Bag om En antik kunsthistorie
✶✶✶✶✶ "Tænk, at nogen udgiver sådan en bog i Danmark! Det er flot gjort."
- Nordjyske
"En antik kunsthistorie er forbilledlig formidling, lige dele opdageglæde og faglig ordentlighed. (...) For hjemmelatinister og oldtidskundskabslærere er En antik kunsthistorie intet mindre end uundværlig."
- Atlas magasin
"Det er umuligt ikke at blive suget ind i Plinius' verden. Uanset om man læser Plinius' En antik kunsthistorie for sin egen fornøjelses skyld - eller for at bruge den i oldtidskundskab sammen med elever, kan jeg ikke forestille mig, at man vil fortryde det. Plinius leverer underholdende oplysning om Romerriget og er med sine betragtninger om naturen og mennesket mere aktuel end nogensinde."
- Logos, Klassikerforeningens medlemsblad
"... bogen er først og fremmest værdifuld, fordi den er en registrering af den kunst, der har haft så megen skønhed og levekraft i sig, at den ustandselig sætter sig nye spor, også her i 2019 e.Kr."
- Kunstmagasinet Janus
"Plinius er simpelthen spændende læsning, og Jacob Isager har gjort bøgerne tilgængelige for ren lystlæsning."
- Antikkens venner
"Isager har bidragit med mer än den första samlade översätningen af böckerna 34-36 av Naturalis Historia på danska, han ar även gjutit liv i en del materialkategorier genom de tabeller och appendix som er publicerade. (...) De ger liv åt materialet och skapar en helt annan läsforståelse och upplevelse av Plinius d.ä:s Naturalis Historia!"
- Tidsskriftet Medusa, Institutionen för arkeologi och antikens kultur, Stockholms Universitet
En antik kunsthistorie består af de tekster fra Plinius den Ældres Naturhistorie, der behandler græsk og romersk skulptur, malerkunst og arkitektur. De er skrevet omkring år 78 og udgør dermed verdens ældste kunsthistorie, som her for første gang udgives i sin helhed på dansk. Plinius’ stoiske, filosofiske udgangspunkt var Naturen, og at mennesket, og dets frembringelser, var underlagt denne. Det betyder fx, at han skriver om berømte værker og kunstnere inden for bronzeskulptur i den bog, der handler om metaller, og om marmorskulptur, når han skriver om stenarter. Pga. denne systematik indeholder bogen også en mængde andre oplysninger, som man ikke ville forvente at finde i en kunsthistorie; hvem ville fx tro, at malepigmentet melinum også kunne bruges som hårfjerningsmiddel?Ikke desto mindre indeholder værket de eneste systematiske lister over kunstnere og kunstværker, som vi har bevaret fra antikken og er således en enestående kilde til vores viden om græsk og romersk kunst – og værket dannede skole. Naturhistorien blev læst flittigt i renæssancen og har præget kunsthistorien helt op til i dag.
At der var knald på farverne i antikken, kan man forvisse sig om i de to appendikser om stenarter og pigmenter. I sidstnævnte er samtlige pigmenter, som Plinius omtaler, affotograferet både som tørpigmenter og opstrøg. Det er første gang man laver en gennemgang af alle antikkens pigmenter baseret på én antik kilde, fotooptagelserne er derfor foretaget specielt til denne udgivelse. Teksten til pigmentappendikset er skrevet af cand.scient.cons. Signe Buccarella Hedegaard, der forsker i antikkens pigmenter og bemaling af antikke statuer på Ny Carlsberg Glyptotek.Om oversætteren: Jacob Isager er lektor emeritus ved Syddansk Universitet og forfatter til flere bøger om antikken, bl.a. om Plinius, samt oversætter af en række antikke værker til dansk.
Vis mere