Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Bogen giver dig en teoretisk og praktisk indføring i dramafagets metoder på grundskolens øverste klassetrin og på ungdomsuddannelserne. Den viser både, hvordan man får en god praksis i drama som selvstændigt fag, og hvordan andre fag kan inddrage dramaøvelser på en konstruktiv måde. Forfatterne giver fire eksempler på konkrete forløb, som kan inddrages i undervisningen:Et forløb i improvisation, hvor eleverne bliver fortrolige med at spille teater.Et forløb i procesdrama, hvor eleverne aktivt er med til at skabe fiktionen.Et forløb i forumteater, hvor eleverne lærer at bruge dramametoder til konfliktløsning.Et forløb i kompositorisk metode og devising, hvor eleverne får lov til at eksperimentere med teatrets form.Hanne Kirk er cand.mag. i dramaturgi og historie. Hun underviser i drama og teater på læreruddannelsen ved Den Frie Lærerskole i Ollerup. Ida Krøgholt er ph.d. i dramapædagogik og lektor ved Aarhus Universitet. Herudover bidrager Johanne Winding Nordestgaard, dramalærer på Egaa Gymnasium, og teaterunderviser Astrid Guldhammer. Bogen er en del af Frydenlunds didaktikserie; forskningsbaserede praksisbøger til lærere i grundskolen og på ungdomsuddannelserne samt lærerstuderende. Bøgerne går praktisk til værks, er fyldt med eksempler og øvelser og er baseret på den nyeste forskning inden for området.
Bogen giver indblik i de vigtigste tendenser inden for det danske teater fra 2000 til 2010, og læseren kommer med backstage i de danske teatre.Med udgangspunkt i fem dramatiske tilgange – som har været nyskabende for dansk teater – gennemgår forfatterne, hvor det levende teater har bevæget sig hen – og hvordan det reflekterer sin tid. De trækker også tråde tilbage til teaterlitteraturen, så den enkelte forestilling sættes i relief.Bogen redegør indlevende for de udvalgte teatertendensers historiske oprindelse såvel som for deres forhold til samtiden. De anskueliggøres alle gennem eksempler på forestillinger fra en lang række danske skuespilhuse.Teksten suppleres af faktabokse med eksempler på alternative forestillinger, instruktører, uddrag af manuskripter m.m. Med denne bog bliver de seneste års teater således tilgængeligt for undervisningen i dramatik.Teater i det nye årtusinde er skrevet til gymnasiets dramaundervisning på C- og B-niveau, men alle med interesse for moderne teater kan læse med.Begge forfattere er mangeårige undervisere i dramatik, og de har begge siddet i Dramatiklærerforeningens bestyrelse og været medlemmer af redaktionen af foreningens medlemsblad Replikker.
”Værktøjer for Scenekunst” er håndbøger skrevet af Kaosteater, som giver jer konkrete værktøjer der går hele vejen rundt om den scenekunstneriske produktion. I denne bog, Idéudvikling, er der introduktion til en række nøje udvalgte værktøjer og modeller, med let afkodelige illustrationer, som vil hjælpe enhver udøvende scenekunstner med at udfolde kunstneriske ideer og skabe succesfuld scenekunst fra bunden. Håndbogen er en hjælp til at videreudvikle scenekunstneriske produktioner med idéer til modeller, tips og tricks i sammenhæng med konkrete projekter. Bogen kan ses som en værktøjskasse til de, som har ambitioner om at udvikle egne scenekunstneriske projekter primært gennem samskabelse og flad struktur.
Har du det, der skal til for at blive en stjerne?Velkommen til Stjernefrø – skolen for teater og dans!Sara er vildt begejstret for at skulle til audition på opførelsen af musicalen Mary Poppins på Det Kongelige Teater. Det kan være hendes store chance! Men en anden elev går efter den samme rolle i musicalen, og hun er villig til at gøre alt for at få den. Kan Sara vinde sin drømmerolle?
Har du det, der skal til for at blive en stjerne? Velkommen til Stjernefrø – skolen for teater og dans!Clara har altid drømt om at gå på den verdensberømte teater- og danseskole. Men når alle er lige så talentfulde, som du er, hvordan skiller du dig så ud fra mængden? Snart er Claras navn på alles læber ... af de helt forkerte grunde. Kan hun rette op på det, før det er for sent?
