Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Bogen henvender sig særligt til dig, som er studerende på specialiseringsdelen ”Dagtilbudspædagogik” på pædagoguddannelsen. Udgivelsen er komponeret omkring bekendtgørelsens kompetencemål for netop denne specialisering.Du introduceres således til de temaer, der er centrale for denne del af pædagoguddannelsen, og udgivelsens 30 kapitler giver et grundigt og inspirerende afsæt for arbejdet med pædagogik i dagtilbud.Alle bogens kapitler indledes med et abstract, hvor kapitlets hovedpointer skitseres, og de afsluttes med en række refleksionsspørgsmål samt forslag til videre læsning. Ofte vil teorien desuden blive uddybet via eksempler fra praksis, illustrationer og modeller. Med udgivelsen får du et spændende grundlag for at udvikle din faglighed i forhold til dagtilbudspædagogik samt rig mulighed for at studere den evigt relevante forbindelse mellem teori og praksis.
Videre i teksten beskriver aktuelle litteraturpædagogiske udfordringer og diskuterer, hvordan disse udfordringer kan tages op. Bogens kapitler tager udgangspunkt i et hovedproblem, sådan som det kendes fra den virkelighed, som sætter rammerne om arbejdet med litteratur i undervisningen.Bogen er forskningsbaseret og introducerer ny international teori om litteraturpædagogik. Overalt i bogen er praksis gennemlyst af teori og omvendt. Endvidere er der eksemplariske analyser af tekster, som ofte bruges eller vil være velegnede i undervisningen.Bogen henvender sig til studerende og lærere på læreruddannelsen, i gymnasiet og på universitetet samt efteruddannelserne. Den er som grundbog egnet som lærebog og støtter med sit problemorienterede udgangspunkt udviklingen af en litteraturpædagogik med et professionsrettet perspektiv.
Eleverne kommer dybt ind i sig selv og langt ud i verdenGrib litteraturen! indeholder 50 litteraturdidaktiske greb, som du nemt kan bruge, når du skal udvikle din litteraturundervisning sammen med dine kollegaer og dine elever. Bogen gentænker begrundelserne for at arbejde med litteratur i danskfaget og giver plads til en sansemæssig og samtalebaseret tilgang til arbejdet med litteratur i grundskolen. Eleverne skal både komme ind i sig selv og ud i verden, når de læser litteratur i skolen.Eleverne skal i dialog med litteraturen, sig selv og hinandenGrib litteraturen! lægger op til, at litteraturundervisningen tænkes og deles op i fem faser, som på hver deres måde klæder eleverne på til at indgå i litteraturfællesskaber, der kalder på indlevelse, kreativitet og indsigt:Stemthed – Vores forforståelseTekståbnere – Vores første indtryk af tekstenTekstfordybere – Vores undersøgelse af tekstenTeksttænkere – Vores tanker om teksten og vores eget livVerdensvendthed – Vores egne aftryk i verdenEt afprøvet materialeGrib litteraturen! er udviklet af lektor og ph.d. Ayoe Quist Henkel i tæt samarbejde med en gruppe dansklærere og deres klasser, der har udviklet og afprøvet grebene i praksis. Ayoe Quist Henkel har tidligere bl.a. udgivet litteraturmaterialerne Sammen om AT LÆSE LITTERATUR til 6.-9. klasse, Barske brødre og Ustyrlig uhygge i MÆRKER-serien, Intermedial litteratur i Dansk i dybden-serien og flere nyskabende undervisningsforløb på danskidybden.gyldendal.dk.
Litteraturens tilgange er en grundbog til undervisning i litterær metode på videregående uddannelser, skrevet af en række erfarne forskere og undervisere. Bogen giver et panorerende blik over metodelandskabet og rummer en række eksemplariske læsninger. Metodekapitlerne er suppleret med vejledende litteraturlister og et leksikon over centrale begreber og personer samt en antologi med de anvendte teksteksempler. Siden bogen udkom første gang i 2001 er der sket meget. Nye tilgange er dukket op, ældre har fået en renæssance, og nogle er blevet mindre interessante. Derfor rummer den nyreviderede udgave en række nye kapitler, mens de tilbageblevne er blevet opdateret og tilføjet en didaktisk dimension, hvor metodens undervisningsmæssige konsekvenser diskuteres. I bogens afsluttende kapitel tegner Hans Hauge nye tendenser på det litterære landkort og sætter de eksisterende metoder ind i et internationalt perspektiv.
