Udvidet returret til d. 31. januar 2025

Bøger af Elsebeth Otzen

Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • af Yvonne Lund & Elsebeth Otzen
    268,95 kr.

    Dette er en fagbog til lærere, der arbejder med elever, der har svært ved at læse og skrive.Specialpædagogisk guide til læsning og skrivning er en fagbog til lærere, der arbejder med elever i 1. og 2. klasse, der har svært ved at lære at læse og skrive og til ældre elever, der ikke er kommet i gang med tilegnelsen af skriftsproget. Bogen beskriver undervisning i den inkluderende skole og organisering af arbejdet med elever, som har særlige behov. Denne 2. udgave af af bogen er opdateret med nye forskningsresultater af, hvad der virker for elever med læse- og skrivevanskeligheder.Det gennemgående tema i bogen er det bevidste og målrettede arbejde med den enkelte elev. I forbindelse med dette er der udarbejdet en model for undervisningsforløb, som indeholder afdækning af elevens færdigheder, idéer til metoder og aktiviteter og endelig en evaluering af det lærte.Bogen viser et konkret eksempel på en elevs testning, undervisning og re-testning. Den indeholder desuden afsnit om andre læsepædagogiske oplæg, om computeren som hjælpemiddel og et afsnit om, hvordan forældrene bedst kan støtte deres barn i hjemmearbejdet.Specialpædagogisk guide til læsning og skrivning benyttes med fordel sammen med det tilhørende prøvemateriale.DownloadsKopiark 1 Kopiark 2 Kopiark 3 Kopiark 4

  • af Elsebeth Otzen
    125,95 kr.

    I Springbrættet til indskolingen lærer eleverne de basale redskaber til skriftlig fremstilling at kende.Det drejer sig fx om at kende til ord og orddannelse, at danne sætninger, at skrive en enkel produktion med tegninger og tekst, at anvende en handlingsbro til faktatekster, at bruge skrivning til at fastholde tanker og til at støtte en arbejdsproces, samt at bruge rim som virkemiddel i den lyriske genre.Springbrættet kan også bruges til specialundervisningen, da det er et overskueligt og struktureret materiale.Download udvalgte opgaver til IWB på www.filer.gyldendal.dk og bestil Springbrættets plakat på www.gyldendal-uddannelse.dk. Bogen er skrevet af Elsebeth Otzen, som underviser i dansk på læreruddannelsen og på læsevejlederuddannelsen.

  • af Elsebeth Otzen
    117,95 kr.

    Ordblinde elevers stavevanskeligheder påvirker deres skriftlige fremstillinger. I Myren får de hjælp til at finde på relevante ord og til skriftligt at formulere sæt­ninger, så de bliver i stand til at skrive tekster med variation og med en vis læng­de.I Myren lærer eleverne at danne og variere sætninger. De lærer at kæde sætninger sammen, og de får idéer til, hvordan man kommer i gang med at skrive en tekst.I hvert hæfte er der fem sammenhængende skriveforløb, der alle indeholder: Staveopgaver, hvor der primært arbejdes med lydrette ord og hyppige ord. Sætningsopgaver, hvor der er fokus på at skrive varierede sætninger. Ordopgaver, der aktiverer elevens ordkendskab. Skriveopgaver med et skriveformål og en skriveinstruks, der klart fortæller, hvad eleven skal skrive.Undervejs i hvert forløb arbejder eleverne med ord, de kan få brug for i deres senere skriveopgave. De introduceres til måder at variere sætninger på, og det hele repeteres efter hvert hovedafsnit ved hjælp af pusleord og puslesætninger.I Myren A arbejder eleverne med de basale skrivefærdigheder: at skrive hele sætninger og at begynde sætninger med tid eller sted.Læs mere om materialer og ressourcer til læsevejledere her.Se flere materialer til skriftlig fremstilling her.

  • af Elsebeth Otzen & Randi Solvang
    107,95 kr.

    Dette er et engangshæfte i serien Ny Staveraket, som anvendes til stavetræning i den anden fase af staveudviklingen. TilgangNy Staveraket er en revideret og forenklet udgave af det kendte undervisningsmateriale Staveraketten, der indledningsvis kortlægger den enkeltes elevs stavefærdigheder med udgangspunkt i de fem staveudviklingstrin. Ny Staveraket er opdateret med den nyeste forskning og udvidet med en ny fase 5, Retskrivning, så materialet dækker den samlede staveudvikling fra indskoling til udskoling. Materialet kan benyttes i den almindelige staveundervisning, i den supplerende undervisning, på læsekurser, i specialundervisningsforløb og til ordblinde elever. Ny Staveraket består af et kortlægningsmateriale, som nemt giver overblik over, hvor eleven befinder sig i staveudviklingen. Materialet består også af en lang række øvehæfter, som gør det muligt at sætte ind med opgaver netop dér, hvor den enkelte elev er nået til i sin staveudvikling. Indhold Lydret stavning 1 er det andet øvehæfte i serien, og dækker de første områder i staveudviklingens anden fase.  Eleven skal derfor arbejde med at skrive lydbevarende, hvilket betyder, at alle lyde repræsenteres i korrekt rækkefølge. Øvehæftet kræver lærerstøtte, da læreren gerne må læse højt, forklare opgaver og billeder. Ny Staveraket bygger på nyeste staveforskning og en fasemodel, som findes i lærervejledningen. Lydret stavning 1 består af følgende kapitler: Lydrette konsonanter i forlyd Lydrette konsonanter i udlyd Lydrette vokaler

  • af Elsebeth Otzen & Randi Solvang
    107,95 kr.

