Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Sprogets milepæle - Hvornår skal vi være bekymrede for et barns sproglige udvikling? (inkl. hjemmeside)Mange dagplejere, sundhedsplejersker, pædagoger og børnehaveklasseledere er i tvivl om, hvad et barn sprogligt forventes at kunne på et givent alderstrin.I denne bog præsenteres derfor en række forskningsbaserede, sproglige milepæle, der kan anvendes som målestok for at vurdere, om et barn har behov for støtte til den sproglige udvikling. Bogen tilbyder blandt andet et redskab, der er hurtigt og præcist at anvende, når pædagoger skal tage stilling til, om der er grund til at screene et barns sprog med henblik på en egentlig sprogvurdering.På bogens hjemmeside www.dafolo.dk/sprogetsmilepæle kan man blandt andet downloade prævurderingsredskabet og et samtaleark til forældresamtaler.Se indholdsfortegnelse, forord og indledning til bogen'Bogen bidrager til signifikant viden om sprogtilegnelsesvanskeligheder, og her-ved får sprogpædagogen et betydeligt redskab i forhold til at kunne vurdere, hvilke børn der er i risikogruppe for at udvikle sproglige vanskeligheder. Bogen er en gave - et must for alle sprogpædagoger (og alle sprogansvarlige) i dagtilbud. En øget bevidsthed om sprogets milepæle i kombination med målrettede sprogindsatser bør resultere i, at langt færre børn med sproglige vanskeligheder overses! En win-win-situation.' - Susanne Stoltenborg, sprogvejleder/sprogpædagog.'Bogens forfattere giver gavmildt læseren både teori og konkrete praksisredskaber, og disse formidles på en kompetent og læsevenlig måde. (…) Bogens tema er af forfatterne formidlet på en så grundlæggende og nuanceret måde, at det virkelig giver inspiration til både det generelle og det specifikke sprogarbejde med børn fra 0 til 7 år.' - Helle B. Brandt, master i specialpædagogik.'Præsentationen af de forskningsbaserede sproglige milepæle er velskrevet og overskuelig, og bogen er især stærk på de efterfølgende beskrivelser af indsatser til hvert sprogligt område. Dette gør bogen meget velegnet til pædagogisk praksis.' - Malene Slott Nielsen, ph.d., adjunktSerien Sprog, udvikling og læring sætter fokus på nogle vigtige problemstillinger i det spændende arbejde med børns sproglige læring og giver de voksne et godt fundament at arbejde ud fra. Serien ser på sprog ud fra flere forskellige perspektiver og indeholder såvel teoretiske som praktiske udgivelser.
Sprogtilegnelse i et inkluderende perspektiv - hos børn, unge og voksne med og uden sproglige vanskeligheder (inkl. hjemmeside)Sproget udvikles i interaktion med relationskompetente voksne.Denne bog udgør et praksisnært, forskningsbaseret og interaktivt studiemateriale til praktikere og studerende. Den giver mulighed for, at læseren kan gøre sig praktiske erfaringer med sprogarbejde i en tryg ramme.I samarbejde med pædagoger er der til bogen produceret en række film, som – sammen med relevante klip fra YouTube og internetbaserede artikler – ligger på den tilhørende hjemmeside. Læseren afprøver således sin viden via bogens mange øvelser og refleksionsspørgsmål, der tager udgangspunkt i hjemmesidens materiale.På den måde gives der mulighed for at beskrive, vurdere og reflektere over sprogudvikling med udgangspunkt i autentiske børn og autentiske situationer.Udgangspunktet er et grundlæggende, inkluderende sprogsyn med fokus på interaktion og relation som drivkraft for sproglig udvikling og som udgangspunkt for forældreinddragelse.Med bogen i hånden bliver læseren i stand til at planlægge, udføre, dokumentere og evaluere pædagogiske processer, der fremmer mundtlig og skriftlig sprogtilegnelse hos børn, unge og voksne med særlige behov.Bogen henvender sig til studerende på pædagoguddannelsen, især i faget Dansk, kultur og kommunikation. Herudover kan den anvendes på pædagogers efter- og videreuddannelse og som inspirationsmateriale til praktikere, der ønsker at inddrage viden om sprog i tilrettelæggelsen af hverdagen med børn, unge eller voksne, herunder sprogvejledere og dagplejepædagoger.
