Udvidet returret til d. 31. januar 2025

Førskoler og børnehaver

Her finder du spændende bøger om Førskoler og børnehaver. Nedenfor er et flot udvalg af over 919 bøger om emnet. Det er også her du finder emner som Vuggestuer, børneinstitutioner.
Vis mere
Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • - Hvordan du stimulerer de 10 vigtigste trin i din babys udvikling, og forvandler dem til magiske spring fremad
    af Frans X. Plooij, Xaviera Plas-Plooij & Hetty van de Riijt
    232,95 kr.

    Den bedste begyndelse: Forstå din baby! Forfatterne til denne bog har i 35 år studeret et særligt fænomen blandt spædbørn: I løbet af et barns første 20 måneder, er der bestemte perioder hvor det er særligt omklamrende. Det græder næsten ustandseligt, sover dårligere, spiser mindre, er mere nervøs overfor fremmede, og meget mere.Dette rammer overraskende nok også sunde og raske babyer, på de samme tidspunkter. I disse perioder kan en baby drive hele husstanden til vanvid. Omsorgsfulde forældre vil bekymre sig om hvad der er galt, og tvivle på deres evner som forældre.Men årsagen skal findes et helt andet sted!Grunden til de nervøse faserForfatterne har opdaget at spædbørns mentale udvikling sker i spring.Man kan sammenligne det med deres fysiske udvikling: I nogle perioder vokser barnet slet ikke. I andre perioder vokser det noget der ligner flere centimeter på få dage.Det samme sker på det mentale område. Under et spring, fra ét neurologisk udviklingstrin til det næste, sker der store forandringer i babyens hjerne, på ganske kort tid. Det åbner op for at barnet kan forstå mere, og lære nye færdigheder.Men for babyen er det en skræmmende begivenhed. Alt ændrer sig pludseligt. Indre følelser vækkes, nye ting i omgivelserne bliver tydelige. Barnets bevidsthed udvider sig pludseligt, og det er en overvældende oplevelse. Babyen græder, er utilpas, og vil have tryghed hos sin mor.Det interessante er at disse spring finder sted hos alle børn på samme tidspunkter, med få ugers nøjagtighed.Denne bog fokuserer på de ti store spring, som hver baby tager i sine første 20 måneder af livet. I bogen vil du opdage hvad hvert af disse spring betyder for din babys forståelse af verden omkring sig, og hvordan denne forståelse hjælper din baby til at udvikle nye færdigheder.Hvordan bogen hjælper digVi mener at den bedste begyndelse på jeres forhold, er at du forstår hvordan din baby føler. Millioner andre forældre jorden over har fået en uvurderlig viden om deres babyers adfærd og følelser, gennem denne bog.Den viden kan blive din!Du får også masser af gode råd til hvad din baby finder interessant at lege med, og hvilke lege hun kan blive ved med at lege i timevis, præcis på det trin hun befinder sig på.Og så er der et helt kapitel dedikeret til din babys søvn, eller mangel på det.Alting bliver lettere når man forstår at det hele giver mening.

  • af Anette Prehn
    332,95 kr.

    Serien Hjernevenner består af syv små bøger om hjernens spilleregler, som er skrevet, så de kan forstås og bruges fra cirka 10 år og opefter. Bogserien forklarer blandt andet, hvordan kan det være, at det nogle gange er svært at lære nye ting. Hvorfor man ofte bliver nervøs inden et oplæg i skolen. Hvad der sker, når sengetiden skrider. Hvordan man får mere overskud i sin hverdag. Hvorfor det kan være sundt at se verden fra forskellige perspektiver. Og ikke mindst hvordan kan hjernen trænes op til at tænke kreativt og ud af boksen.De syv minibøger i serien er:1. Stierne i hjernen2. Bliv ven med hjernens amygdala3. Gør hjernen til en medspiller4. Sov dig til en bedre hjerne5. Giv hjernen plads til udvikling6. Tag nye billeder med hjernen7. Din kreative hjerne.Anette Prehn er sociolog, prisvindende formidler og forfatter til en række bøger om hjernens spilleregler. Blandt andet har hun skrevet de populære Hjernesmart-bøger. Hun mestrer den særlige kunst at forklare svær viden på en enkel og jordnær måde, så den let kan forstås, huskes og gøre gavn i menneskers hverdag. Se mere på www.hjernesmart.dk.Seriens udgivelser anbefales varmt af kapaciteter som bl.a. hjerneforsker Troels W. Kjær, professor Per Schultz Jørgensen, familievejleder Lola Jensen og mad-entreprenør Claus Meyer. Lola Jensen, familievejleder, skriver om hele serien: 'Jeg er begejstret for Anette Prehns små, skønne bøger om hjernens finurligheder og muligheder. Som familievejleder gennem 33 år har jeg bemærket, hvordan familielivet i den grad har taget til i udfordringer for både børn og voksne. Der hviler et øget pres og større forventninger på næsten alle fronter. For at kunne hjælpe familier bedst muligt samler jeg på materialer, der har en enkel, ligetil og letforståelig tilgang til ellers ret svære emner. En tilgang, som ikke komplicerer, men klargør. Anette Prehns bøger i Hjernevenner-serien er fantastisk gode oplæg til læsning eller samtale med børn og unge for at hjælpe hjernens "vildspor" på ret kurs igen.''Både gastronomi og forskning kan blive lovligt elitært og frakoblet almindelige menneskers liv. Men begge dele bør tilhøre folket, og det kræver en relevant, passioneret og jordnær formidling. Med Hjernevenner-serien skrevet til børn og unge tager Anette Prehn denne vigtige opgave på sig.' - Claus Meyer, mad-entreprenør

  • - En guide til at skabe trygge sovevaner for dit 0-4 årige barn
    af Sine Ditlev Bihlet
    167,95 kr.

