Vi bøger
Levering: 1 - 2 hverdage
Filter
Filter
Bogtype
  • (5.000+)
  • (297)
  • (47)
Format
  • (5.000+)
  • (1.000+)
  • (1.000+)
  • (226)
  • (187)
  • (101)
  • (45)
  • (18)
  • (6)
Vis mere
Sprog
  • (2.000+)
  • (5.000+)
  • (1)
  • (2)
  • (2)
  • (6)
  • (3)
  • (2)
  • (1)
Pris
DKK
Bedømmelse
  • (37)
  • (121)
  • (398)
  • (457)
  • (461)
Serie
  • (969)
  • (129)
  • (76)
  • (38)
  • (32)
  • (31)
  • (28)
  • (26)
  • (25)
Vis mere
Tag
  • (688)
  • (646)
  • (631)
  • (577)
  • (556)
  • (451)
  • (450)
  • (404)
  • (395)
Vis mere
Sorter efterSorter Populære
  • af Bo Hejlskov Elvén
    142,95 - 208,95 kr.

    Alle mennesker har konflikter. Nogle har flere end andre. I pædagogisk arbejde er det helt centralt at håndtere konflikter på en god og menneskelig måde. Low arousal bygger på etiske principper og et humanistisk menneskesyn. Det er en pædagogisk tilgang, der lægger vægt på retten til selvbestemmelse og respektfuld behandling, uanset alder og funktionsniveau. Her går man ud fra, at alle mennesker gør, hvad de kan for at opføre sig ordentligt og bevare selvkontrollen. Men stiller vi for store krav, opstår der let konflikter. Bogen giver kort og klar viden om konflikthåndtering, og om hvordan du evaluerer situationen og ændrer tilgangen. Bogens cases,gode råd og små opgaver giver dig nye low arousal-baserede strategier, når der er konflikter og ballade i luften. KORT & GODT OM KONFLIKTER & LOW AROUSAL er til dig, der har med mennesker at gøre, og som gerne vil håndtere og forebygge konflikter på en god måde. Bogen er relevant for psykologer, pædagoger, plejepersonale, lærere, forældre og alle andre, der har med mennesker at gøre. Bo Hejlskov Elvén er autoriseret psykolog, konsulent, underviser og efterspurgt foredragsholderbåde i Danmark og i Sverige, hvor han bor. Bo arbejder med praktisk pædagogik på videnskabelig grund, både med hvordan man forebygger, og hvordan man håndterer konfliktadfærd og modstand mod personalet. Han er forfatter til en række bøger, særligt om low arousal-pædagogik i skoler og børneinstitutioner, i børnefamilien, i psykiatrien og på specialområdet.

  • - Forældre er vigtigere end jævnaldrende
    af Gabor Mate & Gordon Neufeld
    337,95 kr.

    Gordon Neufeld og Gabor Matés moderne klassiker og internationale bestseller fra 2004 (Hold on to Your Kids. Why Parents Need to Matter more than Peers) er en åben invitation til alle forældre, der ønsker at opdrage deres barn på en måde, så den vigtige RELATION – nemlig den til forældre og andre vigtige voksne i barnets liv – altid er i fokus. Men bogen er ikke kun skrevet med henblik på forældreopgaven. Alle med interesse for børn og unge, ja, alle der arbejder professionelt i feltet, kan høste uvurderlige erkendelser gennem bogen. Og i særlig grad alle unge studerende inden for felter, der beskæftiger sig med dette arbejde – pædagoger, lærere, psykologer, sagsbehandlere, socialrådgivere, sygeplejersker, læger etc. Bogen er banebrydende inden for pædagogisk forståelse og handling og oplagt som fast pensum på en lang række studier. Gordon Neufelds sigte med bogen er at hjælpe os til at genskabe den intuitive viden om de vigtige relationer, som danner grundlag for barnets mulighed for at blomstre og udfolde sit potentiale som menneske. Udgangspunktet for Neufelds paradigme er hans helt særlige tilknytningsmodel. Tilknytningsmodellen beskriver 6 trin, som ideelt set skulle udfolde sig i barnets første 6 til 9 leveår. Den dybeste tilknytning er til eksempel den, der ligger til grund for, at det kan lykkes for et menneske at bryde den sociale arv. Tilknytningsmodellen åbner døre til en dyb indsigt i menneskenaturen, og med den som baggrund bliver barnets modningsprocesser forståelige, og dermed alt det, der befordrer disse, og alt det, der kan komme i vejen. Når vi ved, hvad der kunne være, har vi mulighed for at se, hvad der mangler, og finde vejen tilbage.Gordon Neufeld tager i bogen armtag med mange aspekter af vores samfund, som ikke er befordrende for vores børn. Han er på børnenes side, og han er på forældrenes side, og de voksne med ansvar for børns udvikling. Bogen har siden dens udgivelse i 2004 været en øjenåbner for forældre og folk i hele verden, der på den ene eller anden måde arbejder professionelt med børn, og den er p.t. oversat til 25 sprog. I genudgivelsen fra 2013 har Gordon Neufeld tilføjet 2 kapitler (som også er med i den danske udgivelse) om opdragelse i den digitale tidsalder. Han kommer her ind på, hvad det er for stærke kræfter, vi har med at gøre i de digitale medier, og hvordan vi kan gennemskue deres påvirkning på vores børns udvikling, så vi kan navigere i dette helt nye felt og styre det, der skal styres, som ansvarlige voksne, i stedet for at børn og unge bliver kørt over af det.Bogen er skrevet i et klart, tilgængeligt og fortællende sprog, hvor forfatteren tager os med ind i hverdagssituationer med børn og forældre, som de fleste af os sikkert kan genkende. Bogens indhold er relevant for forældre til børn i alle aldre, fra småbørn og helt frem til voksne børn. Oversættelsen fra canadisk til dansk varetages af Grete Lyngdorf, der gennem tretten år har formidlet Gordon Neufelds materiale til danske forældre og professionelle gennem NEUFELD KURSER I DANMARK.

