Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Socialkonstruktionisme og uddannelse introducerer til tænkningen og metateorien bag socialkonstruktionismen, der i løbet af de sidste 40 år er blevet udbredt verden over. Dette er, takket være Kenneth J. Gergen, der ofte nævnes som ”faderen til socialkonstruktionismen”, og som er hovedforfatteren bag denne bog.Bogen falder i to dele. Første del introducerer til socialkonstruktionismen og går tæt på den sociale konstruktion af fællesskaber, viden og forandringer i almindelighed. Anden del handler om fremtidens uddannelse i et socialkonstruktionistisk perspektiv, herunder hvordan uddannelse, undervisning, relationer og viden konstrueres mv.Bogen henvender sig til alle, der beskæftiger sig med uddannelsessociologi og pædagogik.Se videointerview med Kenneth Gergen her.
Hvad er god ledelse? Hvordan kan lederen forstå sin særlige rolle? Hvad er god ledelse, når medarbejdere skal ledes? Spørgsmål som disse er omdrejningspunktet for denne antologi.LEDELSE AF MEDARBEJDERE præsenterer i 15 kapitler perspektiver på ledelse af medarbejdere såsom bl.a.: kommunikation og kreativitet, magt, læring, professionelle samtaler, psykologisk tryghed, konfliktkompetence, mod i ledelse, arbejdsmiljø og bæredygtigheds- og udviklingsmål.LEDELSE AF MEDARBEJDERE er skrevet af førende danske ledelsesforskere,-undervisere og -konsulenter og to internationale koryfæer, Amy C. Edmondson og Kenneth J. Gergen.Bogen henvender sig til studerende og praktikere inden for ledelsesfeltet – og til ledelsesinteresserede i almindelighed.
En kommentar til eksisterende ledelsesteorier og til den aktuelle debat om ledelse. Bliv klog på ledelse og læs hvordan forfatterne folder sig ud med humor og skarpe pointer i et frit og læsevenligt sprog, der samtidig tager dig med rundt om de faglige begreber, som danner klangbund for tidens drøftelser om ledelse.”Pissedårlig ledelse” er ikke et gængst ledelsesbegreb, men det er et aktuelt vigtigt begreb, som er med til at skærpe bevidstheden om, hvad der skal til for at opnå den gode ledelse. Det har velmenende idealer, teorier og gode råd om ledelse ikke kunne gøre.Læs Pissedårlig ledelse og bliv motiveret til at gøre ledelse bedre.
Mod i ledelse – modig fremfor magelig udforsker mod som et middel til bedre ledelse. Mod er som en muskel, der skal trænes, så man kan udvikle sine egne såvel som organisationers potentialer.Robusthed, ydmyghed og sårbarhed er aspekter af mod. De afdækkes i bogen, der også indeholder spørgsmål, som kan gøre læseren klogere på modets natur. De kan anvendes alene eller sammen med andre.Bogen indeholder bl.a. interviews med fire danskere, som fortæller om deres erfaringer med mod og ledelse. Det er tidligere statsminister Helle Thorning-Schmidt, skuespiller Ghita Nørby, folketingsmedlem Bertel Haarder og badmintonspiller Viktor Axelsen.Bogens målgruppe er ledere og lederstuderende på diplom- eller masteruddannelser og andre uddannelser, hvor ledelse indgår.
Socialkonstruktionisme – Ledelse og organisation består af to dele.Første del introducerer til socialkonstruktionismen og går tæt på den sociale konstruktion af fællesskaber, viden og forandringer i almindelighed.Anden del handler om ledelse og organisation set i et socialkonstruktionistisk perspektiv. Her er fokus på tankerne bag moderne, socialkonstruktionistiske former for ledelse og organisation.Forfatterne er den amerikanske professor Kenneth J. Gergen, som er “socialkonstruktionismens far”, og den danske lektor Karsten Mellon.Bogen henvender sig til alle, der beskæftiger sig med ledelse og organisation i praksis såvel som inden for forskning, psykologi, pædagogik og uddannelse.