    Nogle børn sover igennem fra starten. De fleste gør ikke. Faktisk er det helt normalt for forældre til 0-4 årige børn at opleve en eller flere svære perioder:Udfasning af den vuggende bevægelseNedtrapning og afvænning fra mælkSove selvTidlige morgenerNår putningen bliver ved og vedDenne bog gør dig i stand til at håndtere situationer som disse, og klæder dig på til at møde dit barn i øjenhøjde når det er træt og skal sove. Redskabet Putteritualet giver dig ro i maven når dit barn skal puttes og når det vågner om natten. Måske du endda selv vil få mere søvn. Tilgangen til barnets søvn er baseret på den nyeste forskning indenfor området børn og søvn, Sundhedsstyrelsens anbefalinger samt erfaringsbaseret praksis.Om forfatteren:Sine Ditlev Bihlet driver Søvnplejersken for at hjælpe forældre og dit børn til gode og trygge sovevaner. Udover privatkonsultationer afholder Sine mange foredrag, webinarer og kurser om børns søvn - for forældre, sundhedsfaglige og pædagogisk personale. Hun er aktiv på Instagram og Facebook, hvor hun også deler sin viden og erfaring om børns søvn. Anbefalinger: "Denne bog skiller sig ud ved at lade tilknytningen stå centralt i formidlingen af barnets søvn, og samtidig prioritere forældrenes trivsel i lige så høj grad. Det er enormt meningsfuldt, og jeg ved, at det gør – og vil gøre – en stor forskel for rigtig mange familier.” Lena Adalberth – Cand. mag. i sprogpsykologi og skaber af MOAR.”Sines vidensdeling giver masser af tryghed til alle familier. Relevant, autentisk og nærværende.” Karina Byrialsen Fragtrup, mor til Freja på 13 måneder.

  • - Giv dit barn ansvar, livsmod og tiltro til sig selv
    af Per Schultz Jørgensen
    115,95 - 217,95 kr.

    Selvom børn i dag kan overkomme mange ting, kniber det ofte med fokus og selvkontrol, med overskud til at klare små udfordringer og med forståelse for deres egen rolle i fællesskabet. Alt sammen egenskaber, der har med robusthed at gøre. Robusthed læres i barndommen, og en robust karakter er vigtig, når barnet som ung og voksen skal forme sit eget liv og finde mod til egne holdninger. Børn trives bedst, når de kan takle svære situationer med overskud og komme godt igennem et nederlag. Derfor skal forældre, pædagoger og lærere turde udfordre og motivere børn til at gå lidt længere, end de selv troede muligt. Samtidig skal børnene hjælpes til at rumme sårbare og svære følelser. Robusthed er ikke det modsatte af sårbarhed, tværtimod. Med stor indsigt og rammende eksempler undersøger Per Schultz Jørgensen de forskellige psykologiske og pædagogiske sider af begrebet robusthed. Det teoretiske grundlag suppleres af konkrete metoder til, hvordan man udvikler børns robusthed i familien, børnehaven og skolen – både for stærke børn, der har det godt, og for udfordrede børn, der kæmper mere med livet. PER SCHULTZ JØRGENSEN er psykolog, dr.phil. og professor emeritusi socialpsykologi. Som en af landets mest erfarne forskere inden for familieliv og børnepsykologi har han i årtier hjulpet forældre, pædagoger og politikere til bedre forståelse af børns trivsel og vilkår. Fra 1993-2001 var han medlem og siden formand for Børnerådet, og i 2015 modtog han UNICEF Prisen for sit mangeårige arbejde. Han er forfatter til en række artikler og bøger, senest "Styrk dit barns karakter" (2014) og "Broen til det andet menneske" (2016).

  • - Tilgange og metoder i pædagogstuderendes praktik
    af Birgitte Højberg
    527,95 kr.

    Læring i praktikken giver den studerende, praktikvejlederen og underviseren en dybere forståelse af, hvad praktik er, og hvordan læreprocessen kan forstås, understøttes og kvalificeres gennem forskellige forskningsbaserede og caseinspirerede læringstilgange, -metoder og -redskaber.Bogen er skrevet til den nye pædagoguddannelse og kommer blandt andet ind på, hvordan kompetencemålene kan bruges som styrings- og måleredskab for den studerendes praktikforløb. Herudover beskriver bogen praktikkens prøver, arbejdet med praktikplaner, dokumentation af den studerendes læreproces, praktikvejledning, praktikforberedelse, studiedage, praktikbearbejdning samt praktikkens etiske aspekter og dilemmaer..Ekstern redaktion:Ida Kornerup er lektor og cand.pæd. i almen pædagogik og didaktik. Ida har en ph.d. i uddannelsesforskning fra Roskilde Universitet og er ansat i forskningsprogrammet Læring og Didaktik, UCC, hvor hun blandt andet forsker i børns læring og udvikling af læringsmiljøer.Torben Næsby er lektor på pædagoguddannelsen ved University College Nordjylland. Han er uddannet pædagog og cand.mag. i psykologi og pædagogik og har en ph.d. i kvalitet i dagtilbud (LSP, Aalborg Universitet).

  • af Bo Hejlskov Elvén & David Edfelt
    253,94 kr.

    Uro og konflikter er hverdag i mange vuggestuer og børnehaver, og personalet bruger meget tid på konfliktløsning og på at skabe ro. Denne bog viser, hvordan personalet kan tænke og handle i mødet med barnet i en række konfliktfyldte situationer. Metoderne bygger på en low arousal-tilgang til det pædagogiske arbejde og handler blandt andet om at tilpasse krav og håndtere konflikter. Forfatterne tager udgangspunkt i eksempler fra hverdagen i vuggestuer og børnehaver og kobler dem til forskningen. Ud fra 17 praktiske principper giver bogen viden om, hvad konflikter er, hvorfor de opstår, og hvordan man som pædagog kan forebygge eller løse dem i hverdagen – trin for trin. Bogen opfordrer også personalet til at tage ansvar for de problemer og konflikter, der står i vejen for de voksnes arbejde og for børnenes trivsel, udvikling og læring.Bogen henvender sig til pædagoger, ledere og øvrigt personale i vuggestuer og børnehaver samt andre, der arbejder med og er tæt på små børn.

