Bag om Læselyst på skoleskemaet. Del 1
Læselyst på skoleskemaet 1: Begreberne læselyst og læsebånd
Læsebånd er en del af mange børns hverdag i skolen. Her læser de en selvvalgt bog i 15-20 minutter, og formålet er at stimulere deres læselyst. Men hvad er vigtigt, når man gennemfører læsebånd, og hvad er læselyst egentlig for en størrelse? Det kan du høre mere om i dette afsnit, hvor Henriette Romme Lund folder begreberne ud. Hun har forsket i skoleelevers læselyst og –ulyst, og hvilke faktorer der ser ud til at fremme læselyst.
I podcasten præsenterer hun perspektiver på læsebånd og en bred palet af tilgange til og definitioner på læselyst, et begreb der både er helt enkelt og ganske kompliceret. Vi bliver klogere på:
Hvad ved man om læsebåndets effekt?
Hvorfor og hvordan praktiserer mange skoler læsebånd?
Hvad har betydning for den enkelte elevs læselyst?
Hvad er læselyst?
Episoden blev oprindeligt udgivet i 2020. Henriette Romme Lund var på det tidspunkt ph.d.- studerende. Hendes konklusioner og perspektiver i afsnittet skal derfor ses i lyset af, at hun endnu ikke havde afsluttet sit forskningsprojekt.
Vis mere