Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Du bliver i bogen ‘Madro’ introducerede til et hav af gode råd og effektive strategier, til at kunne håndtere og sikre sunde og naturlige madvaner til dine børn helt uden stress. Hos børnefamilier er der oftest en tendens til, at børnene på ingen måde er enige med forældrene om hvornår, hvordan og hvad der skal spises. Hvad stiller man så op, når børnefamiliers rolige og hyggelige måltider ved middagsbordet udvikler sig til store og unødvendige diskussioner? Når børnene nægter at spise deres grøntsager og i stedet spiser for meget af det, de normalt ikke bør spise for meget af? Og hvis børnene fornemmer, at man forsøger at ændre deres spisning, resulterer det oftest med sure miner eller i uendelige diskussioner. Ifølge Morten Elsøe og Anne Gaardmand lider alt for mange danske børnefamilier af madstress, da der hver dag kræves et stort energiforbrug hos forældrene, som ellers ville kunne være helt unødvendigt. Bogens forfattere har begge en ernæringsfaglig baggrund, men arbejder i dag hovedsageligt med adfærdspsykologi og vaneændringer. Her giver de ud fra også deres egne erfaringer og oplevelser ved at være forældre konkrete og nyttige værktøjer til, hvordan man undgår disse evige kampe og frustrationer som nemt kan opstå hos mange børnefamilier. De fortæller i ‘Madro’ om de mest almindelige madfælder, der kan give madstress og hvilke tips og tricks der kan bruges til at give børnene lyst til at smage og udforske alt slags mad, alt lige fra broccoli og fisk til chokolade gennem legelyst, nysgerrighed og kreativitet.
Den bedste begyndelse: Forstå din baby! Forfatterne til denne bog har i 35 år studeret et særligt fænomen blandt spædbørn: I løbet af et barns første 20 måneder, er der bestemte perioder hvor det er særligt omklamrende. Det græder næsten ustandseligt, sover dårligere, spiser mindre, er mere nervøs overfor fremmede, og meget mere.Dette rammer overraskende nok også sunde og raske babyer, på de samme tidspunkter. I disse perioder kan en baby drive hele husstanden til vanvid. Omsorgsfulde forældre vil bekymre sig om hvad der er galt, og tvivle på deres evner som forældre.Men årsagen skal findes et helt andet sted!Grunden til de nervøse faserForfatterne har opdaget at spædbørns mentale udvikling sker i spring.Man kan sammenligne det med deres fysiske udvikling: I nogle perioder vokser barnet slet ikke. I andre perioder vokser det noget der ligner flere centimeter på få dage.Det samme sker på det mentale område. Under et spring, fra ét neurologisk udviklingstrin til det næste, sker der store forandringer i babyens hjerne, på ganske kort tid. Det åbner op for at barnet kan forstå mere, og lære nye færdigheder.Men for babyen er det en skræmmende begivenhed. Alt ændrer sig pludseligt. Indre følelser vækkes, nye ting i omgivelserne bliver tydelige. Barnets bevidsthed udvider sig pludseligt, og det er en overvældende oplevelse. Babyen græder, er utilpas, og vil have tryghed hos sin mor.Det interessante er at disse spring finder sted hos alle børn på samme tidspunkter, med få ugers nøjagtighed.Denne bog fokuserer på de ti store spring, som hver baby tager i sine første 20 måneder af livet. I bogen vil du opdage hvad hvert af disse spring betyder for din babys forståelse af verden omkring sig, og hvordan denne forståelse hjælper din baby til at udvikle nye færdigheder.Hvordan bogen hjælper digVi mener at den bedste begyndelse på jeres forhold, er at du forstår hvordan din baby føler. Millioner andre forældre jorden over har fået en uvurderlig viden om deres babyers adfærd og følelser, gennem denne bog.Den viden kan blive din!Du får også masser af gode råd til hvad din baby finder interessant at lege med, og hvilke lege hun kan blive ved med at lege i timevis, præcis på det trin hun befinder sig på.Og så er der et helt kapitel dedikeret til din babys søvn, eller mangel på det.Alting bliver lettere når man forstår at det hele giver mening.
Du skal huske at fodre din søhest er en fængslende bog skrevet af den talentfulde forfatter Charlotte Bjerregaard. Udgivet i 2017 af People'sPress, denne bog har formået at efterlade et uudsletteligt indtryk i læsernes sind. Bogen, der falder ind under genren af moderne litteratur, er en smuk blanding af forskellige følelser og situationer, der får læseren til at tænke og reflektere. Forfatteren har formået at fange essensen af livet og dets mange facetter gennem sine ord. Husk at fodre din søhest er ikke bare en bog, det er en oplevelse, der skal nydes. Så hvis du er på udkig efter en bog, der kan tage dig med på en uforglemmelig rejse, så er Du skal huske at fodre din søhest det perfekte valg for dig. Udgivet af People'sPress, denne bog er et must-read for alle bogelskere.
