Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Det bliver mere og mere nødvendigt for både forældre, pædagoger og lærere at kunne skelne børns adfærd. Hvad er hvad? Hvornår skal der stilles en diagnose og hvornår skal der opdrages – og hvad gør vi ved det? I dag skal der hele tiden tages stilling til om et barn der foretrækker at lege alene, som ikke forstår legekoder, og som ikke kan finde ud af andre børns signaler – er det en umoden 5 årig eller et barn med Aspergers syndrom. Har knægten som lige har raseret 7. klasse ADHD med for høj hjernestammeaktivitet, eller er det blot en frustreret 14 årig, hvis forældre skal skilles? Generelt er det at kunne skelne mellem børn med opvækstrelaterede problemer og børn med hjernedysfunktioner en stor mundfuld for de fleste uanset om man er forældre eller professionel. Deres adfærd kan for det blotte øje forekomme den samme, men den pædagogik som virker, vil være meget forskellig afhængig af den grundlæggende problemstilling. Derfor er viden om et barns normaludvikling stadigvæk et uvurderligt værktøj for pædagogen, læreren eller forældrene, ellers er man helt uden forudsætning for, at kunne afgøre om et barn er normaludviklet, lidt umodent eller forsinket i udvikling eller om der er tale om en decideret dysfunktion. Bogen præsenterer baggrund og symptomer på de diagnoser, vi støder på hver dag i børnehaven og i skolen. Den giver et bud på, hvordan vi håndterer dem og hvordan vi skelner børn med reelle dysfunktioner fra børn med opvækstrelaterede vanskeligheder. Bogen vil kunne læses af både forældre og fagfolk. Desuden vil bogen også kunne bruges til et hurtigt opslag om f.eks. ADHD, Autisme, Aspergers, Præmature børn, Opdragelse, To sprog, osv. ...
Værd at vide om voksne hjerner. Hvad handler det om; når mænd - lige før gæsterne kommer – begynder at rydde op i garagen eller klippe hæk i baghaven? Hvorfor køber mænd kun det; som står på indkøbssedlen; når nu enhver kvinde ved; det er bare det man skal have; men så er der jo også alt det andet.nbsp; Eller hvorfor kan man altid få en kvinde til at arbejde gratis? Hjernen har en stor del af ansvaret for de mange forskelle der er på mænd og kvinder; men det er en ”drilsk” affære; som kan drive både mænd og kvinder til vanvid. På mødet føler hun; at de taler forbi hinanden. Han synes; de har et godt samarbejde. Få en forklaring på hvorfor mænd og kvinder opfatter samme budskab og en given situation på hver deres måde – og få en mulighed for at forstå det andet køn bedre. • Hvad betyder det for vores samarbejde på jobbet; at vi tænker; opfatter ognbsp; nbsp; agerer forskelligt. • Kvinder multitasker og mænd er specialister - bliv bevidst om; hvordan vi med fordel kan supplere hinanden. • Hvad skal man tage hensyn til; når man skal motivere en mand henholdsvis en kvinde? • Hvad betyder kønshormonerne for hjernens funktion og udvikling? • Hvordan får vi mænd og kvinder til at samarbejde? • Hvor meget er kliché og hvad er fakta? Få svarene; bliv klogere på hjerner og kønsforskelle; og få et godt grin undervejs i læsningen.
I denne håndbog for hårdt prøvede forældre stiller Ann-Elisabeth Knudsen skarpt på teenageres hjerne- og personlighedsudvikling, ligesom hun undersøger, hvad det er i vores samfund, der presser dem.Bogen præsenterer en række tankevækkende perspektiver på en svær livsfase for såvel den unge som for familien og giver svar på spørgsmål som:Hvad sker der i unge hjerner, mens de er under ombygning?Hvorfor er teenagere allergiske overfor kritik?Hvorfor husker voksne og halvvoksne børn pludselig skrupforkerte detaljer fra deres barndom?Hvordan opstår kronisk utilstrækkelighedsfølelse?Hvilke former for læring og opdragelse giver mening for store børn og unge?Og sidst, men ikke mindst: Hvordan kan forældre og professionelle bedstmuligt hjælpe og forstå teenagere?
