Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Hverdagen på mange skoler er præget af uro og konflikter, og lærere og pædagoger bruger meget tid på at skabe ro i klassen, så eleverne kan lære det, de skal. Nogle gange går det godt, men andre gange mangler der praktiske pædagogiske redskaber til at ændre problemadfærd og løse hverdagens konflikter i skolen. Redskaberne kommer her! Denne bog er en praktisk guide til, hvordan lærere og pædagoger kan håndtere konflikter og adfærdsproblemer i skolen. Ud fra 11 grundprincipper giver bogen viden om, hvad konflikter er, hvorfor de opstår, og hvordan man som lærer eller pædagog løser dem i hverdagen – trin for trin. Bogen opfordrer lærere og pædagoger til at tage ansvar for problemer og konflikter, der står i vejen for lærernes arbejde og elevernes indlæring.
Folkeskolereformen fra 2014 har stillet øgede krav til det tværprofessionelle samarbejde mellem lærere og pædagoger og til skoleledelsens evne til at organisere samarbejdet og etablere en åben skole i samspil med det omgivende samfund.Dette øgede samarbejde betyder, at det er vigtigt at diskutere læreres, pædagogers og skolelederes professionsdannelse, da viden om de enkelte professioners faglighed og identitet skaber grundlaget for et optimalt tværprofessionelt samarbejde.I denne antologi undersøger en række forskere professionsdannelse og samarbejde i den nye folkeskole. Bogen tilbyder dermed viden om og værktøjer til folkeskolens parter, så de i højere grad kan forstå hinandens udgangspunkter og således også forbedre skolens praksis.IndholdForordKapitel 1. Indledning: Professionsdannelse i den nye folkeskoleHans Henrik Hjermitslev, Thomas R.S. Albrechtsen og Bo Morthorst RasmussenDEL 1. Historiske og teoretiske perspektiverKapitel 2. Fra kald til konkurrencestat – Pædagogernes og lærernes professionsdannelse i det 20. og 21. århundredeHans Henrik HjermitslevKapitel 3. Professionsdannelse og tværprofessionel teori og forskningBo Morthorst Rasmussen DEL 2. Samarbejde mellem lærere og pædagogerKapitel 4. Pædagogers samarbejde med lærerne – Paradokser mellem skolepraksis og skolereformen fra 2014 Cristina Daniela GulløvKapitel 5. Dramapædagogik som et fælles mål for det tværprofessionelle samarbejde mellem lærere og pædagogerBolette KvistKapitel 6. Både lærere og pædagoger underviser og opdrager!Helle Bjerresgaard og Bo Morthorst RasmussenKapitel 7. Lærer-pædagog-samarbejdet kan bidrage til at løfte dannelsesopgaven i skolenRikke Osbahr EbsenKapitel 8. Et socialkonstruktionistisk blik på pædagoger og læreres forståelser af egen og hinandens faglighedLene Krogstrup JakobsenKapitel 9. Samarbejde om børns deltagelseChristina Holm PoulsenDEL 3. Organisation og ledelseKapitel 10. Mellem skole og forvaltning – hvordan skoleledere skaber mening ud af kommunal professionsdannelseThomas R.S. Albrechtsen og Michael Normann ChristiansenKapitel 11. Ingen ledelse og intet målrettet tværprofessionelt samarbejde uden følgeskab!Helle Bjerresgaard og Bo Morthorst RasmussenKapitel 12. Den uformelle kommunikation har stor betydning for det tværprofessionelle samarbejde i skolenHelle Bjerresgaard og Bo Morthorst RasmussenDEL 4. Skolen i samfundetKapitel 13. Den åbne og den lukkede skoleAlexander von OettingenKapitel 14. 1+1=3 – Om potentialer i samarbejdet mellem folkeskolelærere og musikskolelærereElse Marie OkkelsKapitel 15. Tidlig literacy på tværsLene Illum SkovKapitel 16. Samarbejde på tværs – netværk og fællesskaber i børnehøjdeBetina Lykke Bergmann, Connie Kock og Elin Holm RasmussenBidragydere
Klasseledelse i praksis inspirerer, støtter, giver viden og helt konkrete værktøjer til den daglige praksis som lærer og leder. Bogen skaber fokus på at gøre mere af det, der virker, og på at justere og gøre noget andet, der hvor man kan føle sig fastlåst og udfordret.Bogen er funderet på et solidt teoretisk og fagligt fundament, og forfatterne har omsat teori og forskning til praksis og til metoder, som direkte kan implementeres i den daglige praksis.Bogens værktøjer bidrager til at sætte rammer og skabe muligheder for et optimalt læringsmiljø, hvor eleverne får mere reel arbejdstid med øget trivsel og mere læring til følge. Bogen giver mulighed for at styrke selvindsigt, lederskab, relationskompetence og finde støtte til både egen og teamets udviklingsproces.Bogen giver• værktøjer til udvikling af ledelses- og undervisningsstil• metoder til at styrke relationerne• viden, der skaber mere reel arbejdstid og læringstid• nye vinkler på organisering og planlægning• større fokus på forventningsafstemning og målafklaring• grundlag for større overskud i hverdagenKlasseledelse i praksis er et direkte anvendeligt værktøj til din egen proces og udvikling som lærer og leder.
