Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Udepædagogik – naturligvis! er en bog for alle, der har lyst til at lave noget i og med naturen. Ud over en masse konkrete ideer til leg, læring og udvikling i naturen har bogen også klare holdninger til ‘det derude’ og den måde, naturen skal formidles på.Forfatteren har selv praktiseret alle bogens aktiviteter. Langt de fleste af dem kan bruges af alle brugergrupper, uanset om det er vuggestue- og børnehavebørn, skolebørn, unge på døgninstitution eller voksne udviklingshæmmede. Der skal blot justeres i tempo,intensitet, progression og sammenhæng.Bogen veksler mellem forslag til udepædagogiske aktiviteter til alle aldersgrupper, relevant og brugbar teori, forsknings- og forsøgsresultater, didaktiske overvejelser og ikke mindst holdninger om udeliv og pædagogik.Udepædagogik – naturligvis! udkom første gang i 2011. Denne reviderede og opdaterede 2. udgave er en grundbog i natur og udeliv til pædagog- og lærerstuderende, udepædagoger, lærere i udeskoler og alt andet godtfolk, som inddrager naturen i deres pædagogiske hverdag, som mangler inspiration eller teoretisk basis eller blot vil prøve noget nyt.Lars Bergholdt har været aktiv med udepædagogik i hele sit arbejdsliv, både som deltager og underviser. De seneste 25 år har Lars Bergholdt været ansat som lektor i naturfag ved Pædagoguddannelsen, UCL.
I denne bog kan børn, pædagoger og lærere, forældre og bedsteforældre lære om spiselige planter på en sikker og inspirerende måde. At samle spiselige planter i naturen er en underholdende aktivitet, der styrker samværet for børnefamilier og giver mere udeliv. Med bogen i hånden får læseren styr på planternes navne og anvendelsesmuligheder og kan gå på opdagelse i skov, eng, vandløb og krat efter nye smagsoplevelser.Fokus i bogens første del er en planteflora med fotos af de enkelte planter og beskrivelse af, hvor de vokser, hvornår de høstes, og hvordan de bruges i køkkenet. Bogen indeholder 64 planter, som man trygt kan plukke og tage med hjem i køkkenet.Anden del er forslag til forskellige sanketure ved eng, sø, hede, strand og i skoven med forslag til planter, der kan høstes i de forskellige årstider.Til slut rundes bogen af med 59 børnevenlige opskrifter, der er tilpasset børns smagsløg og enkle at gå til for begyndere.Johanne S. Philipsen er en entusiastisk hobbykok med stor kærlighed til vilde planter og den danske natur. Hun har en ph.d. i kognitiv semiotik. Julie A. Swane afholder sanketure, hvor hun lærer fra sig om spiselige vilde planter. Julie er uddannet arkitekt og har før det læst havebrug i tre år. Hun har i 2019 åbnet butikken ‘Din Planteven’ med fokus på bæredygtige planter. Julie er også medforfatter til bogen Høst ved havet.
Fremtidens skole er en skole, som sætter trivsel, udfoldelse og tiltro til egne styrker i højsædet. I fremtidens skole findes skældud og straf ikke længere som fænomen. Med udgangspunkt i flere års forskning, interviews med lærere, pædagoger og ikke mindst børnenes egne ord giver denne bog et i dansk sammenhæng unikt indblik i, hvorfor skældud i undervisningen virker direkte modsat på børns læring, relationer, mentale sundhed og deltagelse i skolen. Skældud har en negativ betydning for børns liv, fordi skældud påvirker deres relationer til kammeraterne og de voksne i skolen, deres deltagelse i undervisningen og ikke mindst deres livsmod og livsglæde. Interviews med børn og unge viser, at lærere og pædagogers skældud gør børnene utrygge, vrede og demotiverede for undervisningen, giver koncentrationsvanskeligheder, og at barnet får det dårligt med sig selv. Men hvad kan du som lærer og pædagog gribe til, hvis klasserummet er præget af konflikter eller kaos? Bogen præsenterer en række værktøjer og tilgange til, hvordan det i højere grad bliver muligt at bedrive undervisning, som er præget af anerkendende rammesætning og venlighed ? til gavn for både børn og voksne. 'Skole uden skældud' er skrevet af ph.d., skoleforsker Louise Klinge, lektor emeritus og børneforsker Erik Sigsgaard samt skolekonsulent og skolelærer Mette Thor Jørgensen. Bogen har særlig relevans for lærere, pædagoger, skoleledere og alle med interesse for fremtidens skole og børns trivsel, læring og udfoldelse.