Kaninen der så gerne ville sove er en bemærkelsesværdig bog skrevet af den talentfulde forfatter Carl-Johan Forssén Ehrlin. Bogen, der blev udgivet i 2015, er en del af den populære genre børnebøger. Forfatteren har med stor dygtighed formået at skabe en verden, der inviterer børnene ind i en tryg og rolig atmosfære lige inden sengetid. Bogen handler om en lille kanin, der har svært ved at falde i søvn, men med hjælp fra forskellige figurer i bogen, lærer kaninen og læseren forskellige teknikker til at falde i søvn. Bogen er udgivet af Forlaget Alvilda, som er kendt for deres store udvalg af kvalitetsbørnebøger. Dette er en bog, der med garanti vil blive et hit ved sengetid i mange hjem.
Den neuroaffektive billedbog er en fagbog i tekst og billeder. Den giver en enkel og visuel introduktion til den grundlæggende udvikling i hjerne og personlighed, der danner grundlag for menneskets fortsatte udvikling livet igennem. Desuden præsenteres de neuroaffektive kompasser, der kan bruges som et udviklingsmæssigt evalueringsredskab til personligheden og til at finde ”læringszonen” hos voksne eller større børn.Kombinationen af fagtekst og Kim Hagens og Jakob Fogeds lune illustrationer forbinder teorien om neuroaffektiv personlighedsudvikling med den ikke-sproglige ”fingerspidsfornemmelse”, der indgår i al psykoterapeutisk arbejde. Bogen henvender sig til blandt andet behandlere, psykologer, psykoterapeuter og pædagoger.
På tværs af en række forskellige diagnoser som ADHD, autisme, Aspergers Syndrom, ODD, ikke-verbale indlæringsvanskeligheder, Tourettes Syndrom, OCD mv. reagerer børn med disse diagnoser ofte ens i en række af hverdagens situationer: De har svært ved at håndtere frustrationer og behov, der ikke opfyldes med det samme, de er ufleksible og har svært ved at omstille sig.I det daglige samspil med andre børn eller voksne reagerer de tit ved at eksplodere, når omverdenens krav og forventninger bliver ”for meget”.Fælles Proaktiv Problemløsning (tidligere kendt som Samarbejdsbaseret Problemløsning) er den første pædagogiske metode, der effektivt og synligt hjælper denne gruppe børn og unge.Ross W. Greene har forsket i emnet i en årrække, og hans erfaringer er her omsat til en praktisk brugsbog med masser af eksempler og konkrete anvisninger på, hvordan man praktiserer metoden i hverdagen.'Det eksplosive barn’ henvender sig til alle, der er i kontakt med udfordrede og udfordrende børn – herunder også børn, der reagerer ved at trække sig ind i sig selv og ”implodere”.Metoden fører til langt færre konflikter i hverdagen, samtidig med at børnene lærer de nødvendige sociale færdigheder til at kunne begå sig i en stadig mere kompliceret verden.Bogen er blevet ”bibel” for såvel forældre som lærere, pædagoger og andre, der er i kontakt med disse børn. Som psykolog Bo Hejlskov Elvén skriver i bogens forord: ”At diskutere adfærdsproblemer hos børn i dag uden at nævne Ross W. Greene er ikke seriøst. Og så er det lige meget, om man er forælder, lærer, pædagog eller psykolog. Derfor er ’Det eksplosive barn’ en klassiker.”Denne udgave er den nye udgave: Den 7. gennemreviderede og opdaterede udgave fra 2017.