Albert har i 25 år været lærer på det samme gymnasium. Han er egentlig ikke udbrændt, han kan bare ikke længere huske, hvad eleverne hedder. Desuden synes han ikke længere, han kører på den samme vej som skolens øvrige beboere. Hans ledelse tænker mest i kunder og agilitet, og heller ikke eleverne er længere, som de var en gang. Hans unge kolleger overlever hverdagen på speltsalater og iført høreværn og drømmer om at komme ned på fuld tid. Og så er der de truende fyringer…
BÆREDYGTIGHED er på dagsordenen over det meste af verden. Nutidens kriser viser, at vi har indrettet vores samfund og levevis på måder, som belaster klima og natur, bidrager til artudryddelse og ulighed mellem mennesker. FN’s 17 verdensmål sætter en ny retning for den samfundsmæssige og økonomiske udvikling. Men hvad med den menneskelige udvikling? Hvis vi skal lykkes med de ydre forandringer, har vi behov for en indre omstilling. VÆREDYGTIGHED peger indad og kan beskrives som indersiden af bæredygtighed. Begrebet væredygtighed åbner for nye perspektiver, nye tilgange til menneskers væren i verden og ikke mindst vores bidrag til den nødvendige omstilling til en bæredygtig verden. Væredygtighed er et nyt begreb og er som sådan ikke fasttømret eller fastlåst. I denne bog giver en række indsigtsfulde personer netop deres bud på væredygtighed ud fra deres faglige og personlige ståsted. Og vi kommer vidt omkring – fra meditation og natursyn, til digital dannelse og kvantefysik. Bogen kan læses fra ende til anden, eller du kan gå til den som et puslespil af emner, du selv sammensætter. Håbet er, at du finder netop de emner og perspektiver, som inspirerer dig til at skabe din egen forståelse og brug af begrebet væredygtighed. Bogens tekster er skrevet af: Jacob Aremark, P.C. Asmussen, Anders Holst Bodin, Stine Clasen, Rasmus Ejrnæs, Hans Fink, Jeppe D. Graugaard, Camilla Gregersen, Finn Thorbjørn Hansen, Nina Tofte Hansen, Steen Hildebrandt, Christina Baluna Hostrup, Lars Josephsen, Ole Fogh Kirkeby, Gull-Maja La Cour, Preben Mejer, Steen Møller, Holger Bech Nielsen, Anne Marie Pahuus, Katherine Richardson, Shadman Salih, Freja Schaumburg-Müller Pallesen, Laura Storm
Hvordan kan man tilpasse en almindelig skolehverdag til et barn med særlige behov, uden at det vælter klassens hverdag, eller påfører lærere og pædagoger mange timers ekstra forberedelse? Der findes mange bøger om særlig pædagogik, men hvordan denne skal udmøntes i praksis, i et klasselokale med 25 andre elever; det er straks sværere at finde beskrevet. Denne bog er skrevet af en praktiker og tænkt som en slags kogebog, om realistiske hensyn, til elever med særlige behov. Hensigten med bogen er, at give brugbare, pædagogiske redskaber, der er så simple og overkommelige, at bogen finder en naturlig plads på skrivebordet når timen, dagen og ugen skal planlægges. Med enkle handlinger kan der bid for bid skabes en mere positiv hverdag for eleven, klassen og læreren.
UgeskemaRevolutionen – Få ro, trivsel og overskud i lyset af folkeskolereformen Med skolereformen er der kommet et øget fagligt fokus. Men det betyder ikke, at du skal tilsidesætte elevens personlige og sociale udvikling. Mange faktorer spiller ind i forhold til børn og unges lyst og læring. Det er komplekst, men det behøver ikke at være kompliceret.Selvom meget er nyt i folkeskolereformen, kan du sagtens bruge det undervisningsmateriale, du er vant til. Men ved at give din undervisning et lille tvist bliver det enkelt for dig at nå de 10.000 ting, du skal som lærer, mens du også lever op til alle kravene i skolereformen – og samtidig bevarer dit eget overskud! Bogen er en håndsrækning til alle lærere – fra indskoling over mellemtrin til udskoling, ja faktisk helt op i gymnasiet.Drømmer du om: • ro i din undervisning? • inspiration til en varieret skoledag? • en nem vej til undervisningsdifferentiering? • konkrete redskaber til at inkludere elever med særlige behov? • at alle dine elever bliver så dygtige, de kan? • mere tid til dialog med hver enkelt elev? • at alle dine elever trives? • at bevægelse og nye måder at lære på bliver en naturlig del af undervisningen? • et frugtbart samarbejde mellem lærere og pædagoger? • at komme lettere gennem din forberedelse? • aktive, engagerede og ansvarlige elever med lyst til at lære? • elever, der laver overraskende meget skolearbejde? • udbytterige møder og bedre tid til pædagogiske drøftelser? • bedre plads i klasselokalet og et skønt læringsmiljø?Måske er du en af de mange tusinde lærere, der allerede arbejder med UgeskemaRevolutionen? Glæd dig! Bogen bugner af nye redskaber, der løfter din undervisning til nye højder. Og er du endnu ikke i gang, så er du klar, når du har læst kapitel 2. På www.UgeskemaRevolutionen.dk finder du materialer fra bogen – klar til brug i din pædagogiske praksis.
