Bag om Læseflow C
Læseflow er et differentieret læsekursus til elever i 3. klasse, der styrker elevernes flydende læsning og deres læseforståelse.
Læseflow består af hæfterne Læseflow A, B og C. Klassen deles i tre hold, som arbejder med hver sit hæfte. Hold A og B arbejder begge sammen med en lærerressource, mens hold C arbejder selvstændigt.
Hold 1/hæfte A: De læseudfordrede elever og klassens dansklærer eller læsevejlederen.
Hold 2/hæfte B: Klassens midtergruppe og en indskolingspædagog eller klassens dansklærer.
Hold 3/hæfte C: De ressourcestærke og fagligt dygtige elever, der kan arbejde selvstændigt.
Når klassen skal inddeles i hold, kan man desuden vælge at tage udgangspunkt i resultaterne fra enten en sætningslæseprøve eller de nationale test.
Hent en vejledning til fordelingen af hæfter under EKSTRAMATERIALER her på siden.
Â
Hæfterne er tilrettelagt i lektioner og med en fast struktur inden for de fire områder:
Ordafkodning: Opgaver med afsæt i de skriftsproglige lydprincipper.
Ordforståelse: Opgaver ordforklaringer og ord i forskellige kontekster.
Tekstforståelse: Opgaver der bygger på anerkendte og veldokumenterede læseforståelsesstrategier.
Læseflow: Opgaver til oplæsning af bogstaver, ord og tekster.Â
Læsekurset er afprøvet med god effekt. De tre differentierede hæfter tilgodeser alle elever i en klasse, når der arbejdes med afkodnings- og forståelsesstrategier.
Find lærervejledningen under fanen "Ekstramaterialer".
Vis mere