Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Jørgen Frost præsenterer et afbalanceret læsesyn, hvor der både ses på, hvordan læreren bør være rustet til at møde de krav, skolen stiller i dag, og hvad den gode elev og den gode skole er, når vi taler om optimale betingelser for læseundervisning.Principper for god læseundervisning indeholder forslag til læsepraksis på forskellige trin, som alle er baseret på forskning, der udfordrer den læsepædagogiske tradition ud fra et nutidigt læringssyn.Bogen kan inspirere til en kvalificering af læseundervisningen i en tid, hvor elevgruppen bliver stadig mindre homogen, og hvor der er et øget behov for, at læreren kan møde det enkelte barn dér, hvor det befinder sig fagligt.
Intensiv læseundervisning på mellemtrinnet er på en og samme tid både en forskningsbaseret og en praksisforankret beskrivelse af et intensivt undervisningstilbud til tre elever med dysleksi. Bogen viser, at det er muligt at vende en negativ udvikling, også selv om eleven er nået til mellem- eller sågar udskolingstrinnet. Bogen er skrevet ud fra en helhedsorienteret tilgang. Teori og praksis går hånd i hånd, elevens læsevanskeligheder ses i sammenhæng med social-emotionelle og kognitive sider af eleven, og tiltagene er teoretisk begrundet, samtidig med at der er mange praktisk funderede og detaljerede eksempler. Intensiv læseundervisning på mellemtrinnet henvender sig til lærere, sprog- og læsevejledere og kan samtidig inspirere og informere alle interessenter: i hjemmet, i skolen, i de rådgivende organer og i grund-, efter- og videreuddannelsen af lærere. Dermed kan bogen bidrage til at styrke vores fælles viden om og erfaring med undervisning af elever med svære læse- og skrivevanskeligheder. Statistisk sidder der mindst 1-2 elever i hver klasse, som kan få gavn af denne viden. Hvis modløsheden skal vendes til motivation og kompetence, må der sættes ind med systematiske og udviklingsrelevante tiltag, som løbende giver eleven en oplevelse af at mestre opgaven. Grundlaget for en sådan indsats findes i denne bog.
Bogen handler om de problemstillinger, som læsevejlederen møder i sin hverdag. Læsevejlederen får her det nødvendige faglige grundlag for at vejlede kolleger og forældre samt samarbejde med skoleleder om muligheder for at støtte elevernes læring i læsning og skrivning.Første del handler om de generelle forhold vedrørende læsevejlederens rolle og arbejdsopgaver. Det drejer sig om læsevejlederen som vejleder og innovatør, samarbejdet med skolens ledelse, læsevejlederen som organisator af klasselæsekonferencer og opfølgning på klasselæseprøver og om samarbejdet med forældre. Her gøres også rede for rammerne for arbejdet og det lovgrundlag, som gælder for området.Anden del favner faglige og metodiske temaer i forhold til det forebyggende arbejde, den tidlige indsats og selve undervisningen – i såvel dansk som matematik. Der sættes fokus på sprog- og læseudvikling samt skrive- og staveudvikling. Desuden behandles læsekurser, story-line i læseundervisningen samt læsning i alle skolens fag. Til sidst finder man overvejelser over brug af it for elever med sprog- læse- og skrivevanskeligheder og endelig over vigtige forhold i forbindelse med tosprogede elever i læseundervisningen.
Evalueringsbegrebet er et vigtigt begreb på mange niveauer og i mange sammenhænge, og her gælder det skolen, lærerne og eleverne.Evaluering er en fælles opgave for skolen, dens elever og lærere, og det er vigtigt at fastholde det dialogiske perspektiv. Ved at sikre dette bliver evaluering ikke bare en afslutning på noget, men noget som motiverer og giver konkrete råd til det videre læringsforløb.Et dialogisk perspektiv på evaluering er derfor afgørende for, at skolen på lang sigt kan opnå de resultater, den ønsker. Forfatterne behandler evalueringsbegrebet både teoretisk og praktisk, og de diskuterer forskellige opfattelser af begrebet samt de konsekvenser for praksis, de forskellige opfattelser kan medføre.Evaluering er et relevant tema for alle, som er interesseret i skolens dagligdag og udvikling. Bogen henvender sig derfor både til studerende på læreruddannelsen, lærere, skoleledere og skolepolitikere.
