Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Kollegacoaching er til læsevejledere, der gerne vil samarbejde med faglærere om faglig læsning.Som læsevejleder har du en særlig opgave i at formidle viden om faglig læsning til dine kollegaer. Det gælder både viden om, hvad faglig læsning overhovedet er, og viden om, hvordan undervisning i faglig læsning bedst praktiseres.Det kan være en stor udfordring for en faglærer at medtænke faglig læsning i sin undervisning. At ændre undervisningspraksis er ikke nogen let sag, og processen kan være følsom - både for faglærer og læsevejleder.Kollegacoaching gør udfordringen lettere at håndtere – og det virker! Med Kollegacoaching får du en indføring i væsentlige problemfelter:• Metoden - hvad er kollegacoaching?• Læsestrategier - hvilke faglige læsevaner skal eleverne opbygge?• Modellering - hvilken undervisningspraksis skal faglæreren coaches i?• Coaching i praksis - modellering, gensidig observation, samtaleteknikTil Kollegacoaching findes forskellige arbejdsark til læsevejleder og faglærer. Desuden oversigter over syv læsestrategier til faglig læsning. Klik på Ekstramaterialer herunder.
Faglig læsning - fra læseproces til læreproces er en grundbog til seminariestuderende og lærere. Bogen er opdelt i to dele - en teoretisk del, der introducerer relevante teorier om læsning og læring, og en praktisk del med en lang række aktivitetsforslag, der kan støtte elevernes aktive og målrettede læsning af fagtekster. Læreren får metoder til at udvikle elevernes færdigheder i at tilegne sig ny viden og redskaber til at vurdere, om de faglige tekster, som anvendes i undervisningen, passer til elevernes læsetekniske og faglige forudsætninger.
Første del af VAKS-lærervejledningen incl. kopiark til hele systemet ligger til gratis download under ekstramaterialer.VAKS - Vejledningen er en guide til læreren, der præcist og konsekvent gennemgår dagens elevarbejde. VAKS - Vejledningen er med til at sikre at undervisningen med VAKS-elevbøgerne kan foregå efter hensigten. VAKS - Vejledningen er en vejledning til et forskningsbaseret undervisninssystem i ordlæsestrategier til ordblinde elever og andre med ordlæsevanskeligheder. VAKS-systemet er skrevet af Ina Borstrøm og Elisabeth Arnbak.
Faglig læsning - fra læseproces til læreproces er en grundbog til seminariestuderende og lærere. Bogen er opdelt i to dele - en teoretisk del, der introducerer relevante teorier om læsning og læring, og en praktisk del med en lang række aktivitetsforslag, der kan støtte elevernes aktive og målrettede læsning af fagtekster. Læreren får metoder til at udvikle elevernes færdigheder i at tilegne sig ny viden og redskaber til at vurdere, om de faglige tekster, som anvendes i undervisningen, passer til elevernes læsetekniske og faglige forudsætninger.
Ordnøglen har fokus på ordkendskab og ordtilegnelse. Ordnøglen er udviklet og afprøvet i et stort forskningsprojekt på Københavns Universitet. Det er henvendt til elever med begrænset ordforråd, som har behov for særlig støtte til ordtilegnelse og udvikling af læseforståelse.I Ordnøglen bruger eleverne morfemstrategien til at forstå ukendte ord i en tekst. Eleverne lærer at dele ord i morfemer og forstå de forskellige orddeles funktion og betydning. Det giver eleverne mulighed for at analysere sig frem til en forståelse af et ukendt ord i en tekst.Bogen er inddelt i 24 lektioner og veksler mellem lærermodellering, individuelle opgaver, paropgaver og fælles aktiviteter i gruppen. Materialet fungerer bedst i en mindre gruppe og kan bruges i den understøttende undervisning og i supplerende undervisning.Ordnøglen er afprøvet i samme projekt som Rundt om ordet. Begge materialer viste gode effekter af undervisningen på både kort og langt sigt og har også vist sig at være brugbart til elever med dansk som andetsprog. Ordnøglen består af: En lærervejledning med grundige instruktioner til læreren, forslag til introduktion af nye emner og kommentarer til elevernes opgaveløsning En elevbog med forskellige opgaver og aktiviteter Printark til lærerens gennemgang af udvalgte opgaver og aktiviteter.