Ballerina Kittina is back! And she brought a friend! Poulette, the dancing chicken, photobombs while Ballerina Konora and Kittina offer advice in this highly entertaining book for aspiring young ballet dancers. The mother-daughter team of Once Upon a Dance talks technique, ballet goals, and choreographic process, plus straight talk on how to prepare for a ballet career. Falling into Dance follows Dance Stance, winner of three first-place book awards and a Kirkus Reviews Starred Review.
Everything you need to know to make a movie, in a single book. From someone who's been in the trenches, done it all, and teaches it.
From the ancient origins of performance to the emerging digital world fusing art and technology, this book provides an amazing insight into theatre, television and film. This guide showcases the many different roles required to create a blockbuster movie or West End production and then tells you exactly how to do it at home!
Denne bog undersøger forestillingens kraft. På scenen og hos publikum. Ulla Kallenbach ser her nærmere på skuespil som fiktion, illusion og imagination. Hvordan teatret spejler virkeligheden, og hvordan vi som tilskuere er med til at skabe illusioner på scenen. Primært gennem dramatikeres egne refleksioner over det at skrive for scenen og publikum. Bogen handler om det at skue – og det at sætte i spil. Og om hvordan skuespil er skaberspil.Ulla Kallenbach er lektor i teatervidenskab ved Universitetet i Bergen, ph.d. fra Københavns Universitet, og præsident for Association of Nordic Theatre Scholars. Hun forsker aktivt indenfor blandt andet fantasi og dramaturgi, digital teatervidenskab, og leder et forskningsprojekt om kunstnerisk udveksling i Det Kgl. Teaters historie.
Christian Lollike provokerer. Stiller spørgsmål til tidens store udfordringer og vender dem på vrangen. Skriver om vores frygt. Skriver om vores kamp for at holde os oven vande i en tid, der bliver ved med at vælte ind med ulykker. Hans dramatik er drevet af nysgerrighed og frygtløshed på en gang. Ironien er et våben.Vi har samlet en række af Christian Lollikes dramatiske tekster fra perioden 2004-2018. De tegner et billede af et Danmark efter 11. september. Med indvandrerdebatter, klimaangst, jagten på det gode liv, krig, terror, revolution.”Her er humanistiske idealer og menneskerettigheder lagt i graven, mens deres løfter om frihed og retfærdighed spøger i et forrået og mistænksomt Europa. Her bliver drømmen om en anden fremtid holdt kunstigt i live med et udspekuleret mediemaskineri som kulturel respirator. Her lades alt håb ude.”- Anders Thrue Djurslev, fra forordet af bogen
I Midt i fortællingen. En grundbog i audiovisuel dramaturgi gennemgår Nikolaj Christensen de dramaturgiske grundbegreber, principper og virkemidler, som er fundamentet under alle slags fortællinger fra spillefilm og fiktionsserier, til tv-koncepter, dokumentarer, portrætter og oplysningsmateriale i levende billeder. Bogen leverer teori, metoder og værktøjer, der giver mulighed for yderligere faglig fordybelse og udvikling, og den tilbyder et fælles sprog, for alle dem der skal arbejde og arbejder med at udvikle og producere audiovisuelle fortællinger. Bogens eksempler er hentet fra teater, smalle og brede fiktionsfilm, dokumentarfilm og etablerede tv-genrer – samt fra nye fortælleformer opstået i streamingalderen. Det samme gælder kilderne i bogen, der både er klassiske tekster som Poetikken af Aristoteles, bøger om filmudvikling, om journalistik, om nye tv-former, og om kommunikation, sprog og retorik. Alle kapitler afsluttes med bud på igangsættende aktiviteter, der både omfatter analyse og idéudvikling, så indholdet omsættes til praksis. Midt i fortællingen. En grundbog i audiovisuel dramaturgi er til kommende tilrettelæggere, instruktører og kommunikatører – og alle andre, der fortæller i lyd og billeder.
