Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
I forbindelse med udstillingen på SMK ”Sonja Ferlov Mancoba 9. februar – 5. maj 2019” udgives et rigt illustreret monografisk bogværk om kunstneren. Bogen består af en omfattende, fagfællebedømt oversigtsartikel over Sonja Ferlov Mancobas liv og værk skrevet af udstillingens kuratorer, Mikkel Bogh og Dorthe Aagesen, samt tre mindre artikler. Den første artikel er skrevet af kunsthistoriker Karen Kurczynski og omhandler Sonja Ferlov Mancoba og hendes partner, Ernest Mancoba, og deres tilknytning til COBRA. Den anden artikel, der er skrevet af antropolog Pierre-Philippe Fraiture, diskuterer ’primitivisme’-begrebet i vestlig kultur og kunst. Endelig har forfatter Hanne-Vibeke Holst skrevet en artikel om Sonja Ferlov Mancoba ud fra en mere privat og personlig-feministisk vinkel på baggrund af en brevveksling, hun førte med sin veninde Clarisse Penso. Ud over de fire artikler bringes tekster og breve af Sonja Ferlov Mancoba selv, interviews, arkivmaterialer fra hendes atelier samt serier af helt nye optagelser af hendes gips- og lerskulpturer, dvs. de værker hun selv har ’haft i hænderne’.
Stik gaflen i øjet, vi æder gerne os selv lyder titlen på et maleri af Wilhelm Freddie (1909-1995). Værsgo’ at spise med! Sådan konfronteres vi med Freddies kunst. For Freddie var ambitionen at bruge kunstneriske midler til at sætte nogle indre kræfter i mennesket fri. Som en gaffel i øjet vil hans kunst vække sin beskuer fra den bevidstløse slumren, som det borgerlige samfund har hensat os i. Wilhelm Freddie er uden overdrivelse en af de mest myteomspundne personer i dansk kunsthistorie. Fra han gjorde sin entre på kunstscenen i 1929, blev han en fremtrædende repræsentant for den surrealistiske bevægelse i Danmark – ja, i hele Skandinavien. Ligesom sine kunstnerkolleger Vilhelm Bjerke-Petersen, Richard Mortensen og Ejler Bille tog han surrealismen til sig, da han mødte den først i 1930’erne, og brugte den som afsæt til at formulere sit eget kunstneriske projekt. For mange er Freddies navn indbegrebet af provokation og skandale. Den venlige, imødekommende og altid ulasteligt klædte mand, der selv i trange tider vedblev at klæde sig i sin stivede hvide skjorte, bragte sindene i kog med sin kunst, og allerede i begyndelsen af 1930’erne udløste hans værker politianmeldelser. Selvom Freddie primært er kendt som maler og skulptør, spænder hans produktion over adskillige andre materialer og medier såsom fotografi, ballet, vinduesudsmykninger, sprogkonstruktioner og design. Bogen er struktureret med en indledende artikel, der præsenterer hovedlinjerne Wilhelm Freddies værk efterfulgt af otte kortere bidrag af danske og udenlandske eksperter, der hver belyser et udvalgt aspekt. De tre første af disse tager fat i centrale tematikker som fx hans arbejde med seksualiteten og hans samfundskritiske ambition. De fem sidste bidrag har fokus på de mindre kendte medier i Freddies produktion. Tilsammen skal disse som en prisme tegne et billede af Freddies samlede univers.