Ordnøglen har fokus på ordkendskab og ordtilegnelse. Ordnøglen er udviklet og afprøvet i et stort forskningsprojekt på Københavns Universitet. Det er henvendt til elever med begrænset ordforråd, som har behov for særlig støtte til ordtilegnelse og udvikling af læseforståelse.I Ordnøglen bruger eleverne morfemstrategien til at forstå ukendte ord i en tekst. Eleverne lærer at dele ord i morfemer og forstå de forskellige orddeles funktion og betydning. Det giver eleverne mulighed for at analysere sig frem til en forståelse af et ukendt ord i en tekst.Bogen er inddelt i 24 lektioner og veksler mellem lærermodellering, individuelle opgaver, paropgaver og fælles aktiviteter i gruppen. Materialet fungerer bedst i en mindre gruppe og kan bruges i den understøttende undervisning og i supplerende undervisning.Ordnøglen er afprøvet i samme projekt som Rundt om ordet. Begge materialer viste gode effekter af undervisningen på både kort og langt sigt og har også vist sig at være brugbart til elever med dansk som andetsprog. Ordnøglen består af: En lærervejledning med grundige instruktioner til læreren, forslag til introduktion af nye emner og kommentarer til elevernes opgaveløsning En elevbog med forskellige opgaver og aktiviteter Printark til lærerens gennemgang af udvalgte opgaver og aktiviteter.
Skriv til din læser handler om faglig skrivning til overbygningens elever. Målet er, at eleverne lærer selv at skrive velfungerende faglige tekster. Dermed udvikles også deres faglige læsning. I Skriv til din læser - Forklarende tekster er der fokus på faglige tekster, der forklarer, hvordan en proces forløber, eller hvordan noget udvikler sig. Den slags tekster er meget almindelige i skolens naturvidenskabelige fag. Elverne lærer forklarende teksters særtræk at kende (fx årsag-følgestrukturen og de sproglige kendetegn), så de selv kan skrive en faglig tekst, fx en fysikrapport, der overholder teksttypens krav. Arbejdet veksler mellem analyse af forklarende fagtekster og skrivning af fagtekster i par, grupper eller alene. Eleverne afprøver således løbende de forskellige teksttyper i mindre og større skriftlige opgaver, hvor de lærer selv at skrive gode faglige forklaringer. Til serien hører en række vejledninger. De indeholder dels specifik vejledning til den enkelte bog i serien Skriv til din læser , dels en generel introduktion til faglig skrivning. Elisabeth Arnbak gør rede for formålet med og perspektiverne i undervisning i faglig skrivning. Serien Skriv til din læser kommer til at omfatte fire titler: Berettende tekster, Beskrivende tekster, Forklarende tekster og Argumenterende tekster. De to første titler er særligt velegnede til 7.-8. klassetrin og de to sidste til 8.-9. klassetrin.
VAKS-kassen VAKS-kassen (længde 72,8 cm, bredde 37,8 cm, højde 8, 5 cm) indeholder materialer til dagens aktiviteter i elevbøgerne i VAKS-systemet, der er et undervisningssystem i ordlæsestrategier til ordblinde elever. VAKS-systemet er skrevet af Ina Borstrøm og Elisabeth Arnbak. VAKS-kassen indeholder: Nøgleordstavle, Morfemtavle og Vokalalarm-tavle. Desuden Bogstavbrikker, Ordkort, Ordbrikker, Stavelsesbrikker, Rimmemory, Rimkort, Lykkehjul, Ordpose, Forstavelsesplader, Endelsesplader mm. VAKS-kassen står til gennemsyn på alle landets Centre for Undervisningsmidler.
Lyd for lyd er den første strategi i VAKS-systemet. Det er en basal lydstrategi, som er velegnet til at læse lydrette ord. Eleven finder vokalen og siger vokalens lyd. Eleven fortsætter i læseretningen fra vokalen og ud og tilføjer derefter konsonanter i forlyd.