¿Noch eine Geschichte - b i t t e!¿ Kommen Ihnen diese Worte bekannt vor? Vorlesen übt auf Kinder eine enorme Kraft aus: Das regelmäßige Vorlesen stärkt sie in ihrem Alltag, in der Kita oder Schule. Hier ein paar Gründe, warum Vorlesen wichtig ist: Es schafft Nähe, es erweitert den Wortschatz, es steigert das Mitgefühl und trainiert das Verhalten in Konflikten, es macht erfinderisch, es macht klug, es fördert die Konzentration, es erleichtert das Lesenlernen und macht Lust darauf.Dieses kleine Vorlesebuch mit 25 themenorientierten Kurzgeschichten kann von Eltern oder Familienangehörigen eines Kleinkinds genauso wie in pädagogischen Einrichtungen verwendet werden. Gerade im Kindergarten können die Geschichten als ideale ergänzende pädagogische Begleitung für Projekte mit Kindern ab 4 Jahren genutzt werden.
Die vorliegende Studie befasst sich mit differenten Sozialisationsprozessen von männlichen Nachwuchsleistungssportlern aus dem Sektor Handball, welche in (Sport-)Internaten leben. Um der Forschungsfrage ¿Wie gestalten sich Sozialisationsprozesse von männlichen Nachwuchsleistungssportlern in Leistungssportinstitutionen mit Internat?¿ nachgehen zu können, wurden in drei verschiedenen Internatseinrichtungen mit leistungssportlichem Profil biographisch-narrative Interviews durchgeführt. Die empirische Arbeit wird der qualitativen Sozialforschung zugeordnet. Die Zielgruppe der Biographieforschung setzt sich aus Nachwuchsleistungssportlern im Alter von 15 bis 20 Jahren zusammen, um die subjektive Sichtweise und Erfahrungswerte aus Perspektive der Nachwuchsleistungssportler transparent machen zu können. Die erhobenen Daten wurden im Anschluss anhand der Narrationsanalyse nach Schütze ausgewertet.
¿Noch eine Geschichte - b i t t e!¿ Kommen Ihnen diese Worte bekannt vor? Vorlesen übt auf Kinder eine enorme Kraft aus: Das regelmäßige Vorlesen stärkt sie in ihrem Alltag, in der Kita oder Schule. Hier ein paar Gründe, warum Vorlesen wichtig ist: Es schafft Nähe, es erweitert den Wortschatz, es steigert das Mitgefühl und trainiert das Verhalten in Konflikten, es macht erfinderisch, es macht klug, es fördert die Konzentration, es erleichtert das Lesenlernen und macht Lust darauf.Dieses kleine Vorlesebuch mit 25 themenorientierten Kurzgeschichten kann von Eltern oder Familienangehörigen eines Kleinkinds genauso wie in pädagogischen Einrichtungen verwendet werden. Gerade im Kindergarten können die Geschichten als ideale ergänzende pädagogische Begleitung für Projekte mit Kindern ab 4 Jahren genutzt werden.