Ernst Ludwig Kirchner og Emil Nolde er hovedskikkelser i den tyske ekspressionistiske bevægelse. De vendte sig bort fra det europæiske samfund og de etablerede normer i tidens borgerlige kultur og søgte i stedet inspiration i mennesker, livsformer og genstande fra andre dele af verden, især Afrika og Oceanien. I denne bog undersøges Noldes og Kirchners kunst på baggrund af deres historiske og ideologiske kontekst. Her afdækkes forbindelser mellem værkerne og den racetænkning og undertrykkelse, som også er en del af europæisk historie. Dermed afsløres en række mindre kendte og mere voldelige sider af ekspressionismen.Denne publikation er udgivet i anledning af udstillingerne om Nolde og Kirchners virke i 1910'erne, organiseret af SMK - Statens Museum for Kunst, København og Stedelijk Museum Amsterdam i samarbejde med Brücke-Museum, Berlin
Elisabeth-freskerne – Jais Nielsens udsmykning til Sankt Elisabeth Søstrenes Hospital portrætterer Jais Nielsen (f. 1885 -1961) maleren, keramikeren og en af Danmarks første kubister, der blev tildelt opgaven at udsmykke Sankt Elisabeths Hospitals hall på Amager med scener fra den hellige Elisabeths liv. Bogen beskriver indgående kunstværket på Sankt Elisabeth og Jais Nielsens forhold til kunsten og teologien, men er også en fortælling om den selvopofrende kongedatter af Ungarn, Elisabeth af Thüringen (f. 1207); en skildring om en af sin tids største humanitære aktivister, der har inspireret eftertiden og opnået status som skytshelgen inden for den katolske trosretning. Det er dette, Jais Nielsen portrætterede i sin frise, og som bogen gennem farverige og rørende illustrationer giver indblik i.
Statens Museum for Kunst owns one of the most important Matisse collections in the world. It includes a number of paintings that must be counted among the absolute masterpieces from his younger years. The collection is further distinguished by the fact that almost all its paintings were selected by Matisse himself to represent his art within significant contexts. He had most of them exhibited at one or more of the early landmark exhibitions that served to establish his name as a truly remarkable, innovative artist. He sold most of these works to patrons and collectors who ensured the basis for his activities during the early years, particularly Sarah and Michael Stein. Each of the works at the museum enters into complex and exciting interplay with key contemporary works within Matisse’s many-faceted total body of works. Over the years, a very long succession of Danish and international Matisse experts have sought to disentangle the often rather complex web of threads that encompass and link the works, building a considerable body of knowledge and insights. Even so, it is still possible to discover new aspects that tease additional layers of meaning from the paintings. That is why the museum invited eight of the world’s pre-eminent Matisse scholars to direct their attention to one of the museum’s masterpieces.
Statens Museum for Kunst ejer en af verdens betydeligste samlinger af Matisses kunst. Den omfatter blandt andet en række malerier, der må henregnes til de absolutte mesterværker fra hans unge og yngre år. Samlingen er imidlertid også speciel, fordi stort set alle disse malerier er udvalgt af Matisse selv til at repræsen-tere hans kunst i vigtige sammenhænge. De fleste af dem har han ladet udstille på en eller flere af de tidlige skelsættende udstillinger, hvor hans navn som en ene-stående nyskabende kunster blev slået fast. Ydermere har han solgt de fleste af dem til de samlere, der i de tidlige år sikrede grundlaget for hans virke, først og fremmest ægteparret Sarah og Michael Stein. Hvert enkelt af værkerne på museet indgår i komplekse og inciterende sammen-hænge med de samtidige centrale værker i Matisses rigt facetterede livsværk. Gennem årene har en meget lang række danske og internationale kendere af Matisses kunst søgt at udrede de ofte komplicerede tråde, der omslutter værkerne og knytter dem sammen, og der er efterhånden opsamlet en betydelig viden og indsigt omkring dem. Alligevel er det i dag stadig muligt at finde nye aspekter, der lokker nye betydningslag ud af malerierne. Derfor har museet i bogen her indbudt otte af de bedste kendere af Matisses kunst til hver at rette det kritiske blik mod et af museets hovedværker.
