Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Nogle børn sover igennem fra starten. De fleste gør ikke. Faktisk er det helt normalt for forældre til 0-4 årige børn at opleve en eller flere svære perioder:Udfasning af den vuggende bevægelseNedtrapning og afvænning fra mælkSove selvTidlige morgenerNår putningen bliver ved og vedDenne bog gør dig i stand til at håndtere situationer som disse, og klæder dig på til at møde dit barn i øjenhøjde når det er træt og skal sove. Redskabet Putteritualet giver dig ro i maven når dit barn skal puttes og når det vågner om natten. Måske du endda selv vil få mere søvn. Tilgangen til barnets søvn er baseret på den nyeste forskning indenfor området børn og søvn, Sundhedsstyrelsens anbefalinger samt erfaringsbaseret praksis.Om forfatteren:Sine Ditlev Bihlet driver Søvnplejersken for at hjælpe forældre og dit børn til gode og trygge sovevaner. Udover privatkonsultationer afholder Sine mange foredrag, webinarer og kurser om børns søvn - for forældre, sundhedsfaglige og pædagogisk personale. Hun er aktiv på Instagram og Facebook, hvor hun også deler sin viden og erfaring om børns søvn. Anbefalinger: "Denne bog skiller sig ud ved at lade tilknytningen stå centralt i formidlingen af barnets søvn, og samtidig prioritere forældrenes trivsel i lige så høj grad. Det er enormt meningsfuldt, og jeg ved, at det gør – og vil gøre – en stor forskel for rigtig mange familier.” Lena Adalberth – Cand. mag. i sprogpsykologi og skaber af MOAR.”Sines vidensdeling giver masser af tryghed til alle familier. Relevant, autentisk og nærværende.” Karina Byrialsen Fragtrup, mor til Freja på 13 måneder.
Forældre og fagpersoner oplever for tiden et opgør med sidste århundredes autoritære børneopdragelse. Al nyere forskning, og den øgede forståelse for børn peger på det vi kan kalde Anerkendende Metode.Men gamle floskler hænger fast og skaber usikkerhed, for hvad er skæld-ud, og hvordan virker det på barnet? Hvordan lærer jeg mit barn at respektere andre, uden? Og hvad med pligter? Hvad skal jeg gøre når mit barn får fortvivlelsesanfald? Må jeg overhovedet sige ’Nej’, når jeg er anerkendende? Anerkendende Metode fører naturligt til sunde børn med et højt selvværd. Børn som kan mærke sig selv, og sige fra over for de mange informationer, som et globalt teknologisamfund byder på. Børn der mødes anerkendende holder af at lære nyt, er gode til at koncentrere sig og planlægge. De er i stand til at sige ’nej’ til aktiviteter, som bliver for meget. Sige ’nej’ til at være medløber i klassen, og ’ja’ til at være en god kammerat og elev. Det er børn som er dygtige til at sætte sig i andres sted, og samtidig gode til at passe på sig selv. De formår at holde stressen nede, og klare de mange tests, krav og udviklingsopgaver, som et hurtigt ekspanderende samfund indeholder. De kan tænke nyt, og udfordre de strukturer som ikke fungerer.Kort sagt – Det er børn i balance! Denne bog giver en grundig indføring i Anerkendende Metode. Bogen er fyldt med eksempler og ideer til en anerkendende hverdag.