Hvordan arbejder man hen imod de mål, man sætter sig, under de givne betingelser med en pædagogisk målgruppe? Det kræver faglig indsigt i centrale pædagogiske begreber, temaer og mål – og evne til at planlægge relevante pædagogiske aktiviteter. Bogen her tilbyder den faglige indsigt i teorier og metoder, som du kan bruge til at planlægge pædagogiske aktiviteter – initieret og motiveret af pædagogen og målgruppen i fællesskab.Temaer og aktivteter i social- og specialpædagogik gør dig i stand til at planlægge pædagogiske aktiviteter ved at omsætte pædagogikkens teorier og metoder til praksis.Bogen henvender sig til studerende ved pædagoguddannelsen, der læser specialiseringen social- og specialpædagogik, men også til andre med interesse for området.
Ydmyghed i ledelse præsenterer et mindset, der har fokus på udvikling af positive relationer gennem dialog og psykologisk tryghed i organisationen. Enhver leder bør forholde sig ydmygt til sine begrænsninger og samtidig værdsætte andre menneskers evner. Bogen indeholder en række interviews, med bl.a. professor Edgar H. Schein, og professor Henry Mintzberg bidrager med to tekster.Ydmyghed i ledelse henvender sig til alle, der beskæftiger sig med ledelse i praksis såvel som i forsknings- og uddannelsesverdenen. This book explains how to cultivate the organizational culture you need to succeed in fulfilling its mission.- Amy C. Edmondson, professor ved Harvard Business School Læs den og bliv klogere på, hvad der kræves af ledere og af ledelse i fremtiden.- Lene Tanggaard, professor (AAU) og rektor på Designskolen Kolding
God ledelse er relevant for ledere, der ønsker at udvikle, undersøge og understøtte ledelse. Som leder må man forholde sig til, hvad der er god ledelse i den kontekst, hvor man er leder. Alle organisationer og virksomheder, både i den private og offentlige sektor, efterspørger god ledelse.God ledelse er den første danske antologi om god ledelse. Her giver anerkendte professorer og lektorer deres bud, på hvad god ledelse kan være. Bogen tager udgangspunkt i teoretiske og filosofiske perspektiver på ledelse. Et særskilt tema er ledelse i den offentlige sektor.God ledelse henvender sig til alle, der beskæftiger sig med ledelse i praksis såvel som i forsknings- og uddannelsesverdenen.
Mod i kriseledelse er mere aktuelt end nogensinde. Kriser indtræffer, og ledere skal mønstre mod til at håndtere udfordringer her og nu og i et langsigtet, strategisk perspektiv.Kriseledelse handler om kommunikation og beslutningsprocesser, men også om læreprocesser og selvindsigt. I en krisetid kræver tilgangen til ledelse stort engagement og ansvar. Der er meget på spil, og det er svært at forudsige udfaldet af de ledelsesmæssige handlinger.Mod i kriseledelse er skrevet af professorer og lektorer inden for ledelsesforskning – nogle er eksperter i kriseledelse. Målgruppen er ledere såvel som lederstuderende på diplom- eller masteruddannelser og andre uddannelser, hvor ledelsesstudier indgår.
I vores moderne samfund, hvor fokus ofte er på evidensbaseret praksis og målbare resultater, kan det at tale om kærlighed i forbindelse med uddannelse virke uhåndgribeligt eller endda kontroversielt. Ikke desto mindre spiller kærlighed en afgørende rolle i både det pædagogiske og didaktiske arbejde med børn. Derfor vil denne antologi gennem en række kapitler med perspektiver fra moderne filosofi, psykologi og pædagogisk forskning belyse, hvordan fænomenet og begrebet kærlighed optræder i pædagogik og pædagogisk praksis. Denne bog giver dig: • en dybdegående forståelse af forholdet mellem kærlighed og pædagogik, som strækker sig fra filosofiske overvejelser til praktiske anvendelser• indsigt i historiske og moderne pædagogiske teorier, der understreger betydningen af kærlighed i undervisning og omsorg • perspektiver fra førende forskere og eksperter, der udforsker kærlighedens rolle i børns udvikling, trivsel og læring • inspiration til dybere samtaler om og refleksion over kærlighedens betydning i pædagogiske miljøer og samfundet som helhed. Uanset om du er pædagog, lærer eller har anden fagprofessionel baggrund og arbejder med børn, vil denne antologi give inspiration til, hvordan du kan anvende kærlighedens transformative kraft til at berige og forandre din pædagogiske praksis i dagtilbud eller skole.