Gør dine elever til kreative litteraturlæsereGrib litteraturen 2 rummer litteraturdidaktiske greb, der lægger op til, at eleverne sanser og skaber, når de læser litteratur. Du kan nemt plukke i grebene og sætte dem i spil på måder, der motiverer dine elever og øger deres læselyst. Bogen er en selvstændig fortsættelse af Grib litteraturen!, og alle forløb er struktureret efter de fem faser herfra: Stemthed, Tekståbnere, Tekstfordybere, Teksttænkere og Verdensvendthed.Inspirerende og uundværlige håndbøger til en travl hverdagI 2020 udkom Grib litteraturen! og blev øjeblikkelig en vigtig håndbog, som mange dansklærere og litteraturformidlere greb ud efter – nu er opfølgeren Grib litteraturen 2 udkommet. Materialer der gør det nemt for dig at tilrettelægge en engagerende og verdensvendt litteraturundervisning. Brug de 45 kreative greb og færdige undervisningsforløb direkte i din undervisning i 0.-10. klasse.Et mangfoldigt og afprøvet indholdForfatterkollektivet bag materialet har udviklet og afprøvet indholdet i praksis i forfatternes egne klasser. Ligesom mange andre dansklærere og elever har bidraget med vigtige erfaringer og respons undervejs. Det kendetegner materialet … Det er nemt at plukke i de 45 nye greb og tilpasse dem forskellige elevgrupper. Alle greb kan udvikles og sættes i spil på måder, der motiverer elever og øger deres læselyst. Gratis printbare arbejdsark, teaservideoer, forfatterfilm og litteraturlister findes på griblittereraturen.gyldendal.dk. Grib litteraturen 2 er en fortsættelse af Grib litteraturen!, og kan bruges selvstændigt eller sammen med den.
Når verden ændrer sig, gør litteraturen det også. Og når teoridannelserne om den ændrer sig, må litteraturpædagogikken følge trop. I dag er litteraturen vendt mod verden og optaget af at deltage i virkeligheden og forhandlingen af den. Det udgør et didaktisk potentiale, og det er dét, denne bog er optaget af.Bogen behandler i tre dele en række relationer mellem tekst og verden:Det nødvendige og basale: litteraturpædagogik, tekstlæsning, historisk læsning og litteratursamtaler.Det personbårne og lokale: affektiv læsning, postkritik, stedsteori og kreativ skrivning.Det værdibårne og globale: intermedial litteratur, økokritik, køn, kultur og klasse.Undervejs illustrerer cases, hvordan kapitlernes problemstillinger kan omsættes til undervisning, og i bogen giver forfatterne desuden en lang række konkrete eksempler på arbejdet med dansk litteratur af nyere og ældre dato.Litteraturen i verden – verden i litteraturen er skrevet af et kompetent hold af undervisere og forskere og henvender sig til lærerstuderende, studerende ved efter- og videreuddannelser og universiteter – samt lærere i grundskole og gymnasium.