  • - Sygeplejerskens virksomhedsområde
    af Dorte Samson Eldrup & Tine Glasscock
    253,95 - 272,95 kr.

    Ny udgave isbn: 9788712056362 At lede sygepleje - sygeplejerskens virksomhedsområde er en lærebog, som omhandler de organisatoriske kompetencer, som det er nødvendigt for alle sygeplejersker at være i besiddelse af, hvis de skal kunne leve op til den del af virksomhedsområdet, der hedder: At lede sygepleje

  • - Didaktik og læring i teori og praksis
    af Erik Juul, Carsten Høy, Lene B. Terp, mfl.
    109,95 - 336,95 kr.

    Boldspil optager en stor del af idrætsundervisningen i folkeskolen, hvorfor det i naturlig forlængelse også fylder meget i lærer- og pædagoguddannelserne. Alligevel findes der ikke en lærebog på markedet, der fokuserer udelukkende på boldspil og det hav af muligheder for læring,inklusion og personlig udvikling, som boldspil rummer. Det er det, vi ønsker at lave om på med denne bog.Bogen henvender sig til idrætslærere, pædagoger samt lærer- og pædagogstuderende. Vi ønsker at inspirere til udvikling af undervisning og aktivitet til glæde for skolebørn i alle aldre. Vi bygger videre på en lang tradition for boldspil i skolen, præsenterer erfaringer, giver nye ideer og kommer med gode eksempler.Bogen er skrevet af Carsten Høy, Erik Juul, Lene B. Terp, Poul Ravn & Rune R. Methling.

  • af Venka Simovska & Jeanette Magne Jensen
    224,95 - 318,95 kr.

    Sundhedspædagogik i sundhedsfremme kan også anvendes på diplom-, master- og kandidatuddannelser inden for pædagogik og sundhedsvidenskab.Bogen diskuterer udvalgte kernebegreber og synsvinkler i sundhedspædagogikken, som har essentiel betydning for sundhedsfremmende interventioner og aktiviteter, hvor målet er at opbygge ressourcer og skabe sundhed og trivsel for forskellige målgrupper. Den giver således det teoretiske og værdimæssige grundlag for sundhedspædagogik og sundhedsfremme.Kritisk sundhedspædagogik er en nøglefaktor i arbejdet med sundhedsfremme. Den kritiske sundhedspædagogik tager sit udgangspunkt i et positivt og holistisk sundhedsbegreb og refererer til social og individuel empowerment og udvikling af handlekompetence gennem dialog mellem sundhedsprofessionelle og borgere situeret i en specifik kontekst.Når man arbejde med sundhedsfremme navigeres mellem to komplekse felter: det pædagogiske felt og det sundhedsfaglige felt, som har forskellige målsætninger, metoder og evalueringsmodeller, som gør det vanskeligt at svare på de centrale spørgsmål, som praktikerne stilles over for i deres hverdag, fx: ”Hvad er den bedste måde at forbedre sundheden på?”, ”Hvordan involveres brugerne i sundhedsfremme?” eller ”Hvordan skabes der viden om, hvad der virker?”Meningen med denne bog er ikke at give entydige svar på disse og lignende spørgsmål, men forfatterne inviterer læserne til refleksion på baggrund af det teoretiske og værdimæssige grundlag for sundhedspædagogik og sundhedsfremme, som bogen præsenterer.

  • - Pædagogiske lektionsstudier i praksis
    af Lotte Hedegaard-Sørensen & Sine Penthin Grumløse
    160,95 - 221,95 kr.

    Differentiering af undervisningen og inklusion af børn med særlige udfordringer har været på den skolepolitiske dagsorden i flere årtier, men alligevel har selv de mest kompetente lærere, der lever op til tidens idealer, svært ved at arbejde inkluderende.Ifølge forfatterne til denne bog er svaret på skolens udfordringer ikke, at lærerne bare skal blive endnu dygtigere. Svaret er derimod mere flerfagligt samarbejde, hvor pædagoger, specialpædagoger og evt. andre faggrupper indgår i planlægningen af undervisningen. Derudover må det faglige fokus være rettet mod det enkelte barn og mod skolens pædagogiske opgave.I denne bog præsenterer forfatterne nogle bud fra praksis på, hvor barriererne for inklusion og differentiering ligger, og de giver forslag til, hvor lærere kan finde åbninger i forhold til at understøtte en god udvikling af undervisningen. Formålet med bogen er at inspirere lærere og kommende lærere i folkeskolen til at arbejde kritisk med inkludering og undervisningsdifferentiering gennem systematisk teamrefleksion over undervisningen. På baggrund af pædagogiske lektionsstudier af undervisningens praksis udfordrer og nuancerer bogen dominerende forestillinger om inklusion og differentiering. Lærerfaglighed, inklusion og differentiering henvender sig først og fremmest til lærerstuderende og lærere, men også pædagogstuderende og pædagoger i skolen kan have gavn af at læse med.

