Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Puk Damsgård har flyttet sit skriveværksted til fronten i Mosul i Irak for at skildre krigen og dens skæbner på tæt hold. Den ni måneder lange offensiv mod terrororganisationen Islamisk Stat var den mest omfattende militæroperation i landet, siden den amerikansk-ledede invasion i 2003 – og foregik i den største by, IS nogensinde har kontrolleret. I Den sorte kat i Mosul fortæller hun en række gribende menneskehistorier fra et land, hvor borgerkrig, militser og terrorgrupper siden den amerikansk ledede invasion i 2003 og senere Irak-krigen har sat dagsordenen for millioner af irakere. De seneste år har de forsøgt at opretholde en form for hverdag under terrororganisationen Islamisk Stats kontrol. Med en nærværende og personlig stemme sætter hun ord på, hvad der sker med et land, hvor alle sjæle er til salg i en konstant overlevelseskamp. Hvor tillid bliver ædt op af korruption og krig. Men hun skildrer også de usynlige hverdagsrevolutioner og de mennesker, der søger lyset snarere end løber efter døden. Over en længere periode har Puk Damsgård opholdt sig med en gruppe irakiske soldater for at komme helt ind bag krigens facade. I bogen portrætterer hun blandt andet en ung mands rejse fra tiden efter invasionen, hvor han mistede sine venner i et selvmordsbombeangreb, til den dag han selv tager hævn over fjenden. Hun beskriver en families skæbne under IS herredømme i Mosul og en kunstners fund af en hemmelig violin mellem pistoler og militæruniformer i IS-basaren. Og så jagter hun en sort huskat i Mosuls murbrokker. Endelig tråder Puk Damsgård sin egen historie med Irak, der går langt tilbage. Hun var kun 24 år gammel, da hun i 2003 besøgte Bagdad for første gang og landede midt i en konflikt, der fik betydning for hendes ønske om at dække Mellemøsten. Den sorte kat i Mosul er en fortælling fuld af overraskelser, modsætninger – og mest af alt et vidnesbyrd om menneskets kraft. Om forfatteren Puk Damsgård (f. 1978) er uddannet journalist fra Syddansk Universitet og har siden 2011 været DR's mellemøstkorrespondent. Hun har skrevet bøgerne De Renes Land (2009), Ulvehjerter (2011), samt bestsellerne Hvor solen græder (2014) og Ser du månen, Daniel (2015). For sidstnævnte modtog hun blandt andet dansk journalistiks fornemmeste hæderspris, Cavlingprisen 2015 samt Dansk Institut mod Torturs Dignity pris 2016. Hun har derudover vundet talrige andre priser for sit arbejde, deriblandt Læsernes Bogpris 2015 og Publicistklubbens Fortællerpris 2015. Ser du månen, Daniel er indtil solgt til 18 lande og er udkommet i blandt andet USA, Sverige, Japan og Holland.
Den internationalt anerkendte foraftter og journalist Åsne Seierstad vender i sin nye bog tilbage til Afghanistan, 20 år efter at hun skrev den internationale bestseller Boghandleren i Kabul, og fortæller historien om dem, der flygtede, og dem, der blev tilbage.Da Kabul faldt, og Taliban overtog magten i Afghanistan i august 2021, fik Jamila plads på det første fly til Norge. Samtidig indtog krigsherren Bashir hendes hjemby. En kvindelig studerende med kun et semester tilbage på universitetet blev sendt hjem. Der fik hun besked på at gifte sig med en ukendt mand.I denne bog rejser Åsne Seierstad tilbage til Afghanistan, 20 år efter Boghandleren i Kabul. Hun fortæller historierne om dem, der flygtede fra Taliban, og dem, der blev tilbage. Det er også fortællingen om, hvordan en ung kvinde, som selv blev nægtet uddannelse, bruger islam til at kæmpe for kvinders rettigheder. Om en ung mand, der stikker af hjemmefra for at blive talibaner og kæmpe i hellig krig. Og en ung kvinde, født, mens vestlige styrker indtog landet, der tror, at hun efter jurastudierne skal ud og arbejde og være en del af samfundet.Afghanerne er et indgående portræt af tre mennesker, som går hver deres vej, og af et land i krig.