Lærerjobbet er et af de vigtigste, sjoveste og spændende job på jorden.Det skal kommende nye lærere have at vide, for der er hårdt brug for nye, glade og dygtige lærere til at danne og uddanne små mennesker til et godt liv.Men ikke kun kommende lærere bør læse bogen. Forældre, bedsteforældre og politikere skal læse med.Danmark har i vores fælles folkeskole noget helt unikt, som vi skal passe på, omfavne og kramme også i fremtiden.”Henning Engholt Jørgensen giver et nært indblik i det at være lærer med de forskellige bevægelser i samfundet, som har præget de senere årtier i folkeskolen. Skolen har en særlig betydning i samfundet.”Marianne Jelved, tidligere Kulturminister, Økonomiminister og uddannet lærer”Henning Jørgensen er lærer - af Guds nåde! Både af den gamle - og den helt moderne slags. Det er et spændende skrift med positive og glade, men ikke naive tanker og erfaringer fra et langt liv i børnenes og folkets tjeneste.”Klaus Eusebius, Tidligere rektor på Herlufsholm Skole, cand.mag. i historie og uddannet gymnasielærerOm forfatterenHenning Engholt Jørgensen f. 1958 og uddannet folkeskolelærer i 1984. Henning har undervist på flere forskellige folkeskoler i Danmark og prøvet stort set alle funktioner i skolens dagligdag. Henning sad i Næstved byråd fra 2009-2013. Han har fungeret som TR og redaktør af det lokale lærerkredsblad, samt arbejdet i kredsstyrelsen i Næstved Lærerkreds.
Underviser du offentligt ansatte på efteruddannelseskurser eller grundniveau? Så er Virkemidler i voksenundervisning bogen til dig. To erfarne voksenundervisere deler ud af alle deres tips og tricks om, hvordan du skaber det bedst mulige læringsrum for og med dine kursister.Merete Hessel og Michael Juhl Fedders driver sammen firmaet Kompetence- og Konfliktinstituttet, hvor de udvikler metoder til træning af undervisere og gennemfører kompetenceudviklingsforløb for virksomheder – med stor succes på læringstilvækst og målopfyldelse.Virkemidler i voksenundervisning stiller skarpt på de faktorer, der er grundlæggende for, at voksenundervisning skaber læring. I bogen giver Hessel og Fedders en 7-trinsguide til at lykkes som voksenunderviser. De kommer bl.a. ind på: velkomst, relationelle virkemidler, proaktivitet, imødegåelse af modstand, robusthedsfaktorer, læringsstile, motivation, visuelle virkemidler og meget mere.Bogen er skrevet til alle, der har ansvar for voksenundervisning samt til voksenundervisere. Fokus er særligt på de undervisere, der efteruddanner offentligt ansatte samt elever på grunduddannelser, som er målrettet jobs i den offentlige sektor.
Få succes i skolens ressourceteam! Bogen giver dig som vejleder, ressourceperson og leder det faglige fundament for et udbytterigt arbejde i skolens ressourceteam. Ressourceteam, inklusionsteam, PLC – kært barn har mange navne. Fælles for dem er dog, at det kan være svært for de involverede at finde retning, rammer, indhold og ikke mindst afgrænsning for arbejdet. Denne bog giver dig værktøjerne og leder vejen: Det handler om fælles faglighed, hvordan arbejdet kan organiseres og fungere i praksis, om faldgruber, legitimering i forhold til ledelsen og meget mere.Bogens første del ser på ressourceteamet internt. Den definerer, hvad en ressourceperson og et ressourceteam egentlig er, og den gennemgår kompetencer, udfordringer, behov samt mål- og indsatsplaner.Anden del handler om ressourceteamet eksternt: forældre, elever, ledelse og øvrige kollegaer. Her kommer bogen blandt meget andet ind på behovsafstemning, observation, undervisningsplanlægning, medundervisning samt lærings- og trivselssamtaler.Her er masser af værktøjer og guides, bl.a. til en teamkontrakt, vejledningsprocedurer, funktionsbeskrivelser, undervisningsobservationer, didaktiske lærings- og trivselssamtaler, elevspørgeguides, mål- og indsatsplaner m.v. Bogen trækker bl.a. på den nyeste forskning fra New Zealand og henvender sig til vejledere, ressourcepersoner og ledere i og omkring skolen.På www.frydenlund.dk kan bogens kopiark downloades gratis.Heidi Honig Spring er lærer, uddannet i systemisk ledelse og konsultation og har desuden en master i specialpædagogik. Hun arbejder som AKT- og inklusionskonsulent i Høje-Taastrup Kommune og er Faglig Leder for Pædagogik og Læring. Hun er forfatter til en lang række bøger.