Når organisationer udfordres af foranderlighed, usikkerhed og kompleksitet, er der behov for nye forståelsesrammer at lede ud fra.NYE TENDENSER I ORGANISATION OG LEDELSE rummer 15 kapitler, der belyser og beskriver en række aktuelle tendenser og deres ledelsesmæssige og organisatoriske implikationer, herunder frisættelse, samskabelse, vilde problemer, bæredygtighed, globalt forvalterskab, resonansfællesskaber, regenerative organiseringer og meget mere.Hvilket nyt lederskab er nødvendigt, når man skal arbejde med frisættelse? Hvordan organiseres det nødvendige samarbejde på tværs af afdelinger og fagligheder, når komplekse problemer skal håndteres? Hvordan leder man i det hele taget en bæredygtig organisationsudvikling?Det er bare nogle af de perspektiver, du får relevante og inspirerende bud på i denne antologi, der er skrevet af forskere fra bl.a. universiteter og professionshøjskoler. NYE TENDENSER I ORGANISATION OG LEDELSE er målrettet ledelsesuddannelserne, især grundmodulet ’Organisation, udvikling og samskabelse’ på diplomuddannelsen i ledelse, men henvender sig til alle, der beskæftiger sig med ledelse både i praksis og i forsknings- og uddannelsesverdenen.
Vilde problemer vækker i stigende grad nysgerrigheden i en lang række sammenhænge og blandt politikere, forskere, undervisere og ledere. Og det er ikke så mærkeligt, at interessen for begrebet vilde problemer er vokset voldsomt de senere år, hvor det kan synes, som om vi står over for en lang række problemer, det ene mere uoverstigeligt og uløseligt end det andet – klimakrise, inklusion, trivsel etc. Men hvad kendetegner de problemer, vi står med, hvad er det, der gør, at nogle af dem tilsyneladende ikke bliver løst, og hvad taler vi egentlig om, når vi taler om vilde problemer? For der er ikke konsensus om begrebets betydning.De vilde problemer er bl.a. kendetegnet ved komplekse og uklare årsagssammenhænge, de er svært kategoriserbare og forsøg på at løse dem skaber ofte nye problemer. Men vi har behov for flere nuancer og vinkler på den måde, hvorpå vi adresserer de permanente og gensidigt forbundne kriser, og på, hvordan vi kan forstå vilde problemer.Denne antologi præsenterer forskellige måder at anskue fænomenet og begrebet vilde problemer på. Den er skrevet af forskere, ledere og konsulenter, der alle giver deres bud på, hvordan vilde problemer kan forstås, hvad det kan bruges til, og hvad vi skal være opmærksomme på. Gennem forskellige perspektiver er ambitionen at udfordre, forstyrre, provokere, inspirere og kvalificere, hvad vilde problemer kan handle om.Bogen henvender sig til ledere og medarbejdere i den offentlige og private sektor og til studerende på diplom- og masteruddannelser i ledelse. Desuden vil bogen kunne anvendes på mellemlange eller lange videregående uddannelser, der beskæftiger sig med ledelse.
Offentlig ledelse er præget af særlige vilkår og komplekse udfordringer. Det kalder på tværgående og fælles offentlig ledelse og på flerdimensionelle ledelseskompetencer hos den enkelte leder.GOD OFFENTLIG LEDELSE I MELLEMRUMMET handler om at turde gå ud af sit eget ledelsesrum og stille sig i mellemrummet – i ingenmandslandet mellem afdelinger, fagområder og organisationer. Der, hvor de endnu udefinerede opgaver befinder sig sammen med de vilde problemer, som i stigende grad kræver løsninger og svar.Men stærke kræfter trækker konstant fokus væk fra mellemrummet. Hvordan kan lederen tage hensyn til sit eget område, sine egne medarbejdere og sit eget ledelsesrum uden at tabe ”det større billede” af syne? Hvordan kan man forsvare at prioritere mellemrummet i en travl hverdag, hvor man konstant måles på egen performance? Det er langtfra nemt, og der er på alle niveauer behov for tydelig og god offentlig ledelse. Netop det giver forfatterne til denne bog et nyt og forfriskende bud på. De opfordrer til, at man lader sig inspirere, forstyrre, irritere, provokere, påvirke – og så griber fat i præcis dét, der giver mening i de konkrete udfordringer, man står med.Bogen er skrevet til topledere, chefer, ledere, medarbejdere og alle, der er nysgerrige efter at udforske det spændingsfelt, som offentlig ledelse i dag befinder sig i.