    Dette er et engangshæfte i serien Ny Staveraket, som anvendes til stavetræning i den første fase af staveudviklingen. Tilgang Ny Staveraket er en revideret og forenklet udgave af det kendte undervisningsmateriale Staveraketten, der indledningsvis kortlægger den enkeltes elevs stavefærdigheder med udgangspunkt i de fem staveudviklingstrin. Ny Staveraket er opdateret med den nyeste forskning og udvidet med en ny fase 5, Retskrivning, så materialet dækker den samlede staveudvikling fra indskoling til udskoling. Materialet kan benyttes i den almindelige staveundervisning, i den supplerende undervisning, på læsekurser, i specialundervisningsforløb og til ordblinde elever. Ny Staveraket består af et kortlægningsmateriale, som nemt giver overblik over, hvor eleven befinder sig i staveudviklingen. Materialet består også af en lang række øvehæfter, som gør det muligt at sætte ind med opgaver netop dér, hvor den enkelte elev er nået til i sin staveudvikling. Indhold Sproglig opmærksomhed er det første øvehæfte i serien, og dækker områderne i fase 1 i staveudviklingen. Eleven skal derfor arbejde med at blive fonologisk opmærksom, da det er fundamentet for en god staveudvikling. Øvehæftet kræver lærerstøtte, da læreren gerne må læse højt, forklare opgaver og billeder. Ny Staveraket bygger på nyeste staveforskning og en fasemodel, som findes i lærervejledningen. Sproglig opmærksomhed består af følgende kapitler: Bogstavkendskab Sproglyde Antal stavelser Antal lyde.

  • af Elsebeth Otzen & Randi Solvang
    117,95 kr.

    Dette er et engangshæfte, som anvendes til at kortlægge den enkelte elevs staveudvikling. TilgangNy Staveraket er en revideret og forenklet udgave af det kendte evalueringsmateriale Staveraketten, der indledningsvis kortlægger den enkeltes elevs stavefærdigheder med udgangspunkt i de fem staveudviklingstrin. Ny Staveraket er opdateret med den nyeste forskning og udvidet med en ny fase 5, Retskrivning, så materialet dækker den samlede staveudvikling fra indskoling til udskoling. Materialet kan benyttes i den almindelige staveundervisning, i den supplerende undervisning, på læsekurser, i specialundervisningsforløb og til ordblinde elever. Ny Staveraket består af et kortlægningsmateriale, som nemt giver overblik over, hvor eleven befinder sig i staveudviklingen. Materialet består også af en lang række øvehæfter, som gør det muligt at sætte ind med opgaver netop dér, hvor den enkelte elev er nået til i sin staveudvikling. IndholdNy Staveraket, Kortlægning kan anvendes som en portefølje for elevens staveudvikling i grundskolen fra 1.-9. klasse, på læsekurser og i specialundervisningsforløb. Materialet er derfor et oplagt valg, hvis man ønsker at følge elevens staveudvikling tæt. Ny Staveraket, Kortlægning tager udgangspunkt i de fem staveudviklingsfaser: Sproglig opmærksomhed Lydret stavning Lydfølgeregler Morfemer Retskrivning.

  • af Elsebeth Otzen & Randi Solvang
    537,95 kr.

    Ny Staveraket, Kortlægning er et kortlægningsmateriale, som evaluerer den enkelte elevs stavefærdigheder. Materialet kan anvendes som en portefølje for elevens staveudvikling i grundskolen fra 1.-9. klasse, på læsekurser og i specialundervisningsforløb. Materialet er derfor et oplagt valg, hvis man ønsker at følge elevens staveudvikling tæt. Lærerhæftet til Ny Staveraket, Kortlægning giver en solid støtte til brugen af kortlægningsmaterialet. Formålet med den enkelte opgave forklares, opgaven instrueres grundigt, og det forklares, hvordan eleven kan støttes. Endelig rummer lærerhæftet til Ny Staveraket, Kortlægning oversigter over korrekte besvarelser. Ny Staveraket, Kortlægning suppleres af en række øvehæfter, som er struktureret ud fra faserne i staveudviklingen. I Lærerhæftet til Ny Staveraket, Kortlægning anvises det hvilket øvehæfte, som eleven bør arbejde med, hvis opgaverne i kortlægningsmaterialet endnu ikke magtes.

  • af Elsebeth Otzen
    125,95 kr.

    Springbrættet - skrivekursus 2.-3. klasse af Elsebeth Otzen er et struktureret skrivekursus i skriftlig fremstilling. Bogen kan også bruges i specialundervisningen. Springbrættet indeholder: lette skriveopgaver ud fra billedoplæg, sproglige opgaver for begynderskrivere, skriveoplæg med faste rammer og oplæg til at skrive løs.I Springbrættet lærer eleverne basale redskaber til skriftlig fremstilling at kende: at danne sætninger, at stille spørgsmål, at bruge en handlingsbro og at udnytte et mind-map.Download udvalgte opgaver til IWB på www.filer.gyldendal.dk og bestil Springbrættets plakat på www.gyldendal-uddannelse.dk.Til Springbrættet hører lærerhæftet Skriv op og ned. Elsebeth Otzen er seminarielærer og har i en årrække undervist på efter- og videreuddannelse i begynderlæsning og -skrivning, læseevaluering og læsevanskeligheder.

