Vi bøger
Levering: 1 - 2 hverdage
Forlænget returret til d. 31. januar 2025

Skolen i Morgen. Nr. 1. September 2014. 18. årgang. Tema: Skoleledelse i en reformtid - Hanne Møller - E-bog

Bag om Skolen i Morgen. Nr. 1. September 2014. 18. årgang. Tema: Skoleledelse i en reformtid

Dette nummer af tidsskriftet "Skolen i Morgen" indeholder følgende artikler: Læring som forandringsnøgle i ledelse Af Merete Storgaard Jensen Gennem en sammenligning af dansk og canadisk skoleledelse viser forfatteren i denne artikel, hvordan en forandringsnøgle i fremtidens skoleledelse kan være et øget fokus på elevernes læring. Artiklen giver i tilknytning hertil konkrete bud på fremtidig pædagogisk ledelse af skolen som professionelt læringsfællesskab. Strategisk aktionslæring er skoleudvikling, hvor medarbejdere og ledelse lærer sammen Af Hanne Møller, Maria Nyborg Matthiesen og Susan Starbæk Nielsen I implementeringen af skolereformen kan strategisk aktionslæring være en metode til at arbejde strategisk med at sætte retning for både ledelsens, medarbejdernes og skolens udvikling. Artiklen præsenterer grundelementerne i strategisk aktionslæring, samtidig med at den giver eksempler på, hvordan ledelsen kan involvere medarbejdere og facilitere professionelle læringsfællesskaber. Dygtig skoleledelse – om tanker og følelser i en ny professionel praksis Af Karsten Mellon Denne artikel præsenterer mentalisering som et ledelsesredskab, der kan hjælpe skolelederen til at se sig selv udefra og andre indefra. Det kræver psykologisk dygtighed at lede i forhold til de tanker og følelser, der kan og vil opstå i kølvandet på store forandringer. Artiklen sætter fokus på, hvordan mentalisering sammen med andre ledelseskompetencer kan hjælpe ledelsen til at navigere i skoleledelsens paradokser. Skolereformen realiserer den inkluderende skole – perspektiver på inklusionsledelse Af Børge Bisgaard Skolereformen sætter øget fokus på faglig inklusion, når alle ”elever skal blive så dygtige, de kan”. Denne artikel trækker på erfaringer fra Ontario, Canada, og viser, hvordan et øget fokus på den enkelte elevs læring og progression spiller en stor rolle i inklusionsindsatsen.

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788771601428
  • Beskyttelse:
  • DRM
  • Udgivet:
  • 30. september 2014
  • Straks på e-mail.

Normalpris

Medlemspris

Prøv i 30 dage for 45 kr.
Herefter fra 79 kr./md. Ingen binding.

Beskrivelse af Skolen i Morgen. Nr. 1. September 2014. 18. årgang. Tema: Skoleledelse i en reformtid

Dette nummer af tidsskriftet "Skolen i Morgen" indeholder følgende artikler:
Læring som forandringsnøgle i ledelse
Af Merete Storgaard Jensen
Gennem en sammenligning af dansk og canadisk skoleledelse viser forfatteren i denne artikel, hvordan en forandringsnøgle i fremtidens skoleledelse kan være et øget fokus på elevernes læring. Artiklen giver i tilknytning hertil konkrete bud på fremtidig pædagogisk ledelse af skolen som professionelt læringsfællesskab.
Strategisk aktionslæring er skoleudvikling, hvor medarbejdere og ledelse lærer sammen
Af Hanne Møller, Maria Nyborg Matthiesen og Susan Starbæk Nielsen
I implementeringen af skolereformen kan strategisk aktionslæring være en metode til at arbejde strategisk med at sætte retning for både ledelsens, medarbejdernes og skolens udvikling. Artiklen præsenterer grundelementerne
i strategisk aktionslæring, samtidig med at den giver eksempler på, hvordan ledelsen kan involvere medarbejdere og facilitere professionelle læringsfællesskaber.
Dygtig skoleledelse – om tanker og følelser i en ny professionel praksis
Af Karsten Mellon
Denne artikel præsenterer mentalisering som et ledelsesredskab, der kan hjælpe skolelederen til at se sig selv udefra og andre indefra. Det kræver psykologisk dygtighed at lede i forhold til de tanker og følelser, der kan og vil
opstå i kølvandet på store forandringer. Artiklen sætter fokus på, hvordan mentalisering sammen med andre ledelseskompetencer kan hjælpe ledelsen til at navigere i skoleledelsens paradokser.
Skolereformen realiserer den inkluderende skole – perspektiver på inklusionsledelse
Af Børge Bisgaard
Skolereformen sætter øget fokus på faglig inklusion, når alle ”elever skal blive så dygtige, de kan”. Denne artikel trækker på erfaringer fra Ontario, Canada, og viser, hvordan et øget fokus på den enkelte elevs læring og progression spiller en stor rolle i inklusionsindsatsen.

Brugerbedømmelser af Skolen i Morgen. Nr. 1. September 2014. 18. årgang. Tema: Skoleledelse i en reformtid



Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.