Psykologisk tryghed er blevet et vigtigt begreb i mange sociale sammenhænge, f.eks. i arbejdslivet. Det giver god mening, eftersom frygt og angst selvsagt ikke giver et godt grundlag for at løse sine arbejdsopgaver. De stadigt mere komplekse udfordringer i organisationerne kræver, at vi prøver os frem på en kvalificeret og systematisk måde. Når vi skal lykkes med dette sammen, kræver det psykologisk tryghed.Denne antologi præsenterer psykologisk tryghed i blandt andet ledelses- og professionsmæssige kontekster. Bogens kapitler udbreder forskningsbaseret og -informeret viden om begrebet psykologisk tryghed. Kapitlerne rummer perspektiver på, hvad man skal være opmærksom på, når man arbejder med at bringe psykologisk tryghed i spil i virksomheder og organisationer. De giver blik for udvalgte perspektiver på, hvad psykologisk tryghed kan handle om og bidrage til.Perspektiver på psykologisk tryghed henvender sig til ledere og medarbejdere i den offentlige og private sektor og kan både bruges til at reflektere over egen praksis og i forbindelse med grund-, efter- og videreuddannelse. Det kan f.eks. være som studerende på diplom- og masteruddannelse i ledelse, på læreruddannelsen, pædagoguddan-nelsen eller sygeplejerskeuddannelsen.
Psykologisk tryghed er blevet et vigtigt begreb i mange sociale sammenhænge, f.eks. i arbejdslivet. Det giver god mening, eftersom frygt og angst selvsagt ikke giver et godt grundlag for at løse sine arbejdsopgaver. De stadigt mere komplekse udfordringer i organisationerne kræver, at vi prøver os frem på en kvalificeret og systematisk måde. Når vi skal lykkes med dette sammen, kræver det psykologisk tryghed.Denne antologi præsenterer psykologisk tryghed i blandt andet ledelses- og professionsmæssige kontekster. Bogens kapitler udbreder forskningsbaseret og -informeret viden om begrebet psykologisk tryghed. Kapitlerne rummer perspektiver på, hvad man skal være opmærksom på, når man arbejder med at bringe psykologisk tryghed i spil i virksomheder og organisationer. De giver blik for udvalgte perspektiver på, hvad psykologisk tryghed kan handle om og bidrage til.Perspektiver på psykologisk tryghed henvender sig til ledere og medarbejdere i den offentlige og private sektor og kan både bruges til at reflektere over egen praksis og i forbindelse med grund-, efter- og videreuddannelse. Det kan f.eks. være som studerende på diplom- og masteruddannelse i ledelse, på læreruddannelsen, pædagoguddan-nelsen eller sygeplejerskeuddannelsen.
Hvad vil det sige at være en modig leder? Hvem kan siges at handle modigt i forvaltningen af sine ledelsesopgaver? Hvem har mod i organisationen, og handler det om evnen til turde sige fra eller måske til?Der er ingen tvivl om, at begrebet mod er et fascinerende begreb. Denne antologi søger at komme ideen om mod i ledelse nærmere. Det gøres igennem artikler om, hvad mod er for en størrelse, og hvordan den kan forstås i forhold til ledelse. Ligeledes indeholder antologien artikler, der undersøger mod i bestemte store eller små kontekster så som mod i ledelse hos topledere i den offentlige forvaltning eller hos skolelederen. Mod i ledelse kan både give konkrete bud på, hvordan mod kan udøves i det komplekse ledelsesfelt, men det kan også give anledning til mere abstrakte overvejelser over, hvordan ledelse, medarbejdere, skole og samskabelse kan finde sted på helt nye måder.Bogen er redigeret af Karsten Mellon, ph.d. og lektor ved Professionshøjskolen Absalon. Derudover cand.mag. i pædagogik og master i organisationspsykologi.