¿Noch eine Geschichte - b i t t e!¿ Kommen Ihnen diese Worte bekannt vor? Vorlesen übt auf Kinder eine enorme Kraft aus: Das regelmäßige Vorlesen stärkt sie in ihrem Alltag, in der Kita oder Schule. Hier ein paar Gründe, warum Vorlesen wichtig ist: Es schafft Nähe, es erweitert den Wortschatz, es steigert das Mitgefühl und trainiert das Verhalten in Konflikten, es macht erfinderisch, es macht klug, es fördert die Konzentration, es erleichtert das Lesenlernen und macht Lust darauf.Dieses kleine Vorlesebuch mit 25 themenorientierten Kurzgeschichten kann von Eltern oder Familienangehörigen eines Kleinkinds genauso wie in pädagogischen Einrichtungen verwendet werden. Gerade im Kindergarten können die Geschichten als ideale ergänzende pädagogische Begleitung für Projekte mit Kindern ab 4 Jahren genutzt werden.
¿Noch eine Geschichte - b i t t e!¿ Kommen Ihnen diese Worte bekannt vor? Vorlesen übt auf Kinder eine enorme Kraft aus: Das regelmäßige Vorlesen stärkt sie in ihrem Alltag, in der Kita oder Schule. Hier ein paar Gründe, warum Vorlesen wichtig ist: Es schafft Nähe, es erweitert den Wortschatz, es steigert das Mitgefühl und trainiert das Verhalten in Konflikten, es macht erfinderisch, es macht klug, es fördert die Konzentration, es erleichtert das Lesenlernen und macht Lust darauf.Dieses kleine Vorlesebuch mit 25 themenorientierten Kurzgeschichten kann von Eltern oder Familienangehörigen eines Kleinkinds genauso wie in pädagogischen Einrichtungen verwendet werden. Gerade im Kindergarten können die Geschichten als ideale ergänzende pädagogische Begleitung für Projekte mit Kindern ab 4 Jahren genutzt werden.
This book explores the phenomenon of outdoor education, an approach that permits children from all backgrounds to explore environmental, sustainability, and other issues facing them and their communities. Organized around both the conceptual and the practical issues facing school leaders interested in outdoor education, the book provides a wealth of resources for those interested in implementing outdoor education in their schools or classrooms. Infinitely flexible, outdoor education provides a lens through which teachers may explore any content area with any age group of children. Providing readers with both the theoretical underpinnings that support place-based curriculum as well as practical ways to implement an outdoor education program, the book also provides seven case studies that examine the issues facing school leaders desiring to make such a change. Outdoor Education: A Pathway to Experiential, Environmental, and Sustainable Learning guides those interested inexploring outdoor education through the curricular, instructional, and policy considerations needed to accomplish this goal.
Educational support in Europe across borders - how can it succeed? Over the past 30 years, the field of cross-border individual support, which was mainly developed in Germany, has established itself as a multi-faceted and promising approach.However, the heterogeneous legal situation as well as the cultural differences in wonderfully colourful Europe require a high degree of effective cooperation in order to successfully manage and implement this form of support.The aim of this publication is to provide an up-to-date overview of the field of work. Above all, European stakeholders are to be addressed and invited with the intention of reviving the, on occasion, deadlocked dialogues.The publication is divided into three parts:The individual passages at the beginning of the volume, some of which are very moving, tell about the challenging work that carers do together with the young people in the project placements. They shed light on the microcosm of Individualised Social Pedagogy support measures and explain what Individualised Social Pedagogy work means in practice, how it is experienced by the people involved and what opportunities it can offer in individual cases.In another part, stakeholders from science, politics and organisations provide information on various overarching facets. These include, for example, schooling opportunities during stays abroad, qualifications for pedagogical professionals and cross-border cooperation models.The actual starting point of this publication is presented in the concluding part: In his legalopinion, Prof. Dr. Dr. Reinhard Wiesner takes a close look at the consultation procedure that decisively regulates the cross-border placement of minors within the EU. He relates the procedure - better known as "Brussels IIa" - to the legal foundations of German child and youth welfare law and illuminates and comments on existing dissonances.The publication is supported and promoted by the two German umbrella and professional associations Bundesarbeitsgemeinschaft Individualpädagogik e.V. (AIM) [Federal Working Group for Individualised and Experiential Pedagogy] and Bundesverband Individual- und Erlebnispädagogik e. V. (be) [Federal Association for Individualised and Experiential Pedagogy].