  • - Grundbog til pædagoguddannelsen
    af Inge Andrea Bjørnshave
    627,95 kr.

    Denne grundbog tilbyder en indføring i social- og specialspecialiseringens kompetenceområder, videns- og færdighedsmål. Den giver teoretisk og praktisk viden om de begreber og elementer, der er centrale for dette forholdsvis omfattende område. Bogen tilbyder desuden didaktiske tilgange til både underviser og studerende, fx refleksionsspørgsmål, casedrøftelser og forslag til supplerende litteratur.Bogens primære målgruppe er studerende på pædagoguddannelsens social- og specialspecialisering og deres undervisere, men den er også særdeles relevant for allerede uddannede social- og specialpædagoger.Bogen er bygget op om de fire kompetenceområder, der er præciseret i bekendtgørelsen for det social- og specialpædagogiske område. Det er:Mennesker i udsatte positionerIdentitet og fællesskabRelation og kommunikationSamarbejde og udvikling.Bogen består således af fire dele, der hver især bidrager til at indkredse og nuancere den aktuelle viden om og forskning på det enkelte kompetenceområdes videns- og færdighedsområder.Bogens forfattere repræsenterer alle på den ene eller den anden måde specialiseringen i Danmark enten som undervisere, forskere eller praktikere. Målet med den brede forfattersammensætning har været at bidrage til, at studerende kan perspektivere praksis til relevante nationale og internationale forskningsresultater og udviklingstendenser på området.Bogen indeholder bidrag fra Annika Foxby, Astrid Hestbech, Bennyé D. Austring, Birgit Kirkebæk, Charlotte Nørgaard, Christian Sung Dan Pedersen, Gitte Riis Hansen, Göran Krantz, Hans Månsson, Heidi Lykke Nissen, Helga Borgbjerg Hansen, Inge Bjørnshave (red.), Jonas Sprogøe, Jørgen Lyhne, Lars Christian Aagerup, Lone Gildberg, Louise Hvitved Byskov, Maj-Lill Skov, Merete Cornét Sørensen, Mette Schmidt, Mette Tellerup Larsen, Mie Skads Jeppson, Mikkel Boje Smidt, Randi Andersen, Rikke Yde Tordrup og Thomas Bille

  • - En højtlæsningsbog om det første skoleår
    af Helle Lindahl
    224,95 - 287,95 kr.

    Noah skal i skole handler om det vigtige første skoleår. Vi følger drengen Noah, hans familie og klassekammerater i skolen og derhjemme og får et helt særligt indblik i, hvordan det føles at være seks år og starte i skole. Hvor spændende – og en smule skræmmende – det kan være, når man har været vant til at være en af de største i børnehaven og nu pludselig er blandt de mindste i skolen. Noah skal i skole er oplagt til højtlæsning for elever i 0. og 1. klasse. Kapitlernes længde er afstemt, så de passer til ca. 20 minutters oplæsning om morgenen, eller mens børnene spiser, og hvert kapitel efterfølges af relevante samtalespørgsmål. Bogen indeholder desuden arbejdsmateriale med afsæt i folkeskolens forenklede Fælles Mål. Arbejdsmaterialet er opbygget som et idekatalog til læreren og vil kunne indgå som en naturlig del af klassens årsplan. Noah skal i skole er også velegnet til oplæsning i førskolegruppen/storegruppen i børnehaven. Særligt pædagoger, der arbejder med brobygning, kan bruge bogen i overgangsfasen fra børnehave til skole. Skolepædagoger, der arbejder med skolestart og nye skoleelever, vil kunne hente inspiration og gode pædagogiske ideer til at bringe leg ind i undervisningen. Noah skal i skole kan også læses højt af forældre eller bedsteforældre, som gerne vil støtte og forberede barnet på skolestarten.

  • - På opdagelsesrejse mod ukendte mål
    af Vicki June Sieling, Lene Tanggaard, Martin Spang Olsen, mfl.
    487,95 kr.

    Ambitionen med denne bog er at give næring og inspiration til en tiltrængt diskussion af den æstetiske fagligheds aktuelle vilkår på pædagoguddannelsen og ude i de pædagogiske praksisfelter i bredeste forstand. For hvad er det egentlig, de æstetiske udtryksformer har at tilbyde pædagogikken i dag? Dette højaktuelle spørgsmål er bogens centrale omdrejningspunkt, og hvert kapitel giver et særligt perspektiv på værdien af at revitalisere den æstetiske dimension i det pædagogiske arbejde med børn og unge. Bogen kan fungere som en bred grundbog både til modulerne på pædagoguddannelsens fællesdel og til alle de moduler på dagtilbuds- og fritidsspecialiseringerne, hvor de æstetiske udtryksformer og den praktisk-musiske faglighed spiller, eller potentielt kunne spille, en rolle. Bogen henvender sig desuden til de pædagogiske praksisfelter, hvor den forhåbentlig både kan give inspiration og nye idéer til det daglige arbejde med børn og brugere og vække til kritisk eftertanke og diskussion af nogle af de bredere samfundsmæssige udviklingstendenser og politiske dagsordener, som er med til at forme pædagogikkens mulighedsbetingelser i disse år.

  • af Anette Prehn
    77,95 kr.