EN MODIG PÆDAGOGIK rummer både modige pædagoger og modige børn, der tør tænke og handle på nye måder. Voksne og børn, der tør tegne uden for stregerne, som vover pelsen og springer ud på det dybe vand. Denne bog præsenterer som den første en samlet fremstilling af mod i daginstitutionen. Forfatterne anskuer begrebet mod ud fra en række filosofiske, pædagogiske og psykologiske tilgange, samtidig med at blikket for den pædagogiske praksis hele tiden er nærværende. Håbet er, at bogen vil inspirere til, at pædagoger mere bevidst, reflekteret og målrettet giver modet en central plads i den pædagogiske praksis. Og at de skaber nye interessante pædagogiske praksisser, der både er sjove og lærerige, og som samtidig rejser og støtter modet og dermed bidrager til, at alle børn udvikler sig til at være modige mennesker. Bogens temaer er: • Værens-, sjæls- og åndsmod • Mod i pædagogisk praksis • Modige læringsmiljøer • Mod og risici i børns leg • Madmod • Mod i forældresamarbejdet.
Hvad er et godt studieliv? Et godt studieliv kommer ikke af sig selv. Det afhænger af dine valg og handlinger – og ikke mindst af det studiemiljø, du er en del af. Det hele skal spille sammen, hvis dine faglige og sociale studiekompetencer skal have mulighed for at udvikle sig. GUIDE TIL ET GODT STUDIELIV er skrevet af fem forfattere med bred viden om læring, samarbejde og livet som studerende. De præsenterer i bogen deres bedste råd til at komme godt i gang med studielivet. I fem kapitler sættes der spot på dig og dine kompetencer og på de sammenhænge, du skal indgå i: • Kapitel 1 handler om din identitet som studerende • Kapitel 2 handler om at skrive opgave • Kapitel 3 handler om at forstå og tage hånd om din egen læring • Kapitel 4 handler om at håndtere tvivl og usikkerhed• Kapitel 5 handler om samarbejdet i studiegrupper "Hvad er i grunden formålet med at studere? Det kommer an på, hvem du spørger. Politikerne vil sige én ting, underviserne på uddannelsesstedet noget andet, din far eller mor noget tredje, og du har angiveligt din helt egen grund til at ville studere. Vi vil ikke komme med én opskrift, men vi vil gerne komme med perspektiver, som kan være hjælpsomme på vej mod et godt studieliv."- Fra bogens introduktionGUIDE TIL ET GODT STUDIELIV er redigeret af Karsten Mellon og indeholder kapitler af: - Karsten Mellon, ph.d., cand.mag. i pædagogik og master i organisationspsykologi.- Hanne B. Thingholm, ph.d. i professionsdidaktik og uddannet lærer. - Dorthe Lau, cand.pæd.psych. og autoriseret psykolog. - Marie Neergaard, cand.mag. i sprogpsykologi og lektor på læreruddannelsen på Professionshøjskolen Absalon. - Anne Krejberg Dalum, uddannet antropolog og cand.pæd. i pædagogisk psykologi.