Indtryk – udtryk – aftrykLitteraturen er mærker sat af en forfatter, og teksterne kan afsætte mærker i den læser, der tager livtag med dem. Det kræver en danskundervisning, hvor eleverne inviteres til at være på mærkerne. Undervisningen skal sikre, at eleverne bider mærke i litteraturen – at de tager stilling til sprog, værdier og holdninger, som det kommer til udtryk i digte, eventyr, noveller, billedfortællinger og hele værker. De skal også diskutere, udvikle deres kritiske sans og lære at stille spørgsmål til teksterne og deres egen virkelighedsopfattelse. Kort sagt skal eleverne lære selv at sætte mærker.I Ustyrlig uhygge af Ayoe Quist Henkel og Marianne Oksbjerg arbejder eleverne med det uhyggelige. Det uhyggelige er et klassisk tema, der ofte dukker op i litteratur, billeder, film og computerspil. Men hvorfor bliver vi på én gang tiltrukket og frastødt af det uhyggelige, det uforklarlige, det ukontrollable og det grænseoverskridende? Det er bl.a. dét, eleverne skal reflektere over og sætte sig selv i relation til, mens der læses tekster og ses på billeder af: Kenneth Bøgh Andersen, Peter Mouritzen, Mette Finderup, Els Cools m.fl.De læsemåder, materialet lægger op til, tager hensyn til elevernes forudsætninger og forsøger at bygge bro mellem teksternes verden og elevernes. Der er både opgaver, som specifikt træner eleverne i at læse fiktive tekster og giver et fagsprog til tekstfortolkningen, og der er opgaver, som bringer teksterne i dialog med elevernes eget liv og deres erfaringer med det uhyggelige. Kommunikationskritiske kompetencer i danskMÆRKER-serien er tematisk strukturerede litteraturbøger til 3.-4. klasse og 5.-6. klasse. Arbejdsark til eleverne, yderligere inspiration til læreren og omtale af forfatterne er gratis tilgængeligt på maerker.gyldendal.dk.I MÆRKER bliver eleverne ansporet til at bringe deres egne værdier og holdninger i spil som en del af fællessamtalerne og makkeropgaverne omkring de læste tekster. Forløb rundes af med elevpræsentationer/-udstillinger/-produkter, der har andre modtagere end klassen selv.Materialet lægger op til en vekselvirkning mellem at læse, tænke, tale, skrive og være kreativ omkring temaet fx med inddragelse af web 2.0-værktøjer. Nærværende litteraturundervisningMÆRKER-seriens litteraturpædagogiske fokus er bl.a. at: arbejde struktureret med læsemåder og læseforståelse integrere samarbejdsstrukturer inspireret af CL, der er særligt velegnede til litteraturundervisning lægge op til elevernes dialog med litteraturen og hinanden tilskynde til elevernes egen skriftlighed som en del af litteraturarbejdet opfordre eleverne til at være selvproducerende udvikle elevernes kommunikationskritiske og reflekterende kompetencer få den nyere litteratur i spil. Forfatterne bagAyoe Quist Henkel er cand.pæd. i Dansk didaktik og lektor ved læreruddannelsen i Silkeborg, VIA University College. Hun er forfatter til materialerne SAMMEN OM at læse litteratur samt medredaktør og bidragyder til grundbøgerne Stjernebilleder I-III om moderne børne- og ungdomslitteratur. Har også skrevet Barske brødre, MÆRKER til 5.-6. klasse.Marianne Oksbjerg er cand.pæd i Dansk didaktik og ansat som adjunkt ved læreruddannelsen i Aalborg. Hun har undervist i dansk i grundskolen i mange år og har erfaring med undervisning i dansk på læreruddannelsen. Har bidraget til antologien Litteraturlyst og læring og til flere tidsskrifter med artikler om litteraturundervisning, læring og elevers udvikling af kommunikationskritisk kompetence. Forfatter til Stor, større, størst, MÆRKER til 3.-4. klasse samt flere undervisningsforløb på dansk3-6.gyldendal.dk.
Bogen handler om alliancer mellem børn og voksne, mellem litteratur og medier, mellem forskellige kunst- og udtryksformer og mellem forskellige fagligheder og professioner. Den henvender sig til studerende på de videregående uddannelser – herunder pædagogstuderende, lærerstuderende, studerende på diplom- og masteruddannelser samt fagfolk med interesse i børns litteratur og medier. I kapitlerne bliver du klogere på læsekultur, samskabelse, børns rettigheder, børneperspektiver, deltagerkultur, litteraturformidling og udvikling af fortællinger for børn og unge, hvor børn er medproducenter og får indflydelse. Formålet med bogen er ikke at give færdige definitioner og anvisninger, men at diskutere og nuancere de mange dilemmaer og udfordringer, der opstår, når man arbejder i det børnelitterære og -kulturelle felt. Bogen har bidrag af forfattere og indholdsskabere på tværs af medier, forskere, folke- og skolebibliotekarer, redaktører, undervisere og børn, unge og voksne.
