om, at vi kan forstå metoder isoleret fra de sammenhænge, de lever i. Portrætterne viser de gensidigt modellerende aspekter mellem psykoterapeuten, hans valg af metode og hans klienter.
Hvordan kan man behandle spiseforstyrrelser som BED (Binge Eating Disorder) og bulimi? VEJEN UD AF OVERSPISNING præsenterer et praksisnært bud på, hvordan disse spiseforstyrrelser kan behandles. Bogen tager udgangspunkt i en antagelse om, at spiseforstyrret adfærd har en følelsesregulerende funktion og at behandlingen bør rettes mod netop dette ved brug af dialektisk adfærdsterapi (DAT). DAT er en terapeutisk metode, der har fokus på læring af konkrete færdigheder med henblik på håndtering af svære følelser. Læseren følger to casepersoner, som igennem bogen demonstrerer brugen af de dialektiske behandlingsstrategier. Bogen er skrevet med et særligt fokus på at støtte og guide terapeuter, der skal udføre DAT, og der er løbende inspiration og gode råd til den praktiske udførelse. VEJEN UD AF OVERSPISNING er skrevet til alle, som arbejder med patienter med BED og bulimi. Den kan bruges af terapeuter, som har erfaring med behandling af spiseforstyrrelser, men ingen eller begrænset erfaring med DAT. Ligeledes kan den bruges af terapeuter, som kender til DAT, men har sporadisk eller ingen erfaring med behandling af spiseforstyrrelserlser.
SUNDHEDS- OG SEKSUALUNDERVISNING – en grundbog til læreruddannelsen og SSF i grundskolen sætter fokus på noget af det allervigtigste i børn og unges liv: følelser, køn, seksualitet, krop og digitalt liv. SSF i grundskolen har potentiale til at skabe masser af motivation, positiv energi og gode grin, som styrker elevernes trivsel og fællesskaber. Det handler denne bog om. I bogen får du vigtig viden om tematikker og faglige tilgange til SSF, som støtter dig i at tilrettelægge en undervisning, der fremmer tryghed, mangfoldighed og rettigheder. Det er en handlingsorienteret bog, hvor teoretisk viden understøttes af cases, øvelser og eksempler. Eksemplerne danner grundlag for refleksion på læreruddannelsen, i praktikken og i skolen. Hvert kapitel afrundes med perspektiverende øvelser og ideer til praksis. Bogen er målrettet lærerstuderende på valgfaget sundheds- og seksualundervisning (SuSe) samt lærere og pædagoger i grundskolen (SSF).
Whether you love the drama or avoid it like the plague, this is a book for you - a modern manual for acing all social interactions that will teach you how to handle the trickiest of people and situations. A major green flag.- Thomas Erikson, bestselling author of 'Surrounded by Idiots'Pre-order now and discover the tools to identify healthy and toxic behaviours in all areas of life and separate the red flags from the green, from TikTok psychologist Dr Ali Fenwick @moderndaypsychologist__________In an increasingly fast-paced world, equally fast decision-making skills are seen as a strength. When we are constantly presented with so many options to choose from, a quick and dirty decision doesn't always seem like a bad thing.When it comes to things we don't like in friends, family, work, or relationships we are often fast to judge and label them as red flags.What we don't realise, however, is that this mindset is causing us to lose our ability to manage difficult situations. Decisions taken in the heat of the moment can also prevent us from achieving a greater understanding of ourselves.Professor of Organisational Behaviour and Innovation Dr Ali Fenwick is here to guide you through critical life situations, providing you with the knowledge to unpack the psychology behind each one and ultimately make the best and healthiest decisions about dating, relationships, friends, family, work, wellbeing, and success.Red Flags, Green Flags is here to help you break this cycle of unhealthy behaviour by equipping you with the tools to identify the good and the bad signs in your life, show you what these signals say about people and, more importantly, what they say about you.__________
Terapi for Mennesker i Uniform er en bog om, hvad det vil sige at være menneske bag uniformen, og de særlige udfordringer det rummer. Uanset om uniformen er blå, grøn, rød, hvid eller usynlig, er der et menneske i den, som kræver omsorg, forståelse og beskyttelse for at fungere optimalt. Noget vi ofte glemmer, fordi uniformens værdier, identitetsfølelse og intense dagligdag tager over. Men hvis ikke vi først og fremmest lærer at være menneske, risikerer vores psyke at lide et knæk, den dag livet i uniform hober sig op til noget, som vi ikke længere kan overskue. Det være sig stress, udbrændthed eller traumer.Med afsæt i sine mere end 18 år i politiet og i sin rolle som krise- og traumeterapeut fortæller Michael Molin om sin egen vej til selverkendelse, og de overvejelser han har måttet gøre sig for at blive et helt menneske igen efter sine egne traumer fra tjenesten. Samtidig giver han et unikt indblik i krise- og traumeterapien, og hvad den kan gøre for mennesker i uniform og deres pårørende. Ikke kun efter traumet er en realitet, men også som den altafgørende forebyggende indsats.
