Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Metode og projektskrivning giver en bred introduktion til de metoder, som bruges i de samfundsvidenskabelige fag og discipliner. Bogen præsenterer og forklarer de begreber, fremgangsmåder og værktøjer, der er vigtige, når man laver undersøgelser og skriver rapporter og opgaver. Metode og projektskrivning er en omskrevet udgave og en afløser for Indføring i samfundsvidenskabelig metode (2006). Metode og projektskrivning er oplagt til brug i undervisningen på de videregående uddannelser og er også velegnet til selvstudium eller som hjælp til opgaveskrivning.
Har du nogensinde oplevet at være på dybt vand i en skriveproces? Godt. Så er du ligesom de fleste andre studerende før dig. Og det eneste, der hjælper, når det er svært at skrive, det er at skrive (og skrive). Uanset hvor længe du træder vande (tænker, læser, overspringshandler), vil du ikke komme fremad, med mindre du skriver! Derfor skal du ikke bare læse bogen her, du skal også skrive i den. Det kan nemlig få dig i gang og videre med din opgaveskrivning. Vi siger ikke, at det er let at skrive. Men vi siger, at vi hjælper dig, så du ikke drukner i processen. Bogens råd og øvelser bygger på akademisk skrivevejledning af mere end 1.000 studerende, deres spørgsmål og vores svar. Brug bogen som forberedelse til opgaveskrivning og løbende, imens du er i gang med at skrive en opgave. De forskellige dele af bogen hjælper dig igennem skriveprocessens faser og sætter dig i gang med konkrete forslag til, hvad og hvordan du skal skrive.
Hvordan får man en studiegruppe til at fungere? Normalt ønsker man at komme i gruppe med nogen, man fungerer godt med på et personligt plan. Men hvis man lærer at facilitere en gruppe og udvikler et professionelt sprog for samarbejde, kan man faktisk få langt de fleste grupper til at fungere – også selvom man ikke går i byen sammen. Skiftes man fx til at facilitere gruppens arbejde, bliver drøftelserne mere fokuserede, resultatskabende og inkluderende. Ledelse og undervisere på uddannelser bør etablere en professionel kultur om studiegruppernes samarbejde, herunder sammensætte grupperne og oplære de studerende i facilitering. En studiegruppetjeneste kan hjælpe grupperne, hvis de får problemer. Bogen henvender sig især til studerende på lærer- og pædagoguddannelserne, men kan bruges af alle studiegrupper.
Skriver du opgave, projekt, speciale, artikel, afhandling, rapport på dansk, eller skal du vejlede, undervise, fagfællebedømme eller redigere nogen der gør det - så er her en stor samling akademiske fraser (= formuleringer, vendinger, udtryk) i lister og skemaer.Fraserne kan bruges som de står i bogen, og kombineres og udvikles på utallige måder og de bruges til at formulere hvordan man indleder til og begrunder problem, teori- og metodevalg, analyser, resultater og fortolkninger, diskussioner, designs og vurderinger og hvordan man inddrager og diskuterer litteratur, data, figurer, og endelig fraser til at metakommunikere, samle op, konkludere og perspektivere.Fraser er en slags sproglig lim der binder tekstens elementer sammen, så de ikke står hver for sig, og de udgør en resurse af udtryksmuligheder som man kan bruge til at formidle det faglige indhold.Fraserne i bogen har vi hentet fra nye danske forskningsartikler og rapporter fra en lang række fag på tværs af hovedområder.Få en forklaring på hvor fraser kommer fra, og hvad de bruges til, og få et konkret og brugbart udgangspunkt for at begynde eller færdiggøre skrivningen med en god samling akademiske fraser i skemaer med utallige kombinationsmuligheder.Formulér dig godt med fraser!