Serien JEG OVERLEVEDE fortæller om ægte historiske begivenheder i form af en fiktiv historie - som nærmer sig historier fra virkelighedens verden.JEG OVERLEVEDE 9/1111-årige Lucas skulle slet ikke have befundet sig på Manhatten den 11. september 2001, og hans forældre anede ikke, at han netop var stået af toget, da et stort fly nærmede sig hustagene med høj hastighed.Lix: 27,0 ml: 11,5 lo: 15,5
Der åbner sig en anderledes og mystisk verden, da kontakten i 1800-tallet bliver tættere mellem Europa og Sydøstasien. Efterretninger om hovedjagt og kraniekult, ikke mindst på Borneo, er et af tidens drabelige temaer.Vestlige eventyrere, opdagelsesrejsende, handelsfolk, missionærer og kolonisatorer møder mennesker med ritualer, hvis eksistens de ikke havde drømt om. Hjemme venter forskere og politikere på nyt fra de fjerne egne. I de lærdes studerekamre bliver de klogere, mens andre trygt sidder i deres lænestol og får sig et godt gys: Tænk engang, de indfødte hugger hovederne af hinanden i drabelige overraskelsesangreb, og med festivitas fragter de trofæerne tilbage til deres boliger, hvor kranier monteres under tagryggen!Mikael Rothstein har fordybet sig i de gamle kilder og fulgt hovedjagtens spor frem til i dag. Kulten for kranierne virker grotesk, men ad overraskende veje, via tæppevævning, en kvækkende frø, turisme, korrupte politikere, ægteskab og stanken af råddent menneskekød, finder forfatteren en dybere mening.For at forstå fænomenet må man sætte sig ind i en fremmed tankegang.Næsehornsfuglen skriger – det er tid til høst!
A transcendental debut novel from a multiple prize-winning poet; a story of mothers and sons, empires, and what it might mean to strive for love in a world that feels consumed by loss.
Vidende og velskrevet fremstilling af Islams historie. Sådan må Helle Merete Brix, Torben Hansen og Lars Hedegaards bog karakteriseres. Det handler om Islams forhold til Vesten - gennem mere end 1000 år.De lange linjer trækkes op, og tre perioder med en islamisk kolonisering fremhæves: omkring år 1000, år 1600 og endelig i vore dage. Men hvad er muslimernes hensigt med at tage ophold i Vesten, spørger forfatterne. Og især: Hvilke planer har Islams herskende klasse, imamerne og de skriftkloge?Islamisk Djihad som betyder hellig krig, er blevet ført på mange måder. Er det overordnede mål i dag en forvandling af det vantro Vesten, på samme måde som Lilleasien og Nordafrika, der oprindelig var kristne, blev forvandlet til islamiske magtområder?Udover at være en historisk fremstilling er I krigens hus et radikalt opgør med det perspektiv, som har domineret den danske og også den europæiske debat. Et opgør med det synspunkt, at fremtiden bliver multikulturel, og at herboende muslimers vanskeligheder med at blive integreret hovedsagelig skyldes fremmedangst og racisme.