Om at undervise er en værktøjsbog, der i tyve kapitler hjælper læseren til at blive en bedre, mere effektiv og mindre stresset underviser.Bogen indeholder en række enkle, konkrete og umiddelbart anvendelige forslag til, hvordan man kan skabe positive forandringer i skolen og i sit liv som lærer. Den tager fat i temaer som ro i klassen, variation i undervisningen, lærerens tid til forberedelse, videndeling og meget mere.Bogen beskriver en række nyere pædagogiske tendenser, bl.a. Cooperative Learning, flow, innovationspædagogik og classroom management. Bogen præsenterer også en række af de bedste Web 2.0-værktøjer, der kan medvirke til at styrke elevernes engagement i undervisningen. Hvert af bogens tyve skridt afsluttes med fire øvelser, som læseren straks kan bruge sammen med eleverne og dermed omsætte bogens indhold til bedre undervisning. Fremstillingen er illustreret med eksempler fra forfatterens egen praksis som lærer på en ungdomsuddannelse.Om at undervise henvender sig til undervisere på ungdomsuddannelserne, herunder grundskolens ældste klasser, de gymnasiale uddannelser, erhvervsskolerne og de korte videregående uddannelser, samt til lærer- og pædagogikumstuderende.Forfatteren Ole Ditlev Nielsen (f. 1975) er cand.mag. i dansk og historie. Han underviser på Handelsskolen København Nord og arbejder desuden med kompetenceudvikling for undervisere. Ved siden af sin undervisning driver han kursusvirksomheden 20skridt, der også omfatter onlineuniverset www.20skridt.dk. Han har siden foråret 2010 holdt en lang række kurser og seminarer for undervisere i hele Danmark. Disse kurser fokuserer ligesom denne bog på at give lærere værktøjer til at løse konkrete problemer i undervisningen.
DEN PROFESSIONELLE IDRÆTSLÆRERS KORT OG KOMPASIdrætsfaget er timemæssigt det fjerdestørste fag i skolen, og det er et af de få fag, som eleverne møder gennem alle skoleårene. Som idrætslærer har du derfor alle muligheder for at give eleverne værdifulde erfaringer med at bruge og mærke deres kroppe. God idrætsundervisning kommer dog ikke af sig selv. Den kræver, at du som idrætslærer er fagligt nysgerrig og ambitiøs på fagets og elevernes vegne. Og at du kan udvikle og gennemføre en alsidig og differentieret undervisning, hvor alle elever uanset forudsætninger har lyst til at deltage og mulighed for at lære.IDRÆT I SKOLEN – EN GRUNDBOG I IDRÆTSDIDAKTIK bidrager med viden og indblik i grundlæggende spørgsmål og opgaver, som knytter sig til at være idrætslærer i skolen, og kvalificerer idrætslærerens evne til med myndighed og selvstændighed at begrunde valg og udøve professionel dømmekraft. Bogen kobler almen didaktik og pædagogik sammen med idrætsfaget og idrætsdidaktikken og introducerer til idrætspædagogiske dimensioner og praktiske indholdsområder. Med bogen får den professionelle idrætslærer kort og kompas til at navigere rundt i det idrætsfaglige landskab.Bogen er målrettet lærerstuderende og idrætslærere i grundskolen, men også pædagogstuderende, idrætsstuderende på universitetet, undervisere på idrætshøjskoler, private idrætsinstruktører og trænere i foreningsidrætten vil med udbytte kunne læse med.En række idrætsfaglige eksperter fra landets professionshøjskoler og universiteter har bidraget til grundbogen med deres specialiserende indsigter og perspektiver:• Andreas Bolding Christensen• Annemari Svendsen• Annie Hjort Pedersen• Birgitte Hedeskov• Erik Juul• Esben Stilund Volshøj• Helle Winther• Jan Arvidsen• Jesper Sandfeld• Kasper Lasthein Madsen• Kristian Hjort Normann Pedersen• Louise Kamuk Storm• Martin Elmbæk Knudsen• Martin Sækmose Lykkegaard• Ole Lund• Susanne Storm• Tue Fisker• Vagn Adler Sørensen
KORT & GODT OM KOMPETENCEUDVIKLING giver et overskueligt overblik til alle, der søger svar på komplekse spørgsmål om kompetenceudvikling i professionelle og arbejdsmæssige sammenhænge.Bogen bygger bro mellem teori og praksis, svarer på komplekse spørgsmål og sætter fokus på, hvad man konkret skal være opmærksom på. Bogen præsenterer også en model, som kan bruges, når man skal starte og facilitere dialog og refleksion i en medarbejder- eller ledergruppe i arbejdet med kompetenceudvikling.KORT & GODT OM KOMPETENCEUDVIKLING henvender sig til alle, som interesserer sig for kompetenceudvikling. Den er særligt til ledere, konsulenter, psykologer og undervisere, som har med voksnes læring og kompetenceudvikling at gøre.