Naturdannelse året rundt – fortællinger fra en naturformidlers praksis er en beskrivelse af, hvordan man kan arbejde med naturdannelse i praksis som naturformidler – uanset om man formidler for sine elever, kursister, venner eller familie.Bogen bygger på den filosofi, at en stærk naturforbindelse opnås ved at bringe det hele menneske i spil i dannelsesprocessen.Der indledes med en kort introduktion til naturdannelsesbegrebet og de forskellige tilgange til naturen, der tilsammen kan knytte os stærkere til den: viden, fysisk udfoldelse, praktisk erfaring, sanseligt nærvær og kreativ bearbejdning.Resten af bogen giver et inspirerende og personligt indblik i forfatterens egen undervisningspraksis med naturdannelse som omdrejningspunkt. I en række dagbogsoptegnelser, der følger årstidernes skiften, giver Nikolaj Voldum Ahlburg eksempler på spændende og øjenåbnende aktiviteter, som han har gennemført med sine højskoleelever i den omkringliggende natur.Naturdannelse året rundt handler grundlæggende om at skabe en stærk naturforbindelse hos den enkelte, til gavn for både naturen og os mennesker i det daglige.Nikolaj Voldum Ahlburg (f. 1989) er uddannet biolog og friluftsvejleder og har mere end 10 års erfaring som naturformidler, blandt andet i foreningen Natur Retur, som han var med til at grundlægge, og som arrangerer ture ud i naturen for de mange. Nikolaj er i dag ansat som lærer på Testrup Højskole, hvor han underviser med udgangspunkt i naturdannelsesbegrebet.
Haben Sie sich schon mal die Frage gestellt, wie wir die Umwelt wahrnehmen würden, wären wir ohne unsere Sinne ausgestattet? Wir alle sehen, riechen, schmecken, hören und fühlen. Tagtäglich nehmen wir auf diese Weise Kontakt zu unserer Umwelt auf.Aber haben Sie die reine Natur schon mal bewusst durch all ihre Sinne kennengelernt? Wann haben Sie das letzte mal bewusst Bäume gerochen, Blumen geschmeckt, Tiere gehört oder den Waldboden unter ihren Füßen gespürt?Dabei stellt sich die Frage: Was ist eigentlich Natur? Ist es die Grünfläche hinter dem Haus, der Blumentopf am Fenster, das Gewächshaus im Garten oder das Bienenhaus am Waldrand? Ich stelle jetzt mal die Behauptung auf: Wir sind Natur. Doch was bedeutet das?Heißt das, wir sind aus Naturmaterialien gebaut, aus Rohstoffen entstanden? Durch uns fließt die pure Natur? Wenn wir sterben, zerfallen wir dann wieder in unsere Bestandteile? So ungefähr.Natur begegnet uns überall, ob im Garten, im Park, auf dem Land, in der Stadt. Im Blumenkasten auf dem Balkon oder am Esstisch auf dem Teller. Ja sogar in dem Haus, in dem wir leben steckt Natur. In der Kleidung, die wir tragen, in den Gegenständen, mit denen wir täglich zu tun haben. In allen steckt ¿Natur¿. Klingt unglaublich, ist aber so. Auch wenn manche Dinge künstlich hergestellt werden, der Ursprung kommt immer aus der Natur.Dieses Projekt bietet die Möglichkeit, Natur mit all unseren Sinnen zu erfahren und zu begreifen. Wir werden tiefer in die Themen ¿Natur als Nahrungsquelle¿, ¿Natur als Lieferant für Baumaterialen¿, ¿Natur als Apotheke ums Eck¿ eintauchen.Dieses Rahmenthema umfasst einen Zeitraum von 6-8 Wochen und ist auf Kinder von 3-6 Jahren abgestimmt.Ich wünsche Ihnen und Ihren Kindern viel Freude mit diesem Thema. Tauchen Sie gemeinsam ein in eine unglaublich vielfältige und bedeutsame Welt, die es zu erhalten gilt.
