Bag om Camilla og resten af selskabet
Tindrende tanke- og formfuldendt prosa om Camilla og hendes verden.
En ny Camilla-bog, som derved bliver nummer 2 i en planlagt serie med Camilla som den dominerende figur. Igen udfoldes Hesselholdts mageløse prosa i diskret forbundne fortællinger, der (med fortællerens eget udtryk) "laver krøller uden at binde sløjfer". Det er en prosa, som forsøger at mætte sig i poesi og derigennem oplyse den verden, vi lever i. I Camilla og resten af selskabet er det døden og kroppen, der passerer gennem skriftens følsomme fortolkning. Få danske forfattere kan se og skrive som Hesselholdt.
Pressen skriver:
»Hesselholdt giver stemme til eksistentielle udsatheder i en tone, der vibrerer mellem vittig og melankolsk som hos Virginia Woolf og Prins Hamlet.«
– Information
»Efter at have læst og gennemnydt Christina Hesselholdts »fortællekreds« Camilla – og resten af selskabet kan jeg ikke se, at andre prosagenrer end fortællekredsen er kunstnerisk relevante og betimelige og overhovedet kvalificerede.«
– Weekendavisen
»Det er sagt før, at forfatteren er en stor sprogkunstner, og det bekræftes atter i dette værk. (…) Anbefales varmt.«
**** – Dagbladenes Bureau
»Christina Hesselholdt er en af de danske forfattere, som for øjeblikket skriver allerbedst.
Hendes prosa er levende, lysende, favnende og fascinerende ... mon ikke, at også Christina Hesselholdt bliver læst om mange år og værdsat som en af de bedste forfattere i nyere dansk litteratur?«.
– Kristeligt Dagblad
»Christina Hesselholdt skriver, så enhver, der har sproget kært, går i knæ. Ikke hver gang og hele tiden, men faren for at tabe både vejr og fodfæste er konstant overhængende. Og det er jo svært udfordrende. … at læse Christina Hesselholdts fyldige, tyngede prosa er intellektuelt og følelsesmæssigt stimulerende, men også, og det må anmeldere af bar befippelse aldrig glemme, dybt underholdende. … Faktisk er ’Camilla – og resten af selskabet’ slet ikke svær at læse. Den er kun svær at forklare«.
– ***** Politiken
»Hun formår at dosere sine virkemidler, så der hele tiden er en vekselvirkning mellem det alvorlige og det humoristiske, det tænksomme og det ligefremme, det smukke og det platte, det skrevne og
det talte. Personerne spejler og kontrasterer hinanden. Et overset virkemiddel i dansk normalprosa – rytmen – er Hesselholdt eminent til.«.
– Berlingske Tidende
»Her er klart tale om et finlitterært værk, og Hesselholdts baggrund som cand. phil. I litteraturvidenskab og uddannet fra forfatterskolen skinner tydeligt igennem ved det ambitiøse, vellykkede forsøg på at berøre emner som døden, venskaber, forbilleder og kærligheden på en måde, der synes vigtig.«
***** – Fyens Stiftstidende
»En stærk og velskrevet fortællekreds.«
**** – Ekstra Bladet
Vis mere