Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Et samlet grundbogsmateriale til filosofiundervisningen i gymnasiet og HF. Bogen tager udgangspunkt i læreplanen for Filosofi C, men kan også bruges på Filosofi B, særligt kapitlet 'Logik og argumentationsteori'.Bogen indeholder fremstillinger af nogle af de vigtigste discipliner indenfor teoretisk og praktisk filosofi. Til hvert kapitel finder du en samling af både nye og mere traditionelle kildetekster, flere af dem foreligger her første gang på dansk.Med bogen er der lagt vægt på en aktuel og moderne tilgang til filosofien uden at miste blikket for det klassiske kernestof. Problemstillingerne er nærværende og relevante for elevernes hverdag.
Hvordan lærer man at tænke selvstændigt? Den franske filosof Oscar Brenifier beskriver i denne bog filosofiske samtaler i klasselokalet som undersøgende samtalefællesskaber, der styrker elevernes selvstændig tænkning. Eleverne lærer at stille spørgsmål til hinanden, selv at tænke over og give svar, gå respektfuldt og kritisk på opdagelse i andres og egne svar samt forsvare egne holdninger med argumenter. Hermed trænes elevernes sproglige og sociale kompetencer.Oscar Brenifier, verdenskendt filosof og filosofisk vejleder igennem mange år, præsenterer i denne bog, skrevet til det danske marked, 45 filosofiske øvelser, der kan danne udgangspunkt for de filosofiske samtaler. Øvelserne er opdelt i nem, middel og svær, da dette kan være en hjælp til lærere, som ønsker at benytte undersøgende samtaler med og mellem elever som pædagogisk fremgangsmåde. Samtalerne skal styres af læreren og være velstrukturerede, så de ikke strander i modsætninger mellem personlige opfattelser. Indledningsvist beskrives derfor lærerens rolle og hvordan de filosofiske samtaler igangsættes og struktureres samt hvilke forhindringer, der kan opstås. Bogen henvender sig primært til folkeskolelærere og lærerstuderende, men vil være inspirerende for alle voksne, der vil igangsætte og støtte børn og unges egen tænkning gennem samtale.
Bogen skærer ind til benet og fortæller dig, hvad videnskabteori er, hvad du kan bruge det til, og hvorfor det er vigtigt. Ni korte og letlæste kapitler giver dig overblik over centrale videnskabsteoretiske begreber. Bogens kapitler: Hvad er videnskabsteori? Når vi laver teorier om verden Hvordan begrunder vi viden? Forklaring på fænomener Findes der videnskabelig sandhed? Naturvidenskabelig metodeHumanvidenskabelig metode Samfundsvidenskabelig metode Videnskabsetik
Platon er en af den vestlige verdens mest betydningsfulde filosoffer, og hans værker læses af mange studerende på landets gymnasier og universiteter, men hidtil har kun et mindre udsnit af hans dialoger været tilgængelige i moderne udgaver. I forbindelse med udgivelsen af Platons Samlede Værker i ny oversættelse (2009-2004) udsender Gyldendal derfor studieudgaver af de mest læste dialoger. Oversættelserne er sammen med indledninger og oversigter de samme som i den samlede udgave, men studieudgaverne indledes med en generel introduktion til det athenske samfund, som dialogerne udspiller sig i, og til Platon og hans værk. Introduktionen er skrevet med særligt henblik på førstegangslæsere.
ER DU NYSGERRIG? Er du nysgerrig på verden? Har du tænkt på, hvad lykke er, hvorfor lige netop du findes, om alting er en drøm, hvordan det går til, når vi tænker, og hvad der menes med, at noget er sandt? Hvis du på et eller andet tidspunkt har spekuleret over den slags sager, så har du filosoferet. Det er aldrig for sent eller for tidligt at blive filosof. Når man først rigtigt er begyndt at spekulere, så længes man efter at få mere at vide … Tænk selv giver et let fatteligt og fascinerende indblik i, hvad filosofi egentlig handler om. Du kommer til at møde flere klassiske filosoffer og desuden stifte bekendtskab med en række store spørgsmål, som lærer dig at filosofere selv. Tænk selv er den perfekte første filosofibog for alle dem, der hele tiden spørger og vil vide mere, og bogen sprudler med Sven Nordqvists spø(r)gefulde tegninger.