  • af Bo Hejlskov Elvén
    327,95 - 333,95 kr.

    En praktisk og teoretisk bog om håndtering af problemskabende adfærd – fra trods over vold til selvskade. Bogen tager udgangspunkt i affektteori og i empirisk forskning om, hvordan mennesker med udviklingsforstyrrelser eller udviklingshæmning reagerer i forskellige situationer. Den gør op med konsekvenspædagogikken, adfærdsterapien og andre metoder, der som udgangspunkt har at ændre adfærd, og tilbyder metoder, som bedre afspejler det humanistiske menneskesyn, der dominerer både specialpædagogikken og omsorgen i dag.Bogen indeholder et stort antal eksempler med både børn og voksne, og de er lige relevante i skolen som i omsorgsvirksomheder for voksne.

  • af Jesper Juul
    48,95 - 197,95 kr.

    I denne bog opfordrer Jesper Juul til radikal nytænkning. Vores aggression kommer til udtryk på mange måder men udspringer af samme kilde. Vi bliver irritable, irriterede, vrede, rasende eller selvdestruktive. Disse følelser, der kommer til udtryk på mange forskellige måder, har vi brug for at bearbejde, ellers går det ud over vores mentale sundhed, selvfølelse og selvtillid. Dette er særlig vigtigt, når det gælder børn og unge. Jesper Juul fortæller, hvad der sker, når vi undertrykker disse legitime følelser, hvor vigtigt det er at indrømme dem, og hvordan vi som forældre, pædagoger og lærere kan møde dem hos andre og i os selv.  Han fortæller, hvordan vi kan støtte børn og unge, så aggressionen ikke udvikler sig til en ond spiral, hvor aggression bare medfører mere aggression og vold. Som voksne kan vi snakke med hinanden og opklare årsagerne. Børn og unge har brug for vores empati og vilje til at forstå, hvad der rører sig i dem. De har behov for voksne, der har en konstruktiv tilgang til aggression som en naturlig del af det at være menneske. "Der er ingen tvivl om, at vi fødes med forskellige temperamenter. Nogle er filosofiske og tilbageholdende, andre er sprudlende og initiativrige og nogle er aggressive - "krigerne" kalder jeg dem. De synes at se på enhver udfordring eller forhindring som noget, der skal nedkæmpes med al den kraft krigeren besidder." - Jesper Juul

  • af Geert Hallbäck
    127,95 - 324,95 kr.

    En lærebog om Det Nye Testamente

  • af Jens Erik Kristensen, Hans Siggaard Jensen & Ove Korsgaard
    248,95 - 359,95 kr.

    NY UDGAVE UDKOMMER I OKTOBER (978 87 7184 728 4)Opdragelse, dannelse og uddannelse. Livslang læring og kompetenceudvikling. Den pædagogiske retorik breder sig langt ud over skolen og uddannelsessystemet. Vi taler om læreplaner for de yngste, om læring i arbejds- og fritidslivet og om omskoling og opkvalificering af de ufaglærte og de ældre. Uddannelse er blevet et eksistensvilkår. Det er nyt - og så alligevel ikke. For alle samfund opdrager og underviser den opvoksende generation. Det gør de, fordi samfundets egentlige livsnerve er medlemmernes egenskaber og kundskaber. Men ikke alle samfund griber sagen an på samme måde. Gennem historien har forskellige pædagogiske ideer gjort sig gældende. Ideerne er ikke vilkårlige og tilfældige, men opstår i tæt samspil med de grundlæggende problemer og specifikke udfordringer, som et samfund står over for i en bestemt historisk epoke. Pædagogikkens idehistorie er en samlet fremstilling af centrale ideer, institutioner og professioner fra antikken til i dag. Bogens forfattere lægger særlig vægt på de ideer, der har haft betydning i dansk sammenhæng gennem de seneste 500 år, og beskriver også nogle af de lange linjer og gennemgående temaer i pædagogikkens idehistorie.

  • - Tre reformpædagogiske visioner
    af Ellen Nørgaard
    114,95 - 163,95 kr.

    For omkring 100 år siden satte tre danske pædagoger sig for at undervise og opdrage deres elever til at blive frie og naturlige børn – til barnets og samfundets bedste. Deres ideer stod i skærende kontrast til praksis i tidens strengt disciplinerende folkeskole. De tre var skolebestyrer Thora Constantin-Hansen, lærer Olaf de Hemmer Egeberg og skoleinspektør Asger Rosenstand Schacht, og de var alle inspireret af en international strømning, som de mødte på rejser, kongresser, ved foredrag, i foreninger og tidsskrifter. De tre reformpædagoger, som vi ville kalde dem i dag, udviklede tre vidt forskellige visioner, som fik betydning for form og indhold i den danske folkeskole.