    SERIEN “MENNESKEKENDER” er en række minibøger, der forklarer socialpsykologi i øjenhøjde. De viser, hvordan vi kan ændre nogle af de uheldige mønstre, som let kan opstå mellem mennesker, ved at tilvælge værdier som Empati, Mod og Ansvar. Bøgerne er skrevet til teenagere og de voksne, der omgiver dem. De fås som klassesæt og anbefales brugt i udskolingsklasser som tilmed får adgang til refleksionsspørgsmål, dilemmaer og eksperimenter online.

  • af Lisbeth Zornig Andersen & Freja Palsgaard Andersen
    227,95 kr.

    Hemmeligheder er en højtlæsningsbog om to bjørneunger, der er bedste venner i Bjørnehaven. Nanna har det svært. Samson har det godt. Nanna betror Samson en hemmelighed, som han ikke må sige videre. På den måde gør Nannas hemmelighed pludselig også ondt i Samsons mave.Bogen giver børnene og de voksne, der læser op - om det er forældre eller pædagoger - mulighed for at skabe et fortroligt rum, hvor gode hemmeligheder, der kilder i maven, ikke behøver at blive fortalt til de voksne. Men hvor dårlige hemmeligheder, der gør ondt i maven, skal siges. Hele vejen igennem bogen trænes børnene i at mærke efter. Er det en god eller en dårlig hemmelighed, jeg har i maven?Hemmeligheder henvender sig til børnehavebørn i alderen 4-7 år, men kan også læses i 0. og 1. klasse eller derhjemme. Bogen kan læses på flere måder. Enten som en almindelig højtlæsningsbog, der kan give en god snak med far, mor eller pædagogen om at være bedste venner og om forskellen på gode og dårlige hemmeligheder. Eller mere systematisk som en del af børnehavens læreplaner, understøttende mål om dialogisk læsning, almen dannelse, læringsrumsindsats mv.Bogen er blevet afprøvet af pædagoger og børn i Vejen kommune i samarbejde med Lisbeth Zornig Andersen. Erfaringen er, at hvis børnene er ubekymrede, lytter de bare til en bog om venskaber og hemmeligheder. Men har de ondt i maven over ting, der bekymrer dem, giver det anledning til en god snak - både børnene imellem og blandt voksne og børn.Det anbefales, at den voksne læser vejledningen og efterordet, inden bogen læses højt med børn.

  • - forstå og håndter følelserne i fællesskab
    af Maria Dressler & Camilla Obel
    227,95 kr.

    Hvordan kan barnet rumme sig selv, sin vrede og de andre? Bogen henvender sig den lærer, pædagog eller AKT-vejleder, der vil arbejde med børn og deres stærke følelser.En helt almindelig dag i skolen eller børnehaven er fyldt med følelser. Børnene er glade, kede af det, frustrerede, bekymrede eller bange. De reagerer på vennernes opførsel, og de reagerer på de voksnes – forældre, lærere og pædagoger – sindsstemninger. Følelser er afgørende for vores velbefindede, trivsel og læring. Derfor burde vi voksne have massivt fokus på, hvordan både vi og børnene forstår og håndterer de mange følelser. Men den tid er der ikke, hverken i skolen eller børnehaven.Bogen er en håndbog til lærere og pædagoger, der vil forstå og arbejde med de vrede og udadreagerende børn. Det er også en bog om alle de andre børn, der også bliver vrede – men som bare ikke viser det ved at være vilde og voldsomme.Forfatterne præsenterer både en teoretisk og en metodisk tilgang til vrede samt andre vanskeligt håndterbare følelsesmæssige udtryk og reaktioner. Det kombineres med en lang række øvelser og praktiske anvisninger, som pædagoger og lærere kan anvende direkte i deres arbejde med børnehavens store børn og eleverne i indskolingen.Det handler om at møde børnene, forstå dem og lære dem at forstå sig selv, inden det ender i skole-hjem-samtaler, psykologtimer, specialundervisning eller i værste fald mistrivsel og vold.Maria Dressler er psykolog. Camilla Obel er lærer. Sammen leder de Diamantforløbet i Rødovre Kommune, der er specialiseret i vredeshåndteringsprogrammer, som kan implementeres direkte i praksis.

  • - den upåagtede faglighed
    af Birger Steen Nielsen, Annegrethe Ahrenkiel, Niels Warring, mfl.
    307,95 kr.

    Pædagogisk arbejde består også af de 'små' ting som bleskift, oprydning og trøst – derfor skal dette også tænkes ind i den pædagogiske faglighed. Bogen her foreslår en ny forståelse af det pædagogiske institutionsarbejde som et samlet hele.Forfatterne undersøger bestræbelser på at skabe en helhedspædagogik i daginstitutionerne og derigennem tilføre børnelivet fundamentale sociale kvaliteter.De har fulgt hverdagen i to børneinstitutioner fra tidlig morgen til sen aften. Det handler om modtagelse af børnene, fælles aktiviteter, frokost, fri leg og også personalemøder.Bogens pointe er, at man ikke kan adskille de pædagogisk-faglige opgaver (som målrettede, planlagte aktiviteter med børnene) fra de måske mere banale og rutineprægede omsorgsopgaver. Det, man kan kalde den upåagtede faglighed.Dermed flyttes fokus over på det, som pædagogerne faktisk opnår sammen med børnene frem for det, de ikke har tid til eller formår at gøre.Forhåbentligt kan det være grobund for nye diskussioner om kvaliteterne i det pædagogiske arbejde, som indbefatter hele institutionens hverdag. Samt ikke mindst hvilken type daginstitutioner – og hvilken form for professionalisering – man ønsker.

  • af Jørgen Lyhne & Anna Marie Langhoff Nielsen
    691,95 kr.