Rundt om ordet styrker elevernes ordkendskab og ordtilegnelse. Rundt om ordet er udviklet og afprøvet i et stort forskningsprojekt på Københavns Universitet. Det er henvendt til elever med behov for særlig støtte til ordtilegnelse og udvikling af læseforståelse.I Rundt om ordet er eleverne på detektivarbejde, når de bruger teksten omkring et ukendt ord til at forstå betydningen af ordet. De øver sig i at bruge fire typer ledetråde: synonymer og antonymer sammenligning og kontrast årsag-følge ord i sammenhængMed Rundt om ordet lærer eleverne at aktivere og opbygge viden om en række nye ord og arbejder med ordene i kategorier for at få en bedre forståelse af ordenes betydning og sammenhæng. Ordene er særligt udvalgt og kan bruges af eleverne i mange sammenhænge.Bogen er inddelt i 24 lektioner og veksler mellem lærermodellering, individuelle opgaver, paropgaver og fælles aktiviteter i gruppen. Materialet fungerer bedst i en mindre gruppe og kan bruges i den understøttende undervisning og i supplerende undervisning.Rundt om ordet er afprøvet i samme projekt som Ordnøglen. Begge materialer viste gode effekter af undervisningen på både kort og langt sigt og har også vist sig at være brugbart til elever med dansk som andetsprog. Rundt om ordet består af: En lærervejledning med grundige instruktioner til læreren, forslag til introduktion af nye emner og kommentarer til elevernes opgaveløsning En elevbog med forskellige opgaver og aktiviteter Printark til lærerens gennemgang af udvalgte opgaver og aktiviteter.
Rundt om ordet styrker elevernes ordkendskab og ordtilegnelse. Rundt om ordet er udviklet og afprøvet i et stort forskningsprojekt på Københavns Universitet. Det er henvendt til elever med behov for særlig støtte til ordtilegnelse og udvikling af læseforståelse.I Rundt om ordet er eleverne på detektivarbejde, når de bruger teksten omkring et ukendt ord til at forstå betydningen af ordet. De øver sig i at bruge fire typer ledetråde: synonymer og antonymer sammenligning og kontrast årsag-følge ord i sammenhængMed Rundt om ordet lærer eleverne at aktivere og opbygge viden om en række nye ord og arbejder med ordene i kategorier for at få en bedre forståelse af ordenes betydning og sammenhæng. Ordene er særligt udvalgt og kan bruges af eleverne i mange sammenhænge.Bogen er inddelt i 24 lektioner og veksler mellem lærermodellering, individuelle opgaver, paropgaver og fælles aktiviteter i gruppen. Materialet fungerer bedst i en mindre gruppe og kan bruges i den understøttende undervisning og i supplerende undervisning.Rundt om ordet er afprøvet i samme projekt som Ordnøglen. Begge materialer viste gode effekter af undervisningen på både kort og langt sigt og har også vist sig at være brugbart til elever med dansk som andetsprog. Rundt om ordet består af: En lærervejledning med grundige instruktioner til læreren, forslag til introduktion af nye emner og kommentarer til elevernes opgaveløsning En elevbog med forskellige opgaver og aktiviteter Printark til lærerens gennemgang af udvalgte opgaver og aktiviteter.
Skriv til din læser - lærerbog er en vejledning til læreren i undervisning i faglig skrivning i overbygningen.Eleverne skal lære at indrette deres tekst både efter deres modtager - skriv til din læser - og efter de konventioner, der er for den pågældende teksttype. Når der arbejdes med faglig skrivning, er det derfor vigtigt at inddrage faglærerne. Når eleverne fx skal skrive beskrivende tekster, skal de lære at bruge det fagsprog og den struktur, som disse tekster har i fx biologi eller geografi.Bogens første del er en konkret vejledning til seriens anden bog Skriv til din læser - Beskrivende tekster. Her gennemgås alle bogens opgaver, og til hvert kapitel er der en en beskrivelse af formålet med at arbejde med den pågældende teksttype. Der er desuden vejledning til det gennemgående arbejde med 'Hverdagens berettende tekster', som afslutter hvert kapitel.Bogens anden del er en introduktion til faglig skrivning i skolen. Her forklarer forfatteren, hvorfor der skal undervises i faglig skrivning, og hvordan det kan gøres, så alle elever får udbytte af undervisningen. Det er fx vigtigt at være opmærksom på, hvordan undervisningen skal tilrettelægges, så den også rummer elever med læse- eller skrivevanskeligheder.Serien Skriv til din læser består af fire titler: Berettende tekster, Beskrivende tekster, Forklarende tekster og Argumenterende tekster. Til hver af de fire elevbøger hører en vejledning til læreren.
