Bag om Den psykologiske undersøgelse af børn
Den psykologiske undersøgelse af børn handler om alle de elementer, som indgår i en udredning af børn og unge fra henvisning og afklaring af, ”hvad sagen kræver”, hvordan barnet selv, forældrene, og netværket inddrages i undersøgelsen til formidling af undersøgelsesresultatet og udformning af en erklæring. Den faglige referenceramme er en multifaktoriel udviklingsmodel, som forstår barnets vanskeligheder med udgangspunkt i det dynamiske samspil mellem prædisponerende, vedligeholdende og beskyttende faktorer. Den diagnostiske beskrivelse er som konsekvens heraf interaktionel, idet den formulerer forståelsen af de faktorer, som virker sammen i den konkrete sag, ligesom der præsenteres metoder til kortlægning af det relationelle miljø, og hvordan det kan befordre udvikling eller bringe den på afveje.
Bogen henvender sig til psykologer, der udfører undersøgelser af børn og unge, samt til faggrupper, der er brugere af sådanne udredninger, når der skal iværksættes støtte til udsatte børn, træffes afgørelse om deres forhold eller udføres behandling med udgangspunkt i en psykologfaglig forståelse af børn.
Vis mere