Gode sprogfærdigheder er vigtige for barnet. Sprog gør, at børn kan indgå i fællesskaber, kan forklare deres meninger og tanker, kan stille spørgsmål om deres omverden – og forstå svarene. Et begrænset talesprog vil samtidig begrænse barnets forudsætninger for gode læsefærdigheder senere i skolen. Pædagogen spiller derfor en vigtig og central rolle, da man som pædagog har mulighed for at understøtte sprogtilegnelsen i den periode af barnets liv, hvor det såkaldte sprogvindue står åbent.Denne bog guider læseren igennem barnets udvikling fra sprogløst spædbarn til konstant spørgende fireårig, hvis udtale og grammatik er nærmest fejlfri. Bogen begynder ved barnets før-sproglige stadium, hvor kommunikationen består af mange andre udtryk end et egentligt sprog. Derfra fortsætter den med barnets tilegnelse af fonologi, leksikon og grammatik. Den behandler desuden emner som tosprogethed og preliteracy hos førskolebarnet i dagtilbud. Efter hvert kapitel giver forfatteren forslag og anbefalinger til praksis.Bogen har sit teoretiske afsæt i lingvistikken og henvender sig til pædagogisk personale og pædagogstuderende, der ønsker en videnskabelig og evidensbaseret forståelse af sprogtilegnelse. Desuden vil dagplejere og andre, der arbejder med småbørn, finde bogen relevant i sammenhæng med understøttelsen af barnets sprog.Justin Markussen-Brown er dansk-canadisk lingvist og har forsket i danske pædagogers sprogpædagogiske praksis og i effekten af efteruddannelse i sprogpædagogisk praksis. Hans ph.d.-afhandling nåede i top 5 i Ph.d. Cup i 2015, og Justin er kendt for sin letforståelige og -tilgængelige formidling af sprogtilegnelsens kompleksitet.Antal
En graviditet varer i gennemsnit 280 dage. I løbet af de 280 dage gennemgår både din krop og dit foster en rivende udvikling. Du bygger et lille nyt menneske.Din graviditet er 280 tekster, en for hver dag i graviditeten, som beskriver alt det, der sker både med morens krop og med fosteret. Du bliver klogere på forandringerne i kroppen, de udfordringer, følelser og aha-oplevelser, det kan medføre, og bliver trin for trin ført igennem den udvikling, der starter med en udeblevet menstruation og ender med et nyfødt spædbarn.Cana Buttenschøn skriver med viden, humor og ærlighed om stort og småt: om udflåd, sex, krop og følelser, om usikkerhed, tvivl, mental styrke, refleksion og om det første spark, i det allerstørste (og første), der sker i et menneskeliv.Cana Buttenschøn er jordemoder, stifter af virksomheden Cana Care og forfatter til bestsellerne 40 uger efter, 40 uger inden, 40 ting du skal vide om din graviditet og Moderskabet – også når det gør rigtig ondt.
Børnelivet i velfærdsstatens hænder – en kritik af samtidens opvækstvilkår for vores yngste børn er en forskningsbaseret debatbog. Bogen beskriver det lille barns udvikling og behov for nærværende og opmærksomme voksne – og den afgørende betydning, det har for barnets udvikling af social kognition, sprog, empati, selvværd og meget andet på både langt og kort sigt. Men ser man på kvaliteten i de danske dagtilbud, er de for en dels vedkommende ikke på et tilstrækkeligt niveau til at kunne dække børnenes behov. En gruppe forældre ønsker derfor at have denne opgave selv. De tager konsekvensen og vælger at passe deres barn derhjemme. For hjemmepasning giver forældrene muligheden for selv at være den konstante, nærværende, opmærksomme voksne i barnets liv, der kan skabe vedvarende tætte og trygge relationer til barnet. Dermed generobrer forældrene muligheden for at give deres barn det, som deres forældreinstinkter byder dem. En sådan beslutning har dog konsekvenser for karriere og økonomi, og den fordrer politisk opbakning og handlekraft. Bogen giver en stemme til de hjemmepassende forældre. Og med udgangspunkt heri, forskningen om små børns udvikling og kvaliteten i danske dagtilbud præsenteres nogle konkrete forslag til, hvordan vi kan ændre vilkårene for de yngste børn og deres familier. Ole Henrik Hansen er praktikeren, der blev professor i småbørnspædagogik. Han forsker blandt andet i pædagogiske betingelser for de afgørende relationer mellem voksne og børn og mellem børnene i dagtilbud.