  • af Elsebeth Otzen
    123,95 kr.

    Springbrættet - skrivekursus 4.-5.klasse af Elsebeth Otzen indeholder små skriveforløb til skriftlig fremstilling. Hvert skriveforløb bygger på afgrænsede faglige oplæg. Der arbejdes med sproglære, rammeskrivning og tænkeskrivning. Gennem materialets overskuelige og strukturerede opgaver får eleverne direkte undervisning i skriftlig fremstilling, de får en større sprogbevidsthed og et udbygget genrekendskab. Download udvalgte opgaver til IWB på www.filer.gyldendal.dk og bestil Springbrættets plakat på www.gyldendal-uddannelse.dk. Der findes ikke en direkte lærervejledning til Springbrættet- skrivekursus 4.-5.klasse, men tankerne bag materialet og den tilknyttede sprog- og genrelære er beskrevet på en let tilgængelig måde i bogen Skriv op og ned - om skriftlig fremstilling på mellemtrinnet. Elsebeth Otzen er seminarielærer og har i en årrække undervist på efter- og videreuddannelse i begynderlæsning og - skrivning, læseevaluering og læsevanskeligheder.

  • af Elsebeth Otzen & Mia Graae
    117,95 kr.

    Læselys - opgaver til læsetræning er målrettet elever i 3. og 4. klasse og træner eleverne til at blive aktive, funktionelle læsere. Materialet er beregnet til læsetræning i lektioner, hvor eleverne læser i frilæsningsbøger. Bogen er tilrettelagt efter et makkersystem, hvor eleverne sættes sammen to og to efter læseniveau, så den valgte frilæsningsbog matcher begge elevers læsefærdigheder. Materialet kan bruges i et læsebånd eller i en almindelig dansklektion.Der er opgaver til 7 lektioner med fiktionslæsning og syv lektioner med faktalæsning. I undervisningsforløbet kommer eleverne til at arbejde med både ordopgaver og en tekstforståelsesopgaver. Ordopgaverne træner eleverne i at dele ord i stavelser, at finde antonymer og synonymer, at bestemme tid i verber m.m. I tekstforståelsesopgaverne fokuseres der på elevernes evne til at gå aktivt i dialog med en tekst. Eleverne skal arbejde med at finde overskrifter til afsnit, at svare på spørgsmål. at undre sig m.m.Materialet er udviklet af Mia Graae og Elsebeth Otzen, der begge i en årrække har undervist i dansk på læreruddannelsen og på efter- og videreuddannelsen i læsning og skrivning.

  • af Elsebeth Otzen
    117,95 kr.

    Ordblinde elevers stavevanskeligheder påvirker deres skriftlige fremstillinger. I Myren får de hjælp til at finde på relevante ord og til skriftligt at formulere sæt­ninger, så de bliver i stand til at skrive tekster med variation og med en vis læng­de.I Myren lærer eleverne at danne og variere sætninger. De lærer at kæde sætninger sammen, og de får idéer til, hvordan man kommer i gang med at skrive en tekst.I hvert hæfte er der fem sammenhængende skriveforløb, der alle indeholder: Staveopgaver, hvor der primært arbejdes med lydrette ord og hyppige ord. Sætningsopgaver, hvor der er fokus på at skrive varierede sætninger. Ordopgaver, der aktiverer elevens ordkendskab. Skriveopgaver med et skriveformål og en skriveinstruks, der klart fortæller, hvad eleven skal skrive.Undervejs i hvert forløb arbejder eleverne med ord, de kan få brug for i deres senere skriveopgave. De introduceres til måder at variere sætninger på, og det hele repeteres efter hvert hovedafsnit ved hjælp af pusleord og puslesætninger. I Myren B arbejdes der med fortsat at variere sætningers begyndelse og med at forbinde sætninger.Læs mere om materialer og ressourcer til læsevejledere her.Se flere materialer til skriftlig fremstilling her.

  • af Elsebeth Otzen & Randi Solvang
    1.677,95 kr.

    Ny Staveraket er et læremiddel, der træner elevers stavefærdigheder fra 0.-10. klasse. I Ny Staveraket arbejdes der niveaudelt med dansk retskrivning ud fra en model, der illustrerer de forskellige delfærdigheder, som eleverne i løbet af deres skoletid bør lære at mestre. I denne lærervejledning til Ny Staveraket finder du i første del en beskrivelse af, hvordan en effektiv staveundervisning kan finde sted, og hvilken forskning Ny Staveraket bygger på. Derpå følger en introduktion til forskellige stavestrategier og en direkte indføring i arbejdet med både kortlægning og med elevhæfterne. Hvordan elevernes staveniveau findes, og hvilke hæfter de forskellige elever bør arbejde med, finder du i lærerhæftet til Kortlægning. I anden del af denne lærervejledning er der en side-for-side vejledning til opgaverne i de 15 elevhæfter. Her kan man først læse en introduktion til den enkelte fase, og hvad man som lærer skal være særlig opmærksom på. Derefter følger en beskrivelse af, hvad hver enkelt opgave går ud på, og hvordan man skal arbejde med den. Udover træning af delfærdighederne i elevhæftet anbefaler vi, at man også gør brug af ordkortene og de sproglege, der er beskrevet efter hver fase her i lærervejledningen. På den måde opnår man en mere varieret undervisning, og eleverne får et større udbytte af elevhæfterne. Rettenøgler til elevhæfter samt, ordkort og ressourcer til sproglege findes på nystaveraket.alinea.dk.