Unsere Kinder sind umgeben von einer bunten Welt. Von Anfang an kommen die Kinder in ihrer Umwelt mit Farben in Kontakt. Der Rahmenplan ¿Meine Welt ist bunt¿ enthält Ideen und Vorschläge, wie sie den Kindern die bunte Welt der Farben näher bringen können. Farben spielen in unserem täglichen Leben eine große Rolle: Als Zeichen und Signale im Straßenverkehr. Zum Ausdruck von Gefühlen/Stimmungen durch z.B. Kleidung. Als Heilmittel bei psychischen und physischen Leiden im Rahmen einer Farbtherapie. Als Schutz, zur Tarnung oder als Signal/Warnung bei Tieren durch die Farbe des Fells, der Haut oder des Gefieders. Als Zeichen dafür, ob etwas essbar ist oder nicht (grünes Obst ist meist noch nicht reif). Wir als Erzieherinnen können immer wieder beobachten, dass sich Kinder für Farben interessieren. Sie versuchen Spielmaterialien farblich zuzuordnen, benennen Farben ihrer Kleidung (¿Ich habe heute ein grünes T-Shirt an¿) und äußern Wünsche bei der Vergabe von z.B. Sitzkissen oder Trinkbechern. Bei diesem Thema geht es darum, dass Kinder sich selbst und ihre Umwelt kennen lernen, also bewusst sehen, bevor sie sich weiteres Wissen aneignen können. Darüber hinaus animieren Farben die Kinder dazu, sich mitzuteilen. Farben haben einen immensen Einfluss auf uns Menschen und begegnen uns im Alltag permanent in verschiedenen Formen. Ich wünsche ihnen und ihren Kindern viel Spaß auf einer Reise durch die bunte Welt der Farben.
Boken handlar om hur vi i skolan kan använda närområdet, utomhuspedagogiken och lokalsamhället för att skapa variation i vår undervisning.Boken presenterar resultatet av en undersökning som ger många intressanta infallsvinklar på hur lärare med framgång kan övervinna hindren att komma ut ur klassrummen.En av slutsatserna i boken är att denna variation av undervisningens former gör stor nytta för de flesta elever.I den bästa av världar ska vi lärare ge våra elever både kunskaper och minnen för livet. Om vi alla kan hitta ett nytt sätt att undervisa så har denna boken uppfyllt sitt syfte.
Denne bog er en undersøgelse af højskolepædagogik i et dannelsesperspektiv. Den er et forsøg på at forstå, hvad en højskole er, ved at se på højskolernes opgave og praksis i et aktuelt perspektiv. Bogen viser, hvordan højskolen som et pædagogisk sted danner rammen om et fælles pædagogisk liv, der bliver afgørende for, hvorledes højskolernes dannelsesopgave forstås, og hvordan denne udfoldes i en pædagogisk praksis. 'Stedets pædagogik understreger, at højskolepædagogik på den ene side er en betegnelse for en pædagogik, som udspiller sig på et bestemt sted, og på den anden side at dette sted har en afgørende betydning for det, der sker. Højskolepædagogikken kan med andre ord ikke forstås, uden en forståelse af det særlige sted, den udfolder sig. Bogen består af tre hoveddele, der fra hver sit perspektiv undersøger højskolepædagogikken. Den første undersøger højskolernes dannelsesforestillinger og hvordan disse bliver afgørende for den pædagogiske praksis. Anden del tager afsæt i elevernes højskoleoplevelser og hvordan disse knytter sig til den pædagogiske atmosfære. Den sidste del fokuserer på lærernes beskrivelse af lærergerningen, og ikke mindst hvordan den pædagogiske praksis opleves og forstås hos det der kaldes ’den uprofessionelle lærer’.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.