Med 66 opslag om klassiske og moderne danskdidaktiske begreber får dansklæreren her en værktøjskasse med redskaber til at kvalificere sin praksis.Hvert opslag præsenterer begrebets teoretiske baggrund, dets betydning i en praksis og dets bidrag til professionel analyse, forberedelse og evaluering af undervisning. Bogens erfarne undervisere, forfattere og forskere skriver og henvender sig til alle, der ønsker at udvikle sig som dansklærer på et teoretisk og reflekteret grundlag. Bogen er derfor særlig egnet til undervisningen ved læreruddannelsen og til efter- og videreuddannelse.
NB App’en De blå øjne er lukket grundet tekniske problemer og kan derfor ikke længere benyttes. Vi har af samme årsag sænket prisen på bogen med 33%.Hvis I køber bogen Dansk i dybden - Intermedial litteratur kan vi i stedet tilbyde 3 måneders gratis abonnement til websitet Dansk i dybden, hvor der ligger et intermedialt undervisningsforløb til app’en Fuglen. Fuglen kan hentes gratis i AppStore.Ønsker I at benytte tilbuddet om 3 måneders gratis abonnement, skal I sende en mail til information@gyldendal.dk med oplysning om ordrenummer.INTERMEDIAL LITTERATUR giver eleverne en grundig introduktion til, hvad der sker og hvordan det kan se ud, når litteraturen kombinerer skrift, billede, musik og lyd med film, animation og interaktivitet. Når litteraturen finder sted mellem flere udtryksformer og medier, er den blevet intermedial, og det kræver nye måder at læse på, og det lærer eleverne undervejs i hæftet.Litteratur for børn og unge er under stadig forandring. I de senere år udgives der stadigt flere billedfortællinger, og de første apps og digitale fortællinger har fundet vej til det børnelitterære marked, fx TAVS (2013), Sofus og månemaskinen (2015), Pigen fra Shanghai (2016), Fuglen (2017) og NORD (2017). I den intermediale udgave af Karen Blixens klassiker ”De blå øjne” (2017), tales der til de fleste sanser, og der veksles mellem statiske, dynamiske og inter aktive elementer. Med øjet som ledemotiv inviteres læseren på en litterær rejse med forskellige udtryksformer og virkemidler: Lyd, oplæsning, skrift, billeder, animationer og interaktivitet. Her skal eleverne både opleve, analysere og fortolke.
Elevhæftet indeholder en række opgaver, der kan være med til at fastholde og støtte litteraturarbejdet i de ældste klasser. Procesarkene er opdelt i kapitler om at læse noveller, at læse digte og at læse en multimodal tekst. Nogle procesark er redigerbare og findes til gratis brug på hjemmesiden.Sammen om AT LÆSE LITTERATUR er skrevet af Ayoe Quist Henkel, der har været lærer i folkeskolens ældste klasser. Nu underviser hun ved læreruddannelsen i Silkeborg og er tilknyttet Videncenter for Børn og Unges Kultur, VIA University College. Materialet er udviklet i samarbejde med en række lærere og deres 8. og 9. klasser, der løbende har afprøvet principperne og processerne. Få adgang til inspitration, procesark og andet arbejdsmateriale på sammenom.gyldendal.dk.
Fantasy af Ayoe Quist Henkel er et nyt litterært genrehæfte til folkeskolens 7.-9. klasse. I Fantasy er Kennet Bøgh Andersens roman Himmelherren det gennemgående eksempel på genren, og der inddrages også mange andre fantasyromaner. Der er eksemplarisk gennemgang af og ideer til tekstarbejde med Skyggeporten af Lene Kaaberbøl.Fantasy er tilrettelagt som et systematisk undervisningsforløb og indgår i den litterære genreserie Dansk i dybden, som sigter mod at udvikle kompetente og engagerede litteraturlæsere.