I denne bog tager Capra og Luisi et opgør med en af videnskabens grundantagelser – at verden er som én stor maskine, vi kan splitte i stumper og stykker. Siden den videnskabelige revolution, hvor denne mekanistiske verdens- og livsforståelse blev grundlagt, har vi forsømt at erkende livet på kloden som ét sammenvævet system. Med det systemiske syn på liv følger en dyb økologisk bevidsthed og en sans for den fundamentale gensidige afhængighed, der er mellem alle fænomener i verden. Det gamle adskillelsesparadigme er ved at falde fra hinanden, og det giver håb om en ny og bedre fremtid. Selvom bogen primært er skrevet til studerende, henvender den sig også til alle, der er interesseret i en forståelse af den nye systemiske livsopfattelse og dennes betydning for en bred række fagligheder – fra politik og filosofi til medicin, psykologi og biologi. FRITJOF CAPRA er stifter af Center for Ecoliteracy i Berkeley, Californien. Han er fysiker og systemteoretiker og har beskæftiget sig med en systematisk undersøgelse af videnskabens filosofiske og sociale implikationer i de sidste 35 år. PIER LUIGI LUISI er professor i biokemi ved universitetet i Rom. Han er kemiker og stod bag de interdisciplinære Cortona-uger, og han beskæftiger sig med eksperimentelle og filosofiske aspekter ved livets oprindelse.
Platon er en af den vestlige verdens mest betydningsfulde filosoffer, og hans værker læses af mange studerende på landets gymnasier og universiteter, men hidtil har kun et mindre udsnit af hans dialoger været tilgængelige i moderne udgaver. I forbindelse med udgivelsen af Platons Samlede Værker i ny oversættelse (2009-2004) udsender Gyldendal derfor studieudgaver af de mest læste dialoger. Oversættelserne er sammen med indledninger og oversigter de samme som i den samlede udgave, men studieudgaverne indledes med en generel introduktion til det athenske samfund, som dialogerne udspiller sig i, og til Platon og hans værk. Introduktionen er skrevet med særligt henblik på førstegangslæsere.
Mennesket i verden gennemgår centrale filosofiske emner som etik, videnskabsteori, filosofi om mennesket og politisk filosofi på en letlæselig og letforståelig facon.Den spænder vidt fra klassiske filosoffer som Platon, Descartes og Kant til mere moderne tænkere som Nietzsche, Kuhn og Singer. Derudover er der også fundet plads til de danske filosoffer David Favrholdt og Peter Kemp.Der er tekstuddrag fra 16 filosoffer, arbejdsspørgsmål, spørgsmål til fordybelse og efter hvert kapitel en lille oversigt over de væsentligste begreber.
Fænomenologi er navnet på Edmund Husserls vigtigste forsøg på at formulere sin filosofi for en bred læserskare, og foreligger her i dansk oversættelse. Teksten er skrevet til Encyclopedia Britannica, så enhver skulle kunne slå “fænomenologi” op og læse den. Derfor er den et tætpakket og gennemarbejdet udtryk for hele Husserls filosofi, hans væsentligste begreber og den kritik, han rettede mod naturvidenskaben og den empiriske psykologi. Fænomenologi er en oplagt introduktion til Husserls transcendentale fænomenologi, bevidstheden, intentionaliteten og livsverdenen. Den markerer samtidig bruddet med eleven Martin Heidegger, der deltog i udarbejdelsen af teksten, indtil begge måtte sande, at de ikke længere kunne enes om, hvad fænomenologi vil sige. Fænomenologi er en del af bogserien AFTRYK, der samler korte og vedkommende filosofiske tekster med væsentlig virkningshistorie. Anders Dræby har skrevet introduktionen til teksten, der gør den relevant for studerende såvel som andre læsere med interesse for fænomenologi, psykologi og filosofi.
