Vi bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Bøger af Espen Jerlang

Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • af John Aasted Halse, Espen Jerlang, Suzanne Ringsted, mfl.
    364,95 kr.

    "Bogen lever til fulde op til sit formål, at give et bredt dækkende billede af tidens væsentligste psykologiske teorier om den menneskelige udvikling med relevans for pædagogik og terapi."Fagligt Selskab for SundhedsplejerskerUdviklingspsykologiske teorier er en introduktion til udviklingspsykologien, der giver et bredt dækkende billede af tidens væsentligste psykologiske teorier om den menneskelige udvikling med relevans for pædagogik og terapi. Denne 4. udgave er udvidet med et kapitel om Bowlbys tilknytningsteori, ligesom samtlige kapitler er revideret, sprogligt forbedret og udvidet med bl.a. flere eksempler. Bogens kapitler omhandler: Udviklingsbegrebet Freuds psykoanalytiske teori Eriksons psykosociale teori Mahlers psykoanalytiske objektrelationsteori Bowlbys tilknytningsteori Reichs kritiske karakterteori Brückner og Lorenzers kritiske karakterteori Pavlov, Watson, Thorndike og Skinners adfærdspsykologiske teori Maslow, Glasser og Frankls humanistiske teori Piagets erkendelsesteori Vygotskij, Leontjew og Elkonins kulturhistoriske teori Sterns teori om udvikling Bogen er forsynet med en udførlig leksikal ordliste og stikordsregister.Hvert kapitel kan læses selvstændigt og er bygget op over følgende ramme: indledning og biografi, teoriens grundsynspunkter, stadier i den menneskelige udvikling, betydning for pædagogik og terapi, kritisk diskussion.Udviklingspsykologiske teorier er skrevet af erfarne undervisere ved seminarier og er let at læse. Den henvender sig især til pædagog- og lærerstuderende samt til studerende, der uddanner sig til socialrådgiver, sygeplejerske, ergoterapeut, fysioterapeut, kropsterapeut og lign.Espen Jerlang er cand.psych. og tidligere rektor på Roskilde Pædagogseminarium. Han er forfatter til flere grundbøger i psykologi.

  • - Et tekstudvalg
    af Espen Jerlang
    279,95 kr.

    Sociologiske tænkere er en samling af en række af efterkrigstidens vigtigste sociologiske tekster.   Bogen rummer bidrag af:   Zygmunt Bauman Peter L. Berger & Thomas Luckmann Pierre Bourdieu Michel Foucault Anthony Giddens Axel Honneth Niklas Luhmann   Hver tekst er suppleret med en introduktion, der opsummerer de vigtigste pointer og giver et overblik over den pågældende teoretikers forfatterskab. På tværs af de forskellige tekster skildrer bogen efterkrigstidens samfundsudvikling og de forskellige modstridende, men også gensidigt supplerende teorier om den.   Sociologiske tænkere er velegnet som lærebog i samfundsfag på gymnasiet, mellemlange uddannelser, f.eks. lærer-, pædagog- og sygeplejeuddannelserne, og andre uddannelser, hvor en introduktion til de vigtigste sociologiske tendenser er del af pensum. Mere generelt er bogen ideel for læsere, der ønsker et overblik over nogle af de seneste 50 års vigtigste sociologiske bidrag.   Espen Jerlang er cand.psych. og tidligere rektor på Roskilde Pædagogseminarium. Han har skrevet og redigeret flere grundbøger til især mellemlange uddannelser, bl.a. inden for psykologi.

  • af Per Schultz Jørgensen, Johannes Andersen, Kim Rasmussen, mfl.
    197,95 kr.

    Bogen er en antologi, der indeholder en række artikler, der har noget væsentligt at sige om ungdomsårene og relationerne mellem det moderne samfund, uddannelse, læreprocesser og lærer-elevroller.To af artiklerne er ikke skrevet af danske forfattere, det er nordmanden Ivar Bjørgens efterhånden klassiske artikel "Det amputerte og det fullstendige læringsbegrep" og Thomas Ziehes artikel "God anderledeshed", der begge har vakt genklang i den pædagogiske diskussion i det danske uddannelsessystem. De øvrige artikler er skrevet med reference til det danske uddannelsessystem.

  • af Espen Jerlang & Jesper Jerlang
    212,95 kr.

    Nu foreligger en ny opdateret og udvidet 2. udgave af Pædagogisk-psykologisk opslagsbog. Siden opslagsbogen udkom første gang i 2001, er der sket meget på det pædagogiske og psykologiske område. Faglitteraturen blomstrer i disse år med nye givende teoretikere, der tilfører deres fag nye begreber. Også inden for tilstødende områder som sociologi, psykiatri, medicin, etnografi og filosofi, hvorfra flere af bogens opslag stammer, er der sket en fornyelse. I denne udgave har forfatterne derfor dels revideret en del af førsteudgavens opslag, dels tilføjet ord og begreber, der har vundet indpas i fagsproget i den mellemliggende tid. Det har bevirket, at bogen er øget med cirka ti procent. Desuden er bogens titel ændret, så ordet ”pædagogisk” nu står først. Det skyldes, at opslagsbogen ikke mindst benyttes af studerende på pædagog- og lærerseminarierne samt af færdiguddannede pædagoger og lærere. Bogen henvender sig dog fortsat til en bred læserskare, nemlig til alle, der i deres studium eller arbejde stifter bekendtskab med det pædagogisk-psykologiske fagområde. Det gælder bl.a. studerende inden for de mellemlange videregående uddannelser som socialrådgiver-, sygeplejerske-, ergoterapeut-, fysioterapeut-, husholdnings-, tekstil- og håndarbejds-uddannelserne og beslægtede uddannelser samt praktikere inden for disse fag. Espen Jerlang er cand.psych. og rektor for Roskilde Pædagogseminarium, Fröbel-Højskolen. Han er desuden fagredaktør af serien Socialpædagogisk Bibliotek og forfatter til og redaktør af flere bøger, bl.a. Udviklingspsykologiske teorier og Socialisering og habitus. Jesper Jerlang er cand.techn.soc. Han har undervist på RUC, DTU og Statskundskab. Han er ansat som afdelingsleder i Dansk Standard og er medforfatter til Socialisering og habitus.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.