  • - på vej mod et nyt værdigrundlag for familien
    af Jesper Juul
    45,95 - 161,95 kr.

  • af Kirsten Elisa Petersen, Anne Marie Villumsen, Mette Blauenfeldt, mfl.
    255,95 kr.

    Tidlig opsporing og indsats er for alvor trådt ind i daginstitutionernes hverdag som en integreret del af pædagogens arbejde. De mange opgaver med at spotte børn i mistrivsel rejser en række dilemmaer i den pædagogiske praksis. Det gælder f.eks. tillidsforholdet til forældrene og ikke mindst, hvornår en mistrivsel er så markant, at den kræver en underretning til socialforvaltningen.Denne bog sætter fokus på opsporing og underretning i dagtilbud i relation til børn, der ikke er i god trivsel. Dette arbejde involverer rammer, lovgivning og retningslinjer, men også konkret opsporingsarbejde, risikovurderinger og samarbejde med forældre og fagpersoner på vejen hen til underretningen og etableringen af det videre forløb. Bogen er med til at formidle viden om alle de mange facetter på denne vej.Opsporing og underretning i dagtilbud henvender sig til studerende på den pædagogiske professionsuddannelse med speciale inden for dagtilbud samt til alle pædagoger på dagtilbudsområdet.Forfatterne er ansat ved universiteter og professionshøjskoler eller er fagfolk, der på forskellig vis arbejder med børn og forældre i dagtilbuddet.

  • af Birgitte Holm Sørensen & Karin Tweddel Levinsen
    227,95 - 272,95 kr.

    Det er skolens opgave at ruste eleverne til at blive fremtidens livsduelige voksne i et digitaliseret og demokratisk samfund. Men de forandringer, vi ser realisere sig allerede nu og i den nærmeste fremtid, betyder, at denne opgave kommer til at blive anderledes end hidtil antaget og praktiseret. En af de væsentlige forandringer er, at eleverne ikke opfatter det fysiske og det virtuelle som adskilte størrelser, men som flydende rum, på én gang fysiske og digitale – hybride rum. Bogen søger at komme med bud på, hvordan dette vilkår udfordrer skolen og dens rolle i samfundet, de pædagogiske og didaktiske tilgange og praksisser, det faglige indhold og dermed helt grundlæggende, hvad skolen skal uddanne eleverne til at mestre. Men skolen udfordres ikke blot af, at børn og unge som elever i høj grad lever i den sammensmeltede fælleskultur, mens de voksne, der varetager skolens praksis, primært lever i det, vi benævner før-fælleskulturen og for hvem, den fysiske og digitale dimension stadig forstås som adskilte størrelser. Hvor der for blot 10 år siden var en erkendelse af, at digitaliseringen påvirker, hvordan vi forstår og gør uddannelse, demokrati og samfundsmæssig sammenhængskraft, er der i dag således helt anderledes og stærkere kræfter og forandringer i spil. Kræfter, der påvirker og forandrer hvad, der er relevant at lære og mestre i forhold til fremtidens arbejdsliv og samfundsliv.

  • - Styrk dit barns hjerne for livet
    af Anette Prehn
    186,95 kr.

    Få viden om hjernens spilleregler og værktøjer til at hjælpe dit barn med at trives! HJERNESMARTE BØRN viser med humor og varme, hvor hjerneklodsede vi voksne kan være i vores kommunikation og samspil med børn. Det skyldes, at de fleste af os simpelthen ikke aner, at hjernen fungerer efter bestemte logikker – og at man faktisk kan gøre den til en modspiller uden at ville det. Desværre er der er adskillige børn, der føler sig dumme eller frustrerede som følge af den voksenstimulation – eller for dens sags skyld ender med at få udstukket en diagnose. Anette Prehns pointe er, at vi skal begynde med os selv som forældre. Med at forstå for eksempel amygdala og pandelapperne i hjernen – og hvordan vi kan påvirke disse strukturer i os selv … såvel som i de børn, vi har ansvaret for. Bogen er rig på eksempler med børn fra 0 til 18 år.Bogen viser dig, hvilke små, enkle “skru” du herefter kan lave i din hverdag for at styrke dit barns robusthed og trivsel. Blandt andet finder du ud af:Hvordan du vender “stop så!” situationer til læring.· Hvad du enkelt kan gøre for at styrke dit barns mod og indre ro, når det bliver utryg eller bliver præstationsangst. Hvilken metode, der kan hjælpe dig og dit barn til at se en situation fra nye vinkler og dermed nære optimistiske følelser og overskud. Hvordan en flaske og et ur kan hjælpe dit barn (og dig selv) med at blive roligt igen, når vreden har taget over. Hvordan du får øje på nye handlemuligheder i situationer, der ellers er gået i baglås. Efter hvilke spilleregler hjernen fungerer – og hvordan du bruger dem til at skabe et mere nærværende og respektfuldt samspil med dit barn – med glimt i øjet.

  • - Tydelige voksne giver trygge børn
    af Helen Lyng Hansen
    188,95 kr.