Samtaler skaber og ødelægger liv. Samtaler åbner for verden ved at lukke for den. For atkunne samtale er vi nødt til at dyrke tavsheden. Vi kan kun sikre ytringsfriheden ved atbegrænse den.Tal! – sammen handler om sådanne paradokser i samtaler, som vi ikke kan løse, men somvi alligevel må forsøge at løsne op for. Ved at forstå, hvordan vi kan begrunde vores talehandlinger og talefrihed, kan vi se, hvilken magt talen har, og hvordan vi kan blive bedre til at tale på en måde, der åbner for rummelige fællesskaber, hvor flest muligt har indflydelse, og hvor vi gennem vores forskellighed udfordrer hinanden til en bred, nysgerrig og nuanceret forståelse af forhold i verden.Den gode samtale forudsætter, at vi lærer at reflektere over samtalens grænser og indimellem at holde mund. Henvender sig til alle, der arbejder med kommunikation.
Dette nye Platon-udvalg omfatter Alkibiades, Symposion, Hulebilledet, Theaitetos og Forsvarstalen. Alle tekster er nyoversat af Jørgen Mejer og Chr. Gorm Tortzen og præsenteres i læservenligt layout.Udvalget, der omfatter i alt 196 normalsider, er foretaget ud fra to synspunkter: Læseren præsenteres for flere forskellige sider af forfatterskabet samtidig med, at Platons centrale filosofiske problemstillinger belyses.Kend dig selv indledes med en introduktion til Platon og det filosofiske miljø i Athen i 400-tallet; hver oversat tekst har en selvstændig indledning og fodnoter, som gør det muligt at læse den på egen hånd
Hvad ville historien være uden dens arkiver, dens museer og samlinger, dens skrifter og traditioner for fortolkning? Ville der overhovedet eksistere sådan noget som historie? Den berømte og berygtede franske filosof Jacques Derrida opsporer i et af sine mest kendte værker, som nu foreligger på dansk, netop denne problematik.Med sin dekonstruktive metode optrevler Derrida problematikken indefra med en bog, som udover de centrale teser stort set kun består af metatekst – i form af en indledning, et forord, en exergue og et efterskrift. I anledning af den danske oversættelse er tilføjet et forord af oversætteren Frederik-Emil Friis Jakobsen og et efterord af Torsten Andreasen.»Intet er i dag mere uklart og mere foruroligende end det begreb, der er arkiveret i ordet arkiv. […] Arkivets uro stammer fra en arkivfeber, fra en mal d’archive. Vi er »en mal d’archive«: Vi er i arkivforlegenhed. […] Det er endeløst, uophørligt, at søge efter arkivet, dér hvor det undslipper os. Det er at forfølge det, selv når der er for meget af det, dér hvor noget i det anarkiverer sig. Det er at lade sig drage mod det af et tvingende, gentagende og nostalgisk begær, et uundertrykkeligt begær efter en tilbagevenden til oprindelsen, en hjemve, en nostalgi om at vende tilbage til den absolutte begyndelses mest arkaiske sted.«
Forfatteren og filosoffen Søren Kierkegaards (1813-1855) essay “Forord”, udkom første gang den 17. juni 1844 og er en lille morsom og tankevækkende bog om de glæder og sorger, man som forfatter har, når man skal skrive forord til en bog eller en artikel.I denne udgave af “Forord” er teksten redigeret af mag.art. Jens Staubrand, der tillige har udvalgt billederne og skrevet de uddybende informationer som billedtekster indeholder.
Kritisk tænkning handler om at kunne tænke. Ikke bare tænke, men tænke godt.Det handler bl.a. om at vurdere argumenter, se en sag fra flere perspektiver, fjerne fordomme og at undre sig. På den måde er kritisk tænkning ikke bare et nyttigt analyseredskab, men også en vigtig egenskab i forhold til at træffe gode beslutninger.Kritisk tænkning er relevant for alle, der ønsker at blive en bedre tænker. Bogen er en overskuelig håndbog for dig, der vil blive klogere på en af de vigtigste menneskelige kompetencer nu og i fremtiden.
Kan man føre filosofiske samtaler med børn? Absolut - intet kunne være lettere! Med denne fantastiske fortællebog kommer du legende let i gang med at føre filosofiske samtaler om verden omkring os i børnehøjde. Bogens hovedpersoner, uglerne Nils og Karl, kommer ud for en masse spændende oplevelser undervejs i denne fængende historie. Undervejs i bogen stilles filosofiske spørgsmål, der indbyder til nærmere refleksioner og diskussioner mellem børn og voksne. Dermed giver bogen anledning til sjove og spændende samtaler - et hit i alle aldre!