Edited by Ann Temkin and Dorthe Aagesen Created in 1911, Henri Matisse’s The Red Studio would go on to become one of the most influential works in the history of modern art. The painting, which has hung in MoMA’s galleries since 1949, depicts the artist’s studio in the Parisian suburb of Issy-les-Moulineaux, filled with his artworks, furniture, and decorative objects. Matisse’s radical decision to blanket most of the work’s surface in red has fascinated generations of scholars and artists, yet much remained to be discovered about the painting’s genesis and history. Published in conjunction with an exhibition that reunites the artworks shown in The Red Studio for the first time since they left Matisse’s workspace, this copiously illustrated volume examines the paintings and sculptures depicted in it, from familiar works such as Le Luxe (II) (1907–08)—one of the three works seen in The Red Studio now in the collection of SMK – National Gallery of Denmark—to lesser-known pieces whose locations have only recently been discovered. A narrative essay by Ann Temkin, The Marie-Josée and Henry Kravis Chief Curator of Painting and Sculpture at The Museum of Modern Art, New York, and Dorthe Aagesen, Chief Curator and Senior Researcher at SMK in Copenhagen, traces the life of The Red Studio, from the initial commissioning of the work through its early history of exhibition and ownership to its arrival at MoMA. With its groundbreaking research and close reading of the work, Matisse: The Red Studio transforms our understanding of this landmark of twentieth-century art.
Det røde atelier, malet af den franske kunstner Henri Matisse i 1911, skulle vise sig at blive et af de mest indflydelsesrige værker i den moderne kunsts historie. Maleriet, som har tilhørt MoMA siden 1949, forestiller kunstnerens atelier i den parisiske forstad Issy-les-Moulineaux, fyldt med hans egne kunstværker, møbler og brugsgenstande. Matisses radikale beslutning om at male det meste af værkets flade over med rødt har fascineret generationer af forskere og kunstnere, men vi har stadig meget at lære om maleriets tilblivelse og historie. Denne rigt illustrerede bog er udgivet i forbindelse med udstillingen Matisse: Det røde atelier, der samler de malerier og skulpturer, man ser afbildet på maleriet, for første gang siden de forlod Matisses arbejdsrum. Bogen præsenterer os både for velkendte værker som Le Luxe (II) ( 1907-08) – et af de tre malerier fra SMK’s samling, der ses i Det røde atelier – og mindre kendte værker, hvis placering først for nylig er blevet opklaret. I et fortællende essay af Ann Temkin, The Marie-Josée and Henry Kravis Chief Curator of Painting and Sculpture ved The Museum of Modern Art, New York, og Dorthe Aagesen, Overinspektør og Seniorforsker ved SMK – Statens Museum for Kunst i København, spores Det røde ateliers historie, lige fra værket blev bestilt i 1910 over dets første udstillinger og ejere og frem til maleriets ankomst til MoMA. Gennem banebrydende forskning og nærlæsning af værket, ændrer Matisse: Det røde atelier vores forståelse af denne milepæl i det 20. århundredes kunst. Derudover rummer publikationen en artikel om konservatorernes opdagelser i forbindelse med tekniske undersøgelser af Det røde atelier og en detaljeret portfolio over de udstillede værkers historie og proveniens. Publikationen er udgivet i forbindelse med udstillingen Matisse: Det røde atelier, organiseret af The Museum of Modern Art, New York (1. maj –10. Sep., 2022), og SMK Statens Museum for Kunst, København (13. okt., 2022– 26. feb., 2023). Udstillingen er arrangeret af Ann Temkin og Dorthe Aagesen.