Skriv til din læser handler om faglig skrivning til overbygningens elever. Målet er, at eleverne lærer selv at skrive velfungerende faglige tekster. Dermed udvikles også deres faglige læsning. I Skriv til din læser - Beskrivende tekster er der fokus på beskrivende faglige teksters formål: at formidle viden om verden. Beskrivende tekster har en særlig struktur og bestemte sproglige kendetegn som følge af deres formål, fx sammensatte ord og førfaglige begreber. I arbejdet med subjektive og objektive beskrivelser og med fagenes forskellige beskrivende tekster lærer eleverne beskrivende teksters struktur og kendetegn at kende. Eleverne afprøver løbende de forskellige teksttyper i mindre og større skriftlige opgaver, hvor de lærer selv at skrive gode faglige beskrivelser. Til serien hører en række vejledninger. De indeholder dels specifik vejledning til den enkelte bog i serien Skriv til din læser , dels en generel introduktion til faglig skrivning. Elisabeth Arnbak gør rede for formålet med og perspektiverne i undervisning i faglig skrivning. Serien Skriv til din læser omfatter fire titler: Berettende tekster, Beskrivende tekster, Forklarende tekster og Argumenterende tekster. Til hver elevbog hører en vejledning. De to første titler er særligt velegnede til 7.-8. klassetrin, de to sidste særligt til 8.-9. klasse.
Rim er den anden strategi i VAKS-systemet. Det er en analogistrategi, som er velegnet til at læse ikke-lydrette ord i analogi med ord, der rimer. Eleven genkender rimdelens udtale ved hjælp af et nøgleord. Derefter læser eleven det konkrete ord i analogi med nøgleordet ved at rime sig frem.
Skriv til din læser handler om faglig skrivning til overbygningens elever. Målet er, at eleverne lærer selv at skrive velfungerende faglige tekster. Dermed udvikles også deres faglige læsning. I Skriv til din læser - Berettende tekster er der fokus på tekster med et kronologisk forløb. Det er tekster som personlige beretninger, faglige beretninger og biografier. Eleverne introduceres til teksternes forskellige fælles kendetegn som fx rammen om handlingsforløbet, handlingselementernes rækkefølge og de sproglige tidsmarkører. Eleverne afprøver løbende de forskellige teksttyper i mindre og større skriftlige opgaver. Dette giver gode muligheder for differentiering. Til serien hører en række vejledninger. Den første indeholder dels specifik vejledning til Skriv til din læser - Berettende tekster, dels en generel introduktion til faglig skrivning. Elisabeth Arnbak gør rede for formålet med og perspektiverne i undervisning i faglig skrivning. Serien Skriv til din læser omfatter fire titler: Berettende tekster, Beskrivende tekster, Forklarende tekster og Argumenterende tekster. Til hver elevbog hører en vejledning. De to første titler er særligt velegnede til 7.-8. klassetrin, de to sidste særligt til 8.- 9. klassetrin.
Læsedetektiven 3 - Faglig læsning lærer eleverne:- at ordne tekstens centrale informationer, så det er lettere at få overblik over emnet- at blive opmærksomme på særtræk ved forklarende, overtalende og diskuterende tekster- at bruge grafiske figurer som genvej til forståelsen af fagtekster- at udforme grafiske figurer som støtte for hukommelsen- at forstå læsning som en arbejdsproces, der omfatter en række delkomponenterLæsedetektiven 3 - Faglig læsning er til 5.-6. klasse.