Ressourcebogen består af en introduktion til det litteraturpædagogiske fundament, og en række procesark til litteraturundervisning generelt, samt en guide til grundbogen for 8.-9. klasse. Procesarkene består af Tekståbnere, Tekstfordybere og Teksttænkere, og de er udarbejdet som inspiration og ressource for læreren, der kan anvende dem eller bearbejde dem i forhold til enhver litterær tekst og i forhold til litteraturundervisningens mål og tekstens egenart. Procesarkene bevæger sig på forskellige videns- og abstraktionsniveauer: Nogle procesark tager udgangspunkt i at fastholde litteraturens åbenhed og flertydighed, andre procesark fokuserer på, at eleverne indoptager og bearbejder faglige begreber og andre igen på at udvikle reflekterende tænkning. Nogle procesark er redigerbare og findes til gratis brug på hjemmesiden..Sammen om AT LÆSE LITTERATUR er udviklet af Ayoe Quist Henkel i samarbejde med en række 8. og 9. klasser, der løbende har afprøvet principperne og processerne. Ayoe Quist Henkel er cand.pæd. i didaktik mshp. dansk, lektor ved læreruddannelsen i Silkeborg og tilknyttet Videncenter for Børn og Unges Kultur, VIA University College. Få adgang til inspitration, procesark og andet arbejdsmateriale på sammenom.gyldendal.dk.
Ressourcebogen består af en introduktion til det litteraturpædagogiske fundament, en guide til grundbogen for 6.-7. klasse og en række procesark til litteraturundervisning generelt. Procesarkene består af Tekståbnere, Tekstfordybere og Teksttænkere, og de er udarbejdet som inspiration og ressource for læreren, der kan anvende dem eller bearbejde dem i forhold til enhver litterær tekst og i forhold til litteraturundervisningens mål og tekstens egenart. Procesarkene bevæger sig på forskellige videns- og abstraktionsniveauer: Nogle procesark tager udgangspunkt i at fastholde litteraturens åbenhed og flertydighed, andre procesark fokuserer på, at eleverne indoptager og bearbejder faglige begreber og andre igen på at udvikle reflekterende tænkning. Nogle procesark er redigerbare og findes til gratis brug på hjemmesiden.Sammen om AT LÆSE LITTERATUR er udviklet af Ayoe Quist Henkel i samarbejde med en række 8. og 9. klasser, der løbende har afprøvet principperne og processerne. Ayoe Quist Henkel er cand.pæd. i didaktik mshp. dansk, lektor ved læreruddannelsen i Silkeborg og tilknyttet Videncenter for Børn og Unges Kultur, VIA University College. Få adgang til inspitration, procesark og andet arbejdsmateriale på sammenom.gyldendal.dk.