Gruppe- eller teamsamarbejde - Hvad kræver opgaven handler om, hvordan man med udgangspunkt i opgaven vælger den rette måde at samarbejde på. Det effektive samarbejde opstår ikke af sig selv, men skaber derimod et væld af spørgsmål og dilemmaer. Mange organisationer er blevet forført af ordet team, som om det i sig selv er vejen til et effektivt samarbejde. Budskabet i denne bog er, at det er opgaven, som afgør, hvordan der bør samarbejdes. Der opstilles en række samarbejdsniveauer, som kan vælges, både i forhold til hvilken opgave, der er tale om og i forhold til, hvilke kompetencer de enkelte medarbejdere eller fællesskaber besidder. Her er teamsamarbejdet et valg blandt flere.Gruppe- eller teamsamarbejde - Hvad kræver opgaven henvender sig til alle med interesse for det organisatoriske samarbejde. Bogens indhold og form retter sig både mod dem, der ønsker mere viden om og nye perspektiver på forskellige samarbejdsformer, samt mod studerende.Gruppe- eller teamsarbejde - Hvad kræver opgaven er skrevet med udgangspunkt i forskning og samler meget af den viden, der er på området.
Denne bog er skrevet til dig, som går på pædagoguddannelsen. Den handler om at skrive opgaver, uanset hvilket emne du skriver om, og hvor du er i din uddannelse. Det kan være, du lige er startet, er i praktik eller skriver bachelorprojekt.Bogen handler ikke kun om at sætte ord på papir eller skærm, men også om det, der omgiver selve opgaveskrivningen. Den er derfor ikke kun en bog om at skrive, men også en studiemetodisk bog, som på flere måder støtter dig gennem din uddannelse.Bogen består af tre dele: Første del omhandler studieteknik og skriveproces. Anden del kommer omkring de emner, der relaterer sig til opgaveskrivning, fx informationssøgning og vejledning. Vi udfolder desuden de forskellige skrivemåder, som hører til den akademiske genre. Tredje del behandler de opgavetyper, du møder på studiet, fx portfoliotekster.Vi håber, at denne bog giver dig det, vi selv savnede, da vi begyndte på vores uddannelse: gode tips, viden og vejledning om, hvordan man får det bedste ud studietiden, når man læser til pædagog - fra start til slut.
Den gode opgave er en fascinerende bog skrevet af Peter Stray Jørgensen. Denne bog, der hører til i genren af akademiske vejledninger, blev udgivet af Samfundslitteratur den 5. april 2022. Bogen er et must for enhver studerende eller akademiker, der ønsker at forbedre deres evne til at skrive opgaver. Jørgensen formår at gøre indholdet både letforståeligt og anvendeligt, og hans ekspertise inden for området skinner igennem på hver side. Udgivet af Samfundslitteratur, er 'Den gode opgave' en uundværlig ressource for enhver, der ønsker at forbedre deres akademiske skrivefærdigheder.
At skulle samarbejde og lære sammen på tværs af professioner er noget, der ofte rummer helt nye udfordringer for de fleste professionsstuderende. Ikke alene er litteraturen, undervisningens tilrettelæggelse og omgangsformen anderledes, end hvad de fleste er vant til, men også den faglige problemstilling, man samarbejder om at løse, kan for mange kræve en omstilling i forhold til ens kernefaglighed.Alle udfordringerne til trods så er det tværprofessionelle samarbejde, noget man kan lære, og denne bog et godt sted at starte. Bogen belyser, hvad tværprofessionelt samarbejde er, hvorfor det er nødvendigt og hvilke udfordringer det kan rumme - under studiet såvel som i den professionelle praksis. Først og fremmest er bogen dog en guide, som støtter studiegruppen i at tilrettelægge arbejdet og håndtere de vanskeligheder, som den måtte møde undervejs.Bogens introducerende kapitler er skrevet tæt op ad cases, som dels afspejler typiske samarbejdssituationer i tværprofessionelle studiegrupper og dels praksisnære problemstillinger med borgere, der kun kan løses ved samarbejde mellem forskellige professioner. Undervejs er kapitlerne suppleret med opgaver og forslag til konkrete værktøjer, som kan styrke studiegruppens læring og problemløsning.