Skriv til din læser - lærerbog er en vejledning til læreren i undervisning i faglig skrivning i overbygningen.Eleverne skal lære at indrette deres tekst både efter deres modtager - skriv til din læser - og efter de konventioner, der er for den pågældende teksttype. Når der arbejdes med faglig skrivning, er det derfor vigtigt at inddrage faglærerne. Når eleverne fx skal skrive argumenterende tekster, skal de lære at bruge det fagsprog og den struktur, som disse tekster har i fx samfundsfag eller dansk.Bogens første del er en konkret vejledning til seriens fjerde bog Skriv til din læser - Argumenterende tekster. Her gennemgås alle bogens opgaver, og til hvert kapitel er der en en beskrivelse af formålet med at arbejde med den pågældende teksttype. Der er desuden vejledning til det gennemgående arbejde med 'Hverdagens berettende tekster', som afslutter hvert kapitel.Bogens anden del er en introduktion til faglig skrivning i skolen. Her forklarer Elisabeth Arnbak, hvorfor der skal undervises i faglig skrivning, og hvordan det kan gøres, så alle elever får udbytte af undervisningen. Det er fx vigtigt at være opmærksom på, hvordan undervisningen skal tilrettelægges, så den også rummer elever med læse- eller skrivevanskeligheder.Serien Skriv til din læser består af fire titler: Berettende tekster, Beskrivende tekster, Forklarende tekster og Argumenterende tekster. Til hver af de fire elevbøger hører en vejledning til læreren.
Skriv til din læser - lærerbog er en vejledning til læreren i undervisning i faglig skrivning i overbygningen.Eleverne skal lære at indrette deres tekst både efter deres modtager - skriv til din læser - og efter de konventioner, der er for den pågældende teksttype. Når der arbejdes med faglig skrivning, er det derfor vigtigt at inddrage faglærerne. Når eleverne fx skal skrive forklarende tekster, skal de lære at bruge det fagsprog og den struktur, som disse tekster har i fx biologi eller fysik.Bogens første del er en konkret vejledning til seriens tredje bog Skriv til din læser - Forklarende tekster. Her gennemgås alle bogens opgaver, og til hvert kapitel er der en en beskrivelse af formålet med at arbejde med den pågældende teksttype. Der er desuden vejledning til det gennemgående arbejde med 'Hverdagens berettende tekster', som afslutter hvert kapitel.Bogens anden del er en introduktion til faglig skrivning i skolen. Her forklarer forfatteren, hvorfor der skal undervises i faglig skrivning, og hvordan det kan gøres, så alle elever får udbytte af undervisningen. Det er fx vigtigt at være opmærksom på, hvordan undervisningen skal tilrettelægges, så den også rummer elever med læse- eller skrivevanskeligheder.Serien Skriv til din læser kommer til at bestå af fire titler: Berettende tekster, Beskrivende tekster, Forklarende tekster og Argumenterende tekster. Til hver af de fire elevbøger hører en vejledning til læreren.
Skriv til din læser - lærerbog er en vejledning til læreren i undervisning i faglig skrivning i overbygningen.Bogens første del er en introduktion til faglig skrivning i skolen. Her forklarer forfatteren, hvorfor der skal undervises i faglig skrivning, og hvordan det kan gøres, så alle elever får udbytte af undervisningen. Det er fx vigtigt at være opmærksom på, hvordan undervisningen skal tilrettelægges, så den også rummer elever med læse- eller skrivevanskeligheder.Eleverne skal lære at indrette deres tekst både efter deres modtager - skriv til din læser - og efter de konventioner, der er for den pågældende teksttype. Når der arbejdes med faglig skrivning, er det derfor vigtigt at inddrage faglærerne. Når eleverne fx skal skrive beskrivende tekster, skal de lære at bruge det fagsprog og den struktur, som disse tekster har i fx biologi eller geografi.Bogens anden del er en konkret vejledning til seriens første bog Skriv til din læser - Berettende tekster. Her gennemgås alle bogens opgaver, og til hvert kapitel er der en en beskrivelse af formålet med at arbejde med den pågældende teksttype. Der er desuden vejledning til det gennemgående arbejde med 'hverdagens berettende tekster', som afslutter hvert kapitel.Serien Skriv til din læser består af fire titler: Berettende tekster, Beskrivende tekster, Forklarende tekster og Argumenterende tekster. Til hver af de fire elevbøger hører en vejledning til læreren.