Så sker det! Der kommer et barn! En helt ny verden skal åbne sig, og der er kys, kram, beundring og ubetinget kærlighed – men også ængstelse, frustration, magtesløshed. Og en uendelig mængde gode råd.Vennerne, familien, ja sågar fremmede kvinder i bussen, har gode råd.Men inden du bruger al din tid på at skrive til ”Spørg Helen” eller Hestenettet, så træk vejret dybt! Du behøver ingen gode råd – kun din sunde fornuft og BABYLYFE 101.Ane Høgsberg har samlet sine bedste råd om ekspedienter i babyudstyr, ting du som ikke-fødende skal sige under en fødsel, skæld-ud-navn til baby og mange andre gode råd, der får dig til at naile tiden som nybagt mor.BABYLYFE er en samling af humoristiske erfaringer, som kan bruges som en uformel opslagsbog til den nye forældre, primært førstegangsmor. Det er meningen at bogen, med sin sjove betragtninger, kan hjælpe med at besvare nogle af de spørgsmål man som forælder for første gang måske ikke helt ved hvor man skal gå hen med, med et glimt i øjet.Ane Høgsberg er komiker, tekstforfatter, tv-vært og mor til Ebbe, fra december 2020. Hun debuterede som komiker i 2008 og har siden 2019 dannet par med komikeren Lasse Madsen.
Aktiviteterne i bogen er beregnet som idéer til nogle sjove ting, du kan gøre for at støtte dit barns læring og udvikling. Aktiviteterne kan som regel udføres bare med mimik og toneleje eller med almindelige ting, der findes i hjemmet. Mange af aktiviteterne kan gøres på tidspunkter, hvor du alligevel er sammen med barnet, for eksempel ved spise- eller badetid. Bogen indeholder mere end 400 læringsaktiviteter fordelt på 21 aldersintervaller, der spænder fra 0-2 måneder til 54-60 måneder. Hvert aldersinterval indeholder et separat aktivitetsark for hvert af de fem udviklingsområder, der bliver screenet for med spørgeskemasystemet ASQ®-3: Kommunikation, Grovmotorik, Finmotorik, Problemløsning og Personligt & socialt. Gennem læringsaktiviteterne styrkes spædbørns og småbørns vækst og udvikling. Aktiviteterne er sjove og legende, hurtige at udføre og nemme at gå til. De er udviklet som supplement til ASQ-3, men bogen er lige så oplagt at bruge, hvis man er forælder til et barn, som udvikler sig alderssvarende, eller som kan have gavn af støtte på et eller flere udviklingsområder. Spørgeskemasystemet ASQ®-3 Ages & Stages Questionnaires inkl. amerikansk User's Guide, Trin-for-Trin guide, spørgeskemaer og opgørelsesark kan bestilles hos Dansk Psykologisk Forlag, info@dpf.dk eller tlf. 4546 0050.
Vi ville alle gerne være de bedste forældre – og ofte står vi med et stort pres når en lille ny træder ind i familien. Vi vil gerne gør alt vi kan, men hvad er den rigtige vej? - og hvordan forstår vi de signaler som helt små børn udsender?Med bogens anvisninger kan du opnå en bedre forståelse for. hvordan dit barn tænker og hvorfor det reagerer som de gør i forskellige situationer. Hvorfor tager barnet tager alt i munden? - hvad oplever de, når det kigger ind i et spejl? -hvorfor kan de have mareridt? - og hvad vil dit barn udtrykke, når det udsender forskellige lyde og skrig?Dit barn kommunikerer på en række fronter – og det er op til dig at forstå og tolke på disse signaler. Bogen hjælper dig til at få et indblik de signaler dit barn sender - viden, som du vil kunne drage nytte af gennem hele barnets opvækst fra 0-3 år.Med bogens hjælp og anvisninger, sikrer du dig en dybere og rigere forståelse af dit barns adfærd og dets følelsesmæssige udvikling.Bogen er i en dansk oversættelse af den internationale bestseller " what is my baby thinking"
Rum og læring i praksis giver konkrete bud på, hvordan rum og deres indretning kan understøtte det pædagogiske arbejde med at etablere læringsmiljøer der, over hele dagen og i forbindelse med leg, rutinesituationer og vokseninitierede aktiviteter, giver børn mulighed for at trives og lære.Bogen henvender sig til fagprofessionelle, der arbejder med børn i dagtilbud, ledere, pædagogiske konsulenter og andre med interesse i at skabe fysiske læringsmiljøer af høj kvalitet.