MENTALISERING I OMSORG OG PLEJE guider læseren til at bruge mentalisering i mødet med borgere, der har brug for omsorg og pleje. Og ved hjælp af cases og redskaber viser den, hvordan mentalisering kan udvikle relationen til borgeren, de pårørende og den professionelle selv.Bogen præsenterer mentaliseringsteorien i forhold til arbejde med omsorg og pleje, og derefter følger en række konkrete modeller og værktøjer til det praktiske arbejde. Del 1 indeholder grundmodeller og værktøjer til mentalisering i mødet med borgere, der har brug for omsorg og pleje. Del 2 består af modeller, man kan bruge direkte i mødet med borgere og pårørende i forhold til klassiske og specifikke udfordringer som fx:? at skabe sikkerhed for borgeren og i relationen? at håndtere tab, aldring, sorg, traumer, selvmordstanker og palliativt arbejde? at understøtte borgeren i at opbygge nye evner og kompensere for utilstrækkelige evner, som fx at regulere følelser? at fastholde mentalisering og ressourcefokus i forhold til borgere og pårørende.Del 3 tilbyder den professionelle redskaber til at passe på sig selv både fysisk og psykisk og til at understøtte mentalisering i en presset hverdag.Bogen henvender sig til SOSU-assistenter, SOSU-hjælpere, sygeplejersker, socialrådgivere, læger og alle andre, der er optaget af arbejdet med omsorg og pleje af borgere.JANNE ØSTERGAARD HAGELQUIST er grundlægger af Center for Mentalisering og står for den daglige drift, udvikling og ledelse. Hun er autoriseret psykolog og godkendt som specialist i børnepsykologi og supervision og forfatter til en række bøger om mentalisering. Hun har gennem mange år arbejdet med mentalisering på institutioner, i forhold til professionelle og i behandling, og har specialiseret sig i, hvordan man bruger mentaliseringsbegrebet i mødet med borgerne.
Om psykologiske undersøgelser - både de kognitive/neuropsykologiske og de personlighedspsykologiske. Det teoretiske og videnskabelige grundlag gennemgås, og der gives retningslinjer for den praktiske gennemførelse. Desuden gennemgås principper for kvalitetsstyring og kvalitetskontrol.Psykologisk undersøgelsesmetodik henvender sig til psykologer, der arbejder med psykologiske undersøgelser i diagnostisk sammenhæng, og psykologstuderende. Også læger, jurister, socialrådgivere og andre professionelle sagsbehandlere vil, i forbindelse med vurdering af psykologiske undersøgelsesrapporter og erklæringer, have gavn af bogen. Klienter, patienter og pårørende kan få indsigt i psykologers arbejdsmetoder.
Denne bog præsenterer dig for en revolutionerende ny måde at elske på. For når det kommer til sex, vil de fleste af os gerne have mere. Det store spørgsmål er bare: mere af hvad? David Deidas svar til de af jer, der dybde ønsker mere dybde i jeres sexliv, og som går rundt med en følelse af, at sex burde bestå af mere end bare kortvarig fysisk tilfredsstillelse, er, at tiden er inde til at udforske ens unikke spirituelle seksualitet. Bogen er lavet ud fra målet om, at kærligheden forstørres og bliver til noget hinsides det, to mennesker deler. At sex bliver en total forsvinden ind i kærlighedens fylde, noget, der går ud over den tilfredsstillelse, det giver, når to kroppe gnubber sig mod hinanden, og man nærer følelser for hinanden. Hvert kapitel indledes med en kort erotisk tekst, der belyser en særlig stemning af elskov, og efterfølges af direkte instruktioner, der taler klart og ligefremt til den drivkraft, de to køn hver især besidder, og som er et resultat af, at den feminine del af os længes efter en dybere kærlighed, og den maskuline del kæmper for større frihed. David Deida bringer 30 års erfaring og arbejde med tusindvis af par i spil for at illustrere de veje, vi – som mænd og kvinder – med sindsro kan begive os hen ad i vores bestræbelser på at nå frem til en mere utæmmet lidenskab, samhørighed og spirituel vækst, der rækker ud over nuet og os selv.DAVID DEIDA er internationalt anerkendt som en af de mest indsigtsfulde og provokerende spirituelle lærere i vor tid. Hans mål er at revolutionere den måde, mænd og kvinder vokser spirituelt og seksuelt på. Hans bøger bliver blandt andet betragtet som nogle af de mest originale og autentiske bidrag til personlig og spirituel vækst. Den maskuline mand og Min elskede af ham er allerede udkommet på dansk.
Stress has become a fact of life for far too many people today.Until now, the treatment of stress has mostly focused on behavioral changes, combined with talking about and noticing every thought, feeling, and sensation. But according to the metacognitive approach, this excessive focus on the self is what actually creates the problem. Worrying and ruminating are not simply a symptom of stress, but the causes of stress, preventing stress sufferers from fostering real change. Real change can only occur when the metacognitive management systems underlying behaviour are addressed by focusing not on what, but on how stress sufferers respond to their thinking. The thought is not important, but how they react to it, makes the difference."Treating Stress with Metacognitive Therapy" provides therapists, practitioners and others who work with treating stress, an introduction to metacognitive therapy, showing how this approach can be applied effectively to treat stress-related problems. This book comprises concrete examples of how a course of metacognitive therapy can be planned. The reader is invited into the therapy room to learn: how to apply the exercises of this method; what to remember during the therapy process; and which questions are important to ask the client.
An indictment of the grading system in American schools and colleges-and a blueprint for how we can change it.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.