Andelen af børn med flere sprog i dagtilbud og skole, som har vanskeligt ved at følge med, er relativ stor i danske skoler og dagtilbud. Det kan være en udfordring at udrede børn med flere sprog, ligesom tilrettelæggelse af pædagogik i dagtilbud og skole stiller store krav til læreren. I Børn med flere sprog samler førende sprogforskere og logopæder den nyeste viden på området og giver en samlet fremstilling af den flersproglige normaludvikling samt mulige forsinkelser og forstyrrelser i udviklingen af dansk som andetsprog.Tilegnelse af et andetsprog stiller store krav til et barn. Samtidig er det en udfordring at tilegne sig faglig viden og kundskaber på et sprog, man endnu ikkehelt behersker. I bogen præsenteres nye metoder til at undersøge børnenes tilegnelsesfaser og til at udrede og støtte de flersprogede børn, der er i færd med – eller i risiko for – at udvikle sproglige vanskeligheder.Bogen diskuterer forskellige tilgange til andetsprogspædagogik og indeholder relevante casestudier fra både skoler og daginstitutioner. Børn med flere sprog giver en grundig indføring i:• Sproglig socialisering• Flersproglig sprogudvikling• Sprogvurdering af flersprogede elever• Dysleksi hos flersprogede elever• Arbejdet med flersprogede børn i daginstitutioner og i skolenHenvender sig til logopæder, pædagoger, lærere samt sprog- og læsevejledere.
Håndbog for sprogvejledere belyser forskellige aspekter ved sprogvejlederfunktionen i forhold til børns sprogtilegnelse og samarbejdet med barnet, forældre og netværkspersoner. Den består af tre dele og introducerer både forsknings- og praksisbaseret viden.Første del: Vejledning og pædagogisk planlægning i forhold til børns sprog omhandler emnerne sprogindsatser, didaktik og læring, kollegial vejledning, forældreinvolvering mv.Anden del: Børns sprogtilegnelse favner emner lige fra sprogteori gennem tiden, forudsætninger for sprog, til tilegnelse af det danske sprog og af dansk som andetsprog.Tredje del: Dokumentation og evaluering af børns sprog og pædagogisk praksis omfatter metoder til udvikling, vurdering og registrering af børns sprog.Forfatterne er udvalgte fagpersoner med solid teoretisk viden og/eller praksiserfaring inden for hvert deres område.