Med få konkrete redskaber kan forældre ruste deres børn til succes i skolen og i livet. Som forældre ønsker vi alle det bedste for vores børn. Vi drømmer om, at de får succes, både i skolen og videre i livet. Men de fleste af os oplever også, at det kan være svært at gøre det rigtige, når vores børn møder modgang. Vi vil gerne have, at vores børn tør forfølge noget, øver sig og bliver dygtigere, men hvad gør vi, når de fx: • Føler sig usikre eller holder sig tilbage af frygt for at fejle? • Bliver ukoncentrerede, og mobilen eller computeren er for svær at modstå? • Giver op på forhånd, så snart noget er kedeligt eller blot kræver lidt ekstra af dem? • Mister interessen eller overvældes af skuffelse, når noget ikke lykkes i første forsøg? Klog er noget, man øver sig på giver for første gang forældre et indblik i en helt ny og banebrydende viden om, hvordan børn kan lære at blive dygtige til noget. Succes er nemlig ikke noget, man er født til, eller som er de få forundt. Succes følger særligt af ét – noget overraskende – personlighedstræk, nemlig selvkontrol, som vi alle kan lære vores børn ved hjælp af det konkrete og nyudviklede forældreprogram, som bogen præsenterer. Bogen er ikke en forsættelse af den mangeårige debat om opdragelse og grænser, om curlingforældre og tigermødre. Den giver derimod nogle længe ventede svar på, hvad vores børn skal have med sig hjemmefra, for at de får glæden ved at kæmpe for det, der er vigtigt for dem. Med konkrete værktøjer kan vi lære dem at styre deres indstilling, energi og reaktioner, så de på den korte bane får bedre karakterer, stærkere sociale relationer og en bedre selvfølelse – og på den lange bane får lige præcis det, der skal til for, at de resten af livet vil kunne forfølge deres drømme.
Sofie Münster har omsat 50 års forskning til en helt enkel opdragelsesmetode med fokus på, at barnet skal føle, det hører til, og samtidig er sin egen.Den følelsesmæssige tilknytning mellem forældre og børn er dokumenteret det, der har størst betydning for et barns udvikling, hvad angår selvværd, selvstændighed, sociale kompetencer og følelsesregulering.Kvaliteten af relationen mellem forældre og børn er derfor omdrejningspunktet i en helt ny tilgang til børneopdragelse, som Sofie Münster introducerer i Den bedste start på livet. For første gang nogensinde bliver mere end 50 års tilknytningsforskning omsat til en lettilgængelig metode, den tilknytningsbaserede opdragelse. Metoden giver forældre helt konkrete alternativer til trusler, skældud, forhandlinger, time-outs og alt det andet, der tyes til i mangel af bedre.I bogen udfolder Sofie Münster metodens tre grundlæggende begreber – kontakt, klarhed og kontroverser – og forklarer, hvorfor disse i virkeligheden er de eneste, et barn reelt har behov for.Præmissen i den tilknytningsbaserede opdragelse er aldrig at gå på kompromis med barnets behov for at høre til og samtidig være sin egen. Når barnet får lov at erfare, at man kan mene noget forskelligt, men stadig høre sammen, er det faktisk muligt at løse kontroverser og konflikter på en måde, som gør, at man kommer tættere på hinanden.
Det er svært at håndtere børn, der skriger, er på tværs og ikke gør, som de voksne siger. Følelser smitter, og derfor risikerer du selv hurtigt at blive lige så vred som dit barn. RABALDER I BØRNEFAMILIEN tager afsæt i en række velkendte hverdagssituationer i børnefamilien og viser, hvad man helt konkret kan gøre, når en konflikt er under opsejling. Bogen bygger på en nytænkende metode og måde at forholde sig til konflikter og relationer på, som kaldes low arousal. Hvad gør man, når konflikten raser? Hvordan undgår man det næste sammenstød – uden magtkamp med vindere og tabere? Hvordan håndterer man børn med stærke følelser? Nogle af bogens gode råd er at få styr på, hvem der egentlig har et problem, justere forventningerne til, hvad barnet kan klare, og øve sig i at holde hovedet koldt og hjertet varmt. Læs mere i denne konkrete og inspirerende bog om konflikthåndtering for forældre og andre, der er tæt på børn med stærke følelser.
Kroppen fortæller om det liv, vi har levet. Kroppen fortæller om de uudnyttede muligheder, vi har, og dermed om mulighederne for at gøre livet bedre. Kroppen husker vores historie, og derfor kan man ved at lytte til dens fortællinger nå oplevelser, der fandt sted, før sproget kom til. Tove Hvid forstår sammenhængen mellem krop og psyke helt konkret. Ud fra den forståelse fortæller hun om, hvordan vi i barndommen udviklede og formede vore kroppe på forskellig vis, afhængigt af om vi blev mødt med kærlighed eller ligegyldighed, om der blev stille for store eller for små krav til os, om vi blev gjort godt for eller fortræd imod.
