Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Projektbaret læring er en undervisningsmetode, som med fuld fart, stor appel og pædagogisk begejstring er på vej ind i det danske uddannelsessystem. På flere og flere af landets grundskoler stilles spørgsmål som: Bør vi implementere PBL? Hvordan kommer vi i gang med PBL? Hvordan designer man undervisning, som inddrager PBL og innovation? Hvad kan eleverne særligt lære ved at PBL integreres i undervisningen, og hvordan kan man undersøge, om det sker? Bogen giver dig og din skole et teoretisk og praktisk grundlag, der klæder jer på til at kunne besvare spørgsmålene. Yderligere beskrives samtidig et didaktisk ståsted som, på tværs af grundskolens mange faggrupper, kan fungere som et fælles sprog. De mange, sammenhængende modeller giver en værktøjskasse som, på trods af faglige forskelligheder, kan medvirke til at frigøre lærerteamets kreativitet, viden og diversitet. Bogen er til alle, der interesserer sig for børn, læring og kreativitet, f.eks.Lærere, der søger efter nye metoder til at arbejde med PBL, innovation og kreativitetLærerstuderende, der ønsker didaktisk indsigt i tankerne bag PBL, innovation og kreativitet.Skoleledere, som ønsker inspiration og didaktisk grundlag for implementering af PBL, innovation og kreativitet.En af grundskolens fornemste opgaver er ”… [at] udvikle arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst, så eleverne udvikler erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle.” (Folkeskolens Formålsparagraf 1 stk. 2, 2019).Når du har læst bogen, kan du besvare spørgsmål som:Hvad er undervisning, der har fokus på PBL, innovation og kreativitet?Hvorfor er det vigtigt at implementere undervising med fokus på PBL, innovation og kreativitet?Hvordan planlægger og gennemfører jeg undervisning med fokus på PBL, innovation og kreativitet?Bogen bruger projektbaseret læring som ramme for beskrivelsen af en teoretisk, didaktisk og praktisk forbindelse mellem kreativitet, innovation og læring. Målet er, at du ved at læse og bruge bogen bliver bedre rustet til at designe og evaluere meningsfuld undervisning, der styrker elevernes faglige engagement og giver dem mulighed for at interagere med omverden, tage risici, udforske usikkerhed, undersøge egne ideer, øve og udvikle kreativitet og innovationskompetencer.Søren Peter Dalby Andersen, født 1980. Er uddannet folkeskolelærer og siden talentvejleder, PD i naturfagsdidaktik og Master innovation og ledelse på Aarhus Universitet og CBS.Har i de seneste 20 år arbejdet som folkeskolelærer, været del af en skoleledelse, kommunal konsulent, projektleder i Astra og didaktisk ekspert i OECD-projektet Future of Education and Skills 2030. Er i dag ansat hos Science Talenter og er medstifter af firmaet KlimaZirkus, som sigter mod at skabe fremtidige generationer med faglig viden, innovationskompetencer og motivation til at arbejde med bæredygtighed og klimaudfordringen.Søren Peter har modtaget:Den danske Verdensmålpris på folkemødet 2019Undervisnings- og kulturministeriets SpringfrøprisAnmeldelser:"Det er en yderst interessant og inspirerende udgivelse, som giver læseren lyst til straks at give sig i kast med PBL sammen med sine kolleger" (Lektøranmeldelse, DBC)"Bogen anbefales kraftigt til læreruddannelsens samling samt til lærerbiblioteker og ledelseshylder på grundskoler, der ønsker at arbejde med projektbaseret læring og innovation i en åben skole." (Lektøranmeldelse, DBC)
Denne bog bygger bro mellem teori og praksis og er forfattet af danske grundskolelærere og praktikere, der hver især besidder dybdegående erfaringer og kompetencer i at undervise elever med højt læringspotentiale. Forfatterne, som alle har en stærk forbindelse til skolernes hverdag, deler generøst ud af deres indsigter og foreslår konkrete måder, hvorpå denne gruppe af elever kan næres og understøttes i undervisningsmiljøer. Denne bog adresserer spørgsmål som:- Hvilke specifikke handlinger og initiativer kan jeg og min skole tage hul på?- På hvilke måder kan differentieret undervisning fremme motivation og udvide elevernes horisonter?- Hvordan kan projektbaseret læring forstærke fællesskabsfølelsen og forbedre inddragelsen af talentfulde, højtbegavede elever og dem med særlige forudsætninger?- Hvordan kan forvaltningen udvikle strategier, der skaber kohærens i kommunens tilgang til talentfulde - Hvilke faldgruber og udfordringer bør man være opmærksom på i arbejdet med denne gruppe af elever? Få desuden hands-on undervisningsidéer og indsigt fra lærere og skoler, der aktivt har formet en læringskultur, som værdsætter og inkluderer talentfulde, højtbegavede og elever særlige forudsætninger. Bogen stræber efter at give praktiske råd og støtte, så du og din skole effektivt kan implementere Undervisningsministeriets nye initiativer over for højtbegavede og elever med særlige forudsætninger.
Praksisbaseret læring er en undervisningsmetode, som med fuld fart, stor appel og pædagogisk begejstring er på vej ind i det danske uddannelsessystem. På flere og flere af landets FGU-skoler stilles spørgsmål som:- Bør vi implementere PBL, vedholden og praksisfaglighed?- Hvordan kommer vi i gang med PBL?- Hvordan designer vi undervisning, som inddrager PBL og vedholdenhed?- Hvad kan eleverne særligt lære ved at PBL integreres i undervisningen, og hvordan kan vi undersøge, om det sker?Bogen er til alle, der interesserer sig for unge, PBL og praksisfaglighed. Bogen klæder læseren teoretisk og praktisk på til at kunne besvare ovenstående spørgsmål. Den beskriver et didaktisk ståsted, som på tværs af FGU-skolens mange faggrupper, kan fungere som fælles sprog.Bogen henvender sig særligt til:- Lærere og pædagoger, der søger efter nye metoder til at arbejde med PBL, vedholdenhed og praksisfaglighed- Studerende, der ønsker didaktisk indsigt i tankerne bag PBL, vedholdenhed og praksisfaglighed- Skoleledere, som ønsker inspiration og didaktisk grundlag for implementering af PBL, vedholdenhed og praksisfaglighedDenne bog bygger på teorien, som er præsenteret i bogen Projektbaseret læring og innovation i en åben skole. Du vil derfor kunne genkende den didaktiske og teoretiske ramme, som bogen folder ud. Forskellen på denne bog og bogen Projektbaseret læring og innovation i en åben skole er målgruppen. Denne bog henvender sig til FGU-skolerne, hvor imod den anden har grundskolens undervisere som målgruppe. Bogens teorier, modeller og planlægningsredskaber er er testet og udviklet i samarbejde med FGU Midt- og Østsjællands ledelse, medarbejdere og de unge mennesker.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.