Vi bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Bøger af Eva Just

Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • - Opgaver,organisation og regulering
    af Lisbeth Uhrenfeldt, Eva Just, Ulla Hybel, mfl.
    417,95 kr.

    Sundhedsvæsenet på tværs beskriver de faglige og menneskelige kompetencer, som er afgørende i et komplekst og specialiseret sundhedsvæsen. Hvis man som sundhedsprofessionel skal kunne agere selvstændigt, er det centralt, at man har fornødne tværfaglige og organisatoriske kompetencer. Det kræver et kendskab til de økonomiske vilkår og andre regulerende rammefaktorer i et sundhedsvæsen, som overvejende er offentligt finansieret og drevet. Bogens primære målgruppe er de sundhedsfaglige professionsbacheloruddannelser. Den kan bl.a. benyttes på fællesmodulet for sundhedsprofessionelle samt i undervisning i organisation og ledelse. Bogen henvender sig også til studerende på naturvidenskabelige, sociale og andre uddannelser, hvor de studerende efter afsluttet studium får arbejde inden for sundhedsvæsenet eller kommer til at indgå i et tæt samarbejde med professionelle i sundhedsvæsenet. Sundhedsvæsenet på tværs har fokus på sundhedsvæsenets aktører, opgaver, struktur, finansiering og regulering. Det samme gælder sundhedsvæsenets organisation og ledelse. Målet er at behandle sundhedsvæsenet på tværs, så læseren får en samlet helhedsforståelse. Dels på tværs af sundhedsvæsenets mange institutioner, dels på tværs af de mange forskellige sundhedsfaglige indsatser, hvor tværfaglighed er en kernekompetence. Dette er 2. udgave af Sundhedsvæsenet på tværs. Her er foretaget en generel opdatering, og flere kapitler er omskrevet, bl.a. kapitlet om sammenhængende og koordinerede patientforløb. Der er også kommet øget fokus på tværfaglighed, som nu beskrives i et selvstændigt kapitel.

  • af Britta Hørdam, Kirsten Lomborg, Eva Just, mfl.
    313,94 - 427,95 kr.

    Dette er en grundbog til sygeplejestuderende, både i den teoretiske og kliniske undervisning. Bogen udfordrer på flere niveauer til refleksion og nytænkning. Sygeplejestuderende og sygeplejersker skal være omstillingsparate, og de skal kende sundhedsvæsenets nyeste udfordringer for at kunne navigere refleksivt og handle professionelt. De enkelte kapitler er bl.a. forsynet med øvelser, ligesom læringsfokus står centralt i bogen.Bogen dækker en bred vifte af emner såsom klinisk beslutningstagen, sammenhængende patientforløb og teknologi, og i 2. udgave er bogen udvidet med nye kapitler om bl.a. multisygdom og polyfarmaci samt evidensbaseret forebyggelse af visse kroniske sygdomme.Den er skrevet af eksperter, og den bygger på en god kombination af ekspertviden, klinisk erfaring og forskningsmæssig indsigt. Målet er at beskrive, hvordan sundhedsvæsenet aktuelt forandrer sig, og hvad disse forandringer betyder for de studerendes læringsprocesser.Bogen er desuden også relevant for færdiguddannede sygeplejersker og andre sundhedsprofessionelle, som ønsker en opdateret viden om det danske sundhedsvæsen. Det er også oplagt at bruge bogen på diplomniveau og til kortere kursusforløb og efter- og videreuddannelse.

  • - - perspektiver og metoder
    af Bente Frederiksen, Eva Just, Dorte Lund-Jacobsen, mfl.
    267,95 kr.

    Supervision har været anvendt i en årrække i det danske sundhedsvæsen. Hver dag udføres der masser af god supervision, som er med til at sikre den fortsatte udvikling af pleje, behandling og omsorg. God behandling handler om erfarne medarbejdere, der kan sikre en tråd i det arbejde, der foregår. Men det handler også om medarbejdere, der trods mange års erfaring ikke bare møder de nye kolleger med et – ”sådan plejer vi at gøre her…”.   . Det er bl.a. her supervision kommer ind som et redskab til at videreudvikle medarbejderne og deres omgang med hinanden og patienterne. Ved at stille kritiske, men konstruktive spørgsmål til arbejdsformerne og rutinerne sikres den fortsatte udvikling.   Hvordan udføres så den gode supervision? Hvilke praktiske redskaber kan man ty til når det måske kniber med inspirationen, så supervisionen ikke også blot ender med ”vi plejer”? Og hvordan sikres at fagligt fundament for supervisionen?   Det er vores fornemmelse, at der er behov for en samlet bog, der kommer rundt om supervisionens mange facetter – såvel den praktiske tilgang, som det teoretiske grundlag.   ”Supervision i sundhedsprofessionerne – metoder og perspektiver” er det første danske bidrag til de supervisorer som har grupper af ansatte i sundhedsvæsenet i supervision. Bogens metoder kan også anvendes til supervision og undervisning i andre sammenhænge hvor relationen mellem en fagprofessionel og modtager af dennes ydelse er i fokus.Bogen indeholder en vifte af metoder og tilgange til inspiration og fornyelse af supervisors praksis. Kapitlernes praksiseksempler er alle teoretiske underbygget.   Eksemplerne er taget fra forfatternes arbejde med supervision i sundhedssektoren, men læseren kan overføre dem til andre sammenhænge.   Anne Schantz Juutilainen f. 1959 er uddannet sygeplejerske, faglig supervisor og Master i Voksenuddannelse (MVO). Anne Schantz Juutilainen har superviseret mange forskellige grupper i sundhedssektoren og bl.a. deltaget i uddannelse af supervisorer og har gennem årene udviklet brugen af kreative metoder som indgangsvinkel i den faglige supervision. Anne Juutilainen har tidligere været selvstændig konsulent og arbejder nu som klinisk oversygeplejerske på Bispebjerg Hospital.