Vil du hjælpe dit barn til at finde indre balance og få bedre søvn? I denne bog trlner vi den vigtige livsmestring, som mange børn i dag mangler. Børn i dag vokser op i travle samfund og bliver konstant bombarderet af indtryk og ydre stimuli. For mange børn kan hverdagen være en prøvelse. Og det kan være svært at falde i søvn og søvnen kan være urolig. Når du læser børnemeditationerne i Hjerternes Dal højt ved sengetid, lærer du dit barn at finde ind til sine indre ressourcer og finde balance, uanset hvordan dagen har været. At lære at finde balance i sig selv som varm er guld værd i en verden med mange indtryk, høj fart og mange stimuli. ”Hjerternes Dal” finder sted i et smukt og kærligt indianerunivers, hvor du og dit barn møder de fire naturelementer: ild, vand, jord og luft. Hvert element har en magisk egenskab, som dit barn kan bruge til at skabe balance i en travl hverdag. Du finder i alt seks meditationer i bogen, som du læser højt ved sengetid. Det kræver ikke noget forhåndskendskab til meditation, og der følger en introduktion til forældre med. De fire elementer i bogen kan afspejle forskellige følelser, som vi alle kender. Ild kan være godt at lære om for børn med meget temperament. Vand kan gavne sensitive børn, der suger andres energier til sig. Jord giver ro, tryghed og skaber jordforbindelse. Luft giver ideer, luft under vingerne og overblik. Du vil snart opdage, at dit barn fortæller dig, hvad han eller hun har behov for ved at vælge et af de fire elementer og bliver i bogen guidet til at lytte efter og hjælpe dit barn. Børn i dag lider i høj udstrækning af naturunderskud. Særligt i skolealderen er børnene mindre og mindre i naturen. Med Hjerternes Dal minder du dit barn om, at vi hører til i naturen og at vi selv er natur. Hjerternes Dal egner sig også i institutioner og skoler. Egnet fra ca. 5 år og op i teenageårene.
Elefanten der så gerne ville sove er en charmerende bog skrevet af Carl-Johan Forssén Ehrlin. Denne bog, udgivet i 2016, er en del af den populære genre af børnebøger. Ehrlin har skabt en fortryllende fortælling, der vil holde små børn fastgjort fra start til slut. Historien følger en sød lille elefant, der gør sit bedste for at falde i søvn, men finder det svært at gøre det. Med sin blide skrivestil og varme humor, har Ehrlin skabt en bog, der vil være en favorit ved sengetid for mange børn. Udgivet af Forlaget Alvilda, er denne bog et must-have for enhver børns boghylde.
Kassette der indeholder Neuroaffektiv udviklingspsykologi 1,2 og 3. Bøgerne kan også købes enkeltvis.Trilogien, Neuroaffektiv udviklingspsykologi, handler om, hvordan børn udvikler deres følelsesmæssige, personlighedsmæssige og sociale potentiale. Børn fødes med et enormt udviklingspotentiale, og for at kunne realisere dette potentiale har de brug for stimulation.Neuroaffektiv udviklingspsykologi 1,2 og 3 følger en progressiv beskrivelse af de samme fem menneskeskæbner, fra de bliver født, til de når ind i voksenalderen, men bøgerne kan også læses enkeltvis.På bøgernes hjemmeside ligger videoklip, der illustrerer centrale psykologiske begreber: Neuroaffektiv udviklingspsykologi 1, Neuroaffektiv udviklingspsykologi 2 og Neuroaffektiv udviklingspsykologi 3.Neuroaffektiv udviklingspsykologi 1, Makro- og mikroregulering beskriver de små usynlige samspilsprocesser, hvor forældre og spædbarn sekund for sekund synkroniserer sig med hinanden. Forbindelsen mellem på den ene side barnets medfødte forudsætninger og temperament og på den anden side makro- og mikroreguleringsprocesserne danner allerede inden 1-årsalderen det tilknytningsmønster, der bliver bestemmende for dets senere udvikling.Neuroaffektiv udviklingspsykologi 2, Fra tilknytning til mentalisering fokuserer på barnets dannelse af tilknytningsmønster, som er grundlagt gennem makro- og mikroreguleringsprocesserne. Barnet konstruerer indre billeder af sig selv gennem hverdagens interaktioner. Disse indre billeder eller repræsentationer har stor betydning for, hvordan det indgår i sociale relationer senere i livet og skaber fundamentet for senere at kunne udvikle mentaliseringsevne.Neuroaffektiv udviklingspsykologi 3, De neuroaffektive kompasser beskriver et navigationsredskab til støtte for menneskets personlighedsmodning, uanset alder, og behandler de udfordringer, barnet stilles over for i løbet af hjernens modning - så det udvikler sig fra at være en sansende til en følende og til sidst til en mentaliserende person. Bogen har fokus på, hvordan unge kan drage fordel af støtte til udvikling af psykiske selvreguleringskompetencer, forudsat de mødes i deres nærmeste emotionelle udviklingszone. Kompasserne giver et overblik over, hvordan udviklingen ideelt set bør foregå, men illustrerer også, hvor let børn kan slås ud af kurs på deres udviklingsvej.Susan Hart er psykolog, specialist og supervisor i børnepsykologi og i psykoterapi. Med baggrund i familiebehandling og børnepsykiatri arbejder Susan som selvstændig psykolog. I sin omfattende kursus- og foredragsvirksomhed formidler og udvikler hun den neuroaffektive tænkning med afsæt i den nyere hjerneforskning.