    Dansk Pædagogisk Udviklingsbeskrivelse 0-6 år (DPU 0-6 år) er et enkelt og præcist redskab til at belyse barnets kompetencer og udviklingspotentialer – som de udspiller sig i et relationelt og pædagogisk miljø.Materialet kvalificerer arbejdet med læreplanslovens seks temaområder:- alsidig personlig udvikling- sociale kompetencer- sproglig udvikling- krop og bevægelse- naturen og naturfænomener- kulturelle udtryksformer og værdier.Det er baseret på ni udviklingsområder, som giver et samlet billede af de væsentligste sider af børns udvikling: opmærksomhed, hukommelse, leg og aktiviteter, sprog og kommunikative kompetencer, sociale kompetencer, selvregulering, grovmotorik, finmotorik og færdigheder i dagligdagen.Formålet er at understøtte pædagogernes samarbejde om det enkelte barn i dets sociale kontekst. Dermed vil udviklingsbeskrivelsen kunne medvirke til at skabe en konstruktiv dialog blandt pædagogerne om den pædagogiske planlægning og til at understøtte samarbejdet med forældrene.Dansk Pædagogisk Udviklingsbeskrivelse 0-6 år, 3. udgave er baseret på udviklingspsykologi og neuropsykologi og er tilpasset nutidens arbejdsformer i førskolepædagogikken. Denne 3. udgave har været afprøvet i fem kommuner i tilsammen 36 institutioner.Materialet er udviklet i samarbejde med Anne Vibeke Fleischer, specialist i neuropsykologi og pædagogisk psykologi, og Dorte Damm, specialist i børneneuropsykologi.Tilkøb:DPU - Årslicens til mit.dpf.dk kan tilkøbes hos Dansk Psykologisk Forlag. På mit.dpf.dk udregnes trinværdier og samlede værdier automatisk. Der generes en udviklingsprofil på baggrund af resultaterne og udarbejdelse af den kvalitative udviklingsbeskrivelse samt barnets "zone for nærmeste udvikling" (ZNU) understøttes i systemet.Se mere om DPU 0-6 år på dpf.dk eller kontakt Dansk Psykologisk Forlag for yderligere information.

  • af Søren Smidt & Suzanne Krogh
    385,95 kr.

    Aktionslæring i pædagogisk praksisAktionslæring er en metode, der kan bidrage til at understøtte pædagogisk udvikling rettet mod børnenes hverdagsliv og medarbejdernes faglighed. Samtidig kan aktionslæring være med til at sikre, at den pædagogiske udvikling baseres på viden og målformuleringer og bliver omsat til konkret praksis i hverdagen.Denne bog er en praktisk og overskuelig hjælp til institutioner, der arbejder med aktionslæring. I bogen præsenteres den didaktiske aktionslæringsmodel, og modellens ni arbejdspunkter gennemgås.Bogen henvender sig til ledere og medarbejdere i børnehaver og vuggestuer, 0-6-årsinstitutioner, fritidsinstitutioner, klubber, dagplejere og studerende ved grund-, efter- og videreuddannelser på dagtilbudsområdet.Om forfatterne: Suzanne Krogh er cand.psych. med speciale i børn og unges udvikling og lektor i pædagogik. Hun er privat konsulent, foredragsholder, underviser, familierådgiver og ledelsescoach. Søren Smidt er cand.psych., ph.d., chefkonsulent og forsker i Didaktik og læringsrum, UCC. Han er forfatter til en række artikler og bøger om pædagogik, børn, barndom og institutionalisering. Begge forfattere har ledet og deltaget i en lang række forsknings- og udviklingsprojektersamt aktionslæringsforløb inden for det pædagogiske felt.

  • - En grundbog
    af Mathilde Nyvang Hostrup
    273,95 kr.

    Inkluderende dagtilbudspædagogik nuancerer inklusionsbegrebet og argumenterer for, at inklusion er et forståelsesgrundlag og dermed en grundlæggende tilgang til pædagogik og pædagogers arbejde i dagtilbud. Bogen tager fat i kerneområder inden for dagtilbudspædagogikken: relationer, fællesskaber, læring, læringsmiljøer, børneperspektiver, børn i vanskeligheder, faglighed, fagsyn og forældresamarbejde, som alle præsenteres ud fra et inkluderende perspektiv. I mange dagtilbud handler arbejdet med inklusion om kulturforandringer, hvilket indebærer opgør med gamle vaner og individfokusering. Sådanne forandringsprocesser stiller store krav til hele den pædagogiske praksis og forudsætter, at vi indtager et helhedssyn, både i forhold til børnene i dagtilbuddet, men også i forhold til de mange pædagogiske tiltag, der igangsættes. Det vigtigste formål i arbejdet med inklusion i dagtilbud er at skabe øget kvalitet, der kan hjælpe med at sikre et solidt grundlag for alle børns trivsel og læring – både nu og på længere sigt. Bogen er struktureret på baggrund af ’inklusionsblomsten’, som er en model, der kan bruges til at definere inklusionsbegrebet i en dagtilbudskontekst og til at skabe overblik over de forskellige perspektiver, der spiller ind på arbejdet mod et mere inkluderende dagtilbud.

  • - Samarbejde på tværs
    af Tine Jensen, Charlotte Højholt, Dorte Kousholt, mfl.
    227,95 kr.