    Som forældre ønsker vi os glade, stærke, selvstændige børn, der hviler i sig selv, kan udvise gode manerer (også, når vi ikke er til stede (…), og som er rare at være sammen med, både for andre børn og voksne. Hvordan får man så det? Det får du svaret på i Helens bog om børn & opdragelse. Denne bog er helt unik, idet den er inspireret af 600 lange, uddybende besvarelser fra brugerne af Helens populære hjemmeside, netsundhedsplejerske.dk. Her spurgte hun bl.a. forældrene: Hvad betyder opdragelse for dig? Hvad vil du gerne opnå – og hvad vil du gerne undgå? De mange svarudmøntede sig i seks overordnede temaer, som bogen vil beskæftige sig med:At være en god forælder At give sit barn selvværd og selvtillid At lære sit barn gode manerer At lære sit barn at sige fra At lære sit barn at høre efter At lære børn/søskende at mødesAlle de gode forældre-hensigter kan nemt komme til kort, når man står der, svedende i situationen: I supermarkedskøen, i børnehavens garderobe, ved spisebordet eller ved sengetid. Ingen grund til fortvivlelse! Helen Lyng Hansen forklarer medvarme og indlevelse, hvad der sker, hvorfor det sker, og hvordan du forholder dig i den enkelte situation.

  • af Helen Lyng Hansen
    188,95 kr.

    At få et barn er et mirakel. Og at se dit barn udvikle sig, trives og vokse op, er er en gave. Du vil simpelthen gøre alt for at give det de bedste betingelser i livet. Alligevel kan det være svært, og nogle gange kommer du til kort og bliver voldsomt i tvivl om, hvad der er rigtigt at gøre, fordi du ikke helt ved., hvad der sker med dit barn.Helens bog om dit barns udvikling giver dig en vigtig forståelse for dit barns udvikling og hvordan det tænker, føler og handler på de forskellige alderstrin - fra de første timer efter fødslen til treårs-alderen. For hver periode sættes der fokus på, hvordan barnet kommunikerer, sanser og oplever sin omverden, hvordan det sover, spiser, leger og lærer, og hvilke udviklingsmæssige milepæle, der hører alderen til. Men husk - lyder et af bogens vigtige budskaber - at børn er små individer, der ikke altid udvikler sig efter en tjekliste!Sundhedsplejerske Helen Lyng Hansen giver dig med denne bog et varmt, klogt og nemt opslagsværk, som gør dig klogere på dit barn, så du bedre kan støtte det i en god og sund retning.Helens bog om dit barns udvikling afløser og har samme indhold som den tidligere udgave, "Sådan støtter du dit barns udvikling" fra 2011.

  • af Susanne Gram Larsen, Birgitte Pedersen & Giulia Bellesso
    259,95 - 368,95 kr.

    Denne første del af Passaparola-serien består af tekstbog incl. to CD'er med lytteøvelser og oplæsning af bogens tekster. Hver lektion består af en tekst, opgaver til lytteøvelserne, grammatik, grammatiske øvelser og samtaleøvelser. Teksterne tager udgangspunkt i dagligliv i Italien med temaer som familie, hverdagsliv, ferie og fritid. Øvelserne i bogen fokuserer især på samtale og lægger vægt på, at man skal kunne klare sig i Italien. Sidst i bogen finder man en grammatisk oversigt og en ordliste. Passaparola har et stort billedmateriale, der giver indblik i italienernes dagligdag og er velegnede til samtale på italiensk. Derudover er der mulighed for særskilt at købe et hæfte med skriftlige øvelser, samt adgang til bogens website der bl.a. indeholder supplerende øvelser, oplæsninger, lytteøvelser og facitliste til bogen.

  • - en introduktion
    af Thomas Harboe
    251,95 kr.

    Metode og projektskrivning giver en bred introduktion til de metoder, som bruges i de samfundsvidenskabelige fag og discipliner. Bogen præsenterer og forklarer de begreber, fremgangsmåder og værktøjer, der er vigtige, når man laver undersøgelser og skriver rapporter og opgaver. Metode og projektskrivning er en omskrevet udgave og en afløser for Indføring i samfundsvidenskabelig metode (2006). Metode og projektskrivning er oplagt til brug i undervisningen på de videregående uddannelser og er også velegnet til selvstudium eller som hjælp til op­gaveskrivning.

  • - Pædagogstuderende mellem profession og akademisering
    af Noona Elisabeth Jensen
    311,95 kr.

    Metodebogen præsenterer forskellige studiemetoder i pædagoguddannelsen og sætter dem i relation til udviklingen inden for uddannelsen og i det pædagogiske felt. Udgangspunktet er pædagoguddannelsens placering mellem profession og akademisering. Hensigten er at dække de pædagogstuderendes behov for at diskutere de krav og udfordringer, de møder i deres uddannelse. Bogen stiller derfor skarpt på det forhold, at de studerende både skal kvalificere sig til en praktisk profession og bruge videnskabelige metoder i løbet af uddannelsen. Bogen behandler desuden den sociale læring, der finder sted i uddannelsen, ligesom den beskæftiger sig med den undervisning, der foregår på studiet, dels for at de studerende kan få et indblik i nogle af de overvejelser, der gøres i forbindelse med undervisning, dels for at underviserne kan få et andet perspektiv på undervisning end deres eget. Metodebogen henvender sig således både til pædagogstuderende og undervisere på pædagoguddannelsen. De pædagogstuderende vil kunne genkende deres egen situation, det pædagogiske hverdagsarbejde og de specifikt pædagogfaglige problemstillinger i bogen. Noona Elisabeth Jensen er cand.phil. i pædagogik, lektor i pædagogik ved Pædagoguddannelsen Sydhavn, Professionshøjskolen UCC.