Ifølge professor i psykologi Carol Dweck har vi alle enten et fastlåst tankesæt eller et udviklende. Med det fastlåste anser man sine evner for givne og uforanderlige, hvorimod det udviklende anser evner som noget, der udvikles over tid. Hun viser, hvordan man til enhver tid kan ændre sit tankesæt, og hvordan bl.a. forældre, lærere og ledere kan fremelske det udviklende tankesæt hos andre.
Denne bog handler om de børn, som lever i risiko; de børn som udsættes for omsorgssvigt, mishandling, overgreb eller udnyttelse. Bogen hviler på et massivt fundament af aktuel international forskning og er formidlet med et klart blik for, hvordan denne viden kan oplyse og styrke den socialfaglige praksis. Øyvind Kvello beskriver de vigtigste risiko- og beskyttelsesfaktorer, som påvirker børns livskvalitet og udviklingsmuligheder. Han fokuserer på, hvordan bestemte familiesituationer påvirker barnets opvækst, fx vold i familien, overgreb, rusmiddelproblemer, psykisk sygdom, fattigdom og omsorgssvigt. Børn i risiko er et uvurderligt værktøj for alle, som i forbindelse med studie eller profession beskæftiger sig med udsatte børn og deres familier.
Paul Gilbert har gennem sit mangeårige arbejde med kognitive processer i behandlingen af depression og selvværdsproblemer påvist, at man gennem øget viden om sindets negative overbevisninger kan opnå større selvindsigt og efterhånden lære at overskue og kontrollere sine tankemønstre, så man får det bedre. I denne bog forener han den kognitive adfærdsterapi med principperne for mindfulness og med de buddhistiske tanker, der ligger bag begreber som venlighed, indlevelse, medfølelse og overbærenhed – både med sig selv og med andre. I bogens elleve kapitler gennemgår Paul Gilbert, hvordan man kan overvinde sin strenge selvkontrol, sin overdrevne bekymring, sin hang til perfektionisme og sine urealistiske høje krav til sig selv. Målet er at opnå større ro og indsigt og dermed leve et liv med mindre stress, angst og vrede.Medfølelse kan defineres på mange måder, men essensen er en kærlig grundholdning, der indebærer en stærk bevidsthed om egne og andre levende væseners psykiske smerte kombineret med et ønske om at gøre, hvad man kan for at mindske den. Skønt mennesker kan opføre sig utrolig grusomt og hjerteløst, har medfølelse i over 3.000 år været kendt som en af menneskesindets vigtigste og mest karakteristiske egenskaber. Medfølelse er ikke blot blevet et efterstræbelsesværdigt åndeligt og moralsk mål i mange religioner, men er også blevet opfattet som et vigtigt middel til at hele skaªder på vores omskiftelige sind og på forholdet til andre mennesker.
Menneskelivet begynder med tilknytningen, det livslange bånd af kærlighed eller svigtet kærlighed, som et barn knytter til den eller de personer, som findes i dets nærhed. Tilknytningen følger os derefter gennem hele livet i alle vores nære følelsesmæssige relationer "fra vuggen til graven". Vores tidlige relationelle erfaringer former i vidt omfang, hvordan vi forholder os til os selv og andre, om vi bliver trygge og selvstændige og tør komme andre mennesker nær, eller om vi tværtimod oplever en fundamental utryghed i tilværelsen. Vores relationer former på den måde vores dybeste oplevelser af os selv, om vi oplever os selv som værd at elske og som mennesker, der evner at gengælde andres kærlighed. I den forstand er vi vores relationer, som bogens titel angiver. Vi er vores relationer giver en grundig og lettilgængelig beskrivelse af, hvordan tilknytning - det vil sige de tidlige og stærke følelsesmæssige bånd, som børn knytter til nærtstående voksne - påvirker personlighedens udvikling, og hvordan tidlige traumatiserende erfaringer i nære relationer kan sætte sig spor i den menneskelige psyke. Bogen præsenterer vigtige hovedtræk i dagens tilknytningsforskning, med særlig vægt på den desorganiserede tilknytning. Forfatteren kobler teori om desorganiseret tilknytning med psykoanalytisk og kognitive perspektiver og præsenterer aktuel forskning om effekterne af traumatiske oplevelser.