Jørgen Frost beskriver betydningen af børns sproglige bevidsthed og giver gode råd om, hvordan læseundervisningen kan tilrettelægges, så både svage elever og elever uden læseproblemer tilgodeses i lige høj grad. Han tager fat om emner som effekten af at arbejde med sproglege i børnehaveklassen, balancen mellem forståelse og afkodning i læseundervisningen og ser på læse- og staveudvikling i et forebyggende perspektiv.Bogen vil være en inspirationskilde for læsekonsulenter, skolepsykologer og lærere med interesse for den første læseundervisning og er præget af et optimistisk syn på de undervisningsmæssige muligheder for at reducere gruppen af elever med læse- og skrivevanskeligheder.
Skriftsproget udvikles typisk i perioden fra det sidste år i børnehaven til det første år i skolen. Det er derfor afgørende nødvendigt, at der etableres et reelt og konstruktivt samarbejde mellem de to institutioner. Jørgen Frost beskriver, hvilke fordringer der kan stilles til dette samarbejde, og han viser, hvordan barnets sprog kan udvikles og understøttes via sproglege, samtaler og struktureret undervisning både i dagtilbud og skole.For at kunne lære at skrive og læse må barnet kunne mærke sproget og ’smage på’ ordene. Det gøres bedst i samtale med kompetente voksne, som forstår at gribe nuet og give relevant sproglig feedback til barnet – i hjemmet, i dagtilbud og i skole. Det er således ikke valg af materialer, som er vigtigst. Det er tilrettelæggelsen af en frugtbar sprogkultur i trygge rammer, som gør forskellen.Grib chancen: Mærk sproget – skriv og læs med de 5-8-årige. Det er en gave, de tager med sig resten af livet!
En letlæsningsbog om Danmarkshistorien.Bogen er en del af en serie på 5 bøger, der henvender sig til børn i indskolingen - i alderen 5-8 år. Lixtal 19.Man følger Freja og Eskil som lever i Middelalderen. Bøgerne beskriver deres liv og hverdag med den tids opgaver og udfordringer.De er til begynderlæseren, som har brudt læsekoden. Sætningerne er korte med bisætninger. Illustrationerne understøtter teksterne.Bogserien omhandler:Haralds verdenEskilds fælderFanget af uvejretHvor er vejen hjemBare en drøm
En letlæsningsbog om Danmarkshistorien.Bogen er en del af en serie på 5 bøger, der henvender sig til børn i indskolingen - i alderen 5-8 år. Lixtal 19.Man følger Freja og Eskil som lever i Middelalderen. Bøgerne beskriver deres liv og hverdag med den tids opgaver og udfordringer.De er til begynderlæseren, som har brudt læsekoden. Sætningerne er korte med bisætninger. Illustrationerne understøtter teksterne.Bogserien omhandler:Haralds verdenEskilds fælderFanget af uvejretHvor er vejen hjemBare en drøm
En letlæsningsbog om Danmarkshistorien.Bogen er en del af en serie på 5 bøger, der henvender sig til børn i indskolingen - i alderen 5-8 år. Lixtal 19.Man følger Freja og Eskil som lever i Middelalderen. Bøgerne beskriver deres liv og hverdag med den tids opgaver og udfordringer.De er til begynderlæseren, som har brudt læsekoden. Sætningerne er korte med bisætninger. Illustrationerne understøtter teksterne.Bogserien omhandler:Haralds verdenEskilds fælderFanget af uvejretHvor er vejen hjemBare en drøm
En letlæsningsbog om Danmarkshistorien.Bogen er en del af en serie på 5 bøger, der henvender sig til børn i indskolingen - i alderen 5-8 år. Lixtal 19.Man følger Freja og Eskil som lever i Middelalderen. Bøgerne beskriver deres liv og hverdag med den tids opgaver og udfordringer.De er til begynderlæseren, som har brudt læsekoden. Sætningerne er korte med bisætninger. Illustrationerne understøtter teksterne.Bogserien omhandler:Haralds verdenEskilds fælderFanget af uvejretHvor er vejen hjemBare en drøm
Arbejdsbog A - Bogstavlæsebog.Bogstaverne gennemgåes to ad gangen over fire sider. Der er tre sider med decideret bogstavarbejde, hvor de to bogstaver bruges på forskellige måder, og den sidste side er en læseside. Opgaverne ligner hinanden, således at børnene kan arbejde selvstændigt med bogen, når de har forstået opgavetyperne.