Det ved vi om matematisk opmærksomhed Matematisk opmærksomhed er ikke blot en del af læreplanerne i dagtilbud – det er også en integreret del af hverdagslivet og en nøgle til at udforske verden omkring os. Vi ved fra forskning, at matematisk opmærksomhed er en afgørende faktor for senere læring, og derfor er det vigtigt at forstå, hvordan vi kan styrke denne evne hos børn i alderen 0-6 år. Denne bog giver en generel indføring i, hvad matematisk opmærksomhed indebærer for de 0-6-årige. Du får: - en vejledning i at skabe gode rammer for udvikling af matematisk opmærksomhed i institutionen -en udforskning af matematiske emner såsom tal og antal, rum, form og mønstre, måling, matematisk tænkning, ræsonnement og problemløsning -en betoning af det matematiske sprog som en central del af arbejdet med matematisk opmærksomhed hos de mindste.
Essays om det kærlige og nærværendemøde mellem barnet og den voksneGennem en række essays med baggrund i den nyere forskning inden for udviklingspsykologi og neuropsykologi, udforsker bogen barnets eksistentielle fundament og dets psykiske udvikling gennem leg og en sund tilknytning til voksne rollemodeller. Forfatteren peger frem mod et samfund, hvor medmenneskelighed og etisk forpligtende fællesskaber stilles i forgrunden. Bogen søger således at skitsere et nyt værdisystem for barnets udvikling og dannelse, og den kan læses som et indlæg i debatten om, hvordan vi som samfund ønsker at forme fremtidens ”dannelsesrum”. Temaet ”hjertets dannelse” belyses fra flere vinkler i bogens i alt seks dele. Bogen henvender sig såvel til fagfolk indenfor det pædagogiske og psykoterapeutiske område, og kan med lige så stort udbytte læses af forældre, bedsteforældre og andre,som er optaget af barnets vej til livsduelighed, livsmod og øget selvfølelse.
"Selma savner sin bedste ven" er en guide til, hvordan man som forældre eller pædagog hjælper et barn med at forstå følelser gennem samtale. Som læser får man et indblik i 5-årige Selmas liv med alle hendes gode og dårlige stunder. Bogen kommer med flere forslag til samtaler, øvelser og kreative måder at åbne op for en samtale. Bogen er bygget op simpelt og letlæseligt. Derudover er der også illustrationer af Kamilla K. Heinze, som gør det lettere for børn at følge med i historien og relatere til den. Børn lærer i en tidlig alder at læse ansigtsudtryk og følelser deraf, og karaktererne på illustrationerne er tydelige og lette at læse, da ansigtsudtrykkene vises klart.
Legosværd, Nerfgun og skjold skal med, for man må være bevæbnet, når man skal overnatte alene hos mormorSjov historie om at sove ude for første gangMan er nødt til at forberede sig godt, når man pludselig en nat skal overnatte hos mormor uden mor. Det kræver et større arsenal af våben, hvis man skal være beskyttet. Mor siger, at mormor da kan beskytte. Pff! Mormor?!En billedbog om at savne og finde sig egen måde at føle sig tryg på. At sove ude for første gang kan afføde blandede følelser hos børn af både forventning og utryghed. Denne historie har en anderledes og sjov vinkel på situationen, oplevet fra barnets synsvinkel. Der nævnes ikke direkte noget om utryghed eller hjemve og historien giver noget at snakke om. Fin og udtryksfuld billedside holdt i en afdæmpet farveskala.LEKTØRUDTALELSEN
In diesem Open-Access-Buch nähert sich Melanie Holztrattner aus einer praxeologischen Perspektive der Frage, wie frühe Kindheit in frühpädagogischen Institutionen hervorgebracht wird. Aktuelle Diskurse der childhood studies aufgreifend wird Kindheit als in generationaler Ordnung (re)produziertes, historisch-kulturell gerahmtes und zugleich normativ-realitätsmächtiges Konstrukt verhandelt. Um sich der Frage nach der Hervorbringung früher Kindheit empirisch zu nähern, wurden ethnografische Feldaufenthalte in frühpädagogischen Institutionen in Österreich durchgeführt, wobei insbesondere die teilnehmenden Beobachtungen einen Zugang zu den Praktiken der Akteur*innen gewährten. Ausgewählte Feldprotokolle wurden mittels Dokumentarischer Methode rekonstruktiv analysiert. Die generierte relationale agency-Typologie bietet ein Deutungsangebot, frühe Kindheit als eine von Kindern und Fachkräften gemeinschaftlich hervorgebrachte Leistung vor dem Hintergrund komplexer Ordnungen zu verstehen. IndemHandlungs-, Entscheidungs- und Deutungsmacht in den Praktiken der Akteur*innen auf unterschiedliche Weise zu- oder abgesprochen und dabei Anerkennung auf unterschiedliche Weise (un)erlebbar wird, erfährt auch (kindliche) agency unterschiedliche Möglichkeiten der Beförderung und Begrenzung. Frühe Kindheit kann vor diesem Hintergrund auf plurale Weise in frühpädagogischen Institutionen hervorgebracht werden.