  • - Introduktion til pædagogens grundfaglighed
    af Johannes Andersen, Benedicte Madsen, Bjarne Bruun Jensen, mfl.
    462,95 kr.

    Pædagoguddannelsen er konstrueret omkring en række kompetencemål, der igen er fordelt imellem en stribe vidensmål og dertil relaterede færdighedsmål. Denne udgivelse er komponeret omkring samtlige af de kompetencemål, der gælder for grundfagligheden, og i de fleste tilfælde opererer udgivelsen med, at ét vidensmål med det relaterede færdighedsmål udgør ét kapitel. I nogle tilfælde har redaktører og forfattere dog fundet det naturligt at ”splitte” videns/færdighedsmålene op i flere kapitler.Bogens 29 kapitler giver en grundig og mangfoldig introduktion til centrale pædagogiske tematikker og giver pædagogstuderende mulighed for at gå på opdagelse i de mange vigtige forhold og spændende spørgsmål, som udgør det pædagogiske arbejdsområde.Udgivelsen giver et inspirerende, kvalificerende og diskuterende afsæt for studierne på pædagoguddannelsen, og samtlige kompetencemål og tilhørende vidensmål og færdighedsmål på hele 1. studieår er behandlet af en eller flere forfattere.Det store hold af forfattere, der bidrager til denne udgivelse, har alle fingeren på den pædagogiske puls. Nogle har deres daglige gang på landets pædagoguddannelser, hvor de underviser, udvikler og forsker, nogle er forskere på landets universiteter, og en håndfuld er konsulenter i forskellige pædagogiske sammenhænge.Udgivelsen henvender sig særligt til studerende på første studieår af pædagoguddannelsen – grundfagligheden, men den kan bruges under hele uddannelsen. Bogen kan desuden fungere som opslagsværk og er generelt interessant for alle med bred interesse for pædagogik.

  • - Hvordan du stimulerer de 10 vigtigste trin i din babys udvikling, og forvandler dem til magiske spring fremad
    af Frans X. Plooij, Xaviera Plas-Plooij & Hetty van de Riijt
    218,95 kr.

    Den bedste begyndelse: Forstå din baby! Forfatterne til denne bog har i 35 år studeret et særligt fænomen blandt spædbørn: I løbet af et barns første 20 måneder, er der bestemte perioder hvor det er særligt omklamrende. Det græder næsten ustandseligt, sover dårligere, spiser mindre, er mere nervøs overfor fremmede, og meget mere. Dette rammer overraskende nok også sunde og raske babyer, på de samme tidspunkter. I disse perioder kan en baby drive hele husstanden til vanvid. Omsorgsfulde forældre vil bekymre sig om hvad der er galt, og tvivle på deres evner som forældre. Men årsagen skal findes et helt andet sted! Grunden til de nervøse faser Forfatterne har opdaget at spædbørns mentale udvikling sker i spring. Man kan sammenligne det med deres fysiske udvikling: I nogle perioder vokser barnet slet ikke. I andre perioder vokser det noget der ligner flere centimeter på få dage. Det samme sker på det mentale område. Under et spring, fra ét neurologisk udviklingstrin til det næste, sker der store forandringer i babyens hjerne, på ganske kort tid. Det åbner op for at barnet kan forstå mere, og lære nye færdigheder. Men for babyen er det en skræmmende begivenhed. Alt ændrer sig pludseligt. Indre følelser vækkes, nye ting i omgivelserne bliver tydelige. Barnets bevidsthed udvider sig pludseligt, og det er en overvældende oplevelse. Babyen græder, er utilpas, og vil have tryghed hos sin mor. Det interessante er at disse spring finder sted hos alle børn på samme tidspunkter, med få ugers nøjagtighed. Denne bog fokuserer på de ti store spring, som hver baby tager i sine første 20 måneder af livet. I bogen vil du opdage hvad hvert af disse spring betyder for din babys forståelse af verden omkring sig, og hvordan denne forståelse hjælper din baby til at udvikle nye færdigheder. Hvordan bogen hjælper dig Vi mener at den bedste begyndelse på jeres forhold, er at du forstår hvordan din baby føler. Millioner andre forældre jorden over har fået en uvurderlig viden om deres babyers adfærd og følelser, gennem denne bog. Den viden kan blive din! Du får også masser af gode råd til hvad din baby finder interessant at lege med, og hvilke lege hun kan blive ved med at lege i timevis, præcis på det trin hun befinder sig på. Og så er der et helt kapitel dedikeret til din babys søvn, eller mangel på det. Alting bliver lettere når man forstår at det hele giver mening.

  • af Henrik Kjær, Hans Jørgen Skriver, Erik Staunstrup & mfl.
    413,95 kr.

    -

  • - Didaktik, klasseledelse og relationsarbejde
    af Tekla Canger & Lise Aagaard Kaas
    316,95 kr.