En grundlæggende indføring i centrale emner inden for dramatik. Centrale faglige begreber og teorier bliver belyst gennem tekst, video og fotos. Formålet med bogen er at give læseren forudsætninger for at anvende den faglige indsigt som baggrund for analyse og vurdering af forskellige former for iscenesættelser – og at give forudsætninger for at udvikle og udføre teaterpraksis. Centrale emner i forbindelse med teaterforestillingens elementer behandles i bogens forskellige kapitler: 1. Skuespilleren 2. Teaterforestillingen 3. Iscenesættelse 4. Værkerne 5. Teaterrummet og scenografien 6. Teaterhistoriske oversigter 7. Videointerviews Der er forslag til bogens anvendelse i undervisningen. Udgivelsen som iBog® har et omfattende video- og billedmateriale, der gør den velegnet som inspirationskilde til egne produktioner, og som udgangspunkt for analyser af teaterforestillingens mange elementer. Materialet henvender sig til elever med dramatik som fag på gymnasialt C- og B-niveau, samt til alle andre, som ønsker at få viden og indsigt i teaterteoretiske emner af såvel praktisk som historisk art.
Levende billeder - Grundbog i mediefag er en lærebog om film og tv. Bogen giver både overblik og indsigt. Man kan blandt andet læse om filmens historie fra de første stumme strimler til asiatisk films fremmarch, public service-tv, TV2 News og Al-Jazeera samt forskellige filmgenrer. Desuden indeholder bogen forskellige metoder til filmanalyse - fra auteuranalyse til feministisk filmkritik, hvordan man producerer en film, manuskriptskrivning og målgrupper, formidlingssituation og fortælleforhold. Levende billeder består af i alt 5 dele, der kan bruges i både det analytiske og praktiske arbejde med film og tv. Bogen henvender sig til alle ungdomsuddannelser.
Man har længe talt om at den danske samtidslitteratur var politisk, men det kan man i allerhøjeste grad også sige om dansk dramatik, der bl.a. har været optaget af spørgsmål omkring racisme længe før hvidhedsdebatten brød ud i den litterære offentlighed. Christian Lollike "Det Normale Liv" ; Caroline Cecilie Malling: "Bag Hegnet" ; Lærke Sanderhoff: "Klumpfisken" ; Fix & Foxy: "Pretty Woman a/s" ; Kamilla Wargo Brekling: "Kvinde Kend Din Krop" ; Joan Rang Christensen: "Den Hvide Mand" ; Nielsen / The Nielsen Movement: "De Europæiske Medier" ; Line Mørkeby: "Das Unheimliche" ; Det er vigtigt på den måde at samle tendenser i samtidens kunst. Tidligere dramaturg ved det kongelige teater og teaterforsker, Solveig Gade, giver i forordet en samlende introduktion til nullernes dramatik. Fra virkelighedsteater til postdramatisk drama. Til at runde antologien af har litterat Mikkel Krause Frantzen skrevet et efterord, der drager linjer til samtidens litteratur. Det er på alle måder på tide at få dramaet tilbage i læsningen.
Dette er et engangshæfte til danskundervisning af 13-15-årige.Tilgang Hæfterne i Café-serien - Noget om handler om nære hverdagsting som fest, forelskelse, sange, venskaber, sundhed og meget andet. Hæfterne er læseteknisk lette at gå til med kendte emner fra dagligdagen. Noget om-hæfterne er selvstændige opgavehæfter med tekst og opgaver på samme opslag.Hæfterne er inddelt i fire niveauer:Grønt niveau er målrettet indskolingenGult niveau henvender sig til de 9-12-årige med et lix-tal på 7-8Rødt niveau henvender sig til de 13-15-årige med et lix-tal på 8-10Blåt niveau er ligeledes rettet mod de 13-15-årige med et lix-tal på 12-15.Flere af emnerne appellerer også til voksne.Noget om dans tilhører det blå niveau i Café-serien.IndholdDer er mange former for dans - for sjov, som sport, som underholdning eller som et led i en rituel handling. Noget om dans indeholder 11 forskellige tekster med dans som hovedtema. Hæftet indeholder afkrydsnings-, formulerings- og forståelsesopgaver.Oversigt over hæftets tekster:BalletDans om træetSkoRegndansVild med dansHeste i WienMoonwalkAuditionGå til dansAnnoncerStreet Moves.Hæftet sælges i pakker á fem stk.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.