Asgers Jorns kunst og tænkning er gennem de seneste årtier blevet mødt med en voksende opmærksomhed i både Danmark og udlandet, og hans centrale rolle i europæisk efterkrigstidskunst er for alvor ved at blive slået fast. 100-året for Jorns fødsel, den 3. marts 2014, er anledningen til, at Statens Museum for Kunst sammen med Museum Jorn i Silkeborg markerer kunstneren med to store udstillinger samt to ledsagende bøger. For begge museer er intentionen langt mere end blot en fejring af Jorn som hovedskikkelse i dansk kunst og kultur. Målet er at kaste et nuanceret og fagligt opdateret blik på hans kunst og skabe et solidt grundlag for at revurdere hans betydning som en markant figur i det 20. århundredes kunsthistorie. I dette udstillings- og bogprojekt præsenteres mangfoldigheden i Jorns virke som et markant træk. Målet er at tegne et billede af Jorns kunst i al dens kompleksitet ved specifikt at sætte fokus på hans multifacetterede tilgang, der kombinerer humoristiske og ekspressive malerier med filosofiske og politiske tekster, materielle eksperimenter med avantgardestrategier, kunstnerisk indsigt med socialt udsyn. Asger Jorn – Rastløs Rebel stiller skarpt på Asger Jorns liv og arbejde gennem artikler skrevet af en række danske og internationale Jorn-eksperter.
Stick the Fork in Your Eye, We Shall Be Glad to Eat Ourselves is the title of a painting by Wilhelm Freddie (1909-1995). Join the feast! This is how we are confronted with Freddie’s art. It was his ambition to use artistic means to free inner forces in man. Like a fork in the eye, his art was to awaken its viewers from the unconscious slumber induced by bourgeois society. Wilhelm Freddie is without exaggeration one of the most mythologized figures in the history of Danish art. He made his entry on the art scene in 1929 and soon became a prominent representative of the surrealist movement in Denmark – indeed in all of Scandinavia. Like his fellow artists Vilhelm Bjerke-Petersen, Richard Mortensen and Ejler Bille, he embraced surrealism from the moment he encountered it in the early 1930s and used it as a take-off point for articulating his own artistic project. To many, Freddie’s name represents the quintessence of provocation and scandal. This friendly, forthcoming and always impeccably-dressed man, who even during hard times kept wearing starched white shirts, agitated the public mind with his art, and as early as the 1930s his work occasioned police reports. Although Freddie is known primarily as a painter and sculptor, his creative work spans several other media and materials such as photography, ballet, window decoration, linguistic construction, and design. The book opens with an introductory essay outlining Wilhelm Freddie’s oeuvre, followed by eight shorter articles by Danish and foreign experts, each throwing light on particular aspects. The first three of these deal with central themes such as Freddie’s concern with sexuality and his social criticism, while the remaining five focus on lesser-known media employed in Freddie’s art. Acting together as a prism, they project a more complete picture of Freddie’s oeuvre.
Gennem hele sin lange karriere udvidede Henri Matisse (1869-1954) konstant grænserne for sin kunst. Ved at gentage sine motiver i billedpar, -trioer og -serier førte han en vedvarende dialog med sine egne tidligere værker, for, som han udtrykte det, at “trænge længere og dybere ind i det sande maleri”. Med denne friske tilgang til en gennemudforsket kunstner undersøger en række prominente forskere fra Europa og USA mere end 60 værker i skarpt formulerede kapitler, der alle fokuserer på dette særlige aspekt af Matisses arbejdsmetode. Fra tidlige billedpar såsom Ung sømand I og II (1906) og Le Luxe I og II (1907-08) og frem til en serie sene atelierbilleder fra Vence (1946-48), ser vi Matisse genoptage forskellige temaer med det formål at finde innovative og ofte radikale løsninger på spørgsmål som, hvordan man gengiver lyset, håndterer malingen, vælger sine farver og manipulerer sit perspektiv. Nye tekniske studier af de tidlige billedpar samt fotografier, der dokumenterer udviklingen af hans senere malerier, hjælper til at afdække værkernes komplekse tilblivelsesproces. Uddrag fra talrige breve og interview afslører Matisse som en kunstner, der hyppigt satte spørgsmålstegn ved sig selv og sine metoder, og som en mand med et stærkt intellekt, der så hvert nyt maleri som en opdagelsesrejse. Matisse – fordobling og variation er en betydningsfuld tilføjelse til den kunsthistoriske litteratur og en øjenåbnende studie af en hovedfigur i 1900-tallets modernisme.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.