Med Kunsten at studere til pædagog får du de bedste forudsætninger for at komme til at mestre det håndværk og den kunst, det er at studere til pædagog.Bogen introducerer blandt andet til studieaktivitetsmodellen, undervisning, praktik, vejledning, feedback, peer feedback, prøver og foretagsomhed. Den er desuden udstyret med en række skabeloner og tips og tricks, som hjælper dig med at navigere i de mange nye discipliner, studiet byder på.Ud over den studietekniske indføring i alle de discipliner, man som kommende pædagog skal tilegne sig i løbet af sin studietid, giver bogen en indsigt i den menneskelige betydning af at uddanne sig til pædagog. Du kan blandt andet spejle dig i tidligere studerende, som deler små og store bekymringer og indsigter i forhold til det at studere.
Denne bog er skrevet til dig, som går på socialrådgiveruddannelsen. Den handler om at skrive opgaver, uanset hvilket emne du skriver om, og hvor du er i din uddannelse. Det kan være, du lige er startet, er i praktik eller skriver bachelorprojekt.Bogen handler ikke kun om at sætte ord på papir eller skærm, men også om det, der omgiver selve opgaveskrivningen. Den er derfor ikke kun en bog om at skrive, men også en studiemetodisk bog, som på flere måder støtter dig gennem din uddannelse.Bogen består af tre dele: Første del omhandler studieteknik og skriveproces. Anden del kommer omkring de emner, der relaterer sig til opgaveskrivning, fx informationssøgning og vejledning. Vi udfolder desuden de forskellige skrivemåder, som hører til den akademiske genre. Tredje del behandler de opgavetyper, du møder på studiet.Vi håber, at denne bog giver dig det, vi selv savnede, da vi begyndte på vores uddannelse: Gode tips, viden og vejledning om, hvordan man får det bedste ud studietiden fra start til slut.
roup formation, problem formulation, method, analysis, writing process and cooperation are just some of the elements of problem-oriented project work.This book supports the students in acquiring the craft of project work from the initial project concept to the last sentence of the report.To achieve this, the authors present the questions that the students will encounter. The students are given specific tools, ideas and concepts relevant to the process and work involved in carrying out a project.Since the last edition of the English version of this book, it has been revised several times with updated chapters, new examples, a new structure and new co-writers of some chapters.
Selvom projektarbejdet er en central del af mange studier, har det ingen manual. Derfor er det krævende at gennemføre et projektarbejde, både fagligt og samarbejdsmæssigt. Denne introduktion til projektarbejdets sociologi hjælper dig med at tilegne dig stærke projektkompetencer til gavn for din studie- og din erhvervskompetence. Du får bl.a. hjælp til at kunne forstå projekters faglige og samarbejdsmæssige kompleksitet, skabe meningsfulde projektmøder, forstå og håndtere faglige og sociale konflikter, forstå din egen og andres roller og bidrag til projektarbejdet, lave en arbejdsplan for projektet, arbejde kreativt med projektets muligheder, arbejde akademisk med faglige tekster og følge op på din egen læring. OBS! Ny udgave udkommer i maj 2018, benyt SBN 9788759328729
Fremtidens sundhedsprofessionelle skal være i stand til at identificere, analysere, udvikle og forbedre egen kliniske praksis. I denne enkle introduktion til metodelære viser forfatterne hvordan.I bogen udfolder forfatterne en række eksempler på metoder til at undersøge praksis. Det gør de med udgangspunkt i konkrete eksempler på kliniske problemstillinger, som de undersøger med ønsket om at forstå og forklare, for efterfølgende at sætte læseren i stand til at kunne handle i forhold til problemstillingerne.Metoderne udgør samlet en videnskabeligt funderet værktøjskasse til brug i uddannelse og klinik.Metoderne er:Narrativ, kropsfænomenologisk og hermeneutisk metode (del 1)Dokumentanalyse, deltagerobservation og fokusgruppeinterview (del 2)Systematisk litteraturstudie, statistisk analyse og eksperimentel metode (del 3)UNDERSØGELSESMETODER I SUNDHEDSFAGLIGT ARBEJDE er skrevet af undervisere og forskere på sundhedsuddannelserne ved Københavns Professionshøjskole og Professionshøjskolen Absalon. Bogen henvender sig til professionsbachelorstuderende ved sundhedsuddannelserne og til sundhedsprofessionelle i klinisk praksis.