Flugten fra sneglefarmen. Et snegleeventyr / Hvad ved du om snegle? En børnefagbog er en dobbeltbog, der består af en fagbog om snegle og et snegleeventyr.Bogens hensigt er at give børn adgang til faglig viden om snegle og sneglearter, med særlig vægt på vinbjergsneglen, og at denne viden kan komme i spil i forbindelse med læsning af snegleeventyret Flugten fra sneglefarmen. Det handler om vinbjergsneglen Herman fru Ditte, som bliver fanget og anbragt i en sneglefarm og må gå så meget grueligt igennem, indtil det lykkes ham, at komme hjem til sin dejlige, fugtige vold.Bogens udformning bygger på viden om læseteorier med særlig vægt på The Hanen Centres ABC and beyond. Teksten er udformet, så børn delvist kan læse med, ved at teksten undertiden er erstattet af billeder. Derved kan børn og voksne snakke om, hvordan man kan læse billeder og forskellen mellem billeder og tekst.Grafisk viser teksten, om sneglene RÅBER eller hvisker, hvilket giver børn og voksne muligheder for at snakke om, hvilke signaler er ligger i det skrevne ord. Der er også ideer i teksten til, hvordan man kan styrke børnenes evne til at inferere, det vil sige læse mellem linjerne og bruge de informationer, som tegningerne giver, til at forstå teksten og omvendt. Bogen indeholder ordforklaringer, som kan bruges til inspiration, når man eksempelvis skal forklare børn, hvad en vold er, hvis de ikke ved det i forvejen. Derudover indeholder bogen sange, illustrationer og ideer til aktiviteter, som understøtter fremdriften i såvel eventyret som i fagdelen.Bogen handler om netop snegle, fordi alle børn, hvad enten de bor på Nørrebro eller på landet, har mulighed for at møde snegle og generelt virker optagede af og interesserede i dette fascinerende bløddyr.Både i fagbogen og i eventyret vil børnene møde en lang række forskellige sneglearter. Det kan måske inspirere til, at man ikke bare taler om, at man har fundet en snegl på legepladsen, men også får lyst til at undersøge, præcis hvad det er for en slags snegl, der kom krybende forbi på sin slimede fod.Denne flotte børnefagbog henvender sig primært til børnehavebørn, men er også velegnet til de yngste i indskolingen. Desuden vil bogen være oplagt at anvende i forbindelse med tværfagligt samarbejde mellem dansk og faget natur og teknik.Flot illustreret af Jonas Prip Thorsen.
Mange dagplejere, sundhedsplejersker, pædagoger og børnehaveklasseledere er i tvivl om, hvad et barn sprogligt forventes at kunne på et givent alderstrin.I denne bog præsenteres derfor en række forskningsbaserede, sproglige milepæle, der kan anvendes som målestok for at vurdere, om et barn har behov for støtte til den sproglige udvikling. Bogen tilbyder blandt andet et redskab, der er hurtigt og præcist at anvende, når pædagoger skal tage stilling til, om der er grund til at screene et barns sprog med henblik på en egentlig sprogvurdering.På bogens hjemmeside www.dafolo.dk/sprogetsmilepæle kan man blandt andet downloade prævurderingsredskabet og et samtaleark til forældresamtaler.
Sproget udvikles i interaktion med relationskompetente voksne.Denne bog udgør et praksisnært, forskningsbaseret og interaktivt studiemateriale til praktikere og studerende. Den giver mulighed for, at læseren kan gøre sig praktiske erfaringer med sprogarbejde i en tryg ramme.I samarbejde med pædagoger er der til bogen produceret en række film, som – sammen med relevante klip fra YouTube og internetbaserede artikler – ligger på den tilhørende hjemmeside. Læseren afprøver således sin viden via bogens mange øvelser og refleksionsspørgsmål, der tager udgangspunkt i hjemmesidens materiale.På den måde gives der mulighed for at beskrive, vurdere og reflektere over sprogudvikling med udgangspunkt i autentiske børn og autentiske situationer.Udgangspunktet er et grundlæggende, inkluderende sprogsyn med fokus på interaktion og relation som drivkraft for sproglig udvikling og som udgangspunkt for forældreinddragelse.Med bogen i hånden bliver læseren i stand til at planlægge, udføre, dokumentere og evaluere pædagogiske processer, der fremmer mundtlig og skriftlig sprogtilegnelse hos børn, unge og voksne med særlige behov.Hjemmesiden findes på adressen: www.dafolo.dk/sprogtilegnelse.