"Den østrigske filosof Ludwig Wittgenstein har engang sagt: “Jeg laver filosofi som en olding; først leder jeg efter min pen, så leder jeg efter min briller, og så leder jeg efter mine briller igen.“ Filosofi når den praktiseres og forklares uden hverdagens og videnskabens bagtæppe, synes som en ligegyldig aktivitet. Trist, for filosofi betyder oprindeligt kærlighed til viden, og burde således vedrøre os alle – ikke mindst børn og unge, der former eksistens som essens i de skelsættende år. Bogen "Drømmemaskinen – en filosofisk ungdomsroman" formår at motivere filosofiens centrale problemstillinger på vedkommende og præcis vis, med plads til smil – den forstår at mobilisere og stimulere filosofisk tænkning hos yngre som ældre. Man behøver ikke lede efter brillerne igen, når man først har været igennem bogen. Hvad man har fået er et filosofisk klarsyn i ungdomsromanform."– Vincent F. Hendricks, Professor i formel filosofi, Centerleder Center for Information og Boblestudier, KU 16-årige Adam vågner op til den chokerende erkendelse, at hans tvillingesøster Sofie er blevet kidnappet. Af en mystisk, anonym figur sendes han ud på en rejse for at finde hende. Når han når sit mål, skal han kunne svare på, hvad et menneske er, for at få hende igen. Undervejs får han hjælp af rebellen V og computeringeniøren Al. Det viser sig efterhånden, at Adams forældre og Al var involverede i aktiviteter, som ikke var velansete af landets totalitære styre. Derfor jages Adam og hans venner af det såkaldte strukturpoliti. Handlingen udspiller sig i 2045, hvor teknologier, som man i dag drømmer om, er virkeliggjort, fx kunstig intelligens. De etiske problemer, som sådanne teknologier kan føre med sig, er et væsentligt tema i bogen.Undervejs i det dramatiske handlingsforløb præsenteres læseren for mange af filosofiens centrale problemer og teorier. De filosofiske teorier er direkte integreret i udviklingen af plottet, så der er tale om et stykke levende og problemorienteret filosofi. Læseren møder Sokrates, Platon, Aristoteles, Epikur, Hobbes, Descartes, Locke, Berkeley, Holbach, Kant, Bentham, Mill, Bakunin, Russell, Heidegger, Sartre, Turing, Camus, Rawls, Putnam og Nozick. Bogen præsenterer flere velkendte filosofiske tankeeksperimenter i fiktionaliseret form, fx Alan Turings ’imitationsspil’, Hilary Putnams ’hjerner i kar’ og René Descartes’ ’onde dæmon’. Handlingsforløbet er lagt an, så læseren kommer gennem de væsentligste filosofiske discipliner: erkendelsesteori og bevidsthedsteori, politisk filosofi, etik og livsfilosofi.Bogen kan læses med et problemorienteret fokus på de temaer, der iscenesættes i handlingen, fx illusion og sandhed, overvågning og kontrol, genteknologi og dyrevelfærd, forbrug, kærlighed, viljens frihed samt vigtige spørgsmål som: Hvad er det gode liv? Hvad er et menneske? Forfatteren Mads Rangvid underviser til daglig i filosofi i gymnasiet. Han har tidligere udgivet en række lærebøger til både dansk og filosofi.
K.E. Løgstrup var en hovedskikkelse i det 20. århundredes danske teologi og filosofi.I 1956 udkom Den etiske fordring, som mange anser for hans hovedværk. Da bogen udkom blev den øjeblikkeligt en bestseller, fordi den gik ind i en diskussion af etikkens grundlag, der talte tidsånden midt imod. Bogen er først og fremmest en analyse af, hvad der etisk set er på spil i forholdet mellem mennesker.Dette udvalg er foretaget, så det gengiver den fundamentale argumentationskæde i Løgstrups undersøgelse.