    Børn lever deres liv forskellige steder og sammen med andre børn. Også når børn er i vanskeligheder, ser de ud til at være optaget af, hvordan de kan være med blandt andre børn og gøre sig gældende her. Forholdet mellem børns steder – som fx familie, skole, SFO og specialhjælp – har fundamental betydning for, hvordan børnene kan være med, og hvordan der opstår vanskeligheder i deres liv. Støtte til børn og forældre i vanskeligheder virker derfor i et samspil mellem forskellige steder og forskellige professionelle – som fx mellem forældre, lærere, pædagoger og psykologer. Og børnenes rettethed mod andre børn i et liv på tværs af steder sætter fokus på de voksnes samarbejde på tværs af fag, traditioner og ansvarsområder.Forfatterne i denne bog har fulgt børn i vanskeligheder på tværs af deres liv blandt andet i skoler, SFO, specialklasser, familieklasser og en døgninstitution for familier. I bogen fremlægges eksempler på børnenes perspektiver, hverdagsliv, engagementer og fællesskaber og de voksnes samarbejdsprocesser, tværfaglige møder og visitationsprocesser. På den baggrund diskuteres spørgsmål som: · Hvordan kan professionelles interventioner organiseres, så de styrker børns liv og læring på tværs af deres liv? · Hvordan får indsatserne betydning i børns og familiers liv og de fællesskaber, de deltager i? · Hvordan skal vi beskrive den faglighed, der knytter sig til at arbejde med forandringer i fællesskaber? Bogen henvender sig til pædagoger, lærere, psykologer, socialrådgivere, embedsmænd, forskere og studerende, der beskæftiger sig med problematikker omkring børn og deres forældre.

  • af Allan Stevn Bach, Karsten Hundeide, Mette Høyer, mfl.
    421,95 kr.

    Relations- og ressourceorienteret pædagogik - ICDPNyere forskning viser, at børns trivsel, udvikling og læring er tæt forbundet med kvaliteten af den kontakt, omsorg og opmærksomhed, børnene får fra deres nære omsorgsgivere. Formålet med denne bog er at sætte spot på betydningen af den relations- og ressourceorienterede pædagogik i professionelle omsorgsmiljøer via ICDP-programmet.Bogen indledes med et oversigtskapitel af Karsten Hundeide, som var en af initiativtagerne til ICDP-programmet. Herefter følger en række kapitler, som dækker emnerne:De professionelle voksnes betydning for barnets selvopfattelseKvaliteter i samspillet mellem voksen og barnInklusion og relationsarbejdeTilknytningsteori og ICDPD en professionelle kærlighed som forudsætningen for relationsarbejdeAt skabe mentaliserende miljøerNarrativitet og identitetImplementeringen af ICDP i praksisBogen henvender sig til studerende på lærer- og pædagoguddannelsen, lærere, pædagoger og andre professionelle omsorgsgivere, der interesserer sig for relations- og ressourceorienteret pædagogik. Der er også inspiration at hente til professionelle, som er i gang med eller har gennemført en ICDP-uddannelse

  • - teori og praksis
    af Bo Steffensen, Stig Broström, Hans Vejleskov, mfl.
    398,94 kr.

    Håndbog for sprogvejledere belyser forskellige aspekter ved sprogvejlederfunktionen i forhold til børns sprogtilegnelse og samarbejdet med barnet, forældre og netværkspersoner. Den består af tre dele og introducerer både forsknings- og praksisbaseret viden.Første del: Vejledning og pædagogisk planlægning i forhold til børns sprog omhandler emnerne sprogindsatser, didaktik og læring, kollegial vejledning, forældreinvolvering mv.Anden del: Børns sprogtilegnelse favner emner lige fra sprogteori gennem tiden, forudsætninger for sprog, til tilegnelse af det danske sprog og af dansk som andetsprog.Tredje del: Dokumentation og evaluering af børns sprog og pædagogisk praksis omfatter metoder til udvikling, vurdering og registrering af børns sprog.Forfatterne er udvalgte fagpersoner med solid teoretisk viden og/eller praksiserfaring inden for hvert deres område.

  • - Relationer og konstruktioner i læringsmiljøer
    af Elspeth McAdam, Kjeld Fredens, Ole Løw, mfl.
    567,95 kr.

    Flere fantastiske forbindelser - relationer og konstruktioner i læringsmiljøer er en antologi med bidrag fra en række markante pædagogiske personligheder fra USA, Canada, England, Sverige og Danmark, der giver forskellige perspektiver på relationel teori og praksis i læringsmiljøer.Antologien er en selvstændig opfølger til antologien Fantastiske forbindelser - i undervisning og læringssamvær, hvor andre markante navne gjorde bogen til en pædagogisk bestseller.Flere fantastiske forbindelser har en om muligt endnu mere bemærkelsesværdig række af forskere, teoretikere og praksisudviklere som bidragydere, der kan udvide de fantastiske forbindelser og relationelle forståelser og udvikle eminente, samskabende og vitaliserende læringsmiljøer i skoler såvel som i daginstitutioner. Antologien lægger særlig vægt på ideen om, at vi samskaber vores forståelser af både os selv og verden. Alt, hvad vi tilegner os, lærer vi i relation til nogen eller noget.Forfatterne repræsenterer en bred vifte af fascinerende og respektfulde måder at udvikle god praksis. Antologien udgør en samlet helhed, men de enkelte bidrag kan læses hver for sig, hvis man ønsker at dykke dybere ned i emner som værdsættende undersøgelser, samskabelse, compassion, co-teaching, demokrati og professionelle relationer.Ledere, lærere, pædagoger, psykologer, konsulenter, lærer- og pædagogstuderende, studerende på pædagogiske diplommoduler og alle andre, der måtte have interesse i relationer og samskabelse af læringsmiljøer, kan finde inspiration til at udvikle pædagogisk forståelse og god praksis i egne kontekster.

  • af Kirsten Mark
    269,94 kr.

    Pædagogers arbejde med sprog og billeder veksler mellem beskrivelse af teori og praksis. Den studerende kan bruge bogen til at nå læringsmål og i sit eget pædagogiske arbejde. Kapitlerne giver endvidere stof til diskussion af indhold og mål i de pædagogiske tiltag fx i forbindelse med de studerendes praktik. Færdiguddannede pædagoger kan i bogen få inspiration fra andre pædagogers arbejde samt få ny viden blandt andet i forbindelse med efteruddannelse.