Klip er den fjerde strategi i VAKS-systemet. Det er en morfologisk strategi, som er velegnet til at læse ord med velkendte danske morfemer. Eleven lærer at genkende og isolere forstavelser og afledningsendelser i ord med flere morfemer. Derefter læses resten af ordet ved hjælp af de øvrige strategier.
På opdagelse i faglig læsningLæs for at læreLæsedetektiven er et 3-trins læsekursus i faglig læsning til mellemtrinnet, der ser læsning som en aktiv, meningssøgende proces. Eleverne lærer strategier, så de bliver engagerede og dygtige læsere af hverdags- og fagtekster.Baseret på nyeste læseforskningLæsedetektiven bygger på Elisabeth Arnbaks forskningsresultater om faglig læsning. Eleverne lærer først at forberede deres læsning. Så lærer de at være selektive og vurdere udbyttet af læsningen og til sidst arbejder de med aktiviteter, så de kan udnytte deres viden mere effektivt.Gør eleverne til læsedetektiverOpgaverne sætter eleverne på arbejde som læsedetektiver. De skal søge og bruge informationer i teksten ud fra metoder som brainstorm, mindmap og VØL-modellen. På den måde får eleverne redskaber til at forstå forskellige tekstgenrer, som omgiver dem i hverdagen og i skolen.Løbende evalueringI materialet er der indarbejdet et evalueringsredskab, som giver læreren indblik i elevens læreprocesser. Lærervejledningen indeholder en præcis introduktion til faglig læsning og konkrete oplæg til, hvordan man kan undervise i de emner og metoder, elevbogen inddrager.
Skriv til din læser handler om faglig skrivning til overbygningens elever. Målet er, at eleverne lærer selv at skrive velfungerende faglige tekster. Dermed udvikles også deres faglige læsning. I Skriv til din læser - Argumenterende tekster er der fokus på faglige tekster, hvor skriveren vil overtale læseren til noget eller diskutere en problemstilling, så læseren selv kan tage stilling. I stedet for at forsøge at lære eleverne at analysere argumentation med den klasse retoriske metode gennemgår Skriv til din læser kendetegn ved forskellige typer argumenterende tekster. Det er fx teksternes opbygning, forskellen på at vide og at mene, brug af argumenter, følelsesmæssig farvning af sproget og ordvalgets betydning. Gennem mindre øvelser lærer eleverne selv at skrive velfungerende argumenterende fagtekster. Til serien hører en række vejledninger. De indeholder dels specifik vejledning til den enkelte bog i serien Skriv til din læser , dels en generel introduktion til faglig skrivning. Elisabeth Arnbak gør rede for formålet med og perspektiverne i undervisning i faglig skrivning. Serien Skriv til din læser omfatter fire titler: Berettende tekster, Beskrivende tekster, Forklarende tekster og Argumenterende tekster. De to første titler er særligt velegnede til 7.-8. klassetrin og de to sidste til 8.-9. klassetrin.
Spion er den femte strategi i VAKS-systemet. Det er en genkendelsesstrategi, som er velegnet til at læse lange ord med flere morfemer. Eleverne arbejder metakognitivt ved at kigge på ordet og isolere elementer, som de umiddelbart genkender. Derefter læses resten af ordet ved hjælp af de øvrige strategier.
Vokalalarm er den tredje strategi i VAKS-systemet. Det er en vokalstrategi, som er velegnet til at læse ikke-lydrette ord med fokus på vokalbogstavernes udtalevarianter. Eleven indlærer to alarmord til hver vokal, som repræsenterer de hyppigste vokaludtaler. Derefter læser eleven det konkrete ord ved at afprøve de to vokaludtaler i ordet.
Læsedetektiven 2 - Faglig læsning lærer eleverne at blive opmærksomme på forskellige læsemåder, og i hvilke sammenhænge de er effektive at blive opmærksomme på særtræk ved berettende, instruerende og beskrivende tekster at identificere tekstens centrale informationer at forstå læsning som en arbejdsproces, der omfatter en række delkomponenter Lærervejledningen indeholder konkrete oplæg til, hvordan man kan undervise i de emner og metoder, elevbogen inddrager.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.