Denne bog er skrevet til dig, som går på læreruddannelsen. Den handler om at skrive opgaver, uanset hvilket emne du skriver om, og hvor du er i din uddannelse. Det kan være, du lige er startet, er i praktik eller skriver bachelorprojekt.Bogen handler ikke kun om at sætte ord på papir eller skærm, men også om det, der omgiver selve opgaveskrivningen. Den er derfor ikke kun en bog om at skrive, men også en studiemetodisk bog, som på flere måder støtter dig gennem din uddannelse.Bogen består af tre dele: Første del omhandler studieteknik og skriveproces. Anden del kommer omkring de emner, der relaterer sig til opgaveskrivning, fx informationssøgning og vejledning. Vi udfolder desuden de forskellige skrivemåder, som hører til den akademiske genre. Tredje del behandler de opgavetyper, du møder på studiet.Vi håber, at denne bog giver dig det, vi selv savnede, da vi begyndte på vores uddannelse: Gode tips, viden og vejledning om, hvordan man får det bedste ud studietiden fra start til slut.
Anvendt videnskabsteori præsenterer en anvendelsesorienteret tilgang til videnskabsteorien. Således viser Vanessa Sonne-Ragans, hvordan den studerende anvender videnskabsteoretiske termer i sin opgave - uanset emne, fag eller din disciplin.Hun giver et overblik over teorierne og deres placering i en større videnskabelig sammenhæng og viser, hvordan videnskabsteori, udover at være en selvstændig disciplin, også er et metateoretisk redskab i videnskabelige opgaver.
Videnskab i virkeligheden tager afsæt i de studerendes fremtid som vidensarbejdere.Andreas Beck Holm kombinerer en grundig gennemgang af videnskabsteoretiske positioner og problemstillinger med en perspektivering til vidensarbejdernes udfordringer i virksomheder og organisationer og til, hvordan de studerende selv kan arbejde med teorierne.Stoffet præsenteres tilgængeligt og overskueligt, bl.a. gennem opsummerende kapitler, fremhævning af nøglebegreber, samt arbejds- og refleksionsspørgsmål.I 3. udgaven af denne bredt anvendte introduktion til videnskabsteori er nogle kapitler revideret, og der er indføjet et nyt kapitel om videnskab og køn.
Lær effektivt · Præstér optimalt · Tænk rigtigt Mange kæmper med studierne uden at opnå de ønskede resultater. Andre tror, at de lige så godt kan lade være, da de rigtig gode præstationer er forbeholdt de få og særligt intelligente. Forfatteren til denne bog er beviset på det modsatte! Olav Schewe er selv gået fra gennemsnitselev i grundskolen til superstuderende ved nogle af de fineste universiteter i verden. Han fortæller dig alt, hvad du har brug for at vide for at få succes med dine studier. Han giver dig bl.a. gode råd til læse-, notat- og hukommelsesteknik og guider dig gennem både mundtlige og skriftlige eksamener. Superstudent handler om disciplin, effektivitet og om at tage ansvar, men også om motivation, om at finde den helt rette balance og have det sjovt, mens man lærer. Bogen er til dig, der ønsker at lære mere effektivt og få bedre karakterer. Dig, der vil vide, hvordan du yder det bedste som studerende uden at ofre al din fritid. Dig, der vil præstere optimalt til eksamenuden at være ved at brænde sammen i tiden op til.
Bogen kan hjælpe dig, som lider af angst for eksamen. Men også dig, der blot ønsker at forbedre dine karakterer - hvad enten du går på gymnasiet eller på en mellemlang eller videregående uddannelse - vil kunne hente inspiration. Hvem får eksamensangst? Hvordan viser den sig? Hvorfor bliver du nervøs? Hvad kan du selv gøre? Og hvem kan hjælpe dig? Sådan lyder nogle af spørgsmålene, der kigges nærmere på i bogen. Blandt andet får du en forklaring på, hvor frygten for "det grønne bord" kommer fra. Desuden kan du finde en række gode råd og praktiske øvelser, som kan være med til at forbedre din præstation ved mundtlige og skriftlige prøver. Denne 2. udgave indeholder et nyt kapitel om træning i opmærksomhed - mindfulness meditation.