  • af Elsebeth Otzen & Randi Solvang
    107,95 kr.

    Dette er et engangshæfte i serien Ny Staveraket, som anvendes til stavetræning i den femte fase af staveudviklingen.TilgangNy Staveraket er en revideret og forenklet udgave af det kendte undervisningsmateriale Staveraketten, der indledningsvis kortlægger den enkeltes elevs stavefærdigheder med udgangspunkt i de fem staveudviklingstrin. Ny Staveraket er opdateret med den nyeste forskning og udvidet med en ny fase 5, Retskrivning, så materialet dækker den samlede staveudvikling fra indskoling til udskoling. Materialet kan benyttes i den almindelige staveundervisning, i den supplerende undervisning, på læsekurser, i specialundervisningsforløb og til ordblinde elever.Ny Staveraket består af et kortlægningsmateriale, som nemt giver overblik over, hvor eleven befinder sig i staveudviklingen. Materialet består også af en lang række øvehæfter, som gør det muligt at sætte ind med opgaver netop dér, hvor den enkelte elev er nået til i sin staveudvikling.IndholdRetskrivning 5 er det femtende øvehæfte i serien, og dækker den sidste femtedel i staveudviklingens femte fase.Eleven skal derfor arbejde med brugen af pronominer, de forskellige typer pronominer og om de almindeligste faldgruber. Eleven bliver opmærksom på betydningen og den korrekte stavemåde af forkortelser, både med hensyn til store og små bogstaver og korrekt brug af punktum.Øvehæftet kræver lærerstøtte, da læreren gerne må læse højt, forklare opgaver og billeder.Ny Staveraket bygger på nyeste staveforskning og en fasemodel, som findes i lærervejledningen.

  • af Elsebeth Otzen & Randi Solvang
    107,95 kr.

    Dette er et engangshæfte i serien Ny Staveraket, som anvendes til stavetræning i den femte fase af staveudviklingen.TilgangNy Staveraket er en revideret og forenklet udgave af det kendte undervisningsmateriale Staveraketten, der indledningsvis kortlægger den enkeltes elevs stavefærdigheder med udgangspunkt i de fem staveudviklingstrin. Ny Staveraket er opdateret med den nyeste forskning og udvidet med en ny fase 5, Retskrivning, så materialet dækker den samlede staveudvikling fra indskoling til udskoling. Materialet kan benyttes i den almindelige staveundervisning, i den supplerende undervisning, på læsekurser, i specialundervisningsforløb og til ordblinde elever.Ny Staveraket består af et kortlægningsmateriale, som nemt giver overblik over, hvor eleven befinder sig i staveudviklingen. Materialet består også af en lang række øvehæfter, som gør det muligt at sætte ind med opgaver netop dér, hvor den enkelte elev er nået til i sin staveudvikling.IndholdRetskrivning 4 er det fjortende øvehæfte i serien, og dækker den fjerde femtedel i staveudviklingens femte fase.Eleven skal derfor arbejde med fremmedords præfikser og suffikser at kende, så eleven bliver opmærksom på rodmorfemer, restmorfemer, præfikser og suffikser i sin stavning.Øvehæftet kræver lærerstøtte, da læreren gerne må læse højt, forklare opgaver og billeder.Ny Staveraket bygger på nyeste staveforskning og en fasemodel, som findes i lærervejledningen.

  • af Elsebeth Otzen & Randi Solvang
    107,95 kr.

    Dette er et engangshæfte i serien Ny Staveraket, som anvendes til stavetræning i den femte fase af staveudviklingen.TilgangNy Staveraket er en revideret og forenklet udgave af det kendte undervisningsmateriale Staveraketten, der indledningsvis kortlægger den enkeltes elevs stavefærdigheder med udgangspunkt i de fem staveudviklingstrin. Ny Staveraket er opdateret med den nyeste forskning og udvidet med en ny fase 5, Retskrivning, så materialet dækker den samlede staveudvikling fra indskoling til udskoling. Materialet kan benyttes i den almindelige staveundervisning, i den supplerende undervisning, på læsekurser, i specialundervisningsforløb og til ordblinde elever.Ny Staveraket består af et kortlægningsmateriale, som nemt giver overblik over, hvor eleven befinder sig i staveudviklingen. Materialet består også af en lang række øvehæfter, som gør det muligt at sætte ind med opgaver netop dér, hvor den enkelte elev er nået til i sin staveudvikling.IndholdRetskrivning 3 er det trettende øvehæfte i serien, og dækker den tredje femtedel i staveudviklingens femte fase.Eleven skal derfor arbejde med forskellige ords rodmorfemer og ordklasse og lærer at være opmærksom på, hvilke ord der ofte forveksles.Øvehæftet kræver lærerstøtte, da læreren gerne må læse højt, forklare opgaver og billeder.Ny Staveraket bygger på nyeste staveforskning og en fasemodel, som findes i lærervejledningen.

  • af Elsebeth Otzen & Randi Solvang
    107,95 kr.