Indtryk – udtryk – aftrykLitteraturen er mærker sat af en forfatter, og teksterne kan afsætte mærker i den læser, der tager livtag med dem. Det kræver en danskundervisning, hvor eleverne inviteres til at være på mærkerne. Undervisningen skal sikre, at eleverne bider mærke i litteraturen – at de tager stilling til sprog, værdier og holdninger, som det kommer til udtryk i digte, eventyr, noveller, billedfortællinger og hele værker. De skal også diskutere, udvikle deres kritiske sans og lære at stille spørgsmål til teksterne og deres egen virkelighedsopfattelse. Kort sagt skal eleverne lære selv at sætte mærker.I Barske brødre af Ayoe Quist Henkel er der fokus på tekster, billeder og film af: Morten Ramsland, Lars Gabel, Shaun Tan, Kim Fupz Aakeson, Jesper Wung-Sung, Rasmus Meisler, Hans Otto Jørgensen, Maria Wandel og Dorte Bengtson. Bogens tekster og opgaver giver rig mulighed for at italesætte store følelser som angst, glæde, kærlighed, vrede og jalousi. Her tematiseres nogle af livets helt store, eksistentielle spørgsmål om fx frihed og samhørighed mellem søskende. Alle elever kommer til undervisningen med en forforståelse og en mening i relation til søskendetemaet og familieforhold i det hele taget. Kommunikationskritiske kompetencer i danskMÆRKER-serien er tematisk strukturerede litteraturbøger til 3.-4. klasse og 5.-6. klasse. Ar-bejdsark til eleverne, yderligere inspiration til læreren og omtale af forfatterne er gratis tilgængeligt på maerker.gyldendal.dk.I MÆRKER bliver eleverne ansporet til at bringe deres egne værdier og holdninger i spil som en del af fællessamtalerne og makkeropgaverne omkring de læste tekster. Forløb rundes af med elevpræsentationer/-udstillinger/-produkter, der har andre modtagere end klassen selv.Materialet lægger op til en vekselvirkning mellem at læse, tænke, tale, skrive og være kreativ omkring temaet fx med inddragelse af web 2.0-værktøjer.Ayoe Quist HenkelCand.pæd. i dansk didaktik og lektor ved læreruddannelsen i Silkeborg, VIA University Col-lege. Forfatter til materialerne SAMMEN OM at læse litteratur samt medredaktør og bidragyder til grundbøgerne Stjernebilleder I-III om moderne børne- og ungdomslitteratur.
Med Sammen om AT LÆSE LITTERATUR 6.-7. klasse får både elever og lærere struktur på litteraturarbejdet. Bogen indeholder undervisningsforløb med konkrete bud på, hvordan litteraturarbejdet kan udvikles, så eleverne i 6.-7. klasse bliver kompetente og engagerede litteraturlæsere. Eleverne arbejder i dybden med tekster i forskelige genrer af Peter Seeberg, Shaun Tan, Dy Plambeck, Anna Libak, Kim Fupz Aakeson, Hanne Kvist og Pia Tafdrup. I undervisningsforløbene kommer eleverne til at arbejde med nye måder at åbne tekster på, de lærer også nye måder at gå tæt på teksterne, og endelig lærer de nye måder at fortolke tekster på. Materialet er skrevet af Ayoe Quist Henkel, der inddrager udviklingsarbejde med afsæt i teorier og forskningsbaseret viden om litteraturpædagogik, mundtlighedspædagogik og de samarbejdsorienterede tilgange til læring. Materialet består af grundbogen og Lærerens ressourcebog (udkommer marts 2013). Nogle procesark er redigerbare og findes til gratis brug på hjemmesiden. Få adgang til inspitration, procesark og andet arbejdsmateriale på sammenom.gyldendal.dk.
Med Sammen om AT LÆSE LITTERATUR 8.-9. klasse får både elever og lærere struktur på litteraturarbejdet. Bogen indeholder undervisningsforløb med konkrete bud på, hvordan litteraturarbejdet i de ældste klasser kan udvikles, så eleverne bliver kompetente og engagerede litteraturlæsere.Eleverne arbejder i dybden med tekster i forskelige genrer af Helle Helle, Jesper Wung-Sung, Sanne Munk Jensen, Lone Hørslev, Lene Kaaberbøl og Tom Kristensen.I undervisningsforløbene kommer eleverne til at arbejde med nye måder at åbne tekster på, de lærer også nye måder at gå tæt på teksterne, og endelig lærer de nye måder at fortolke tekster på.Materialet er skrevet af Ayoe Quist Henkel, der inddrager udviklingsarbejde med afsæt i teorier og forskningsbaseret viden om litteraturpædagogik, mundtlighedspædagogik og de samarbejdsorienterede tilgange til læring. Materialet består af grundbogen, elevhæftet Mine procesark 8.-9.klasse og Lærerens ressourcebog.Få adgang til inspitration, procesark og andet arbejdsmateriale på sammenom.gyldendal.dk.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.