'Ydmyghed i ledelse er vigtigt, fordi mange medarbejdere reelt er klogere end deres leder. En leder skal derfor ikke være interessant i sig selv, men interesseret i sine medarbejdere, deres perspektiver, ytringer, indsigter og bidrag til organisationens drift og udvikling. Ydmyghed om egen praksis skaber de bedste forudsætninger for, at hele organisationens samlede kapacitet kommer i spil på bedste vis i relation til de opgaver, organisationen har. Ydmyghed skaber plads til andre, og det er en meget væsentlig del af ledelse at kunne det.'- Lene Tanggaard, rektor ved Designskolen i Kolding og professor ved Aalborg UniversitetAt være ydmyg som leder kan lyde, som om man skal underlægge sig nogen eller noget og gøre sig underdanig. Men, som denne antologi viser, hænger ledelse og ydmyghed sammen, og ydmyghed er langt fra det samme som ydmygelse. Ydmyghed bør nemlig gå hånd i hånd med det at være en stærk og succesfuld leder, der kan udvise beslutsomhed og håndtere de mangfoldige ledelsesopgaver.Den ydmyge leder er opmærksom på sin lederrolle og på, hvad der motiverer medarbejderne, og hvad de har brug for, og nedtoner sin egen person og rolle. Det er en ny form for ledelsesintegritet, der står i kontrast til den traditionelle leder, der går forrest og dirigerer og dikterer. Med en ydmyg tilgang til ledelse forlades den traditionelle hierarkiske ledelseskultur, hvor ledere styrer og overvåger medarbejderne, og der gives i stedet plads til medarbejdernes ressourcer og til det at træffe beslutninger ud fra en analytisk og inddragende tilgang. Ydmyghed i ledelse kan altså medvirke til at skabe et bedre arbejdsmiljø, hvor medarbejderne gider være, og hvor de oplever, at de trives og udfordres fagligt.Denne antologi tilbyder forskellige perspektiver på fænomenet ydmyghed i ledelse og inspiration til mulige handletiltag. Bogen henvender sig til ledere i den offentlige og den private sektor, ledere på enten diplomuddannelsen i ledelse, den offentlige lederuddannelse eller på masteruddannelse. Desuden vil bogen kunne anvendes på mellemlange eller lange videregående uddannelser, der beskæftiger sig med ledelse.Bogens bidragydere er Dion Rüsselbæk Hansen, Ole Fogh Kirkeby, Karsten Mellon (red.), Henry Mintzberg, Lotte Elleberg Møller, Eva Pallesen, Sverre Raffnsøe, Edgar Schein, Peter Schein, Dorthe Staunæs, Cæcilie Orloff Søemod, Lea Meier Thode og Karl Tomm.Karsten Mellon (red.) er ph.d. og lektor ved Professionshøjskolen Absalon og derudover cand.mag. i pædagogik, master i organisationspsykologi (MPO) og diplom i ledelse. Han står bag udgivelserne Den kritiske leder (2017) og Den modige leder (2018), der kan ses som forløbere til denne bog.
Mellemledelse er en særlig organisatorisk og ledelsesmæssig dimension, som i det seneste årti synes at have fået øget opmærksomhed hos såvel ledelsesforskere som den kommunale praksis - hos politikere, forvaltninger og i dagtilbud og skoler. Mellemlederen befinder sig i en kompleks position og har ikke altid en tydelig plads i autoritets- og beslutningshierarkiet. Som betegnelsen antyder, befinder mellemlederen sig mellem positioner, som han/hun skal forholde sig til. Mellemlederen har kontakten til og administrationen af medarbejderne i den daglige praksis og er samtidig leverandør af kvalitetsmålinger og diverse driftsredegørelser opad til den øverste ledelse. Med andre ord skal mellemlederen agere i mellemrummet mellem fagligheden og driftsledelse og står i et særligt pres mellem krav oppefra og behov nedefra. Mellemledelse i skole og dagtilbud præsenterer otte kapitler, der på hver sin måde har rettet et særligt fokus på det at være mellemleder. Der gives ikke en færdig opskrift på, hvad mellemledelse er og bør være. I stedet tilbyder de enkelte kapitler en variation af forskellige positioner og perspektiver på emnet, der lægger op til at revidere og udvikle fænomenet mellemledelse. Det er håbet, at kapitlerne vil give dig som mellemleder inspiration til at reflektere over nye spørgsmål, som også kan diskuteres med din ledelsesgruppe og dine medarbejdere. Bogen retter sig mod mellemledere i folkeskole og dagtilbud samt studerende på uddannelser, der beskæftiger sig med ledelse.Omtale af bogen 'Bogens force er som nævnt de mange tilgange … Jeg havde fornøjelse af bogen, og det vil andre sikkert også have.' - Anmeldelse i Plenunm 'En vigtig bog, der viser den komplekse position, som mellemlederen står i. Det er ikke en manual, men de forskellige vinkler på ledelse kan skabe forståelse og refleksioner både for den enkelte leder og hele ledelsesgruppen.' - Dansk bibliotekscenter
'Glæd dig til bogen [...] Kapitlerne viser, hvordan noget kan og bør gøres anderledes, og de inspirerer til nye handlinger. Det må være essensen af en nyfortolkning af kritikbegrebet, som denne bog inspirerer til at udvikle.' - Professor Lene Tanggaard Det er sund fornuft at forholde sig kritisk til sig selv og til sine omgivelser. Der kan være brug for at gå nye veje, og det kan være nødvendigt at se egne og andres antagelser og handlinger efter i sømmene. At forholde sig refleksivt og kritisk - at kunne gå distancen i moderne ledelse - det er essensen ved den kritiske leder. Hensigten med denne antologis 11 artikler er at tilbyde ledere og andre interesserede i såvel private som offentlige virksomheder indblik i, hvordan man kan være en kritisk leder. De internationale og danske bidrag tilbyder en bred vifte af forståelser af det at være en kritisk leder. Artiklerne forholder sig kritisk til de klassiske ledelsesidealer og opfordrer i stedet til, at ledere og ledelse gribes langt mere refleksivt og kritisk an, end der måske har været tradition for. Målgruppen er ledere og derudover studerende på forskellige ledelsesuddannelser herunder diplom- og masteruddannelser i ledelse. Bogen er redigeret af Karsten Mellon, lektor ved University College Sjælland, ph.d.-stipendiat ved Roskilde Universitet og ekstern lektor ved Syddansk Universitet. Desuden har han en cand.mag. i pædagogik, en master i organisationspsykologi og en diplom i ledelse.