Hallo – Er der hul igennem? tager tråden op fra hjerneforsker Ann-Elisabeth Knudsens foregående succeser Pæne piger og dumme drenge og Seje drenge og superseje piger. Bogen bygger især på de mange reaktioner og spørgsmål, som Ann-Elisabeth Knudsen har fået stillet af forældre i forbindelse med foredrag landet over. Hallo – Er der hul igennem? er således en mere forældrerettet fremstilling af de foregående bøgers hovedtanker om
Hvad er vigtigst, hjerne eller hjerte? Hvad stiller vi op med myten om, at drenge har mest hjerne og piger mest hjerte? Hvor bliver alle de søde, dygtige, interesserede og engagerede piger af, der sidder i indskolingen? Inden de når puberteten vil de alle være noget med dyr, børn eller Popstars! Statistisk set skal der vel gemme sig en enkelt atomfysiker, geolog eller matematikprofessor bare en gang imellem, og hvor bliver de af? For slet ikke at tale om den benhårde sortering af drengene i "duer/duer ikke". Enten er de sorteret fra inden indskolingen er forbi eller også hjælper folkeskolen bevidst eller ubevidst de bedst fungerende af drengene til at få det absolut optimale ud af det, som er deres hjernemæssige potentiale. Er det godt nok – den benhårde sortering af drengene og pigerne som lander i den pæne ende af det gennemsnitlige? Handler det om hjerner eller miljø? Det er noget nervepirrende at være både forældre og professionelt voksne i forhold til børn og unge i dag. Så hvad kan vi gøre for at skubbe lidt flere drenge fra den lave ende af kompetenceskalaen ind i det gennemsnitlige og lidt flere piger fra det gennemsnitlige til det virkeligt gode?
At tale om køn og kønsforskelle kan virke hasarderet i en tid, hvor køn af mange opfattes som en ydende størrelse, og hvor 'dreng' og 'pige' ikke længere synes at være naturgivne kategorier. Den nyeste hjerneforskning slår imidlertid med al ønskelig tydelighed fast, at drenges og pigers hjerner faktisk udvikler sig forskelligt. Og det er en afgørende pointe, som vi bliver nødt til at tage seriøst og inddrage aktivt i vores pædagogiske tilgang. Vælger vi en kønsneutral pædagogik, hvor vi lukker øjnene for forskellene, vil det paradoksalt nok føre til øget ulighed mellem kønnene. Kun ved at anerkende de små, målbare kønsforskelle i hjernen og udvikle en kønsbevidst pædagogik kan vi arbejdepå at forhindre, at uligheden udvikler sig til afgrundsdybe gab. Ærindet med Små forskelle med store konsekvenser er ikke at grave grøfter mellem kønnene. Tværtimod. Pointen er, at de graver sig selv, hvis vi vælger at ignorere de biologiske forskelle.
Forstå hjernens udvikling og den vigtige leg og dannelse for børnGrundpræmissen for denne bog er, at uden viden om barnehjernens udvikling kan vi ikke for alvor tage udgangspunkt i et børneperspektiv. Og uden en reel forståelse af hjernens udvikling er vi i fare for at forsøge at tvangsmodne børns hjerner, når vi anvender læringsformer, som deres hjerner slet ikke er indrettet til eller parate til.I bogens tre første dele gennemgår forfatteren typiske udviklingstræk i børns hjerner, deres sanser, følelser og sprogudvikling i aldrene 0-2 år, 3-4 år og 5-6 år. I fjerde del sættes der fokus på legens betydning for hjernens udvikling, og femte del behandler børn og dannelse i betydningen: Hvordan lærer vi børn at tænke selv, at turde fejle og at blive både tolerante og robuste? Forfatteren beskriver mange praktisk-pædagogiske konsekvenser af den præsenterede viden. Læseren får således hele tiden med basis i forskningen konkrete eksempler fra børns hverdag i dagtilbud.Vi har brug for børn med 'gå-på-mod', børn, som tør fejle, børn, som tror på sig selv og ikke mindst - glade børn. Bogen her handler om, hvordan de pædagogiske voksne kan være med til at skabe netop dét allerede i 0-6-årsalderen!Bogen er skrevet af Ann-Elisabeth Knudsen, som gennem en årrække har arbejdet med og skrevet om neuropsykologi og hjernens funktioner. Hun er desuden en meget vidende, værdsat og anvendt foredragsholder.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.