  • af Sprog & Leg
    137,95 kr.

    Dette er eventyret om De tre Bukke Bruse fortalt til de 3-6 årige. Bogen er skrevet og tilrettelagt, så den støtter den voksne oplæser i at inddrage børnene i læsningen gennem spørgsmål, leg og aktiviteter (dialogisk læsning). Bogen indeholder også sange og aktivister samt en introduktion til dialogisk læsning af eventyret.

  • af Branca Lie
    207,95 - 237,95 kr.

    Højt begavede børnehavebørn er sunde og raske børn, der har særlige forudsætninger for læring, men som samtidig kan have særlige behov. Dette tager børnefællesskaberne og børnehavemiljøerne i Danmark ikke altid højde for. Såfremt børnene ikke oplever sig mødt, forstået og relevant udfordret, kan det have stor indvirkning på deres almene læring og trivsel. Med udgangspunkt i teorier fra nyere forskning belyser bogen problemerne med højt begavede børnehavebørn. Formålet er skabe opmærksomhed om og blive mere proaktive i at opdage begavede børn og støtte deres begavelse i samarbejde med forældre, fagfolk i forskellige miljøer og rådgivere i PPR. Bogen kommer ind på: • Hvordan man identificerer højt begavede børn • Sociale og følelsesmæssige kendetegn for højt begavede børn • Pædagogisk tilgang for højt begavede børn • Samarbejde mellem børnehave og forældre til højt begavede børn Henvender sig til studerende og professionelle indenfor det psykologisk-pædagogiske område samt til forældre til højt begavede børnehavebørn.

  • af Jens Molzen
    430,95 kr.

    Klar til at knække læsekodenHer får læreren en metodebog, der konkret fortæller, hvordan man på en logisk og overskuelig måde kan arbejde med sproglig opmærksomhed i børnehaveklassen.Arbejdsmåden består af ti tilrettelagte og gennemprøvede forløb, som indeholder mange praktiske anvisninger, bl.a. indgår strukturer fra Cooperative Learning. Forløbene bygger på Jørgen Frosts og Carsten Elbros forskning og er afprøvet i praksis gennem de seneste fem år.Målet har gennem hele processen været at finde de bedste metoder og redskaber til at hjælpe alle børn med at få de rette forudsætninger for at lære at læse.Resultatet er, at alle børn, der har været igennem forløbet, har brudt læsekoden på godt fire måneder. Børnene kan som minimum læse lydrette bøger og skrive små læselige historier.  Jens Molzen, uddannet pædagog og afspændingspædagog. Han har arbejdet som børnehaveklasseleder de seneste 13 år. I de 13 år har han haft særligt fokus på at udvikle en metode til at give alle børn forudsætningerne til at bryde læsekoden med succes. Han har udviklet en metode, der på en sjov måde lærer børn sammenhængen mellem bogstavernes grafemer og fonemer. Dette materiale blevet lavet til alle børnehaveklasser i Hillerød Kommune. Jen Molzen har en del år undervist på UCC (AKT uddannelsen), holdt foredrag på mange forskellige slags skole (bl.a. Rådmandsgade Skole, Det Kongelige Teaters Balletskole, på heldagsskoler og på skoler i Lyngby Tårbæk Kommune).

  • af Charlotte Palludan
    247,95 kr.

    Børnehaven gør en forskel. Det er nemlig et sted, hvor der lægges spor ud for børns videre færden gennem uddannelsessystemet. Bogen belyser, hvordan der på trods af pædagogernes vilje til at se og høre alle børn lægges forskellige spor ud, der giver børnene ulige muligheder. Disse får helt forskellige erfaringer med at blive inkluderet som fuldgyldige partnere i deres møde med pædagogerne. Nogle børnehavebørn kan ubesværet gennem deres måder at bevæge sig på og tale positionere sig som anerkendte samtalepartnere. De lærer, at med dem udveksles der, og man lytter til dem. Andre har ikke fornemmelse for rytmen i institutionen og for kunsten at samtale. De må kæmpe for at blive anerkendt af pædagogerne som partnere, men er kun lejlighedsvist succesfulde. Bogens analyser bygger på et feltstudie af børns og pædagogers kropslige praktikker, som de udspiller sig i en københavnsk daginstitution, og den retter sig mod både praktikere og til undervisning på seminarier og efter-videreuddannelseskurser.

  • - Børns hverdagsliv på tværs af daginstitution og hjem
    af Dorte Kousholt
    287,95 kr.

    Børn i dag lever deres liv på tværs af institution og hjem - og det har betydning for børns udvikling og børnefamiliernes hverdag. Denne bog tager afsæt i spørgsmål om hvordan børnenes sammensatte hverdagsliv har betydning for familiens liv og hvordan familiens liv har betydning for børnenes hverdag i børnehaven.Gennem eksempler fra seks børn liv, giver bogen et konkret indblik i aktuelle problemstillinger og dilemmaer i børns og familiers hverdag på tværs af børnehave og hjem.Den moderne familie får i høj grad sin betydning i relation til børns og forældres liv andre steder. Vi kan ikke forstå eller udforske familien som en isoleret enhed, men må se den som en del af børns og forældres samlede hverdag. Bogen viser, hvordan børnenes fællesskaber i børnehaven har betydning i forhold til børnenes muligheder for at skabe sammenhæng i deres liv. Gennem forældrenes fortællinger får vi indblik i, hvordan børnenes sociale liv i børnehaven har betydning for forældrenes muligheder og familiens hverdag.Børnefællesskaber og familieliv henvender sig til professionelle, der arbejder med børn og familier, og til studerende inden for pædagogik og psykologis på mellemlange og videregående uddannelser.

  • - En lærer for livet
    af Thomas Ubbesen
    118,95 - 205,95 kr.

