Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Alle steder i det danske uddannelsessystem arbejder man i dag med gruppearbejde og projekter. Denne pædagogiske model har efter fem årtier vist sig at være ganske sejlivet.Men hvordan opstod den egentlig? Hvor kom den fra? Og hvorfor blev den så udbredt?1968: Studenteroprør og undervisningsrevolution giver et detaljeret indblik i en af studenteroprørets centrale sejre, nemlig opgøret med den traditionelle universitetsundervisning. En sejr, som ikke først og fremmest var resultatet af ølkassetaler og spektakulære aktioner, men snarere de studerendes arbejde med at omforme de radikale paroler til nye studieordninger, eksamensbestemmelser og pensumlister.Med afsæt i sine egne erfaringer fra sociologistudiet i årene 1968-19175 viser Finn Hansson, hvordan det lykkedes de studerende at indføre en helt ny universitetspædagogik.Bogen er dog ikke blot et bidrag til universitetshistorien. Den rejser også aktuelle spørgsmål om, hvilke deltagerforudsætninger det projekt- og problembaserede gruppearbejde har i dag, hvor de studerende er underlagt en stadig strammere styring af studietiden.
Denne bog er det første større værk om dansk sociologis historie.Hver forfatter har fået i opdrag at skrive en periodefremstilling, der som minimum skulle præsentere centrale sociologiske produktioner og forskningsområder, synliggøre samfundsmæssige og sociale kontekster for sociologisk forskning (og undervisning) og give nogle personlige bud på bærekraften i forskellige forskningsaktiviteter.Bogens kapilter er: Torben Agersnap: ”Sociologi i Danmark før 1950”. Bjarne Andersson & Andrzej Dabrowski: ”Sociologiens akademiske, administrative og kommercielle felter 1950-1970”. Lise Drewes Nielsen: ”‘Sociologer kan skam bruges’ Fra studenteroprør til profession i 70’erne”. Jørn Falk & Allan Madsen: ”Oligarker og rebeller samt kampen om de symbolske kapitaler”. Finn Hansson & Kurt Aagaard Nielsen: ”Vejen til nedlukning af de sociologiske institutter”. Kjeld Høgsbro: ”Fra socialteknologi til udviklingsprogrammer. Udviklingen i 80’ernes og 90’ernes sociologiske socialforskning”. Lars Hulgård & John Andersen: ”90’ernes sociologi: På vej mod en ny stor fortælling?” Rundbordssamtale mellem John Andersen, Thomas Boje, Lis Højgård, Karin Mathiesen, Lars Hulgård, Carsten Strøby Jensen og Kurt Aagaard NielsenAntologien henvender sig til sociologsamfundet og andre medinteresse i teorihistorie og fagudvikling. Antologien kan læses som et næsten dækkende patschwork, for dem der ønsker at tilegne sig et bredt billede af faget. De enkelte artikler kan læses uafhængigt af hinanden, men vi understreger,at der er en bærende ide i sammensætningen af forfatterkredsen,og at vi trods heterogeniteten i bidragene ser dem som dele af et samlet helhedsbillede af dansk sociologi.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.