Q.E.D. er til matematik, oldtidskundskab, religion og almen studieforberedelse. Bogen indeholder indledninger, kommentarer, læsningsforslag og anvisninger på, hvordan man i praksis kan samarbejde mellem fagene.Q.E.D. viser den nære sammenhæng mellem matematikkens sprog og den filosofiske retning, som udsprang af Sokrates undervisning i Athen i 400-tallet f. Kr., og som blev formidlet af Platon. Kernen i Q.E.D. er to græske tekster i ny dansk oversættelse: Platons dialog Menon og Euklids Elementers 1. og 2. bog. Ved at læse teksterne opdager læseren samtidig forbindelse mellem Platons filosofi og Euklids geometri.
Viden og fænomen undersøger en udviklingslinje fra tysk fænomenologi (Husserl) til fransk epistemologi (Koyré og Bachelard) og forsøger derigennem at fastholde den opfattelse, at videnskaberne må bygge på et ontologisk grundlag, som det er op til filosofien at belyse. Dermed er afhandlingen solidt placeret uden for videnskabsteoretisk mainstream. Viden og fænomen er krævende læsning, men den er en ressource, hvis man søger et grundigt kendskab til fænomenologien eller epistemologien. Derudover udgør bogen et kvalificeret indlæg i diskussionen om forholdet mellem videnskaberne og filosofien.Afhandlingen udkom på tysk i 1997 og blev forsvaret for habilitationsgraden (den internationale doktorgrad) på fransk i 1998. Den foreligger hermed for første gang på dansk. Søren Gosvig Olesen (født 1956) læste filosofi hos Gérard Granel og tog embedseksamen i filosofi og filosofihistorie fra Sorbonne i 1982. Derefter var han i en årrække ansat ved universiteterne i Odense og Århus. I 1996-1999 var han forskningsbibliotekar på Det kongelige Bibliotek, og siden da har han været lektor ved Afdeling for filosofi på Københavns Universitet. Han debuterede med essayet La philosophie dans le texte (1982). Hans hovedværk er Transcendental historie fra år 2000, et værk der kom i udvidet udgave på tysk og engelsk i 2012. Desuden har han skrevet indføringer og monografier som Vejledning til Heidegger (1990, rev.udg. 2013) og Filosofien i Frankrig (1993, rev.udg. 2021).
ODO MARQUARD (1928-2015) var en af Tysklands mest fremtrædende filosofiske essayister i det 20. århundrede, kendt som en markant kritiker af marxismen og historiefilosofien og som forsvarer for konservatisme og borgerlighed i en bred betydning. Han betragtes almindeligvis som en af de vigtigste repræsentanter for den såkaldte Ritter-skole, der opstod omkring filosoffen Joachim Ritter, der var professor i filosofi ved Universität Münster. Selv anså han sig for en moderne skeptiker og fik stor betydning for den hermeneutiske skole i det 20. århundrede. Marquard har indtil videre været forbeholdt kendere af tysk filosofi, men foreligger med dette udvalg for første gang i en dansk oversættelse, der både viser ham som en blændende essayist og som en vigtig – og vittig – stemme i den aktuelle filosofiske debat.
At domesticeringen af mennesket er det store utænkte, som humanismen fra antikken til nutiden lukkede øjnene for – indsigten heri er tilstrækkelig til at komme ud på dybt vand. Hvad tæmmer endnu mennesket, når humanismen slår fejl som skole for mennesketæmningen? Hvad tæmmer mennesket, når dets hidtidige anstrengelser i retning af at tæmme sig selv dog i hovedsagen kun har ført til dets magtovertagelse over alt værende?En moderne klassiker om den forældede humanisme og fremtidens bioteknologi
With current surging polarities of perspectives, dangerous culture wars and immanent threats to the human social and ecological fabric, it is a good time to rediscover the true meaning of fear through the eyes of a creative and endearingly outrageous educator who taught ¿Fear is not the enemy.¿ Through a combination of fi ction and non-fiction, this book offers a fi rst documentation of the philosophy and story of Samuel Nathan Gillian Jr. (1939-2006), an African-American educator-activist from the Bronx, New York. Fisher takes readers on a journey of growth and development with a protagonist named Deana, a sophomore college student, as she comes to understand the radical importance of her Uncle Sammy¿s life and work. Embellished with the intellectual rigor of a biography of a wise man, Fisher tracks his own relationship and those who knew and loved Samuel as the tension grows to a pitch in the story. Yet, the real brilliance lies in the psychological, philosophical and spiritual twists Sam Gillian brought forward in two stunning books on fear (2002, 2005) that this book revives. Fisher, who has studied fear systematically since 1989, has never met a unique thinker like Sam Gillian. Through Fisher¿s eyes, the special signifi cance of Gillian¿s work is brought to the general and well-educated reading public. An essential book for post-secondary education on fear management, a resource guide for school teachers, parents, psychologists, policy makers and anyone who seeks to help humanity establish a sustainable, moral and healthy relationship with fear.