Den overordnede ambition med denne bog er at give lærer- og pædagogstuderende såvel som professionelle i det pædagogiske fag forskellige perspektiver på fænomenet læring og 'ikke-læring'. Bogens fokus, og som titlen skal indikere, er rettet mod spørgsmålene om, hvorfor og hvordan det til tider forekommer, at børns læring i visse situationer af den professionelle opfattes hindret eller som fordrejet, begrænset, hæmmet, udeblevet, upræcis eller utilstrækkelig på anden måde, hvilket er mindst lige så relevant at afdække som at søge at forstå, hvad der rent faktisk medfører læring. Dette må derfor ses som to sider af samme sag. Antologiens første ni artikler er skrevet af henholdsvis professorer fra universiteter, lektorer fra professionshøjskoler (UC'ere) og praktiserende psykologer. Desuden bidrager en norsk postdoc som medforfatter på en artikel. Den sidste og tiende artikel er et eksklusivt bidrag fra den anerkendte tyske biografiforsker og professor Peter Alheit.
Dette nummer af tidsskriftet "Skolen i Morgen" indeholder følgende artikler:Læring som forandringsnøgle i ledelseAf Merete Storgaard JensenGennem en sammenligning af dansk og canadisk skoleledelse viser forfatteren i denne artikel, hvordan en forandringsnøgle i fremtidens skoleledelse kan være et øget fokus på elevernes læring. Artiklen giver i tilknytning hertil konkrete bud på fremtidig pædagogisk ledelse af skolen som professionelt læringsfællesskab.Strategisk aktionslæring er skoleudvikling, hvor medarbejdere og ledelse lærer sammenAf Hanne Møller, Maria Nyborg Matthiesen og Susan Starbæk NielsenI implementeringen af skolereformen kan strategisk aktionslæring være en metode til at arbejde strategisk med at sætte retning for både ledelsens, medarbejdernes og skolens udvikling. Artiklen præsenterer grundelementernei strategisk aktionslæring, samtidig med at den giver eksempler på, hvordan ledelsen kan involvere medarbejdere og facilitere professionelle læringsfællesskaber.Dygtig skoleledelse – om tanker og følelser i en ny professionel praksisAf Karsten MellonDenne artikel præsenterer mentalisering som et ledelsesredskab, der kan hjælpe skolelederen til at se sig selv udefra og andre indefra. Det kræver psykologisk dygtighed at lede i forhold til de tanker og følelser, der kan og vilopstå i kølvandet på store forandringer. Artiklen sætter fokus på, hvordan mentalisering sammen med andre ledelseskompetencer kan hjælpe ledelsen til at navigere i skoleledelsens paradokser.Skolereformen realiserer den inkluderende skole – perspektiver på inklusionsledelseAf Børge BisgaardSkolereformen sætter øget fokus på faglig inklusion, når alle ”elever skal blive så dygtige, de kan”. Denne artikel trækker på erfaringer fra Ontario, Canada, og viser, hvordan et øget fokus på den enkelte elevs læring og progression spiller en stor rolle i inklusionsindsatsen.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.