Serien JEG OVERLEVEDE fortæller om ægte historiske begivenheder i form af en fiktiv historie - som nærmer sig historier fra virkelighedens verden.JEG OVERLEVEDE DEN NAZISTISKE INVASION I 1944I en jødisk ghetto kæmper Max Rosen og hans søster Zena for at overleve, efter at deres far er blevet ført væk af nazisterne. Det lykkes Max og Zena at undslippe og flygte ind i en nærliggende skov.Her møder de en gruppe jødiske modstandsfolk, der tager dem med til en hemmelig lejr dybt inde i skoven. Men snart regner det med bomber omkring dem.Kan Max og Zena overleve følgerne af den nazistiske invasion? Lix: 27,0 ml: 11,5 lo: 15,5
”Der var engang et land” er en samling af digte om og fotos af Palæstina – et øjebliksbillede af landet, mens det er under et enormt militært pres fra Israel og mod Palæstinas civilbefolkning, der risikerer at blive udryddet for altid fra jordens overflade. Bogen står med ét ben i Gaza og ét i Danmark. Fotografen Hosny Salah lever midt i det hver dag i Gaza by, og digteren Frederik Schütt ser begivenhederne udefra fra en søvnig, dansk provinsby. Billederne er taget og digtene er skrevet med hjertet og i håbet om, at du vil se med og bryde tavsheden, og at Palæstina og dets folk vil få chancen for at rejse sig fra asken. ”Jeg tror på, vi har det i osbåde du og jeg.Nej, jeg ved vi har det, for gang på gang rækker vi ud,glemmer os selv for en stund,når vi ser andre, der mangler.” Fra digtet Vi har det
Sometimes generally referred to as "the nones," agnostics, atheists, humanists, freethinkers, secularists and skeptics compose one of the fastest growing faith categories in the United States. Because they are treated as "nones," some people face discrimination as nonbelievers, despite their varied and strong beliefs, values and morals. This basic guide, "100 Questions and Answers About the Religiously Unaffiliated," describes the differences, explains why discrimination and laws force some to hide their beliefs and why they would like to shed the label of "nones." Religious freedom and the First Amendment's establishment clause come up frequently.The key issue for many is whether the First Amendment's guarantee of religious freedom also guarantees the right to be free from religion.Legal issues include school prayer, the obligation to support tax-exempt religious properties and requirements that people profess belief in God to be allowed to vote or hold office.Life magazine called Madalyn Murray O'Hair, whose lawsuit ended mandatory prayer in public schools, "the most hated woman in America." The Secular Coalition for America's website directory withheld the name of its communications consultant because "unwarranted prejudices and discriminatory practices ... affect atheists and humanists. Consequently, s/he felt it was best to be incognito for now, since working for an organization that protects the rights of nontheists might result in lost opportunities with other clients."In this guide's forward, Dr. Phil Zuckerman writes, "Understanding secular people is important for many reasons. For one thing, secular movements, leaders, values and ideals play significant roles in the political landscapes of the world. From the first sentence of the First Amendment to the U.S. Constitution, to Article 20 of Japan's Constitution, from France's laïcité to Vietnam's atheistic dictatorship, and from the founding of the Mexican Republic to India's current political struggles, in many countries secularism is a central pillar of both stability as well as conflict."Additionally, secular men and women are often unjustly stigmatized as immoral scoundrels or angry curmudgeons - negative stereotypes that don't actually accord with reality yet prove to be both persistent and pernicious. For instance, in some societies, such as Saudi Arabia, Pakistan and Malaysia, hatred and fear of the secular is so strong that those who don't believe in God can be imprisoned, tortured or even executed. Here in the United States, many state constitutions - such as those of Tennessee, Texas and Mississippi - currently outlaw anyone who doesn't believe in God from holding any publicly elected office."Dr. Morgan Shipley's introduction says, "For the more than 85 million Americans who identify as nonreligious, we witness a turn to secularization as both an explanation for the lack of belief and a source for fulfilling the areas of life commonly associated with religion, such as morality, togetherness and agency. For the nonreligious, then, we find more than a rejection of God and faith. Instead, we uncover various ways humans highlight virtue, pursue a sense of belongingness, celebrate progress and rely on rational discourse to construct meaningful and morally driven lives." Questions include:Who are "the nones?"Who is under the umbrella of the nonreligious?What is an atheist?Who are agnostics?What is secularism? Who are humanists?Who are freethinkers?What is irreligion?Are Pagans and Wiccans nonreligious?What does it mean to be spiritual but not religious?What values do nonreligious people hold? How does one respectfully console a nonreligious person?Do nonreligious people pray?
"A smart, irreverent, and accessible guide to thinking more deeply about how religion permeates and shapes the world around us -and why you need to understand the work it's doing"--
Developing a Practical Theology of Risk In a world where danger and uncertainty loom large, it's easy to feel overwhelmed and unsure about how to tread wisely in ministry. Yet, imagine having a comprehensive guide to aid in discerning, reshaping, and skillfully handling the risks that come your way. Facing Danger: A Guide through Risk is that resource. Against the rich backdrop of her family's own sojourn in perilous places, Anna Hampton presents a treasure trove of practical tools and profound insights to help you thrive in an increasingly hazardous world. With deep spiritual contemplation and meticulous research, she offers a unique viewpoint on cross-cultural service and the art of making sacrifices. Missionaries, pastors, and those yearning to embrace a life of unyielding faith will find Facing Danger to be an indispensable resource. It includes a trauma recovery recipe, sixteen risk myths, a hermeneutical methodology, and risk assessment and management training. Facing Danger equips you to create a systematic action plan to faithfully traverse dangerous landscapes. Hampton empowers readers serving Christ to decipher and adeptly handle risk with wisdom and hope.