Ansatte i det, der ofte kaldes ’velfærdsfagene’ – lærere, sygeplejersker, socialrådgivere, pædagoger, sosu-assistenter mv. – lider mere af stress end andre. Men hvorfor, og hvad kan der gøres ved det? Både af arbejdspladsen og af den enkelte medarbejder?"Stress i professionsfagene" er den første bog, der ser konkret på de særlige udfordringer, de ansatte inden for disse fag har. To af Danmarks største kapaciteter på området forklarer, hvordan stress påvirker både kroppen, psyken og arbejdsmiljøet i professionsfagene.Bogen beskriver, hvad den enkelte medarbejder kan gøre for at mindske sin stressbelastning, hvad medarbejderne i fællesskab kan gøre, og hvad arbejdspladsen kan gøre. Endelig gennemgås et typisk alvorligt stressforløb med en beskrivelse af de mange forskellige indsatser, der kan gøres undervejs for at hjælpe den stressramte tilbage på arbejde, og mindske risikoen for tilbagefald.5 stjerner i Sundhedspolitisk Tidsskrift:Netterstrøm og Milsted ved i den grad, hvad de taler om, og faktisk har de med deres bog langt om længe udført den seriøse og nødvendige afdækning af den eksisterende videnskabelige viden om stress, som mange har brug for at få adgang til. Og de kommunikerer troværdigt og brugbart for de fleste, som vil vide mere om, hvad der skaber stress, hvordan man bedst undgår den, og hvad man helt konkret kan stille op, hvis man er ramt."Specialpædagogisk Månedsblad:"Det er en længe savnet lærebog. Den er skrevet af absolut kompetente forfattere, og den kommer hele vejen rundt. ... Bogen bør være et must på alle professionsuddannelserne."Om forfatterne:Bo Netterstrøm er dr.med. og ph.d. i stress og sygdom. Han var i en årrække ledende overlæge på Arbejdsmedicinsk Klinik i Hillerød. Han var medstifter af Center mod Stress, Kalmia, i Gentofte og af Stresscenteret. I dag arbejder han som konsulent og deltager i en række forskningsprojekter. Han har skrevet adskillige artikler og bøger om stress. Foto vedhæftet. Skal beskæres.Thomas Milsted er forfatter, foredragsholder og skribent med mere end 25 års erfaring som arbejdsmiljørådgiver. Han er medlem af bestyrelsen i Center for Studier i Arbejdsliv og har siddet i flere tænketanke om stress og det gode arbejdsliv. Han har skrevet adskillige artikler og bøger om stress.
Fiktion - litteratur og didaktik på læreruddannelsen henvender sig til lærerstuderende i dansk og er skrevet med henblik på det modul, der under forskellige overskrifter på læreruddannelsesstederne beskæftiger sig med fiktionslitteratur. Også dansklærere i grundskolen kan hente inspiration og faglig opdatering i bogen. Fokus i bogen er først og fremmest på skolens mellemtrins- og udskolingsklasserne. Bogen dækker litteraturen som undervisningsfag bredt og giver i ti store kapitler en både praktisk og teoretisk indføring i: - fiktion og fiktionslitteratur - genrer og genrekoder - litterære metoder - tekstanalyse - litteraturdidaktik og -pædagogik - litteraturhistorie, klassikere og kanon - børnelitteratur - digital litteratur og intermedial litteraturdidaktik - skrivepædagogik, bl.a. creative writing - mundtlighed og litteratursamtale Bogen trækker på nyere relevant forskning, særligt inden for litteraturdidaktikken. Hvert kapitel rummer desuden: - teksteksempler fra både dansk og udenlandsk litteratur - analyse- og refleksionsøvelser - didaktisk inspiration i form af en lang række konkrete undervisningsforslag- didaktiske øvelser med afsæt i de didaktiske tilgange, som bogen introducerer til
Med denne bog får lærere redskaber til at udvikle gode lærerroller, der gør en forskel i klasselokalet. Lærerteamet kan gennem retorisk feedback styrke og udvikle hinandens måde at kommunikere på i undervisningen, så det giver synlige resultater i form af øget engagement, motivation og læring hos eleverne. Læreren vil udvikle sig personligt og blive en bedre rollemodel og leder for eleverne, og teamets faglighed styrkes gennem et bedre arbejdsmiljø med professionel feedback på konkrete undervisningssituationer. Bogen giver ikke blot redskaber til lærerteamet, men også input til, hvordan den enkelte lærer på egen hånd kan arbejde med sine lærerroller. Desuden giver den inspiration til skoleledere, der ønsker at give unge og nye lærere en god overgang til lærerpraksis i form af mentor- og vejlederordninger, samt redskaber til, hvordan de selv kan give feedback på lærernes kommunikation.
Dansk: De danske højskoler tiltrækker ikke kun danske unge, men også unge fra hele verden. Det forunderlige er, at uanset kultur eller nationalitet, så trives og vokser de unge i dette miljø, som N.F.S. Grundtvig fik ideen til i det 18. århundrede. Men hvorfor trives de? Hvad er det, der gør højskoleånd til noget særligt? De spørgsmål forsøger Mette Højland, højskolelærer gennem 22 år, at besvare. Bogen kan ses som en gave til alle hendes internationale højskoleelever, som gennem årene har forladt skolen med en kommentar om, at sådan en skole burde de også have i deres hjemland. Men bogen stopper ikke der. Den er en (h)åndsrækning til alle, som ønsker at udbrede højskoleånden til verden, uanset om det er under et baobabtræ på savannen, i en kinesisk storby eller om et dansk køkkenbord. Højskoleånd afhænger ikke af bygninger, men af vilje og indsigt. Det er den vilje og indsigt bogen søger at støtte og videregive. Fortællestilen er både personlig og faglig – levende ord i skriftform.English: The Danish folk high schools attract not only Danish young people, but also young people from all over the world. The wonderful thing is that, regardless of culture or nationality, the young people thrive and grow in this environment, which N.F.S. Grundtvig came up with in the 18th century. But why do they thrive? What makes folk high school spirit special? Mette Højland, a folk high school teacher for 22 years, tries to answer those questions. The book can be seen as a gift to all her international folk high school students who over the years have left the stay with a comment that they too should have such a school in their home country. The book is a verbal reaching out for anyone who wants to spread the folk high school spirit to the world, regardless of whether it is under a baobab tree on the savannah, in a Chinese metropolis or at a Danish kitchen table. Folk high school spirit does not depend on buildings, but on will and insight. It is this will and insight the book seeks to support and pass on. The narrative style is both personal and professional – living words in written form.