Nogle børn har sansemæssige og motoriske udfordringer. De kan have særlige sansemotoriske behov og kan have svært ved at indgå i samspil med andre. Sansemotorik og samspil har fokus på børn, som skiller sig ud fra deres jævnaldrende. Nogle af børnene er vokset op i velfungerende familier, andre har vanskeligheder på grund af for tidlig fødsel. Det kan også være adopterede børn, som har haft en svær start på livet, eller børn, der har været meget syge. I bogen beskrives også børn, der er født ind i dysfunktionelle familier, og som har brug for særlig forståelse, også hvad angår sansemotorik. Sansemotorik og samspil forklarer, hvad der kan ligge bag børnenes vanskeligheder og deres reaktioner. Bogen indeholder mange forslag til aktiviteter, som kan bane vejen for positiv udvikling og gode relationer. I bogen møder du blandt andre Ida, som afviser tæt kontakt med andre, og som hader sand på hænderne, Karla, som er meget motorisk urolig, og Christian, som er den dygtigste i sin klasse, men som ikke kan cykle. Sansemotorik og samspil giver i letforståelig form en indføring i centrale elementer i sanseintegration, motorik, hjernen, nervesystemet, leg og samvær. Den indeholder en række genkendelige cases og giver mange konkrete bud på, hvordan pårørende og professionelle ved hjælp af små ændringer kan skabe bedre muligheder for børns udvikling. Bogen henvender sig til alle voksne, der er i kontakt med børn: lærere, pædagoger, dagplejere, fysioterapeuter, ergoterapeuter, sundhedsplejersker, praktiserende læger, studerende samt forældre og bedsteforældre.
"En meget nødvendig bog af høj faglig standard" (Ellen Lind Jensen, DBC)Denne bog er skrevet for at inspirere til flere samtaler med børn, som har det svært. Gennem flere og bedre samtaler vil vi kunne forbedre vores viden om og omsorg for børnene. Forfatteren præsenterer et kommunikationsteoretisk perspektiv på børns oplevelse, selvforståelse og udvikling og anviser retningslinjer for, hvordan man i forskellige professionelle roller udvikler kontakten og dialogen med barnet. Bogen er rigt forsynet med eksempler fra forskellige samtalesituationer med børn.Denne 3. udgave reflekterer i højere grad end tidligere en stor varieret gruppe af fagpersoners erfaringer fra samtaler med børn - med tilsvarende variation i tema og sammenhænge. Desuden er 3. udgave også et udtryk for alle de børn og omsorgspersoner, som forfatteren har fået lov til at studere for at lære af deres evner til at overkomme og mestre svære udfordringer gennem samtale og dialog.Bogen henvender sig til alle, der arbejder med børn inden for det sociale, det familieretlige og det strafferetlige område samt til studerende på de pågældende uddannelser. Den vil især være relevant for de fagfolk, som møder børnene og deres nærmeste i sammenhænge, hvor der skal træffes beslutninger - i hjemmet, i plejefamilier og på institutioner.Haldor Øvreeide er psykolog, specialist i klinisk psykologi og har i mere end 25 år arbejdet med børne- og familiesager. I dag ejer og driver han Institut for familie- og relationsudvikling.
Dette er den første bog om spejlneuroner som grundlaget for følelsesmæssig intelligens.Hvorfor kan vi intuitivt forstå hinanden, spontant føle, hvad andre føler og gøre os en forestilling om, hvad andre tænker? Forklaringen på disse fænomener ligger i spejlneuronerne.Spejlneuronerne er grundlaget for empati, for umiddelbare instinktive følelser og for evnen til at elske. Men de skal trænes lige fra fødslen, og de har betydelige konsekvenser for alle livets områder.Joachim Bauer, f. 1951, er specialist i intern medicin, psykiater og faglæge ved universitetsklinikken i Freiburg. Siden 1992 professor i psykoneuroimmunologi. Modtog i 1996 den anerkendte Organon-forskningspris.
