Udvidet returret til d. 31. januar 2025

1968: Studenteroprør og undervisningsrevolution - Finn Hansson - Bog

Bag om 1968: Studenteroprør og undervisningsrevolution

Alle steder i det danske uddannelsessystem arbejder man i dag med gruppearbejde og projekter. Denne pædagogiske model har efter fem årtier vist sig at være ganske sejlivet. Men hvordan opstod den egentlig? Hvor kom den fra? Og hvorfor blev den så udbredt? 1968: Studenteroprør og undervisningsrevolution giver et detaljeret indblik i en af studenteroprørets centrale sejre, nemlig opgøret med den traditionelle universitetsundervisning. En sejr, som ikke først og fremmest var resultatet af ølkassetaler og spektakulære aktioner, men snarere de studerendes arbejde med at omforme de radikale paroler til nye studieordninger, eksamensbestemmelser og pensumlister. Med afsæt i sine egne erfaringer fra sociologistudiet i årene 1968-19175 viser Finn Hansson, hvordan det lykkedes de studerende at indføre en helt ny universitetspædagogik. Bogen er dog ikke blot et bidrag til universitetshistorien. Den rejser også aktuelle spørgsmål om, hvilke deltagerforudsætninger det projekt- og problembaserede gruppearbejde har i dag, hvor de studerende er underlagt en stadig strammere styring af studietiden.

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788778675125
  • Indbinding:
  • Hæftet
  • Sideantal:
  • 117
  • Udgivet:
  • 30. oktober 2018
  • Udgave:
  • 1
  • Størrelse:
  • 150x212x9 mm.
  • Vægt:
  • 200 g.
  • BLACK NOVEMBER
  På lager
Leveringstid: 1-3 hverdage
Forventet levering: 19. november 2024

Beskrivelse af 1968: Studenteroprør og undervisningsrevolution

Alle steder i det danske uddannelsessystem arbejder man i dag med gruppearbejde og projekter. Denne pædagogiske model har efter fem årtier vist sig at være ganske sejlivet.
Men hvordan opstod den egentlig? Hvor kom den fra? Og hvorfor blev den så udbredt?
1968: Studenteroprør og undervisningsrevolution giver et detaljeret indblik i en af studenteroprørets centrale sejre, nemlig opgøret med den traditionelle universitetsundervisning. En sejr, som ikke først og fremmest var resultatet af ølkassetaler og spektakulære aktioner, men snarere de studerendes arbejde med at omforme de radikale paroler til nye studieordninger, eksamensbestemmelser og pensumlister.
Med afsæt i sine egne erfaringer fra sociologistudiet i årene 1968-19175 viser Finn Hansson, hvordan det lykkedes de studerende at indføre en helt ny universitetspædagogik.
Bogen er dog ikke blot et bidrag til universitetshistorien. Den rejser også aktuelle spørgsmål om, hvilke deltagerforudsætninger det projekt- og problembaserede gruppearbejde har i dag, hvor de studerende er underlagt en stadig strammere styring af studietiden.

Brugerbedømmelser af 1968: Studenteroprør og undervisningsrevolution



Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.