Folkeskolens ressourceperson – en balance mellem person, rolle og organisation handler om, hvad der kendetegner den særlige rolle og funktion, som en ressourceperson udfylder i folkeskolen. Bogen belyser de forskellige forventninger, der knyttes til rollen, de problemer, den bliver en løsning på, og hvordan ressourcepersonens rolle kan anvendes mest fyldestgørende i en skolehverdag, der både må forholde sig til og skabe sammenhæng mellem undervisningspædagogik, organisatoriske strategier og politiske målsætninger. Ressourcepersoner bliver ofte knyttet til en forståelse af distribueret ledelse, hvor skolens formelle ledelse kan uddelegere beslutningskraft til ressource-personerne. Her bliver ressourcepersoner set som en positiv ressource i håndteringen af den faglige ledelse. Den distribuerede ledelse ser dog ikke ud til at kunne lade sig realisere i praksis, og der er derfor behov for at forholde sig til ressourcepersoner i folkeskolen som en rolle ”i sig selv”, hvor rollen hverken forstås med afsæt i det kollegiale samarbejde eller den formelle ledelse. Bogen præsenterer en model, som kan bruges som udgangspunkt for at diskutere, rammesætte, italesætte, legitimere og definere ressourcepersonen. Ambitionen er at skabe bedre balance mellem den praksis, der udfolder sig i skolernes hverdag, og de intentioner eller idealer, rollen ofte tilskrives. Bogen kan inspirere både skoler og forvaltninger til at se på organisering med ressourcepersoner på en ny måde. Dertil er bogen et relevant bidrag på diplomuddannelsen i ledelse, på læreruddannelsen og pædagoguddannelsen inden for retningen skolepædagoger.
Med den seneste reform af læreruddannelsen bliver praktikken integreret i alle fag, og centralt i denne tænkning er, at skolerne i højere grad end tidligere skal påtage sig rollen som meduddannere. Folkeskolerne får derfor en ny rolle og skal – over tid – gå fra at være praktikskoler til uddannelsesskoler. Men hvad vil det sige at være uddannelsesskole? Det får du et bud på i denne korte bog, der også giver dig viden om:tænkningen bag integreret praktikudfordringer i praktikken før og nupraktiklærerens nye rolle.Fra praktikskole til uddannelsesskole henvender sig til alle, der arbejder med integreret praktik i folkeskolen, fx praktiklærere, praktikkoordinatorer, skoleledere, forvaltninger og kommuner.
Vil du blive en endnu bedre underviser? Savner du konkrete øvelser, der kan løfte din undervisning fra almindelig til interessant – både for dig og for dine studerende? Har du mod på at udfordre vanetænkningen, næste gang du træder ind til dine studerende i et auditorium eller i et undervisningslokale?Bliv en endnu bedre underviser – 155 øvelser, udfordringer og gode råd vender den eksisterende litteratur om pædagogik på hovedet. Her fylder konkrete øvelser og lærerige anekdoter og eksempler mest, og teorien mindst.Igennem bogens kapitler kommer du igennem de udfordringer, en underviser møder i et semester med studerende. Kropssprog, PowerPoint, feedback, samarbejdet med kolleger og eksamen er nogle af de emner, bogen tager fat i på en saglig, udfordrende og uhøjtidelig måde. Og der er en række gode tips til, hvordan dine studerende lærer noget hver dag og har lyst til at komme igen næste gang, du underviser!Bogen henvender sig til undervisere på ungdomsuddannelser, højskoler, videregående uddannelser, kursusholdere og andre, der har lyst til at udfordre sig selv i den sjove, svære og ofte uforudsigelige disciplin: undervisning.
"Comprehensive review, proven test strategies, practice test questions"--Cover.
Mometrix Test Preparation's MTEL Early Childhood (72) Secrets Study Guide is the ideal prep solution for anyone who wants to pass their Massachusetts Tests for Educator Licensure. The exam is extremely challenging, and thorough test preparation is essential for success. Our study guide includes: * Practice test questions with detailed answer explanations * Tips and strategies to help you get your best test performance * A complete review of all MTEL test sections Mometrix Test Preparation is not affiliated with or endorsed by any official testing organization. All organizational and test names are trademarks of their respective owners. The Mometrix guide is filled with the critical information you will need in order to do well on your MTEL exam: the concepts, procedures, principles, and vocabulary that the Massachusetts Department of Elementary and Secondary Education and Pearson Education, Inc. expects you to have mastered before sitting for your exam. The Child Development, Language Foundations, and the Writing Process section covers: * Childhood Development Stages * Factors Influencing Development * Developmentally Appropriate Learning Environment * Diversity and Early Childhood Education * Types of Disabilities and Exceptionalities and their Implications * Screening, Assessment, Evaluation, and Referral * English Language Arts Foundations * Language and Literacy Development The Core Knowledge Areas section covers: * Mathematics * History and Social Science * Science and Technology/Engineering ...and much more! Our guide is full of specific and detailed information that will be key to passing your exam. Concepts and principles aren't simply named or described in passing, but are explained in detail. The Mometrix MTEL study guide is laid out in a logical and organized fashion so that one section naturally flows from the one preceding it. Because it's written with an eye for both technical accuracy and accessibility, you will not have to worry about getting lost in dense academic language. Any test prep guide is only as good as its practice questions and answer explanations, and that's another area where our guide stands out. The Mometrix test prep team has provided plenty of MTEL practice test questions to prepare you for what to expect on the actual exam. Each answer is explained in depth, in order to make the principles and reasoning behind it crystal clear. We've helped hundreds of thousands of people pass standardized tests and achieve their education and career goals. We've done this by setting high standards for Mometrix Test Preparation guides, and our MTEL Early Childhood (72) Secrets Study Guide is no exception. It's an excellent investment in your future. Get the MTEL review you need to be successful on your exam.