Arbejdsbog B lægger - ligesom Arbejdsbog A - op til et omhyggeligt tilrettelagt arbejde med udvikling af den funktionelle bogstavkundskab og etablering af den første læsefærdighed.
Læsemesteren er en kopimappe, der består af små målrettede læsekursusforløb tilrettelagt på fem niveauer. Materialet gør det muligt for læreren at tilrettelægge læseundervisningen efter enkelt elev og at vurdere elevens konkrete udbytte af undervisningen efter hver lektion. Læsemesteren kan anvendes som en naturlig fortsættelse af Læsemåleren.
Arbejdsbog B følger læsebogens kapitler og træner gennem varierede opgaver: lytteforståelse, sprogforståelse, ordanalyse/ordlæsning, skriftlig formulering, tekstlæsning og begrebsdannelse.
Elever i skriftsproglige vanskeligheder er sjældent vilde med at skrive – de kan måske snarere være verdensmestre i overspringshandlinger. Hvordan kan disse elever få skrivelysten tilbage? Hvordan kan skolen udfordre dem på en måde, så de oplever succes og får lyst til at kommunikere skriftligt?Elever i skriftsproglige vanskeligheder skal mødes, støttes og anerkendes i deres skriveprocesser og dermed deres læringsprocesser. Det argumenterer forskere og erfarne praktikere for i denne bog ud fra et inkluderende specialpædagogisk perspektiv.Bogen indeholder eksempler og giver bud på, hvad skrivelyst er, og hvordan man kan stimulere og fastholde skrivelysten for elever i skriftsproglige vanskeligheder. Det er en pædagogisk opgave, der stiller nye krav til læreren og til et inkluderende perspektiv på skriveundervisningen. Bogen anlægger et kommunikativt deltagelsesperspektiv på skrivning. Et perspektiv, der lytter til eleven, søger kreative tilgange, anerkender elevernes mangfoldige behov og skrivningens mangfoldige genrer – og giver lystog energi til at lære at skrive, og til at skrive i utallige kontekster.Målgruppen er lærerstuderende, specialundervisningslærere, dansklærere, læsevejledere, læsekonsulenter og alle andre, der beskæftiger sig med børn og skrivning/læsning professionelt.Skrivelyst i et specialpædagogisk perspektiv er udgivet i samarbejde med Nationalt Videncenter for Læsning – Professionshøjskolerne.Bogen kan ses i forlængelse af bøgerne Skrivelyst og læring (2011) og Læselyst og læring (2010).
I denne bog præsenteres teori om skoleudvikling. Teorien fortæller om, hvilke tiltag man skal foretage på ledelsesplan for at udvikle et godt læringsmiljø på skolen, og som kan løfte kvaliteten af læseundervisningen. Desuden præsenteres erfaringerne fra en kommune, som indførte læsevejledere på alle skoler. Erfaringerne vurderes både af skoleledere, læsevejledere og lærere. Til sidst opsummerer forfatteren resultaterne og giver bud på, hvordan de kan anvendes i praksis.
Hvorfor invitere det lille barn til at udforske og kommunikere via skriftsproget? Hvordan kan skrivning indgå i børnehaven på en legende og støttende måde?Bogens forfattere, som er forskere og praktikere, argumenterer for, at skrivelyst, leg og læring er nært sammenknyttede begreber. Ligeledes giver de konkrete forslag til, hvordan skriftsprog naturligt kan indgå i børnehavens pædagogiske praksis. Denne tidlige indsats styrker alle børns (skrift)sproglige udvikling her og nu - og på længere sigt.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.