Sensitive børn reagerer mere følsomt på indtryk som lys, lyde, sult, træthed og smerte. De er mere påvirkede af andres stemninger og lettere at overstimulere ved forandringer, skift og tidspres. Når sensitive børn møder modgang i livet, er der risiko for, at de rammes hårdere end andre børn. Derfor har man traditionelt set børnene som sårbare. Men i de senere år har det vist sig, at deres gener og personlighedstræk også er forbundet med sociale kompetencer, kognitive styrker, moralsk omtanke og større modtagelighed for positive oplevelser. Disse fordele viser sig dog kun, når børnene får den rigtige støtte.Bogen introducerer international forskning i sensitive børns styrke, som ikke tidligere har været formidlet på dansk, og som i mange år har været overset. Den klæder professionelle og forældre grundigt på til at genkende og støtte forskellige sensitive børn og viser, hvordan børnene på godt og ondt er mere prægede af kvaliteten af den omsorg, de modtager. Genkendelige og bevægende case-historier guider læseren til at forstå de praktiske strategier, og der er gode råd til både professionelle, forældre og bedsteforældre til sensitive børn. Bogen har forord af Elaine Aron.Lise August er autoriseret psykolog, specialist i psykoterapi og bachelor i antropologi. Martin August er psykoterapeut og medlem af psykoterapeutforeningen. Forfatterne er danske pionerer inden for sensitivitet og har siden 2002 haft privat praksis og kursusvirksomhed i København.
I Selv og sammen udforsker Tor Wennerberg hvordan henholdsvis trygge og utrygge tilknytningserfaringer påvirker vores identitetsudvikling og vores måde at være på i relation andre, fra tidlig barndom til voksenalderen. Wennerberg tager os med til vores evolutionære udviklingsmiljø på den afrikanske savanne, hvor en kortvarig separation kunne være lig en dødsdom for et lille barn. Han beskriver, hvordan opbygningen af tilknytningsrelationer er en biologisk nedarvet overlevelsesstrategi, som også ligger til grund for mentaliseringsevnens udvikling. Desuden diskuteres det, hvordan kærlighedsrelationer ofte aktiverer de tidligt indlærte relationsmønstre, som kan vanskeliggøre følelsesmæssig åbenhed og intimitet – samtidig med, at de også vækker en stræben efter at overskride disse mønstre. Vores måde at håndtere nærhed og selvstændighed sættes her på spidsen: Hvordan kan man komme et andet menneske nær, uden at miste sig selv? Tor Wennerberg er svensk aut. psykolog, forfatter og foredragsholder. Han har ud over denne bog skrevet Vi er vores relationer, som udkom på dansk i 2011.
EN ANDERLEDES GODNATHISTORIE, DER FÅR BØRN TIL AT FALDE I SØVNTRAKTOREN DER SÅ GERNE VILLE SOVE er tredje bog i serien af godnathistorier, der får børn til at falde hurtigere i søvn og sove godt.Tag med Traktoren Alex ud på en rejse på bondegården, hvor han møder sine mange gode venner, som hjælper ham med at slappe af og falde i søvn.Sproget i historien er bearbejdet, så det virker beroligende og sammen med de søde illustrationer luller barnet kærligt i søvn.Bogen kan også bruges i daginstitutionen, når børnene skal sove til middag.Gør sengelægningen til en tryg og rolig stund, og hjælp dit barn til at falde i søvn og sove bedre med denne velafprøvede teknik, som har gået sin sejrsgang blandt millioner af familier i mere end fyrre lande, og som 155.000 danskere har taget til sig – fordi den virker!Udtalelser om KANINEN DER SÅ GERNE VILLE SOVE: ”Højtlæsning efter spisetid bør begrænses til særligt udvalgte bøger, der hjælper små børn med at ’rense ud i pandelapperne’, finde ro og slippe sig selv fri til søvnen. Carl-Johan Forssén Erhlins bog er oplagt til denne proces.”– Lola Jensen, familievejleder”Hvis du ikke allerede har købt denne fantastiske bog, så skynd dig at få fat i den – den er simpelthen magisk!” – by_kaa/InstagramUdtalelser om ELEFANTEN DER SÅ GERNE VILLE SOVE:”Blot 10 minutter med Elefanten der så gerne ville sove var nok til at min lille stjerne lagde sig tungt i drømmeland. Hvilket mirakel! – ceciliesverden/Instagram”En god hjælp til at overgive sig til søvnen.” – Katja Marcussen, Bogblogger.dk
I denne bog præsenteres en teoretisk definition af eksekutive funktioner, der kan oversættes til problemløsning og selvorganisering. Eksekutive funktioner udvikles fra fødslen op til ca. 30 års alderen. Bogen beskriver dette lange udviklingsforløb hos almindelige børn og unge. Eksekutive funktioner består af fire trin: idé, planlægning, udførelse og vurdering med eventuel justering. Hertil kræves målrettethed, arbejdshukommelse, hæmmeevne og fleksibilitet. Disse begreber bliver i bogen beskrevet nærmere sammen med en gennemgang af en lang række nyere forskningsprojekter, der også belyser eksekutive funktioner i forhold til diagnoser som autisme, ADHD, Tourettes syndrom, angstlidelser, epilepsi, omsorgssvigt og erhvervede hjerneskader. Sidste del af bogen er praksisrettet og indeholder generelle retningslinjer for den pædagogiske indsats, der kan støtte mangelfulde eksekutive funktioner hos børn og unge, også med konkrete tiltag. Bogens målgruppe er lærere, psykologer, pædagoger og forældre og andre, der arbejder med børn og unge med særlige hjerner.