Bogen er skrevet til nye studerende på pædagoguddannelsen. Vi giver en kort og letlæst introduktion til de studieteknikker, som pædagogstuderende forventes at bruge og mestre med tiden. Studieteknikkerne handler om forventninger til livet som studerende, gruppesamarbejde, læsning, skrivning, litteratursøgning, mundtlig præsentation, kildekritik, opgaveskrivning, referencer samt sjove, anderledes og æstetiske måder at lære og blive pædagog på.Læs bogen fra start til slut – eller brug den som opslagsværk til hurtige introduktioner.
Kort & godt om OPGAVESKRIVNING handler om, hvordan man som studerende skriver bedre opgaver ved at demonstrere akademisk arbejdsmåde og videnskabelig metode i sin opgaveskrivning. Bogen er kort, begrebsafklarende og konkret handlingsanvisende. Den præsenterer den skriftlige akademiske opgaves forskellige strukturelementer, og viser hvordan de anvendes konkret. Formålet målet er at gøre læseren fortrolig med forskellige metoder og greb, der kan skabe klarhed i hovedet og struktur i opgaven.Bogen henvender sig til studerende, der gerne vil blive bedre til at lave skriftlige opgaver, og til studievejledere, undervisere og/eller bachelorprojektansvarlige. Bogen kan bruges som øvelsesbog i undervisningssammenhæng, til selvstudie eller som fælles støtte i studiegrupper, der sammen ønsker at udvikle vigtige studiekompetencer. Om forfatteren: Annelise Dahlbæk er cand.pæd. i musik og generel pædagogik. Hun arbejder med coaching, facilitering og vejledning af både studerende og nyuddannede. Tidligere lektor på læreruddannelsen og har undervist i pædagogik og psykologi på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og Rytmisk Musikkonservatorium.
Hæftet instruerer i forskellige læsemåder tilpasset forskellige formål med læsningen: Overblikslæsning, skimning, selektiv læsning m.fl. Og der er gode råd til forskellige læsesituationer: Pensumlæsning, eksamenslæsning, læsning til undervisning og læsning til opgaveskrivning.
Hvorfor skal jeg som pædagog eller pædagogstuderende vide noget om videnskabsteori, og hvad skal jeg bruge det til? Det korte svar er, at det bør du for at støtte dine refleksioner over, hvad viden er, for at blive bevidst om dit menneskesyn og for at forstå dine handlinger i pædagogisk praksis. Det lidt længere svar får du i denne bog. Hver dag rundt omkring i landets institutioner, skoler, klubber mv. skal pædagoger foretage problemidentifikation, reflektere over og udpege handlemuligheder i løbet af et øjeblik. Med andre ord står de over for, hvad der kan betegnes som en handletvangens øjeblikkelighed. Målet med denne bog er at vise, hvordan anvendelse af videnskabsteori kan styrke din professionelle dømmekraft og give anledning til at forstå og reflektere over situationer fra praksis på en ny og nuanceret måde, alt efter om du trækker på positivistisk, pragmatisk, socialkonstruktivistisk, hermeneutisk eller fænomenologisk tankegods. Mens første del af Videnskabsteori og professionel dømmekraft introducerer til videnskabsteori i relation til professionel dømmekraft, er omdrejningspunktet i bogens anden del at vise, hvordan du kan skabe en sammenhængende analysestrategi i din opgaveskrivning. Undervejs vil du støde på praksiseksempler, skematiske figurer, cases og opgaveskitser, der hjælper dig med at finde vej fra videnskabsteori til analysestrategi – hvad enten du skriver opgaver på pædagoguddannelsen eller på pædagogiske efter- og videreuddannelser.
