Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Undervisningsdifferentiering handler i bund og grund om inklusion. Om at alle elever skal have en meningsfuld plads i skolens fællesskab, hvor de kan udvikle sig fagligt, personligt og socialt.Men undervisningsdifferentiering er også en didaktisk kompetence, der stiller krav til læreren om at kunne opstille dynamiske læringsmål for sine elever, udvælge varierede metoder, der skal hjælpe eleverne til at opnå disse mål, og løbende evaluere for at justere mål og metoder i forhold til elever-nes læringsfremskridt.Udgangspunktet for denne antologi er, at undervisningsdifferentiering er det bærende princip for al undervisning, i alle fag og på alle alderstrin. Hvert fag byder imidlertid på forskellige muligheder og udfordringer i forhold til undervisningsdifferentieringen.Antologien indeholder konkrete bud på, hvordan undervisningen kan tilrettelægges ud fra en overordnet skalaforståelse af undervisningsdifferentiering i forhold til fagenes forskellige muligheder, traditioner og fagdidaktik.Bogen henvender sig til lærere i grundskolen og til undervisere og studerende på læreruddannelsen og i efter- videreuddannelsen.
Billedfaget har dybe og forgrenede rødder tilbage i historien. Der er sket meget de sidste 250 år, også i takt med at vores måde at udtrykke os visuelt har udviklet sig, fra klassisk tegning til digitalisering. At arbejde og forstå kunst har dog altid været en vigtig del af børn og unges udvikling, og derfor skal vi blive ved med at innovere undervisningen og fortsat inspirere eleverne til at udfolde sig kreativt.I Fagdidaktik i billedkunst får lærerstuderende og lærere i grundskolen både viden og værktøjer til at arbejde med faget gennem kreative processer, de faglige mål og konkrete praksisforløb. Håbet er, at bogen kan inspirere og danne baggrund for videre studier i den omfattende litteratur, der beskæftiger sig med billedfaget pædagogiske og didaktiske univers.Forfatterne kommer bl.a. ind på:- Billedfagets historie i internationalt perspektiv- Billedfagets historie i nationalt perspektiv- Udtryksformer- Tværfaglighed- Mål med billedarbejdet- Kunstneriske arbejdsprocesser- Progression i faget- Eksemplariske forløb for hhv. indskoling, mellemtrin, valgfag og gymnasiet- Perspektivering
It i alle fag er en brugsbog for lærere i alle fag og kan medvirke til at kvalificere en fagdidaktisk funderet brug af it i undervisningen. Den enkelte faglærer vil kunne finde konkret inspiration og værktøjer til både at styrke og imødekomme forandringer i faget. It-vejlederen kan finde inspiration og konkret viden i bogen til brug for oplæg på teammøder, fagudvalgsmøder, lærermøder med videre. Det samme gælder møderne i de enkelte fagteam. Og skolelederen kan finde inspiration til at sætte it på skolens dagsorden som et fagpædagogisk område, der til stadighed kræver opmærksomhed og udvikling. Bogens indledes med generelle og teoretiske kapitler, der introducerer til den nyeste viden på området, argumenterer for et fagdidaktisk fokus og kommer med inspiration til implementeringen af it som en fælles opgave for hele skolen. Dernæst følger kapitler rettet mod de enkelte fag, som for en stor dels vedkommende indeholder konkrete, afprøvede forløb til inspiration.Bogens kapitler er skrevet af Maja Abildgaard, Hanne Voldborg Andersen, Dorthe Carlsen, Kim Christiansen, Karsten Gynther, Roland Hachmann, Dorte Haraldsted, Simon Hempel-Jørgensen, Rasmus Sune Jørgensen, Nicolai Munksby, Lars Nissen, Stine Hjorth Pedersen, Niels Rebsdorf, Anna Støttrup, Rikke Teglskov, Ellen Thisted, Pernille Reenberg, Thomas Rieks, Rasmus Helmin Kongstad WellingBogen er blevet til i et samarbejde mellem Danmarks Lærerforening og Dafolo Forlag
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.