  • af Eva Just & Helle Merete Nordentoft
    267,95 kr.

    Tværfaglighed har fået en øget opmærksomhed i det danske sundhedsvæsen pga. kravet om sammenhængende, helhedsorienterede og effektive patientforløb. Tværfaglig praksis sætter fokus på, hvordan øget tværfaglighed kan bidrage til at skabe en mere fleksibel organisering af sundhedsvæsnet, ved at forskellige professioner arbejder tæt sammen i tværfaglige team omkring patientens pleje og behandling.Bogen præsenterer fire teoretiske vinkler på tværfaglighed: viden og læring, kulturmøder, organisering og ledelse samt facilitering af tværfaglighed. De teoretiske vinkler kobles med fire fortællinger fra praksisfelter, som har været optaget af at udvikle tværfaglighed, og viser, at tværfaglighed udøves i praksis fra den første spirende vision til mødet med en række forskellige udfordringer.Tværfaglig praksis henvender sig til studerende og praktikere i sundhedsvæsenet, som har behov for inspiration til at forstå og evt. starte en tværfaglig udviklingsproces. Bogens fortællinger kommer fra sundhedsvæsnet, men de problemstillinger, som fortællingerne rejser, kan både praktisk og teoretisk betragtes som principielle perspektiver omkring tværfaglighed, der kan overføres til andre sociale praksisfelter, som udøver omsorgs- og behandlingsarbejde.Eva Just er cand.scient.soc., ph.d. og sygeplejerske og har arbejdet som leder, supervisor, underviser og organisationskonsulent i såvel det sociale som det sundhedsfaglige felt. Arbejder i dag som underviser i VIA University College og som supervisor/konsulent i egen virksomhed justeva.dk.Helle Merete Nordentoft er cand.comm., ph.d. og sygeplejerske. Hun forsker og underviser i, hvordan supervision og vejledning i sundhedsfeltet kan bidrage til at styrke tværfaglig kommunikation og kompetenceudvikling blandt personalet. Helle er lektor i vejledning på Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet.

  • - - perspektiver og metoder
    af Bente Frederiksen, Eva Just, Anne Juutilainen, mfl.
    157,95 kr.

    Supervision har været anvendt i en årrække i det danske sundhedsvæsen. Hver dag udføres der masser af god supervision, som er med til at sikre den fortsatte udvikling af pleje, behandling og omsorg. God behandling handler om erfarne medarbejdere, der kan sikre en tråd i det arbejde, der foregår. Men det handler også om medarbejdere, der trods mange års erfaring ikke bare møder de nye kolleger med et - "sådan plejer vi at gøre her…".  . Det er bl.a. her supervision kommer ind som et redskab til at videreudvikle medarbejderne og deres omgang med hinanden og patienterne. Ved at stille kritiske, men konstruktive spørgsmål til arbejdsformerne og rutinerne sikres den fortsatte udvikling.  Hvordan udføres så den gode supervision? Hvilke praktiske redskaber kan man ty til når det måske kniber med inspirationen, så supervisionen ikke også blot ender med "vi plejer"? Og hvordan sikres at fagligt fundament for supervisionen? Det er vores fornemmelse, at der er behov for en samlet bog, der kommer rundt om supervisionens mange facetter - såvel den praktiske tilgang, som det teoretiske grundlag. "Supervision i sundhedsprofessionerne - metoder og perspektiver" er det første danske bidrag til de supervisorer som har grupper af ansatte i sundhedsvæsenet i supervision. Bogens metoder kan også anvendes til supervision og undervisning i andre sammenhænge hvor relationen mellem en fagprofessionel og modtager af dennes ydelse er i fokus.Bogen indeholder en vifte af metoder og tilgange til inspiration og fornyelse af supervisors praksis. Kapitlernes praksiseksempler er alle teoretiske underbygget.  Eksemplerne er taget fra forfatternes arbejde med supervision i sundhedssektoren, men læseren kan overføre dem til andre sammenhænge.  Anne Schantz Juutilainen f. 1959 er uddannet sygeplejerske, faglig supervisor og Master i Voksenuddannelse (MVO). Anne Schantz Juutilainen har superviseret mange forskellige grupper i sundhedssektoren og bl.a. deltaget i uddannelse af supervisorer og har gennem årene udviklet brugen af kreative metoder som indgangsvinkel i den faglige supervision. Anne Juutilainen har tidligere været selvstændig konsulent og arbejder nu som klinisk oversygeplejerske på Bispebjerg Hospital.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.