Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Det har aldrig været vigtigere end nu at være opmærksomme på børns læselyst, for når de har lært at læse, holder de op med at læse – i hvert fald i bøger. Men det forunderlige er, at de fleste børn rent faktisk har masser af læselyst – bare det kan foregå i andre medier end bogen. Denne bog sætter fokus på læselyst, og hvorfor den er af så stor betydning for børns læring. Kan vi finde en balance mellem barnets verden og interesser og samtidig medtænke og sikre de dannelsesidealer, skolen bygger på? Hvis det lykkes, vil børnene både udvikle deres læseevner, opleve læseglæde og bliver klogere på sig selv og verden. Forfatterne giver en række bud på, hvordan vi som lærere, sammen med vores elever, kan arbejde hen imod målet at skabe, fremme og bevare læselysten. Artiklerne er præsenteret i en rækkefølge, hvor de tematisk hører sammen og kan gå i dialog med hinanden. Først sættes der fokus på vigtigheden af at blive en motiveret læser. Herefter sættes formidlingens rolle i spil. De sidste artikler koncentrerer sig om litteratur som kilde til læselyst. Se indholdsfortegnelsen her.Bogen henvender sig til alle, der beskæftiger sig med eller er optaget af læselystens betydning for børns læring.
Læselyst på skoleskemaet 1: Begreberne læselyst og læsebåndLæsebånd er en del af mange børns hverdag i skolen. Her læser de en selvvalgt bog i 15-20 minutter, og formålet er at stimulere deres læselyst. Men hvad er vigtigt, når man gennemfører læsebånd, og hvad er læselyst egentlig for en størrelse? Det kan du høre mere om i dette afsnit, hvor Henriette Romme Lund folder begreberne ud. Hun har forsket i skoleelevers læselyst og –ulyst, og hvilke faktorer der ser ud til at fremme læselyst.I podcasten præsenterer hun perspektiver på læsebånd og en bred palet af tilgange til og definitioner på læselyst, et begreb der både er helt enkelt og ganske kompliceret. Vi bliver klogere på:Hvad ved man om læsebåndets effekt?Hvorfor og hvordan praktiserer mange skoler læsebånd?Hvad har betydning for den enkelte elevs læselyst?Hvad er læselyst?Episoden blev oprindeligt udgivet i 2020. Henriette Romme Lund var på det tidspunkt ph.d.- studerende. Hendes konklusioner og perspektiver i afsnittet skal derfor ses i lyset af, at hun endnu ikke havde afsluttet sit forskningsprojekt.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.