This book shines a light on novel and less familiar domains of early English language education for children aged 3 to 12, in mainstream and out-of-school settings. Enveloping the volume is the making of creative connections to wider educational philosophies which extend beyond the confines of a narrow linguistic lens. In reconciling the theory-practice divide in English language education, each chapter presents a synthesis of research issues leading to a practical showcase of ideas. Organised in two main parts, the first focuses on innovations within classroom practice, curriculum development, and child-centred assessment, exploring areas which have either received insufficient attention and/or have been reimagined through fresh perspectives. The second part explores innovations in pre- and in-service teacher education contexts and focuses on lesser-known and/or underexplored topics, including bridging general and language education, multilingualism, in-depth learning, metacognition,and pragmatics. This is a timely publication for teacher educators and practitioners alike.
The Fegan Method of Learning is a basic guide to help parents and students approach new material with the confidence they need to be successful. In it, the author walks the student and teacher through a simple, but effective six-step process that simplifies the absorption and retainment of new skills and knowledge. This in turn also benefits the student in that the information and the skill are readily accessible for a longer time than using simple memorization techniques. It allows the student to draw on the knowledge and skills already present to explore something new. In this way, the student isn't always starting from scratch.
"Step into a magical world of adventure with 'Goldilocks, The Three Bears, and Nutty the Squirrel' - a captivating children's book by Sonia Jones!Join Goldilocks as she stumbles upon the enchanting home of the Three Bears and their lively friend, Nutty the Squirrel. This delightful story takes young readers on an exciting journey through the charming forest, where they'll meet lovable characters, encounter unexpected surprises, and learn valuable lessons about friendship and kindness.With engaging storytelling and vibrant illustrations, 'Goldilocks, The Three Bears, and Nutty the Squirrel' is a heartwarming tale that will captivate the imagination of children and parents alike. Whether it's story-time before bed or a cosy afternoon read, this book is perfect for sparking creativity and fostering a love for reading in young minds.Discover the magic of friendship and the joy of exploration in this timeless adventure. Order your copy of 'Goldilocks, The Three Bears, and Nutty the Squirrel' today and let the enchanting tale unfold!"
Meet Abbs, a rainbow born square who tries to change who she is to please others. Read this interactive story that promotes celebrating differences, being true to yourself and loving who you are born to be! Abbs is a rainbow born with Down Syndrome with unique Ability, and is Brave, Beautiful, and Smart.
The debut book in the 100 Ways to Teach series, 100 Ways to Teach Your Child to Read: A Guide for Parents and Teachers features one hundred practical activities to help children strengthen early literacy. A user-friendly guide to reading education, the strategies in 100 Ways to Teach Your Child to Read have been proven to work with students below grade level, bilingual students, students with special needs, and the general education population. 100 Ways to Teach Your Child to Read gives parents and teachers the knowledge to establish the strong foundation children need for academic success. Author Tissua Franklin offers this book as a way of leveling the early-education playing field.