    Dette er et engangshæfte i serien Ny Staveraket, som anvendes til stavetræning i den femte fase af staveudviklingen.TilgangNy Staveraket er en revideret og forenklet udgave af det kendte undervisningsmateriale Staveraketten, der indledningsvis kortlægger den enkeltes elevs stavefærdigheder med udgangspunkt i de fem staveudviklingstrin. Ny Staveraket er opdateret med den nyeste forskning og udvidet med en ny fase 5, Retskrivning, så materialet dækker den samlede staveudvikling fra indskoling til udskoling. Materialet kan benyttes i den almindelige staveundervisning, i den supplerende undervisning, på læsekurser, i specialundervisningsforløb og til ordblinde elever.Ny Staveraket består af et kortlægningsmateriale, som nemt giver overblik over, hvor eleven befinder sig i staveudviklingen. Materialet består også af en lang række øvehæfter, som gør det muligt at sætte ind med opgaver netop dér, hvor den enkelte elev er nået til i sin staveudvikling.IndholdRetskrivning 2 er det tolvte øvehæfte i serien, og dækker den anden femtedel i staveudviklingens femte fase.Eleven skal derfor arbejde med deres grammatiske opmærksomhed på ord, der slutter på en r-lyd. Endelsernes lyde kan være svære at skelne, derfor må eleverne lære substantivers, verbers og adjektivers bøjningsendelser at kende.Øvehæftet kræver lærerstøtte, da læreren gerne må læse højt, forklare opgaver og billeder.Ny Staveraket bygger på nyeste staveforskning og en fasemodel, som findes i lærervejledningen.

  • af Elsebeth Otzen & Randi Solvang
    107,95 kr.

    Dette er et engangshæfte i serien Ny Staveraket, som anvendes til stavetræning i den femte fase af staveudviklingen.TilgangNy Staveraket er en revideret og forenklet udgave af det kendte undervisningsmateriale Staveraketten, der indledningsvis kortlægger den enkeltes elevs stavefærdigheder med udgangspunkt i de fem staveudviklingstrin. Ny Staveraket er opdateret med den nyeste forskning og udvidet med en ny fase 5, Retskrivning, så materialet dækker den samlede staveudvikling fra indskoling til udskoling. Materialet kan benyttes i den almindelige staveundervisning, i den supplerende undervisning, på læsekurser, i specialundervisningsforløb og til ordblinde elever.Ny Staveraket består af et kortlægningsmateriale, som nemt giver overblik over, hvor eleven befinder sig i staveudviklingen. Materialet består også af en lang række øvehæfter, som gør det muligt at sætte ind med opgaver netop dér, hvor den enkelte elev er nået til i sin staveudvikling.IndholdRetskrivning 1 er det ellevte øvehæfte i serien, og dækker den første femtedel i staveudviklingens femte fase.Eleven skal derfor arbejde med brug af store og små bogstaver og lærer at være opmærksom på, hvornår en ordforbindelser skal skrives i ét eller to ord.Øvehæftet kræver lærerstøtte, da læreren gerne må læse højt, forklare opgaver og billeder.Ny Staveraket bygger på nyeste staveforskning og en fasemodel, som findes i lærervejledningen.

  • af Elsebeth Otzen & Randi Solvang
    106,95 kr.

    Dette er et engangshæfte i serien Ny Staveraket, som anvendes til stavetræning i den fjerde fase af staveudviklingen.TilgangNy Staveraket er en revideret og forenklet udgave af det kendte undervisningsmateriale Staveraketten, der indledningsvis kortlægger den enkeltes elevs stavefærdigheder med udgangspunkt i de fem staveudviklingstrin. Ny Staveraket er opdateret med den nyeste forskning og udvidet med en ny fase 5, Retskrivning, så materialet dækker den samlede staveudvikling fra indskoling til udskoling. Materialet kan benyttes i den almindelige staveundervisning, i den supplerende undervisning, på læsekurser, i specialundervisningsforløb og til ordblinde elever.Ny Staveraket består af et kortlægningsmateriale, som nemt giver overblik over, hvor eleven befinder sig i staveudviklingen. Materialet består også af en lang række øvehæfter, som gør det muligt at sætte ind med opgaver netop dér, hvor den enkelte elev er nået til i sin staveudvikling.IndholdMorfemer 4 er det tiende øvehæfte i serien, og dækker den sidste fjerdedel af staveudviklingens fjerde fase.Eleven skal derfor arbejde med bøjningsendelsernes stavemåde og betydning. Her lærer eleven formelt at bøje adjektiver og funktionelt at skrive dem korrekt i sætninger og tekster. Da mange forveksler substantivets endelse -ene og verbets endelse -ende i lang tillægsform, vil eleven gennem arbejdet med dette hæfte også blive opmærksom på forskellen.Øvehæftet kræver lærerstøtte, da læreren gerne må læse højt, forklare opgaver og billeder.Ny Staveraket bygger på nyeste staveforskning og en fasemodel, som findes i lærervejledningen.

  • af Elsebeth Otzen & Randi Solvang
    106,95 kr.