Mometrix Test Preparation's MTEL General Curriculum (78) Secrets Study Guide is the ideal prep solution for anyone who wants to pass their Massachusetts Tests for Educator Licensure. The exam is extremely challenging, and thorough test preparation is essential for success. Our study guide includes: * Practice test questions with detailed answer explanations * Step-by-step video tutorials to help you master difficult concepts * Tips and strategies to help you get your best test performance * A complete review of all MTEL test sections Mometrix Test Preparation is not affiliated with or endorsed by any official testing organization. All organizational and test names are trademarks of their respective owners. The Mometrix guide is filled with the critical information you will need in order to do well on your MTEL exam: the concepts, procedures, principles, and vocabulary that the Massachusetts Department of Elementary and Secondary Education and Pearson Education, Inc. expects you to have mastered before sitting for your exam. Test sections include: * Language Arts * History and Social Science * Science and Technology and Engineering * Mathematics ...and much more! Our guide is full of specific and detailed information that will be key to passing your exam. Concepts and principles aren't simply named or described in passing, but are explained in detail. The Mometrix MTEL study guide is laid out in a logical and organized fashion so that one section naturally flows from the one preceding it. Because it's written with an eye for both technical accuracy and accessibility, you will not have to worry about getting lost in dense academic language. Any test prep guide is only as good as its practice questions and answer explanations, and that's another area where our guide stands out. The Mometrix test prep team has provided plenty of MTEL practice test questions to prepare you for what to expect on the actual exam. Each answer is explained in depth, in order to make the principles and reasoning behind it crystal clear. Many concepts include links to online review videos where you can watch our instructors break down the topics so the material can be quickly grasped. Examples are worked step-by-step so you see exactly what to do. We've helped hundreds of thousands of people pass standardized tests and achieve their education and career goals. We've done this by setting high standards for Mometrix Test Preparation guides, and our MTEL General Curriculum (78) Secrets Study Guide is no exception. It's an excellent investment in your future. Get the MTEL review you need to be successful on your exam.
***Your #1 Practice Test Resource*** Mometrix Test Preparation's GACE Art Education Practice Questions are the simplest way to prepare for your Georgia Assessments for the Certification of Educators. Practice is an important part of preparing for a test and improving your chance of success. Mometrix practice questions are designed to prepare you for the real test. You could know everything that is going to be covered on the test but still perform poorly if you have never worked with GACE practice questions. Being familiar with the different types of questions and answer choices that you might see on the official test is a big advantage. Another benefit of taking practice tests is that you can measure your performance. They help you decide if you need to study and practice more or if you're ready for test day. Doing well on a Mometrix practice test helps you gain confidence that you are prepared. If you struggle, the practice test helps identify areas where you need to work. Using our GACE practice test questions allows you to reinforce your strengths and improve your weaknesses. Mometrix includes detailed answer explanations for each question. It may sound obvious, but you need to know which questions you missed and why you missed them. This helps you avoid making the same mistakes on the real test. That is why our GACE Art Education Practice Questions include answer keys with detailed answer explanations. These in-depth answer explanations will help you to better understand any questions that were difficult for you. Mometrix Test Preparation is not affiliated with or endorsed by any official testing organization. All organizational and test names are trademarks of their respective owners.