This edited volume investigates the effects of shifting configurations and conceptualizations of the experience and meaning of home as it is embodied in early childhood care and education (ECCE). As the globalized early learning agenda drives more children to attend ECCE institutions, these institutions increasingly employ the concept of home through their curriculum and daily operations by attempting to foster a homelike environment or by incorporating items from children's homes into play. Chapters seek to recognize the complexity of a concept that is often taken for granted by exploring ways of being and thinking that share an interest in the notion of home. Authors offer multiple lenses and approaches to make sense of home as a conceptual space that operates in complex and often interrelated ways, including as an intellectual space, a built environment, a disciplinary technology, and a threshold.
Masterarbeit aus dem Jahr 2020 im Fachbereich Pädagogik - Kindergarten, Vorschule, frühkindl. Erziehung, Note: 1,0, Universität Koblenz-Landau (Pädagogik), Sprache: Deutsch, Abstract: Im Rahmen dieser Masterarbeit sollen zum einen die organisatorischen Rahmenbedingungen untersucht werden, die dazu beitragen, dass Digitalisierung und die damit verbundene medienpädagogische Arbeit in Kindertagesstätten verankert werden kann. Hierfür werden zunächst einmal die gesellschafts- und bildungspolitischen Hintergründe und insbesondere die Bedeutung der Medienbildung in den Bildungsplänen in der frühen Bildung fokussiert. Weiterhin soll untersucht werden, welche Rolle die Leitungskräfte und die Träger einer Kindertageseinrichtung bei der Umsetzung der medienpädagogischen Praxis spielen. In diesem Zusammenhang werden Studien vorgestellt, die die Bedeutung der Digitalisierung aus der Trägerperspektive untersucht haben. Außerdem werden noch weitere organisatorische Aspekte wie die Organisationskultur und das -klima, die technische Ausstattung bzw. digitale Infrastruktur und die medienpädagogische Qualifizierung durch Fort- und Weiterbildung beleuchtet. Zum anderen werden die Anforderungen in den Blick genommen, die die Digitalisierung an die pädagogischen Fachkräfte stellt. Dabei wird zunächst auf die zunehmende Professionalisierung und Akademisierung der pädagogischen Fachkräfte und anschließend auf die Bedeutung von medienpädagogischer Kompetenz eingegangen. Das Ziel besteht u.a. darin, herauszufinden, welche Rolle die Digitalisierung und die Vermittlung von medienpädagogischen Kompetenzen in der Ausbildung der Erzieher*innen, aber auch in den kindheitspädagogischen Studiengängen spielen. Dabei stellt die Masterarbeit folgende zentrale Fragestellung auf: Welche Anforderungen stellt die Digitalisierung in der frühkindlichen Bildung an die organisatorischen Rahmenbedingungen sowie an die individuellen Kompetenzen von pädagogischen Fachkräften?
ABC Jesus Loves Me is a charming and engaging way to teach young children about both the alphabet and the message of Christ's love for them. The book is an ideal tool for parents, teachers, and caregivers to help children learn and appreciate the beauty of language and the profound message of love and compassion embodied in the teachings of Jesus Christ.