    Dette er et engangshæfte i serien Ny Staveraket, som anvendes til stavetræning i den fjerde fase af staveudviklingen.TilgangNy Staveraket er en revideret og forenklet udgave af det kendte undervisningsmateriale Staveraketten, der indledningsvis kortlægger den enkeltes elevs stavefærdigheder med udgangspunkt i de fem staveudviklingstrin. Ny Staveraket er opdateret med den nyeste forskning og udvidet med en ny fase 5, Retskrivning, så materialet dækker den samlede staveudvikling fra indskoling til udskoling. Materialet kan benyttes i den almindelige staveundervisning, i den supplerende undervisning, på læsekurser, i specialundervisningsforløb og til ordblinde elever.Ny Staveraket består af et kortlægningsmateriale, som nemt giver overblik over, hvor eleven befinder sig i staveudviklingen. Materialet består også af en lang række øvehæfter, som gør det muligt at sætte ind med opgaver netop dér, hvor den enkelte elev er nået til i sin staveudvikling.IndholdMorfemer 3 er det niende øvehæfte i serien, og dækker den tredje fjerdedel af staveudviklingens fjerde fase.Eleven skal derfor arbejde med bøjningsendelsernes stavemåde og betydning. Her lærer eleven formelt at bøje substantiver og verber og funktionelt at skrive dem korrekt i sætninger og tekster. På den måde øges elevens opmærksomhed på bøjningsendelser.Øvehæftet kræver lærerstøtte, da læreren gerne må læse højt, forklare opgaver og billeder.Ny Staveraket bygger på nyeste staveforskning og en fasemodel, som findes i lærervejledningen.

  • af Elsebeth Otzen & Randi Solvang
    106,95 kr.

    Dette er et engangshæfte i serien Ny Staveraket, som anvendes til stavetræning i den fjerde fase af staveudviklingen.TilgangNy Staveraket er en revideret og forenklet udgave af det kendte undervisningsmateriale Staveraketten, der indledningsvis kortlægger den enkeltes elevs stavefærdigheder med udgangspunkt i de fem staveudviklingstrin. Ny Staveraket er opdateret med den nyeste forskning og udvidet med en ny fase 5, Retskrivning, så materialet dækker den samlede staveudvikling fra indskoling til udskoling. Materialet kan benyttes i den almindelige staveundervisning, i den supplerende undervisning, på læsekurser, i specialundervisningsforløb og til ordblinde elever.Ny Staveraket består af et kortlægningsmateriale, som nemt giver overblik over, hvor eleven befinder sig i staveudviklingen. Materialet består også af en lang række øvehæfter, som gør det muligt at sætte ind med opgaver netop dér, hvor den enkelte elev er nået til i sin staveudvikling.IndholdMorfemer 2 er det ottende øvehæfte i serien, og dækker den anden fjerdedel af staveudviklingens fjerde fase.Eleven skal derfor arbejde med de mest almindelige forstavelser og afledningsendelser at kende, så eleven blive opmærksomme på rodmorfemer, forstavelser og afledningsendelser i deres stavning.Øvehæftet kræver lærerstøtte, da læreren gerne må læse højt, forklare opgaver og billeder.Ny Staveraket bygger på nyeste staveforskning og en fasemodel, som findes i lærervejledningen.

  • af Elsebeth Otzen & Randi Solvang
    107,95 kr.

    Dette er et engangshæfte i serien Ny Staveraket, som anvendes til stavetræning i den fjerde fase af staveudviklingen. Tilgang Ny Staveraket er en revideret og forenklet udgave af det kendte undervisningsmateriale Staveraketten, der indledningsvis kortlægger den enkeltes elevs stavefærdigheder med udgangspunkt i de fem staveudviklingstrin. Ny Staveraket er opdateret med den nyeste forskning og udvidet med en ny fase 5, Retskrivning, så materialet dækker den samlede staveudvikling fra indskoling til udskoling. Materialet kan benyttes i den almindelige staveundervisning, i den supplerende undervisning, på læsekurser, i specialundervisningsforløb og til ordblinde elever. Ny Staveraket består af et kortlægningsmateriale, som nemt giver overblik over, hvor eleven befinder sig i staveudviklingen. Materialet består også af en lang række øvehæfter, som gør det muligt at sætte ind med opgaver netop dér, hvor den enkelte elev er nået til i sin staveudvikling. Indhold Morfemer 1 er det syvende øvehæfte i serien, og dækker den første fjerdedel i staveudviklingens fjerde fase.Eleven skal derfor arbejde med sammensatte ord og bindebogstaver, lærer at være opmærksom på rodmorfemer og at kunne opdele ord i rodmorfemer og bøjningsendelser. Øvehæftet kræver lærerstøtte, da læreren gerne må læse højt, forklare opgaver og billeder. Ny Staveraket bygger på nyeste staveforskning og en fasemodel, som findes i lærervejledningen.

  • af Elsebeth Otzen & Randi Solvang
    107,95 kr.

    Dette er et engangshæfte i serien Ny Staveraket, som anvendes til stavetræning i den tredje fase af staveudviklingen. TilgangNy Staveraket er en revideret og forenklet udgave af det kendte undervisningsmateriale Staveraketten, der indledningsvis kortlægger den enkeltes elevs stavefærdigheder med udgangspunkt i de fem staveudviklingstrin. Ny Staveraket er opdateret med den nyeste forskning og udvidet med en ny fase 5, Retskrivning, så materialet dækker den samlede staveudvikling fra indskoling til udskoling. Materialet kan benyttes i den almindelige staveundervisning, i den supplerende undervisning, på læsekurser, i specialundervisningsforløb og til ordblinde elever. Ny Staveraket består af et kortlægningsmateriale, som nemt giver overblik over, hvor eleven befinder sig i staveudviklingen. Materialet består også af en lang række øvehæfter, som gør det muligt at sætte ind med opgaver netop dér, hvor den enkelte elev er nået til i sin staveudvikling. Indhold Lydfølgeregler 3 er det sjette øvehæfte i serien, og dækker de sidste områder i staveudviklingens tredje fase.  Øvehæftet kræver lærerstøtte, da læreren gerne må læse højt, forklare opgaver og billeder. Ny Staveraket bygger på nyeste staveforskning og en fasemodel, som findes i lærervejledningen.

