Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Proceskonsultation er i høj kurs hos mange offentlige og private organisationer, når målet er deltagerinvolverende organisationsudvikling med effekt. Denne bog åbner op for proceskonsulentens værktøjskasse – og teorien bag! Forfatterne præsenterer feltet proceskonsultation og beskriver, hvordan man professionelt kan bidrage til løsning af organisatoriske udfordringer. Det belyses, hvordan konsulenten møder sin kunde og kommer godt i gang, når en ny konsulentopgave skal tilrettelægges. Forfatterne viser også, hvilke teoretiske overvejelser samt anvendelige redskaber man kan gøre brug af for at skabe en kvalitetsproces. Herudover rummer bogen en fyldig beskrivelse af seks traditioner, som proceskonsulenten kan arbejde ud fra: · Den systemiske position· Den anerkendende position· Den løsningsorienterede position· Den narrative position· Organizational Development (OD-positionen)· Den strategiske positionHer er metoder til, hvordan man i teori og praksis kan skabe konstruktiv udvikling i en lang række forskellige situationer. Teamudvikling, strategiworkshops, konfliktløsning, sammenlægninger og fremme af arbejdsglæde er blot nogle af de mange situationer, der belyses. Bogen er rigt udstyret med cases og eksempler.Bogen henvender sig til: - konsulenten, der efterspørger metoder til effektfuld organisationsudvikling - lederen, der har brug for redskaber til deltagerinvolverende forandringsprocesser - den studerende, der ønsker teoretisk overblik og en forskningsbaseret introduktion til proceskonsultation. Kristian Dahl, cand. psyk. og erhvervspsykolog, arbejder med ledelse og organisationsudvikling hos Ilosi. Andreas Granhof Juhl, cand. psyk. og selvstændig erhvervspsykolog, arbejder med lederuddannelse.
Hvordan coacher man som leder? Når jeg sidder i kursuslokalet og træner spørgeteknikker, går det fint, men når jeg skal bruge det hjemme i min organisation, fungerer det slet ikke. Skal coaching kunne fungere som et ledelsesværktøj, må det tilpasses de spilleregler, der gælder for arbejdskonteksten - det er udgangspunktet for denne bog. Forfatternes argument er, at der er sket en kortslutning i den måde, coaching er overført fra idrættens og terapiens verden til den organisatoriske hverdag. I denne bog giver forfatterne indgående beskrivelser af coachingværktøjer omsat til en ledelsesmæssig kontekst, og de byder på en række praktiske anvisninger til, hvordan man tilegner sig en coachende ledelsesstil. Ledelsesbaseret coaching henvender sig til ledere på alle niveauer, der ønsker at bringe coaching et skridt videre ind i organisationerne som en ledelsesform, der rummer stort potentiale for udvikling og læring - for både medarbejder og leder.
Coaching har i dag vundet indpas i mange organisationer og ses som både et ledelses- og HR-værktøj, der kan skabe forandringer og læring i organisationer. Det er dog ikke altid, at beslutningen om at indføre coaching i organisationen er afstemt med organisationens overordnede strategier, mål og kultur. Bogen beskriver den mangfoldighed af organisatorisk coaching, der i dag finder sted i organisationer. Forfatterne beskriver og reflekterer gennem forskellige optikker, hvordan organisatorisk coaching bl.a. kan anvendes som ledelsesinstrument, læringsrum, inspiration og forførelse.Bogen er den anden i serien om organisatorisk coaching - den første var Coachingens landskaber.Coaching og organisationer henvender sig til efter- og videregående uddannelser samt til HR-ledere og erhvervskonsulenter, som har interesse i at studere og bruge coaching som et professionelt værktøj.
Denne bog tager læseren med på en rejse ind i hjertet af offentlig ledelse med fokus på lederniveauerne: topchef, funktionel chef, leder af ledere og leder af medarbejdere. Med afsæt i righoldige eksempler og fortællinger fra virkeligheden introduceres læseren for ledelsesteorien den Offentlige Leadership Pipeline, som giver unik indsigt i:- hvad der kendetegner offentlige ledere, der lykkes - og ledere, der får fiasko- hvilke mekanismer, der får lederkarrieren til at køre af sporet - og hvilke, der får karrieren til at tage fart- hvordan den offentlige organisation bedst muligt kan understøtte den rette ledelse på de enkelte lederniveauer og udvikle ledertalenter.Teorien byder på et detaljeret ledelsesgrundlag, hvorudfra den offentlige organisation kan bygge en professionel værdikæde for ledelse ved at forme lederprofiler, -rekruttering, -uddannelse, -evaluering m.m.Leadership Pipeline i den offentlige sektor er baseret på et treårigt dansk praksisorienteret forskningsprojekt med deltagelse af 15 offentlige organisationer, som repræsenterer kommunerne, regionerne og staten. Projektet har videreudviklet en af de sidste 10 års mest indflydelsesrige ledelseteorier i de største private organisationer, Leadership Pipeline, og har målrettet og tilpasset den til den danske offentlige sektor.Bogen henvender sig til ledere på alle niveauer i den offentlige sektor samt HR-ledere og -medarbejdere, organisationskonsulenter og ledelsesforskere.2. udgave er indholdsmæssigt identisk med 1. udgave af Leadership Pipeline i den offentlige sektor (ISBN 978-87-7706-666-5), men i ny grafisk opsætning.
Dette nummer af tidsskriftet "Skolen i Morgen" indeholder følgende artikler:Skoleledelsens balancekunst – ledelse gennem paradokserAf Lotte LüscherLederopgaven er kompleks og fyldt af modsætninger. Denne artikel sætter fokus på ledelsesparadokser på tre niveauer, som er relevante for ledere i skolen at forholde sig til: organiseringens paradoks, tilhørsparadokset og rolleparadokset.Leadership Pipeline – en hjælp i tider med forandringsledelse?Af Kim Martin Nielsen, Thøger Riis Michelsen og Kristian DahlLeadership Pipeline er et bud på en ledelsesstrategi, der kan være en hjælp i tider, hvor krav og forventninger til ledelse er massive. Denne artikel kommer ind på, hvordan arbejdet med Leadership Pipeline kan give fokus på forbindelser mellem de organisatoriske niveauer med forskellige ledelsesprofiler.Leadership Pipeline i Hjørring Kommune – sund fornuft sat på formelAf Carl Otto Borup og Karsten PoulsenVed ændringen af ledelsesstrukturen i Hjørring Kommunes skoler og dagtilbud har de arbejdet med Leadership Pipeline i professionalisering af ledelsen. I artiklen deler projektlederen og skole- og dagtilbudschefen erfaringerne med at udarbejde en fælles profil for Børne- og Undervisningsområdet, som guider ledelsesudvikling og kompetenceudvikling.Fair beslutningsprocesser og forandringer, der lykkes Af Henrik Hiis og Bo VestergaardForfatterne tager i denne artikel afsæt i forskning, som viser, at to ud af tre forandringsindsatser ikke skaber bedre resultater. De diskuterer derfor, hvordan skoleledere kan lykkes med at skabe en ”fair proces” med medarbejderne, hvor der er god dynamik mellem procesprincipper, holdninger og adfærd.
Bogen udkom 1897, og er en bearbejdning af amerikanske og engelske værker om Thomas Alva Edison. Bogen indeholder intereressante oplysninger om hans opfindelser og deres tilblivelse, tilligemed en nøjagtig biografi om hans liv og levned. Herudover er bogen sprængfyldt med gode og spændende illustrationer. 489 sider.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.