Den tidlige sprogudvikling får ofte betydning for, hvordan både tale- og skriftsproget udvikler sig hos barnet senere i livet, og den kan endda indvirke på barnets udvikling af sociale kompetencer. Pædagoger og andre fagpersoner spiller en central rolle i denne sammenhæng, da de ofte er de første, der får øje på forsinkelser eller andre afvigelser i sprogudviklingen. I denne bog har forfatterne valgt at sætte fokus på 2-årsalderen, fordi man allerede fra dette tidspunkt har et ret solidt grundlag for at vurdere, om barnets sprog er alderssvarende. De gennemgår, hvordan en typisk sprogudvikling ser ud i denne alder, hvad der er typiske tegn på et forsinket sprog samt hvilke materialer, som pædagoger, sprogpædagoger, konsulenter og logopæder har til rådighed, når de skal udrede en 2-årig. Herudover kigger de på væsentlige miljømæssige faktorer, som kan styrke det sprogpædagogiske arbejde i vuggestuen, bl.a. hvordan leg kan understøtte sprogudviklingen. Endelig beskæftiger de sig med, hvordan man kan udvikle handleplaner og et produktivt samarbejde med forældre.
Dette er en flergangsbog til pædagoger i daginstitutioner.TilgangLille Sol. Sprog og leg for de yngste - 0-3 år er en inspirationskilde til en lang række lege, som børn og voksne kan udvikle i fællesskab. Indgangsvinklen er at videreudvikle sprogmiljøer og afsætte tid og rammer til leg, der kan virke befordrende for børns sproglige udvikling. Som udgangspunkt for valget af de konkrete lege, er det en god idé at reflektere over, hvad der er godt for det enkelte barn eller den enkelte gruppe, og hvad målet skal være.IndholdBogen indeholder tips til den pædagogiske praksis, idéer til sproglige aktiviteter i hverdagen, kort teori om sprogets tilegnelse og betydning fra teori til gode råd.Lille Sol indeholder over 70 lege med fokus på:OrdforrådOrds endelser og sætningsopbygningSkelnen af sproglydeHistoriefortællingSprogforståelseUdtale af sproglydeBogstavkendskab og legeskriftKommunikative strategierSproglig hukommelse sammen med billederAuditiv hukommelseHvert område bliver indledt med et teoriafsnit.Lille SOL er skrevet til kommende og nuværende pædagoger, dagplejere og deres tværfaglige samarbejdspartnere - sprogvejledere, sprogpædagoger, konsulenter og tale-hørelærere, som arbejder med tidlig indsats i tværfagligt regi, og den er tænkt som inspiration til sprogudvikling i både dagtilbud og dagplejehjem. Nogle af legene er meget egnede til at bruge i barnets hjem.DownloadsEksempel på lege
Tænk på barnets sprogudvikling som en kurv, der skal fyldes op med sprogbolde hver eneste dag. Lydlege er én bold, dialogisk læsning er en anden bold. Kurven er stor og skal fyldes helt - og de bolde, der skal være flest af, er samtalebolde. Husker du at smide bolde i alle børns kurv - hver dag? Denne bog handler netop om, hvordan man som pædagogisk personale i vuggestue eller børnehave dagligt kan have fokus på at fylde barnets sprogkurv op gennem et stærkt sprogarbejde, der fører til kvalitet i sprogmiljøet. Den er ment som en hjælpende hånd til ledere, pædagoger, pædagogiske konsulenter og kommunale ledere, der med udgangspunkt i bogen kan overveje, om sprogarbejdet i deres lokale virkelighed er stærkt nok, eller om der skal justeringer til.
Har du nogensinde spekuleret på, hvad koblingen er mellem sprog og intelligens - og om det fx styrker dit barns læring at se fjernsyn? Tænker du på, hvordan det skal gå for dit barn, når det kommer i skole? Og på, hvad du kan gøre for at støtte dit barn i at udvikle sprog og gode forudsætninger for læsning og skrivning?Forældre er de mest betydningsfulde mennesker i børns liv, og det gælder også i forhold til den sproglige udvikling. De seneste års forskning viser, at der er en tæt sammenhæng mellem børns meget tidlige sproglige udvikling og deres udvikling af ordforråd og tilegnelse af læsning og skrivning i skolen. Sproget kommer ikke af sig selv, og med denne bog får du en praktisk guide til at støtte dit barn efter principperne i den nyeste forskning fra ind- og udland i sprogstimulering, leg og læring i hjemmet.For det skal være sjovt at bruge sproget – også når det driller!Dit barns sprog er skrevet til forældre til børn på 0-6 år og alle voksne, der er optaget af børns sproglige udvikling, og som ønsker viden om sprog, leg og læring.