  • af Elsebeth Otzen & Randi Solvang
    112,95 kr.

    Dette er et engangshæfte i serien Ny Staveraket, som anvendes til stavetræning i den tredje fase af staveudviklingen. TilgangNy Staveraket er en revideret og forenklet udgave af det kendte undervisningsmateriale Staveraketten, der indledningsvis kortlægger den enkeltes elevs stavefærdigheder med udgangspunkt i de fem staveudviklingstrin. Ny Staveraket er opdateret med den nyeste forskning og udvidet med en ny fase 5, Retskrivning, så materialet dækker den samlede staveudvikling fra indskoling til udskoling. Materialet kan benyttes i den almindelige staveundervisning, i den supplerende undervisning, på læsekurser, i specialundervisningsforløb og til ordblinde elever. Ny Staveraket består af et kortlægningsmateriale, som nemt giver overblik over, hvor eleven befinder sig i staveudviklingen. Materialet består også af en lang række øvehæfter, som gør det muligt at sætte ind med opgaver netop dér, hvor den enkelte elev er nået til i sin staveudvikling. Indhold Lydfølgeregler 2 er det femte øvehæfte i serien, og dækker de midterste områder i staveudviklingens tredje fase.  Øvehæftet kræver lærerstøtte, da læreren gerne må læse højt, forklare opgaver og billeder. Ny Staveraket bygger på nyeste staveforskning og en fasemodel, som findes i lærervejledningen.

  • af Elsebeth Otzen & Randi Solvang
    107,95 kr.

    Dette er et engangshæfte i serien Ny Staveraket, som anvendes til stavetræning i den tredje fase af staveudviklingen. TilgangNy Staveraket er en revideret og forenklet udgave af det kendte undervisningsmateriale Staveraketten, der indledningsvis kortlægger den enkeltes elevs stavefærdigheder med udgangspunkt i de fem staveudviklingstrin. Ny Staveraket er opdateret med den nyeste forskning og udvidet med en ny fase 5, Retskrivning, så materialet dækker den samlede staveudvikling fra indskoling til udskoling. Materialet kan benyttes i den almindelige staveundervisning, i den supplerende undervisning, på læsekurser, i specialundervisningsforløb og til ordblinde elever. Ny Staveraket består af et kortlægningsmateriale, som nemt giver overblik over, hvor eleven befinder sig i staveudviklingen. Materialet består også af en lang række øvehæfter, som gør det muligt at sætte ind med opgaver netop dér, hvor den enkelte elev er nået til i sin staveudvikling. Indhold Lydfølgeregler 1 er det fjerde øvehæfte i serien, og dækker de første områder i staveudviklingens tredje fase.  Øvehæftet kræver lærerstøtte, da læreren gerne må læse højt, forklare opgaver og billeder. Ny Staveraket bygger på nyeste staveforskning og en fasemodel, som findes i lærervejledningen.

  • af Elsebeth Otzen & Randi Solvang
    107,95 kr.

    Dette er et engangshæfte i serien Ny Staveraket, som anvendes til stavetræning i den anden fase af staveudviklingen. TilgangNy Staveraket er en revideret og forenklet udgave af det kendte undervisningsmateriale Staveraketten, der indledningsvis kortlægger den enkeltes elevs stavefærdigheder med udgangspunkt i de fem staveudviklingstrin. Ny Staveraket er opdateret med den nyeste forskning og udvidet med en ny fase 5, Retskrivning, så materialet dækker den samlede staveudvikling fra indskoling til udskoling. Materialet kan benyttes i den almindelige staveundervisning, i den supplerende undervisning, på læsekurser, i specialundervisningsforløb og til ordblinde elever. Ny Staveraket består af et kortlægningsmateriale, som nemt giver overblik over, hvor eleven befinder sig i staveudviklingen. Materialet består også af en lang række øvehæfter, som gør det muligt at sætte ind med opgaver netop dér, hvor den enkelte elev er nået til i sin staveudvikling. Indhold Lydret stavning 2 er det tredje øvehæfte i serien, og dækker de sidste områder i staveudviklingens anden fase.  Eleven skal derfor arbejde med at skrive lydbevarende, hvilket betyder, at alle lyde repræsenteres i korrekt rækkefølge. Øvehæftet kræver lærerstøtte, da læreren gerne må læse højt, forklare opgaver og billeder. Ny Staveraket bygger på nyeste staveforskning og en fasemodel, som findes i lærervejledningen. Lydret stavning 2 består af følgende kapitler: Lydrette ord Hyppige ord

  • af Elsebeth Otzen & Mia Graae
    167,95 kr.