    Thomas Ubbesen kom som dreng til Sønder Ydby fra den store by Frederikshavn og skulle som en fremmed fugl – hans far var kaptajn, og familien havde rejst mange steder i verden – finde sin plads blandt landmandsbørn i den lille forskole. Her herskede fru Brath – en humørsvingende diktatorisk lærer, som foretrak børnene fra de store gårde og underkuede de fattiges børn. Hun lærte dem med stor nidkærhed historie og kristendom fuldstændig blottet for engagement i de børn, hun var sat til at tage hånd om.Også børnene imellem var omgangsformen barsk. Drenge og piger legede adskilt, og man behandlede de svage nådesløst.Thomas Ubbesen fortæller først sin version af historien, som også præges af en voldelig far derhjemme. Dernæst tager vi i sommeren 2020 med tilbage til Thy, hvor Thomas opsøger sine gamle klassekammerater og genser egnen. Det bliver et smerteligt møde med mennesker, der i dag er midt i tresserne, men alle dybt påvirkede af den sadistiske lærer, som indledte en skoletid, der for de flestes vedkommende forblev elendig. I Thy får han også svar på, hvad der siden hændte Fru Brath.Vi får et billede af udviklingen i Danmark fra 1960’erne og til i dag og ser, hvordan Udkantsdanmark langsomt er afviklet og landbruget transformeret fra en vigtig søjle i samfundslivet til en lukket industri. Men vigtigst af alt giver historien en indsigt i, hvor dybt vi som mennesker allerede fra små påvirker hinanden.

  • - Veje til en styrket pædagogisk praksis ud fra Dansk Pædagogisk Udviklingsbeskrivelse 0 til 6 år
    af Jørgen Lyhne & Anna Marie Langhoff Nielsen
    232,95 - 322,95 kr.

    DPU - Dansk Pædagogisk Udviklingsbeskrivelse 0 til 6 år er et enkelt og præcist redskab til at belyse barnets kompetencer og udviklingspotentialer - som de udspiller sig i et relationelt og pædagogisk miljø. Det er baseret på udviklingspsykologi og neuropsykologi og er tilpasset nutidens arbejdsformer i førskolepædagogikken. DPU i praksis handler om, hvordan man styrker det pædagogiske arbejde og bruger DPU - Dansk Pædagogisk Udviklingsbeskrivelse 0 til 6 år i praksis. Forfatterne øser her af deres viden og erfaringer og giver et væld af gode idéer til alle, der arbejder med børn i alderen 0-6 år. DPU i praksis er skrevet i lettilgængeligt sprog og giver overskuelig viden om: Metoder til at opnå professionel indsigt i barnets udvikling, trivsel og læringTeorier og forskning om barnets udvikling, trivsel og læringBaggrunden for det didaktiske arbejde med udgangspunkt i pædagogisk observationDet neuropsykologiske grundlag for at forstå barnets første - og vigtige - årPlanlægning af det didaktiske arbejde i dagtilbuddet med afsæt i begrebet om zonen for nærmeste udviklingHvordan man omsætter pædagogisk observation (ud fra DPU 0-6 år) til praksis ved hjælp af SMTTE-modellenHvordan man formulerer meningsfulde faglige mål for at styre barnets udvikling med SMART-målMeningsfuld brug af evaluering og evalueringsmetoder. I sidste del af bogen bliver metoderne belyst ud fra tre detaljerede eksempler fra praksis. DPU i praksis henvender sig til pædagoger og andre, der arbejder med børn i alderen 0-6 år, og som er fagligt optaget af, hvordan man styrker børn udvikling, trivsel og læring. Om forfatterne: Jørgen Lyhne er psykolog og lektor i psykologi og specialpædagogik ved VIA University College. Anna Marie Langhoff Nielsen er selvstændig konsulent og underviser i neuro- og specialpædagogik. Tilknyttet Specialområde Hjerneskade i Region Midt, hvor hun er VISO-specialist.

  • - Omsorg, følelser og relationer
    af Thomas Gitz-Johansen
    277,95 kr.

    For et barn i vuggestuealderen kan det være en stor udfordring at skulle være i institution fem dage om ugen. Så hvordan har børn i vuggestuen det egentlig? Hvordan tager de voksne i vuggestuen sig af børnenes overgang fra hjem til institution? Hvordan drager personalet omsorg for børnenes psykologiske og følelsesmæssige behov i institutionen? Og hvad betyder rammerne for dette omsorgsarbejde for børnenes trivsel i hverdagen? Denne bog bringer læseren tæt på livet i en vuggestue blandt en gruppe 0-2-årige og deres voksne, hvilket er et område der sjældent belyses i bogform. Ved at gå helt tæt på børnenes udtryk, lytte til deres gråd og grin, bemærke deres bevægelser og være åben for stemningen i rummet tilbyder forfatteren et indblik i, hvordan det er at være vuggestuebarn, og hvad samspillet med de voksne betyder for børnene. Bogen bygger på tilknytningsteori og præsenterer centrale begreber som tilknytning, leg, tryghed, trøst, indlevelse, følelsesmæssig afstemning og følelsesmæssig regulering, som alle bliver brugt til at forstå samspillet i hverdagen. Bogen er essentiel læsning for alle, der vil forstå livet i vuggestuen som ramme for de yngste børns trivsel og udvikling.

  • - Familiehåndbog i institutionsliv
    af Margrethe Brun Hansen
    43,94 - 207,95 kr.

    Revideret 2008.Den populære klassiker for forældre til børn i førskolealderen. Med udgangspunkt i børnenes hverdag giver forfatteren gode råd og vejledning til at få et sammenhængende liv ud af en tilværelse, der tidsmæssigt bliver delt mellem hjem og daginstitution. Margrethe Brun Hansen er uddannet børnehavepædagog og cand.psych. og forfatter til flere bøger.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.