Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
I denne novellesamling følger læseren syv unge menneskers udfordringer i teenageårene. I denne fase af deres liv, hvor de hverken er barn eller voksen, befinder de sig mentalt og følelsesmæssigt i et overgangs- og ingenmandsland, hvor de søger efter deres identitet i en omverden, der er præget af muligheder, udfordringer og fristelser. Den unge læser vil kunne genkende mange af de kampe, hovedpersonerne står i: at være medløber, at være udenfor, at hige efter anerkendelse, at sætte sig selv under pres, at stræbe efter uopnåelige mål, at give efter for farlige fristelser og at blive konfronteret med konsekvenser. Novellerne giver den unge læser mulighed til at føle sig tæt på personerne og giver anledning til eftertanke og refleksion samt perspektivering. Det sproglige niveau er målrettet 9./10. klasses elever. Der er lagt fokus på læsbarhed og autentisk sprogbrug, og læseren finder hjælp i gloselister. Hver novelle indledes med et kort resume på dansk, som giver en tematisk forforståelse. Opgaverne til før, under og efter læsning er præget af variation og gode differentieringsmuligheder med fokus på de kombinerede færdigheder inden for kompetenceområderne mundtlig kommunikation, skriftlig kommunikation og kultur og samfund. Alle noveller er indtalt og kan hentes via medfølgende link eller scanning af medfølgende QR-kode.Om forfatterenAnne-Marie Fischer-Rasmussen (f.1963 i København) er opvokset og uddannet i Tyskland. Hun er dr.phil. i tysk sprogvidenskab fra Universitet Paderborn. Hun har undervist i folkeskolen, på universiteter og handelshøjskoler og er siden 2009 lektor i tysk på læreruddannelsen UCN Aalborg. Hun er sprogpolitisk aktiv og har eget firma med tysk tekstproduktion og oversættelse. Seneste publikation: Deutschunterricht in Dänemark (IfB-Verlag Paderborn: 2017).
Mojn! – sådan snakker vi i grænselandetSønderjysk, fællesdansk, højtysk, nedertysk og frisisk. Denne vende- og vennebog kommer videnskabeligt og personligt ind på og i grænselandets rigdomme – både sprogligt, historisk og nutidigt. Nyd sprogene, kulturen og især mangfoldigheden. Der er alt fra hertugdømmerne, deres guldalderlitteratur og højskoletraditionen til noget om tysklæreruddannelsen.For 100 år siden blev Sønderjylland helt dansk og Slesvig delt. Mindretal og flertal på begge sider af grænsen lever nu i fredelig sameksistens i Danmarks og Tysklands forhaver. Tag med på rejsen fra nedertysk til sønderjysk, og få hele historien om den fælles hilsen mojn!Rikke Holm: Den danske højskoletraditionJens A. Christiansen: Det danske mindretal og dansk i SydslesvigAnna Marbjerg: Tysk er min MutterspracheElin Fredsted: Sydslesvigdansk er noget helt for sig selvChristoph G. Schmidt et al.: Nordfrisisk: Sprog uden moderlandHeiko Gauert: Op Plattdüütsch heet dat MoinMarianne Ehlers: Plattdüütsch in Sleswig-HolsteenDieter Lohmeier: Da den tysksprogede litteratur i hertugdømmerne blev slesvig-holstenskReiner Pogarell: I Danmark er alt godtHarro Hallmann & Anke Tästensen: Tysk som mindretalssprog i Sønderjylland og fremmedsprog i DanmarkAnne-Marie Fischer-Rasmussen: Tyskundervisningen i DanmarkElin Fredsted: Vi ka' æ sproch – inno da!Rikke Thomsen: Jeg ville hjemMalene Monka: Sprogændring gennem tre generationer – fra sønderjysk til mere rigsdanskMichael Ejstrup: I Sønderborg snakker de sønderjyskMoin! – von Hamburg bis KoldingNiederdeutsch, Friesisch, Hochdeutsch, Dänisch und Synnejysk – erleben Sie die Sprachen der Grenzregion! Schleswig ist seit 1000 Jahren vielsprachig und seit 100 Jahren zwischen Deutschland und Dänemark aufgeteilt. Die friedliche Grenzziehung durch Volksabstimmungen feiern wir im deutsch-dänischen Freundschaftsjahr 2020. Minderheiten und Mehrheiten beiderseits der Bundesgrenze leben nunmehr vorbildlich in Frieden zusammen in Deutschlands und Dänemarks Vorgärten.Erfahren Sie, warum man von hier bis zur Elbe den ganzen Tag mit Moin! begrüßt wird, oder genießen Sie die Beiträge über die Literatur der Herzogtümer des 19. Jahrhunderts und die stärkste Mundart Dänemarks. Die ursprünglichen Muttersprachen erwecken besondere Gefühle und werden deshalb vom Kindergarten bis zum Pflegeheim gern gesprochen.Dobbeltsproget dansk-tysk. Identisk med ISBN 978-3-942409-96-4.
I denne novellesamling følger læseren syv unge menneskers udfordringer i teenageårene. I denne fase af deres liv, hvor de hverken er barn eller voksen, befinder de sig mentalt og følelsesmæssigt i et overgangs- og ingenmandsland, hvor de søger efter deres identitet i en omverden, der er præget af muligheder, udfordringer og fristelser. Den unge læser vil kunne genkende mange af de kampe, hovedpersonerne står i: at være medløber, at være udenfor, at hige efter anerkendelse, at sætte sig selv under pres, at stræbe efter uopnåelige mål, at give efter for farlige fristelser og at blive konfronteret med konsekvenser.Novellerne giver den unge læser mulighed til at føle sig tæt på personerne og giver anledning til eftertanke og refleksion samt perspektivering.Det sproglige niveau er målrettet 9./10. klasses elever. Der er lagt fokus på læsbarhed og autentisk sprogbrug, og læseren finder hjælp i gloselister.Hver novelle indledes med et kort resume på dansk, som giver en tematisk forforståelse.Opgaverne til før, under og efter læsning er præget af variation og gode differentieringsmuligheder med fokus på de kombinerede færdigheder inden for kompetenceområderne mundtlig kommunikation, skriftlig kommunikation og kultur og samfund. Alle noveller er indtalt og kan hentes via medfølgende link eller scanning af medfølgende QR-kode.Om forfatterenAnne-Marie Fischer-Rasmussen (f.1963 i København) er opvokset og uddannet i Tyskland. Hun er dr.phil. i tysk sprogvidenskab fra Universitet Paderborn. Hun har undervist i folkeskolen, på universiteter og handelshøjskoler og er siden 2009 lektor i tysk på læreruddannelsen UCN Aalborg. Hun er sprogpolitisk aktiv og har eget firma med tysk tekstproduktion og oversættelse. Seneste publikation: Deutschunterricht in Dänemark (IfB-Verlag Paderborn: 2017).
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.