    Læseflow er et differentieret læsekursus til elever i 3. klasse, der styrker elevernes flydende læsning og deres læseforståelse.Læseflow består af hæfterne Læseflow A, B og C. Klassen deles i tre hold, som arbejder med hver sit hæfte. Hold A og B arbejder begge sammen med en lærerressource, mens hold C arbejder selvstændigt. Hold 1/hæfte A: De læseudfordrede elever og klassens dansklærer eller læsevejlederen. Hold 2/hæfte B: Klassens midtergruppe og en indskolingspædagog eller klassens dansklærer. Hold 3/hæfte C: De ressourcestærke og fagligt dygtige elever, der kan arbejde selvstændigt.Når klassen skal inddeles i hold, kan man desuden vælge at tage udgangspunkt i resultaterne fra enten en sætningslæseprøve eller de nationale test.Hent en vejledning til fordelingen af hæfter under EKSTRAMATERIALER her på siden. Hæfterne er tilrettelagt i lektioner og med en fast struktur inden for de fire områder: Ordafkodning: Opgaver med afsæt i de skriftsproglige lydprincipper. Ordforståelse: Opgaver ordforklaringer og ord i forskellige kontekster. Tekstforståelse: Opgaver der bygger på anerkendte og veldokumenterede læseforståelsesstrategier. Læseflow: Opgaver til oplæsning af bogstaver, ord og tekster. Læsekurset er afprøvet med god effekt. De tre differentierede hæfter tilgodeser alle elever i en klasse, når der arbejdes med afkodnings- og forståelsesstrategier.Find lærervejledningen under fanen "Ekstramaterialer".

  • af Elsebeth Otzen & Mia Graae
    167,95 kr.

    Læseflow er et differentieret læsekursus til elever i 3. klasse, der styrker elevernes flydende læsning og deres læseforståelse.Læseflow består af hæfterne Læseflow A, B og C. Klassen deles i tre hold, som arbejder med hver sit hæfte. Hold A og B arbejder begge sammen med en lærerressource, mens hold C arbejder selvstændigt. Hold 1/hæfte A: De læseudfordrede elever og klassens dansklærer eller læsevejlederen. Hold 2/hæfte B: Klassens midtergruppe og en indskolingspædagog eller klassens dansklærer. Hold 3/hæfte C: De ressourcestærke og fagligt dygtige elever, der kan arbejde selvstændigt.Når klassen skal inddeles i hold, kan man desuden vælge at tage udgangspunkt i resultaterne fra enten en sætningslæseprøve eller de nationale test.Hent en vejledning til fordelingen af hæfter under EKSTRAMATERIALER her på siden.Hæfterne er tilrettelagt i lektioner og med en fast struktur inden for de fire områder: Ordafkodning: Opgaver med afsæt i de skriftsproglige lydprincipper. Ordforståelse: Opgaver ordforklaringer og ord i forskellige kontekster. Tekstforståelse: Opgaver der bygger på anerkendte og veldokumenterede læseforståelsesstrategier. Læseflow: Opgaver til oplæsning af bogstaver, ord og tekster. Læsekurset er afprøvet med god effekt. De tre differentierede hæfter tilgodeser alle elever i en klasse, når der arbejdes med afkodnings- og forståelsesstrategier.Find lærervejledningen under fanen "Ekstramaterialer".

  • af Elsebeth Otzen & Mia Graae
    167,95 kr.

    Læseflow er et differentieret læsekursus til elever i 3. klasse, der styrker elevernes flydende læsning og deres læseforståelse.Læseflow består af hæfterne Læseflow A, B og C. Klassen deles i tre hold, som arbejder med hver sit hæfte. Hold A og B arbejder begge sammen med en lærerressource, mens hold C arbejder selvstændigt. Hold 1/hæfte A: De læseudfordrede elever og klassens dansklærer eller læsevejlederen. Hold 2/hæfte B: Klassens midtergruppe og en indskolingspædagog eller klassens dansklærer. Hold 3/hæfte C: De ressourcestærke og fagligt dygtige elever, der kan arbejde selvstændigt.Når klassen skal inddeles i hold, kan man desuden vælge at tage udgangspunkt i resultaterne fra enten en sætningslæseprøve eller de nationale test.Hent en vejledning til fordelingen af hæfter under EKSTRAMATERIALER her på siden.Hæfterne er tilrettelagt i lektioner og med en fast struktur inden for de fire områder: Ordafkodning: Opgaver med afsæt i de skriftsproglige lydprincipper. Ordforståelse: Opgaver ordforklaringer og ord i forskellige kontekster. Tekstforståelse: Opgaver der bygger på anerkendte og veldokumenterede læseforståelsesstrategier. Læseflow: Opgaver til oplæsning af bogstaver, ord og tekster. Læsekurset er afprøvet med god effekt. De tre differentierede hæfter tilgodeser alle elever i en klasse, når der arbejdes med afkodnings- og forståelsesstrategier.Find lærervejledningen under fanen "Ekstramaterialer".

  • af Yvonne Lund, Elsebeth Otzen, Kirsten Dalgaard & mfl.
    107,95 kr.

  • af Yvonne Lund, Elsebeth Otzen, Kirsten Dalgaard & mfl.
    272,95 kr.

    Dette er et screeningsmateriale til mellemtrinnet.TilgangMed Testbatteriet kan du iagttage og evaluere eventuelle afvigelser hos elever med læsevanskeligheder sammenlignet med elever uden. Sammenligner man de to elevtypers resultater, kan man se markante forskelle på en række helt specifikke delområder, især når det kommer til dyslektiske elever.Materialet kan ikke stå alene, men det kan bruges som led i en bredere vurdering af en elevs vanskeligheder med at tilegne sig skriftsproget.Testbatteriet er let at gå til og enkelt at bruge, når resultaterne skal opgøres.IndholdPakke med 10 noteringsark (16 sider) til screeningsmaterialet.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.