    Praktikbogen består af fire dele. De tre første dele begrebssætter, problematiserer og igangsætter refleksionsprocesser knyttet til de tre kompetenceområder i læreruddannelsens praktikfag.Hver del består af en generel introduktion til delen, en række opslag, der introducerer centrale begreber og problematiserer disse, samt en række studieøvelser knyttet til begrebet, som der kan arbejdes med før, under og efter praktikken.Bogens fjerde del leverer undersøgelsesmetoder til undersøgelse af praksis.

  • - En grundbog
    af Kirsten Elisa Petersen & Torsten Erlandsen
    322,95 - 324,95 kr.

    Som den første af sin art afsøger denne bog, hvad det vil sige at være en myndighedsperson i pædagogisk sammenhæng. Begrebet er opstået med den seneste udgave af pædagoguddannelsen og har derfor ikke en lang tradition bag sig. Det betyder imidlertid ikke, at der ikke findes viden på området, for som der vises med denne bog, er der danske forskere, undervisere og praktikere, der er i stand til at give det nye begreb fylde og brugsværdi. Trods at det nye begreb langt fra er færdigudvokset, så kan det være et produktivt afsæt for at belyse og diskutere centrale temaer i aktuel pædagogisk praksis. Som bogen viser, peger myndighedsbegrebet hen imod nye værdimæssige og politiske rammer for det pædagogiske arbejde ligesom det kan bruges til at kaste nyt lys over mere velkendte begreber eller praksisser som fx magt og etik, formidling og dokumentation, udsathed, resiliens, forebyggelse og tidlig indsats, in- og eksklusionsprocesser m.m. Med denne grundbog tages et vigtigt skridt i forhold til at indkredse det nye begreb. Bogen retter sig imod den pædagogiske professionsuddannelse og især fællesdelen på 1. studieår, hvor der nu er etableret et nationalt modul med samme titel som denne bog. Bogen henvender sig desuden til alle de pædagoger, der hver dag oplever og erfarer en lang række udfordringer og dilemmaer i deres arbejde med myndighedsopgaver.

  • - I teori og praksis
    af Andy Højholdt
    229,95 kr.

    I Tværprofessionelt samarbejde – i teori og praksis viser forfatteren, hvordan begrebet tværprofessionelt samarbejde kan bruges til at analysere og udvikle det professionelle samarbejde på tværs af fagområder. Det diskuteres løbende i bogen, hvorfor det er vigtigt at prioritere tværprofessionelt samarbejde, og hvorfor og hvordan et sådant samarbejde stiller ændrede krav til de professionelle og sætter dem i nye og krævende arbejdssituationer. Hensigten med bogen er at gøre læseren i stand til kvalificeret at studere og udvikle tværprofessionelle samarbejdsrelationer. De teoretiske kapitler belyses med praksiseksempler fra det sociale, det sundhedsfaglige og det pædagogiske område, og fremstillingen understøttes desuden af mange refleksionsøvelser og modeller. Til bogen er knyttet en hjemmeside med supplerende øvelser og materiale (se hansreitzel.dk). I bogens sidste del gennemgår forfatteren, hvordan man – på baggrund af bogens indhold – kan undersøge og analysere tværprofessionelt samarbejde. Her beskrives grundigt hhv. logbogs- og interviewformen som to velegnede metoder til styring og udvikling af tværprofessionelle samarbejdsrelationer og studieforløb. Bogen henvender sig dels til de studerende på tværprofessionelle forløb på professionsuddannelserne, dels til de professionelle i de mange praksisfelter, hvor der i disse år etableres og udvikles tværprofessionelle samarbejdsformer. Andy Højholdt er lektor ved Professionshøjskolen Metropol i København. Bogen bygger på hans mangeårige erfaring med uddannelsesudvikling samt undervisning i, undersøgelse af og foredrag og artikler om emnet tværprofessionelt samarbejde.

  • af Ulla Håkanson, Fernando Álvarez Montalbán & Hans L. Beeck
    344,95 kr.

  • af Anette Prehn
    357,95 kr.

