Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Vores følelsesmæssige, personlighedsmæssige og sociale kompetencer udvikles gennem vores relationer med andre, og fællesskabet er rammen omkring denne udvikling. Leg har en overordentlig stor betydning for denne udvikling og det er gennem leg, at mennesker i sidste ende udvikler evnen til at indgå i kreative og innovative arbejdsfællesskaber. Denne bog er skrevet til lærere, pædagoger, psykologer og andre, der arbejder med børn i børnehaver, børnehaveklasser og skoler, og som gerne vil etablere følelsesmæssigt modnende gruppefællesskaber med 4-12-årige børn. Bogens forfattere er alle fagpersoner, som har støttet børns udviklingsproces gennem kreative tilgange, så disse børn har fået mulighed for at udvikle sig til personer, der kan indgå i konstruktive fællesskaber med en høj mentaliseringskapacitet.
DENNE HÅNDBOG giver lærere og pædagoger indsigt i, hvorfor og hvordan øvelser i nærvær og empati kan bidrage til et bedre læringsmiljø båret af børnenes og de unges respekt for og venlighed over for hinanden. Derudover bidrager den til en bedre relationskompetence hos de professionelle voksne i skolen. Helle Jensen beskriver kort og enkelt principperne og teorierne bag bogens mange øvelser. De fleste øvelser er målrettet udvikling af børns og unges nærvær, empati, selvfølelse, opmærksomhed og koncentrationsevne. Men bogen rummer også øvelser, der kan styrke lærerens, pædagogens og teamets relationskompetence, autenticitet og sikkerhed i undervisningen.BOGENS VARIEREDE ØVELSER er lige til at tage i brug og lade sig inspirere af i SFO’en, klassen, i indskolingen, på mellemtrinnet og i udskolingen. Bogens 69 øvelser er udviklet i samarbejde med Katinka Gøtzsche, Charlotte Weppenaar Pedersen og Anne Sælebakke. Marianne Bentzen og Susan Hart har skrevet forord.HELLE JENSEN er cand.psych., specialist og supervisor i psykoterapi og formand for foreningen Børns Livskundskab. Hun underviser i relationskompetence, empati og nærværsøvelser samt familieterapi i en række europæiske lande. Hun er forfatter til flere bøger, bl.a.: Pædagogisk relationskompetence. Fra lydighed til ansvarlighed (2002, sm.m. Jesper Juul) og Empati – det der holder verden sammen (2012, sm.m. Jes Bertelsen, Jesper Juul, Michael Stubberup, Peter Høeg og Steen Hildebrandt).Se www.psykologhellejensen.dk www.bornslivskundskab.dk
Urolige elever er kommet på dagsorden i den aktuelle skoledebat. Der er imidlertid hverken tale om en gentagelse af 1970'ernes pro et contra-diskussioner om disciplin i skolen eller om genindførelse af "den sorte skoles" autoritære pædagogik. I højere grad er der tale om en mere nuanceret debat om, hvordan skolen og dens aktører skal etablere en pædagogik, der formidler faglighed, og som kan tilgodese personlig udvikling og dannelse i en demokratisk orienteret skolehverdag. Samtidig er der også tale om en stillingtagen til, hvordan skolens og dens aktører vinder respekt for at udføre det nødvendige pædagogiske lederskab i forhold til eleverne.
Har du hørt om drillenisser?Eller måske endda været udsat for nogle af deres drillerier?Drillenisser er nisser, der driller rigtigt meget - ja, de kan faktisk slet ikke lade være med at drille. I denne julekalenderhistorie møder du de to drillenisser, Tot og Flot. De glæder sig meget til at det bliver juleaften - for juleaften holdes der en kæmpestor julefest for alle nisser hos julemanden. Hvert år, når det bliver den 1.december, rejser alle verdens nisser op til julemanden, for at hjælpe med de sidste forberedelser inden juleaften. Drillenisser må dog ikke rejse op til julemanden før den 24.december, for deres drillerier kan forstyrre for meget. Tot og Flot er sikre på, at de går glip af alt muligt spændende julesjov og nisseskæg, hvis de først rejser op til julemanden på selve juleaften, så derfor beslutter de sig for, at rejse allerede den 1.december - ligesom alle andre nisser gør.Mon de bliver opdaget af agentnisserne - og mister de så deres nissehue og skal leve blandt mennesker?Følg alle Tot og Flots drillerier i denne julekalenderhistorie i 24 afsnit - ét til hver dag frem til juleaften.Højtlæsning af denne julekalenderhistorie er en hyggelig måde at tælle ned til juleaften på.Afsnittene giver inspiration til juleaktiviteter, som I kan lave derhjemme.HEMMELIGT TIP: De drillerier, som Tot og Flot laver i historien, kan jeres drillenisse derhjemme også lave.
Respektfulde relationerHelle JensenTrykt i Uro og disciplin i skolen, 1. udgave 20061.e-bogsudgave 2009© Roskilde Universitetsforlag, 2006
Uro og disciplin til diskussionNiels Egelund, Helle Jensen og Erik SigsgaardTrykt i Uro og disciplin i skolen, 1. udgave 20061.e-bogsudgave 2009© Roskilde Universitetsforlag, 2006
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.