Victor Klemperer was a German-Jewish Professor who somehow survived the Nazi regime, only to find himself under post-war Soviet domination.
"In the great tradition of authors who leave church but remain spiritual-such as Barbara Brown Taylor, Rob Bell-the author of Sacred Earth, Sacred Soul forges a new path toward a true spiritual home, embracing a deep connection to the natural world"--
Romanen om Absalons liv og død hviler på et stort og dybtgående kendskab til de samtidige kilder, vi har om ham. Det er lykkedes at skabe et portræt af Absalon både som trofast familiemedlem, loyal undersåt for kongerne, ven til Vilhelm af Æbelholt og et dybt religiøst menneske. Det sidste er noget, som savnes i næsten alle moderne fremstillinger af ham - han bliver gjort til krigerbisp. Romanen viser, at det kun var én side af et kompliceret menneske.
What does it take to report from conflict zones? What good is neutrality in the face of suffering, and how much difference can one person make?From her first journalistic assignment in Gaza to covering the Arab Spring in Egypt, Sherine Tadros searched for ways to change people's lives for the better.It wasn't until her life fell apart that she found the courage to pursue her true purpose. With compassion and verve, Tadros now shares her remarkable journey, from witnessing injustice to fighting it in the corridors of power. In probing the line between journalism and activism, her memoir Taking Sides demonstrates why stories matter - and how we can all use our voices to inspire meaningful change.
Der Jude Jesus Christus hat keine Kirche gegründet, geschweige Sakramente erfunden.Ihr Machtimperium verdankt die katholische Kirche dem Dekret "Cunctos populos", das sie am 27. Februar 380 n. Chr. zur römischen Staatsreligion machte. Theologie als Wissenschaft ist höchst bedenklich. Sie ist keine "freie", sondern eine "befohlene", somit keine "wahre" Wissenschaft.Die Priesterweihe ist eine Lizenzvergabe zum Lügen und Betrügen.Nur durch die Taufe kommst du in den Himmel, andere sind Menschen 2. Klasse.Bußsakrament und letzte Ölung dienen der gezielten Vermögensanreicherung.Regierungen finanzieren und fördern diesen Konzern jährlich mit Milliarden.Nahtoderfahrungen sind allgemein bekannt, ebenso Kontakte mit Verstorbenen.Jenseits - Forschung und Wissenschaft ist unsere Zukunft!
چون تعالیم قرآن مجید ما را به سرچشمه خوشبختی و سعادت رهنمون می کند و سفارشات خداوند به اخلاقیات و موازین تربیتی پایه سعادت انسانها را در زندگی شان فراهم می کند، و همچنین قرآن با ظلمت های فردی مثل خودخواهی، منفعت طلبی، هواپرستی و با ظلمت های اجتماعی نظیرستم، تبعیض، و بی عدالتی مبارزه می کند و راه خروج از این ظلمت ها را که باعث نگون بختی انسانها و جوامع انسانی است را به همه می آموزد تا همه در تخت تعالیم بزرگ و انسان ساز قرآن بتوانند با نیک بختی و آرامش زندگی کنند، و از آنجا که قرآن برنامه عملی است و تلاوت آن سرآغازی برای تفکر و اندیشیدن است، بر این اساس بر آن شدیم تا با توکل بر خدای تعالی و استعانت از درگاهش موضوعات مختلفی را از قرآن کریم مدنظر داشته و با استفاده از آیات کریم قرآن مجید با تعالیم عالی این کتاب مقدس آشنا شده و به خالق خود تقرب جسته و به کمال معرفت و عشق نایل آییم. چنانچه این قرآن نیست مگر مایه بیداری جهانیانسوره ص آیه 87
The book aims to be a concise and clear study of war, of interest to students and researchers in moral philosophy, as well as conflict studies and peace studies.
Examines the diverse experiences of Reformed Protestant religious refugees fleeing war and persecution in the Netherlands for cities and towns in the Holy Roman Empire in the late sixteenth century.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.