Super Sounds is the very best preschool phonics programme for 2,3 and 4-year-olds, crammed with new and exciting Phonics Phase 1 game ideas that you can add to your preschool phonics activities straight away. Including heaps of fun early years stories, songs, and games, Super Sounds is the essential NEW Phase 1 Phonics resource you've been looking for.Written by 'The Learning Lady', a Prephonics expert, trainer, and former Early Years Ofsted inspector, the all-new Super Sounds Letters and Sounds Phase 1 games can be used before ANY Phonics programme. Feel reassured that you'll be meeting the expectations of inspectors, the revised EYFS, and international best Early Years practice at every step along the journey.Phase 1 phonics planning for nursery and preschool just got a whole lot quicker and easier with Super Sounds! Brimming with Phonics activity EYFS inspiration and top tips, you have instant access to a perfectly planned pre-phonic progression and learning sequence that's really easy to follow and fun to deliver.With so many Phase 1 phonics activities you'll never be stuck for inspiration again, and you don't need to spend a fortune! The Phase 1 phonics ideas in Super Sounds purposefully use everyday objects, with deliberately limited preparation time. Great for the environment and for you too! You'll love how the phonics phase 1 games, plans, and play ideas include live QR links to all of the music, books, and You Tube videos you need for hours of playful phonics for 3-year-olds, toddlers, and preschoolers. These phonics games for EYFS have been tried and tested and are well-loved by childminders, schools, and preschools just like yours. The early years phonics activities are so successful because they're ambitious, active, and flexible.If you're new to teaching pre-phonics in Nursery, want new Phonics games EYFS, or just need time-saving planning for your preschoolers, Super Sounds is just for you : )
Examensarbeit aus dem Jahr 2023 im Fachbereich Pädagogik - Kindergarten, Vorschule, frühkindl. Erziehung, Note: 2,0, Universität Kassel, Sprache: Deutsch, Abstract: In dieser Arbeit geht es um den Einsatz von Hunden in der Pädagogik mit Fokus auf die Grundschule. Es gibt viele Einsatzmöglichkeiten von Hunden in der Schule. Diese Ausarbeitung bezieht sich auf das Modell des "Schulhundes". Es soll empirisch untersucht werden, wie die hundgestützte Pädagogik abläuft, was sie bedeutet und welche Sicht Lehrkräfte, die ihren Hund einsetzen, auf die Thematik haben.Bei den Menschen nimmt der Hund bereits seit Jahrtausenden eine wichtige Rolle ein. So wurde er anfangs eher als Nutztier für die gemeinsame Jagd, als Vieh- und Hofhütehund oder zum Schlittenziehen eingesetzt. Erst in jüngster Vergangenheit wurde der Hund als Modetier und Familienmitglied gehalten. Heute wird er zum Beispiel als Rettungs- oder Polizeihund eingesetzt. Zudem werden Hunde für therapeutische oder pädagogische Zwecke ausgebildet. Es gibt immer mehr Hunde in Schulen, um den Unterricht zu begleiten. Der Einsatz wird immer professioneller, jedoch gibt es in Deutschland keine einheitlichen Regeln und Vorschriften für die hundgestützte Pädagogik in Schulen.Die Arbeit beginnt mit einem theoretischen Teil. Es werden zunächst verschiedene Theorien und Hypothesen sowie Faktoren der Mensch-Tier-Beziehung vorgestellt. Hierbei wird vorgestellt, wie die Mensch-Tier-Beziehung zustande kommt und welchen Einfluss sie haben kann. Im nächsten Schritt wird sich auf den Hund fokussiert. Es wird theoretisch beschrieben, wie der Hund und der Mensch zusammengeführt wurden und welche Rolle der Hund heutzutage bei uns Menschen einnimmt.Der nächste Theorieblock handelt von dem Hund im Kontext Schule. Wichtige Begriffe wie "Schulhund" und "Hundgestützte Pädagogik" werden beleuchtet. Im weiteren Verlauf wird der Einsatz des Hundes im Klassenzimmer erläutert.Im nächsten Teil werden, mit Bezug auf den Titel dieser Arbeit, die aus der Fachliteratur gefilterten Grenzen und Chancen der Schulhundarbeit zusammengefasst. Das Zentrum der Arbeit eine empirische Untersuchung dar und bildet den zweiten Teil. Der empirische Teil beginnt mit einer Darstellung der Zielsetzung. Im weiteren Verlauf wird die Auswertungsmethode vorgestellt, auf dessen Grundlage die Ergebnisse letztendlich analysiert und vorgestellt werden. Mit Blick auf die Fragestellung und auf den Theorieteil werden die Ergebnisse diskutiert. Im Anschluss an eine Reflexion der empirischen Untersuchung erfolgt das Fazit und der Ausblick auf weiterführende Forschungsmöglichkeiten.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.