Denne bog introducerer og diskuterer literacybegrebet generelt og i forhold til undervisningen i børnehaveklasse, 1. og 2. klasse. I bogens kapitler giver forskere og praktikere bud på, hvordan literacy kan forstås, praktiseres og kobles med læringsmål. Her er eksempler på pædagogisk praksis, som kan inspirere til egen praksis i forskellige fag og på tværs af fag, idet der er fokus på, at eleverne er aktive og meningsskabende i deres læring. Se indholdsfortegnelse og indledning til bogen 'Samlet set giver Literacy og læringsmål i indskolingen et inspirerende dynamisk billede af, hvordan man kan forstå literacy i indskolingen i disse år på en måde, der gør en klogere på de fleste fag i skolen, samtidig med at der bliver knyttet an til de spændinger, der er i den nuværende målforståelse.' - Søren Eefsen, lektor i dansk ved professionshøjskolen UCC 'Literacy og læringsmål i indskolingen er en fantastisk bog (...) Dette er en bog, der inspirerer på hver eneste side med teori og ikke mindst konkrete og let håndgribelige praksiseksempler.' - Nina R. Kledal, læsekonsulent 'Spændende og inspirerende bog. Vigtig pointering af at literacybegrebet hører til i alle fag, så eleverne bliver dygtige til sprog i alle afskygninger. God blanding af teori og praksiseksempler.' - lektørudtalelse fra Dansk BiblioteksCenter'Bogens 11 kapitler indkredser de to centrale begreber literacy og læringsmål, og det er en indsigtsfuld bog for alle' - Folkeskolen- Læs resten af anmeldelsen her'Det er fra ende til anden en meget inspirerende bog set ud fra såvel den teoretiske som den praktiske synsvinkel.' – Børnehaveklasselederforeningen - Læs resten af anmeldelsen her
Grib et barn i sproglig knibe tidligt - og vær med til at ændre et liv!Tænk på barnets sprogudvikling som en kurv, der skal fyldes op med sprogbolde hver eneste dag. Lydlege er én bold, dialogisk læsning er en anden bold. Kurven er stor og skal fyldes helt - og de bolde, der skal være flest af, er samtalebolde. Husker du at smide bolde i alle børns kurv - hver dag? Denne bog handler netop om, hvordan man som pædagogisk personale i vuggestue eller børnehave dagligt kan have fokus på at fylde barnets sprogkurv op gennem et stærkt sprogarbejde, der fører til kvalitet i sprogmiljøet. Den er ment som en hjælpende hånd til pædagoger, ledere, pædagogiske konsulenter og kommunale ledere, der med udgangspunkt i bogen kan overveje, om sprogarbejdet i deres lokale virkelighed er stærkt nok, eller om der skal justeringer til. Bogen er skrevet af et stærkt makkerpar. Helle Iben Bylander og Trine Kjær Krogh har i en årrække arbejdet inden for børnesprogsområdet med blandt andet undervisning, kurser og konferencer for pædagoger, lærere, sprogvejledere og logopæder. Sammen har de oversat og skrevet flere bøger og artikler inden for sprog og pædagogik.
Hvorfor invitere det lille barn til at udforske og kommunikere via skriftsproget? Hvordan kan skrivning indgå i børnehaven på en legende og støttende måde?Bogens forfattere, som er forskere og praktikere, argumenterer for, at skrivelyst, leg og læring er nært sammenknyttede begreber. Ligeledes giver de konkrete forslag til, hvordan skriftsprog naturligt kan indgå i børnehavens pædagogiske praksis. Denne tidlige indsats styrker alle børns (skrift)sproglige udvikling her og nu - og på længere sigt.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.