Linda Acredolo og Susan Goodwyn arbejder begge med forskning i spædbørns og babyers udvikling, og har tidligere skrevet Baby Signs, der påkaldte sig international opmærksomhed. Denne bog er henvendt til forældre til småbørn der interesserer sig for, og gerne vil stimulere, deres børns mentale udvikling. Med afsæt i deres egen og andres forskning har de sammensat en lang række sjove lege der falder barnet helt naturligt, men som kickstarter de dele af hjernen der blandt andet arbejder med matematik, musik, sprog, logisk tænkning, og kreativitet. Aktiviteterne er inddelt efter barnets alder, fra nyfødt til 36 måneder. Ikke alene vil engagerede forældre direkte kunne fremme deres børns intelligens med denne bog, de vil med garanti også fascineres når forfatterne beskriver hvilket potentiale babyers hjerner i virkeligheden besidder. Her er nogle få eksempler på helt naturlige evner hos spædbørn, som deres forskning har vist: - En nyfødt kan genkende historier hun har hørt som foster. - Et to dage gammelt spædbarn kan imitere sine forældres ansigtsudtryk. - En tre måneder gammel baby viser overraskende detaljeret hukommelse. - En fem måneder gammel baby kan lægge sammen og trække fra. Endnu vigtigere end at legene stimulerer barnets tænkning, vil bogen binde forælderen og barnet sammen i de fælles aktiviteter barnet i forvejen er så glad for. Informativ, praktisk anvendelig, og dybt interessant.
Denne bog kombinerer low arousal-principperne og den personcentrerede tilgang til en pædagogisk helhed. Værktøjerne er inddelt i tre forskellige værktøjskasser: håndtere, evaluere og forandre. Som personale eller forælder har du brug for at kunne mestre alle tre: I perioder med stress og kaos skal du være i stand til at håndtere, og derefter skal du kunne vurdere årsagerne til stress og kaos og kunne finde ud af, hvilken form for støtte personen har brug for. Endelig er du nødt til at kunne forandre rammerne, så du undgår lignende situationer fremover. Det kræver nogle gange efteruddannelse, andre gange ændringer af det fysiske miljø, men det handler altid om at tilpasse den pædagogiske ramme, så den passer til det enkelte menneske. Nøglebegreberne er autonomi, selvkontrol, pædagogisk kapital og ikke mindst etik. Formålet med bogens værktøjer og metoder er, at personen lykkes så meget som muligt. Os, der er tæt på personen, skal derfor være i stand til at tilpasse vores pædagogik til personens behov. Her handler det især om at kunne skelne mellem sine egne værdier og personens ønsker og behov.Bogen er skrevet til alle, der er sammen med børn og voksne med særlige behov: på bosteder, dagcentre, skoler, specialskoler, daginstitutioner eller hjemme. Det kan være, de har en intellektuel funktionsnedsættelse eller har autisme, ADHD eller en anden diagnose. Fælles for dem alle er et meget enkelt faktum: De almindelige metoder slår ikke til. Så læs bogen, prøv værktøjerne af, og find ud af, hvilke værktøjer du har brug for og i hvilke situationer – og boost din udvikling som forælder eller personale. BO HEJLSKOV ELVÉN er autoriseret psykolog, konsulent, underviser og efterspurgt foredragsholder både i Danmark og i Sverige, hvor han bor. Bo arbejder med praktisk pædagogik på videnskabelig grund, både med hvordan man forebygger, og hvordan man håndterer konfliktadfærd og modstand mod personalet. Bo er forfatter til en række bøger, særligt om low arousal-pædagogik i skoler og børneinstitutioner, i børnefamilien, i psykiatrien og på specialområdet mv. ANNA SJÖLUND er uddannet psykoterapeut og har særligt fokus på low arousal, empowerment og neuropsykiatri. Anna har mange års erfaring inden for autismeområdet, hvor hun nu underviser og rådgiver.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.