Mometrix Test Preparation's MTEL Sheltered English Immersion (56) Exam Secrets Study Guide is the ideal prep solution for anyone who wants to pass their Massachusetts Tests for Educator Licensure. The exam is extremely challenging, and thorough test preparation is essential for success. Our study guide includes: * Practice test questions with detailed answer explanations * Tips and strategies to help you get your best test performance * A complete review of all MTEL test sections * The World of English Language Learners and Their Teachers * Teaching Language and Sheltering Content in the Classroom * Literacy and Standards-Based Content Teaching for English Language Learners Mometrix Test Preparation is not affiliated with or endorsed by any official testing organization. All organizational and test names are trademarks of their respective owners. The Mometrix guide is filled with the critical information you will need in order to do well on your MTEL exam: the concepts, procedures, principles, and vocabulary that the Massachusetts Department of Elementary and Secondary Education and Pearson Education, Inc. expects you to have mastered before sitting for your exam. The The World of English Language Learners and Their Teachers section covers: * Cultural Concepts and Perspectives * Diversity and Cross-Cultural Interaction * Family and Community Involvement * History of English Language Programs The Teaching Language and Sheltering Content in the Classroom section covers: * Factors Affecting Language Development * Language Development Theories and Stages * Language Function, Variation, and Discourse * Morphology The Literacy and Standards-Based Content Teaching for English Language Learners section covers: * Assessment * Classroom Resources * Effective Instructional Delivery * Instructional Planning and Organization ...and much more! Our guide is full of specific and detailed information that will be key to passing your exam. Concepts and principles aren't simply named or described in passing, but are explained in detail. The Mometrix MTEL study guide is laid out in a logical and organized fashion so that one section naturally flows from the one preceding it. Because it's written with an eye for both technical accuracy and accessibility, you will not have to worry about getting lost in dense academic language. Any test prep guide is only as good as its practice questions and answer explanations, and that's another area where our guide stands out. The Mometrix test prep team has provided plenty of MTEL practice test questions to prepare you for what to expect on the actual exam. Each answer is explained in depth, in order to make the principles and reasoning behind it crystal clear. We've helped hundreds of thousands of people pass standardized tests and achieve their education and career goals. We've done this by setting high standards for Mometrix Test Preparation guides, and our MTEL Sheltered English Immersion (56) Exam Secrets Study Guide is no exception. It's an excellent investment in your future. Get the MTEL review you need to be successful on your exam.
Mometrix Test Preparation's Praxis Business Education: Content Knowledge (5101) Secrets Study Guide is the ideal prep solution for anyone who wants to pass their Praxis Subject Assessments. The exam is extremely challenging, and thorough test preparation is essential for success. Our study guide includes: * Practice test questions with detailed answer explanations * Tips and strategies to help you get your best test performance * A complete review of all Praxis test sections Mometrix Test Preparation is not affiliated with or endorsed by any official testing organization. All organizational and test names are trademarks of their respective owners. The Mometrix guide is filled with the critical information you will need in order to do well on your Praxis exam: the concepts, procedures, principles, and vocabulary that the Educational Testing Service (ETS) expects you to have mastered before sitting for your exam. Test sections include: * Accounting and Fnance * Communication and Career Development * Economics * Entrepreneurship * Information Technology * Law and International Business * Marketing and Management * Professional Business Education ...and much more! Our guide is full of specific and detailed information that will be key to passing your exam. Concepts and principles aren't simply named or described in passing, but are explained in detail. The Mometrix Praxis study guide is laid out in a logical and organized fashion so that one section naturally flows from the one preceding it. Because it's written with an eye for both technical accuracy and accessibility, you will not have to worry about getting lost in dense academic language. Any test prep guide is only as good as its practice questions and answer explanations, and that's another area where our guide stands out. The Mometrix test prep team has provided plenty of Praxis practice test questions to prepare you for what to expect on the actual exam. Each answer is explained in depth, in order to make the principles and reasoning behind it crystal clear. We've helped hundreds of thousands of people pass standardized tests and achieve their education and career goals. We've done this by setting high standards for Mometrix Test Preparation guides, and our Praxis Business Education: Content Knowledge (5101) Secrets Study Guide is no exception. It's an excellent investment in your future. Get the Praxis review you need to be successful on your exam.
Mometrix Test Preparation's Praxis Mathematics (5165) Secrets Study Guide is the ideal prep solution for anyone who wants to pass their Praxis Subject Assessments. The exam is extremely challenging, and thorough test preparation is essential for success. Our study guide includes: * Practice test questions with detailed answer explanations * Step-by-step video tutorials to help you master difficult concepts * Tips and strategies to help you get your best test performance * A complete review of all Praxis test sections Mometrix Test Preparation is not affiliated with or endorsed by any official testing organization. All organizational and test names are trademarks of their respective owners. The Mometrix guide is filled with the critical information you will need in order to do well on your Praxis exam: the concepts, procedures, principles, and vocabulary that the Educational Testing Service (ETS) expects you to have mastered before sitting for your exam. Test sections include: * Number and Quantity and Algebra * Functions and Calculus * Geometry * Statistics and Probability * Teaching Mathematics ...and much more! Our guide is full of specific and detailed information that will be key to passing your exam. Concepts and principles aren't simply named or described in passing, but are explained in detail. The Mometrix Praxis study guide is laid out in a logical and organized fashion so that one section naturally flows from the one preceding it. Because it's written with an eye for both technical accuracy and accessibility, you will not have to worry about getting lost in dense academic language. Any test prep guide is only as good as its practice questions and answer explanations, and that's another area where our guide stands out. The Mometrix test prep team has provided plenty of Praxis practice test questions to prepare you for what to expect on the actual exam. Each answer is explained in depth, in order to make the principles and reasoning behind it crystal clear. Many concepts include links to online review videos where you can watch our instructors break down the topics so the material can be quickly grasped. Examples are worked step-by-step so you see exactly what to do. We've helped hundreds of thousands of people pass standardized tests and achieve their education and career goals. We've done this by setting high standards for Mometrix Test Preparation guides, and our Praxis Mathematics (5165) Secrets Study Guide is no exception. It's an excellent investment in your future. Get the Praxis review you need to be successful on your exam.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.