Denne bog er skrevet til dig, som går på diplomuddannelsen i ledelse.Den handler om at skrive opgaver – uanset hvilket emne du skriver om, og hvilket modul du er på.Bogen handler ikke kun om at sætte ord på papir eller skærm, men også om det, der omgiver selve opgaveskrivningen. Den er derfor ikke kun en bog om at skrive, men også en studie- og analyseteknisk bog, som støtter dig hele vejen igennem din diplomuddannelse.Bogen består af tre dele:Del 1 handler om studieteknik og skriveproces.Del 2 kommer omkring de emner, der relaterer sig til opgaveskrivning, fx problemformulering, litteraturhenvisninger og analyse.Del 3 fokuserer på de opgaveformater, du møder på studiet – herunder afgangsprojektet og eksamen – og på, hvordan du bliver bedømt.Vi håber, at denne bog giver dig det, vi oplever, at mange studerende savner: gode tips, viden og vejledning om, hvordan man får det bedste ud af tiden som studerende på diplomuddannelsen i ledelse.
Er du studerende på en sundhedsfaglig uddannelse, og skal du i gang med en større skriftlig opgave eller sundhedsfaglig undersøgelse? Så står du over for en række metodevalg. Først skal du vælge metode til empiriindsamling, fx interview, litteraturstudier, spørgeskemaer mv. Når det er på plads, skal du vælge analysestrategi, og det hjælper denne bog dig med.Bogen består af to dele, der i en række korte kapitler udfolder:kvalitative analysestrategier, fx hermeneutisk analyse, indholdsanalyse, fænomenologisk analyse, abduktiv analyse, analyse af kvalitative litteraturstudier (del 1)kvantitative analysestrategier, fx analyse af kvantitative litteraturstudier, deskriptiv statistik, analytisk statistik og analyse af interventionsstudier (del 2)Analysestrategier i sundsfaglige undersøgelser guider dig til at vælge den rette analysestrategi til dit projekt og giver dig værktøjerne til at arbejde med analysestrategien bedst muligt.
Master Spanish quickly and easily with this guide-written by internationally famous language teacher Margarita Madrigal-that has two built-in learning aids that has helped thousands of beginner students learn to speak Spanish.THE WORD AND PICTURE METHOD-Each new word, phrase, or sentence is accompanied by a line drawing that immediately explains its meaning.READY-MADE VOCABULARY-Right from the starts, this books leads you to speaking conversational Spanish. It utilizes everyday Spanish words and phrases that look and sound like their English equivalents.Also includes:• A traveler's word list• A pronunciation guide• A grammar section
An Unconventional Guide to Start Speaking a New Language TodayBenny Lewis is the creator of www.fluentin3months.com, the largest language learning blog in the world. His proven techniques break down language learning myths and replace them with practical "language hacks" that take advantage of the skills we already possess. Fluent in 3 Months provides everything you need to make learning a new language fast, intuitive, and fun.
Alle kan lære at skrive. Og de fleste kan lære at skrive bedre.FRA TANKE TIL TEKST lærer dig skrivehåndværket fra grunden – altså hvordan du effektivt omsætter dine tanker til tekst. Hvordan du får det, du har i hovedet, udtrykt på papir eller på skærmen.Bogen giver dig bl.a. praktiske råd om:hvordan du idéudvikler din opgavehvordan du gør idéen skriveklarhvordan du vinkler idéen, så teksten skriver sig selvhvad du helt praktisk skal gøre, når du sidder ved tastaturet hvordan du planlægger dine skriveopgaver.Bogen fokuserer på opgaveskrivning og henvender sig til studerende på alle uddannelsestrin. Men dens skrivesyn, metode, råd og værktøjer kan bruges af alle typer skribenter til alle slags tekster.
Er du lærerstuderende og skal i gang med bachelorprojektet? Savner du inspiration til, hvordan du skal arbejde med at undersøge en lærerfaglig problemstilling? Så er der hjælp at hente i denne bog, som handler om undersøgelsesprocessen fra problemformulering til analyse af empiriske data.I 10 kapitler åbner en række forskere og bachelorvejledere døren til, hvordan undersøgelsesarbejde med kvalitative metoder kan se ud i praksis. De tager dig med ind i maskinrummet og giver dig konkrete eksempler på, hvordan du:Indkredser din lærerfaglige problemstilling og problemformulerer (del 1)Vælger metode og teori og producerer data (del 2)Analyserer data (del 3)Det er forfatternes mål, at du kan se dit bachelorprojekt både som en meningsfuld afslutning på din læreruddannelse og som en åbning mod dit kommende professionelle virke i skolen.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.