    Serien Hjernevenner består af syv små bøger om hjernens spilleregler, som er skrevet, så de kan forstås og bruges fra cirka 10 år og opefter. Bogserien forklarer blandt andet, hvordan kan det være, at det nogle gange er svært at lære nye ting. Hvorfor man ofte bliver nervøs inden et oplæg i skolen. Hvad der sker, når sengetiden skrider. Hvordan man får mere overskud i sin hverdag. Hvorfor det kan være sundt at se verden fra forskellige perspektiver. Og ikke mindst hvordan kan hjernen trænes op til at tænke kreativt og ud af boksen.De syv minibøger i serien er:1. Stierne i hjernen2. Bliv ven med hjernens amygdala3. Gør hjernen til en medspiller4. Sov dig til en bedre hjerne5. Giv hjernen plads til udvikling6. Tag nye billeder med hjernen7. Din kreative hjerne.Anette Prehn er sociolog, prisvindende formidler og forfatter til en række bøger om hjernens spilleregler. Blandt andet har hun skrevet de populære Hjernesmart-bøger. Hun mestrer den særlige kunst at forklare svær viden på en enkel og jordnær måde, så den let kan forstås, huskes og gøre gavn i menneskers hverdag. Se mere på www.hjernesmart.dk.Seriens udgivelser anbefales varmt af kapaciteter som bl.a. hjerneforsker Troels W. Kjær, professor Per Schultz Jørgensen, familievejleder Lola Jensen og mad-entreprenør Claus Meyer. Lola Jensen, familievejleder, skriver om hele serien: 'Jeg er begejstret for Anette Prehns små, skønne bøger om hjernens finurligheder og muligheder. Som familievejleder gennem 33 år har jeg bemærket, hvordan familielivet i den grad har taget til i udfordringer for både børn og voksne. Der hviler et øget pres og større forventninger på næsten alle fronter. For at kunne hjælpe familier bedst muligt samler jeg på materialer, der har en enkel, ligetil og letforståelig tilgang til ellers ret svære emner. En tilgang, som ikke komplicerer, men klargør. Anette Prehns bøger i Hjernevenner-serien er fantastisk gode oplæg til læsning eller samtale med børn og unge for at hjælpe hjernens "vildspor" på ret kurs igen.''Både gastronomi og forskning kan blive lovligt elitært og frakoblet almindelige menneskers liv. Men begge dele bør tilhøre folket, og det kræver en relevant, passioneret og jordnær formidling. Med Hjernevenner-serien skrevet til børn og unge tager Anette Prehn denne vigtige opgave på sig.' - Claus Meyer, mad-entreprenør

  • af Ross W. Greene
    258,95 kr.

    På tværs af en række forskellige diagnoser som ADHD, autisme, Aspergers Syndrom, ODD, ikke-verbale indlærings­vanskeligheder, Tourettes Syndrom, OCD mv. reagerer børn med disse diagnoser ofte ens i en række af hverdagens situationer: De har svært ved at håndtere frustrationer og behov, der ikke opfyldes med det samme, de er ufleksible og har svært ved at omstille sig. I det daglige samspil med andre børn eller voksne reagerer de tit ved at eksplodere, når omverdenens krav og forventninger bliver ”for meget”. Fælles Proaktiv Problemløsning (tidligere kendt som Samarbejdsbaseret Problemløsning) er den første pædagogiske metode, der effektivt og synligt hjælper denne gruppe børn og unge. Ross W. Greene har forsket i emnet i en årrække, og hans erfaringer er her omsat til en praktisk brugsbog med masser af eksempler og konkrete anvisninger på, hvordan man praktiserer metoden i hverdagen. 'Det eksplosive barn’ henvender sig til alle, der er i kontakt med udfordrede og udfordrende børn – herunder også børn, der reagerer ved at trække sig ind i sig selv og ”implodere”. Metoden fører til langt færre konflikter i hverdagen, samtidig med at børnene lærer de nødvendige sociale færdigheder til at kunne begå sig i en stadig mere kompliceret verden. Bogen er blevet ”bibel” for såvel forældre som lærere, pædagoger og andre, der er i kontakt med disse børn. Som psykolog Bo Hejlskov Elvén skriver i bogens forord: ”At diskutere adfærdsproblemer hos børn i dag uden at nævne Ross W. Greene er ikke seriøst. Og så er det lige meget, om man er forælder, lærer, pædagog eller psykolog. Derfor er ’Det eksplosive barn’ en klassiker.” Denne udgave er den nye udgave: Den 7. gennemreviderede og opdaterede udgave fra 2017.

  • - En guide til at skabe trygge sovevaner for dit 0-4 årige barn
    af Sine Ditlev Bihlet
    162,95 kr.

    Nogle børn sover igennem fra starten. De fleste gør ikke. Faktisk er det helt normalt for forældre til 0-4 årige børn at opleve en eller flere svære perioder:Udfasning af den vuggende bevægelseNedtrapning og afvænning fra mælkSove selvTidlige morgenerNår putningen bliver ved og vedDenne bog gør dig i stand til at håndtere situationer som disse, og klæder dig på til at møde dit barn i øjenhøjde når det er træt og skal sove. Redskabet Putteritualet giver dig ro i maven når dit barn skal puttes og når det vågner om natten. Måske du endda selv vil få mere søvn. Tilgangen til barnets søvn er baseret på den nyeste forskning indenfor området børn og søvn, Sundhedsstyrelsens anbefalinger samt erfaringsbaseret praksis.Om forfatteren:Sine Ditlev Bihlet driver Søvnplejersken for at hjælpe forældre og dit børn til gode og trygge sovevaner. Udover privatkonsultationer afholder Sine mange foredrag, webinarer og kurser om børns søvn - for forældre, sundhedsfaglige og pædagogisk personale. Hun er aktiv på Instagram og Facebook, hvor hun også deler sin viden og erfaring om børns søvn. Anbefalinger: "Denne bog skiller sig ud ved at lade tilknytningen stå centralt i formidlingen af barnets søvn, og samtidig prioritere forældrenes trivsel i lige så høj grad. Det er enormt meningsfuldt, og jeg ved, at det gør – og vil gøre – en stor forskel for rigtig mange familier.” Lena Adalberth – Cand. mag. i sprogpsykologi og skaber af MOAR.”Sines vidensdeling giver masser af tryghed til alle familier. Relevant, autentisk og nærværende.” Karina Byrialsen Fragtrup, mor til Freja på 13 måneder.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.