Vi lever i en tid, hvor det digitale spiller en stor rolle for vores selvforståelse, vores kommunikation med andre, vores adgang til information og deltagelse i den offentlige debat. Udviklingen giver mulighed for, at vi kan udforske vores identiteter på nye måder, mødes i virtuelle fællesskaber og få hjælp af digitale assistenter til at bearbejde store mængder af data. Men brugen af digitale teknologier kan også føre til vildledelse, problematisk sprogbrug, irrationelle beslutninger og mistillid til videnskab.Filosofi i en digital tid aktualiserer en række filosofiske grundproblemer og motiverer eleverne til at arbejde aktivt i filosofi med udgangspunkt i spørgsmål og cases.Filosofi i en digital tid er opbygget i fire temaer:Hvem er du?Hvad gør sproget?Hvordan får vi viden?Hvordan skal vi træffe beslutninger?Hvert tema er inddelt i tre kapitler, der har en filosof og en primærtekst som omdrejningspunkt. Teksterne spænder tidsmæssigt fra antikken til i dag med hovedvægt på det tyvende århundrede: Descartes, Beauvoir, MacIntyre, Wittgenstein, Lakoff & Johnson, Nedenskov Petersen, Kant, Foucault, Oreskes, Platon, Ross og Van Reybrouck.
Der Band stellt die Frage nach den Konstitutionsbedingungen von pädagogischen Institutionen als zentrale Mechanismen der (formalen) Durchsetzung der Jugendphase ins Zentrum. Dabei rücken Momente des Auseinanderdriftens von (sozial-)pädagogischen Institutionalisierungen und sich wandelnden Praktiken von Jugend in den Fokus und es wird ausgelotet, wann und in welcher Form sich darin Krisen von Institutionen des Jugendalters abzeichnen und diese dazu herausfordern, sich neu zu positionieren. Ziel ist es, die Institutionenperspektive innerhalb der erziehungswissenschaftlichen Jugendforschung zu schärfen und mit ihr diagnostizierte Krisen offenzulegen, sodass sowohl ¿die¿ Jugend und ihre krisenhaften Institutionen als auch die Krise der Institutionen und (ihre) Jugend klarer konturiert werden (können).
"Excuse me, Narrator?" the Prince says.Yes Prince?"I don't want to be known as Prince Charming."What shall you be known as then?This is your story.You must have a name.About the Author and IllustratorJennifer OwenI grew up in the mountains of North Carolina and graduated from Lees-McRae College with a BA in Psychology and an MA in Child Development with a concentration in Administration and Special Needs from Erikson Institute.I love being the creative, imaginative, and energetic person that I am! I write books with subtle messages about how we should treat one another with kindness and respect, honoring everyone's abilities and differences.Katerina VoytesMore than anything, I love to draw children and their emotions. For over seven years, I have worked with authors all over the world, creating bright and positive books.I like everything cute: Cats, dogs, and indeed, all animals.I sincerely hope that children will enjoy my illustrations and that they will help make our world a little better.
This text offers detailed information on the treatment and care of orthopedic injuries sustained by soldiers during warfare. Written by a pioneer in the field of military medicine, this book is an essential reference for medical professionals and military personnel alike.This work has been selected by scholars as being culturally important, and is part of the knowledge base of civilization as we know it.This work is in the "public domain in the United States of America, and possibly other nations. Within the United States, you may freely copy and distribute this work, as no entity (individual or corporate) has a copyright on the body of the work.Scholars believe, and we concur, that this work is important enough to be preserved, reproduced, and made generally available to the public. We appreciate your support of the preservation process, and thank you for being an important part of keeping this knowledge alive and relevant.
This book is a demonstration of how the interpretive phenomenology and hermeneutics of Hans Georg Gadamer can be applied to the study and practice of business pedagogy.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.