Markedets billigste bøger
Dag-til-dag levering

Bøger af Lars Rasborg

Filter
Filter
Genre
  • (1)
  • (3)
  • (3)
  • (2)
Type
  • (6)
  • (1)
Format
  • (5)
  • (1)
  • (1)
Sprog
  • (7)
Pris
DKK
Serie
  • (1)
Tag
  • (2)
  • (2)
  • (2)
  • (2)
  • (2)
  • (2)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
Vis mere
Sorter efterSorter Populære
  • - En bog for forældre og andre voksne
    af Lars Rasborg
    230,95 - 231,95 kr.

    Sunde børns problemer handler om, hvordan forældre under vejledning selv kan hjælpe deres barn, og om, hvordan andre, f.eks. daginstitutionen eller skolen, kan medvirke. Bogen handler desuden om, hvordan sider af børns personlighed i almindelighed kan forstås, og om, hvordan man kan støtte deres udvikling, før der opstår problemer. Bogen bygger på erfaringer fra rådgivning af forædre, som har søt hjæp hos en privatpraktiserende psykolog, og påerfaringer fra rågivning af forædre til adopterede børn, som er præget af, at de har manglet omsorg før adoptionen. Sunde børns problemer udgør et supplement til den personlige kontakt med en kvalificeret rådgiver. Denne kontakt er vigtig for i hvert enkelt tilfælde at vurdere, om bogens metoder er velegnede, og for at udforme metoderne, så de passer til det enkelte barn og familien. Bogen kan forhåbentlig give appetit på de beskrevne tankegange og metoder og støtte forældre og andre, der ønsker at tilegne sig dem. Bogen henvender sig til alle med interesse for børns udvikling. Lars Rasborg har tidligere udgivet Miljøterapi med børn og unge, Akademisk Forlag.

  • - Det adopterede barn i familien, i dagtilbud og skole
    af Lars Rasborg, Ida Skytte Jakobsen, Niels Peter Rygaard, mfl.
    347,95 kr.

    Adoptionshåndbogen er selvskreven pensum for adoptivforældre, men burde også være det for alle de mange professionelle som kommer i berøring med adoptivbarnet via vuggestue, børnehave, skole m.m. Pædagoger og lærere har ofte en meget begrænset viden om de særlige forhold som gør sig gældende for adoptivbørn og som har indflydelse på børnenes adfærd og trivsel.Bogen er tematisk opbygget og kommer ind på børnenes start på livet, deres overlevelsesstategier, deres tilegnelse af en ny familie, tilknytningsprocessen, mødet med verden uden for familien og angsten for at miste. Der er særlig fokus på barnets start i dagtilbud og i skole.Bogen er redigeret  af  socialpædagog og adoptivmor Iben Krarup Høgsberg og psykolog og adoptivmor Anette Buch-Illing. En lang række fagfolk, primært psykologer, med viden inde for området har bidraget til antologien.

  • af Lars Rasborg
    321,95 kr.

    Miljøterapi er en behandlingsmetode for omsorgssvigtede børn og unge. Metoden tager udgangspunkt i en erkendelse af, at omsorgssvigtede børn og unge forventer at blive svigtet igen. Når et barn anbringes uden for hjemmet, vil det derfor forsøge at beskytte sig selv, og det sker ofte ved, at barnet bereder sig til kamp eller overtilpasser sig. Over for disse strategier har det vist sig, at pædagogiske metoder har svært ved at slå til, og derfor er interessen for miljøterapi stigende. I miljøterapi udvikles en forståelse af kampens og overtilpasningens beskyttende funktioner og en erkendelse af, at hvis man skal vende svært belastede børns og unges udvikling, er det nødvendigt at tage deres verdensbillede, hvor den voksne er en fjende, i betragtning. I takt med, at det lykkes, får barnet tillid til voksne. Derved frigøres ressourcer i barnet, så det kan begynde at udvikle sig. Miljøterapi med børn og unge er den første danske grundbog om emnet. Den beskriver udviklingspsykologiske og miljøterapeutiske tankegange samt en lang række miljøterapeutiske metoder, illustreret med eksempler. Bogen kan læses uden særlig forhåndsviden og henvender sig til alle, der har med omsorgssvigtede børn at gøre: plejeforældre, pædagoger, psykologer og børnepsykiatere, medarbejdere inden for det sociale område og studerende.

  • af Lars Rasborg, Jørgen Christiansen, Signe Holm-Larsen, mfl.
    505,95 kr.

    Uanset diagnosticering, særlige behov eller boform er individet i et etisk perspektiv det samme. Pædagogikkens grundlæggende problemstillinger optræder med andre ord også i døgninstitutionen – forskellen findes i selve rammen og i det særlige fokus, en speciel livssituation afstedkommer.Pædagogik i døgninstitutionen forsøger at give et overblik over et komplekst område ved at samle bidrag fra personer med både praktiske og teoretiske perspektiver og tilgange.Bogen består af fire dele:1.Perspektiver2.Institutionstyper3.Pædagogik og metodik4.Pædagogik og organisationEmner, der behandles, er blandt andet: behandlingspædagogik, miljøterapi, mentaliseringsbaseret pædagogik, selvpsykologi, positiv psykologi, undervisning i døgninstitution, tilsyn, magtanvendelse og kvalitetssikring samt praksis på socialpædagogiske opholdssteder, særligt specialiserede døgninstitutioner og sikrede institutioner.

  • af Lars Rasborg
    274,95 kr.

    HVAD GØR MAN, NÅR ET BARN IKKE GØR, HVAD MAN BEDER DET OM? NÅR MAN HAR PRØVET ALT, MEN INTET VIRKER?Der findes et hav af pædagogiske metoder, som tilbyder svar på dette spørgsmål. Du har et utal af muligheder, men også uoverskueligt meget at finde rundt i. Bogen tager afsæt i, at alle metoder kan noget, men ingen kan alt. Med en 'enhedsmodel' grupperer forfatteren metoderne i tre grundlæggende måder, man kan forholde sig til et barn på: som alvidende, ikke-vidende og delvist vidende voksen.Modellen skaber overblik i valget af metoder i en dynamisk praksis. Den skærper bevidstheden om, hvornår man gør hvad, og om det virker efter hensigten: demokratisk dannelse, social tilpasning, omsorg og den voksnes vilje. Og den kan anvendes i forhold til alle børn: sunde, omsorgssvigtede og diagnosticerede børn.Gennem en række eksempler fra miljøterapi, mentaliseringsbaseret terapi, narrativ pædagogik, low arousal, tydeliggørende pædagogik og konsekvenspædagogik viser forfatteren, hvordan der ofte kan være god grund til bevidst at veksle mellem vidt forskellige metoder.Bogen henvender sig til pædagogstuderende og pædagoger i praksis samt alle andre, der beskæftiger sig med børn og unge.

  • af Lars Rasborg
    363,95 kr.

    Anbragte børn og unges konflikter med hinanden kan ligesom deres sammenhold og kamp imod voksne hindre en positiv udvikling. Men GRUPPEN kan udvikles til at blive en hjælp i den enkeltes udvikling. En virkningsfuld hjælp forudsætter desuden en ORGANISATION, der støtter arbejdet med børnene og de unge. Organisationen omfatter blandt andet behandlingsplanlægning, forældrearbejde, supervision, ledelse og samarbejde. MILJØTERAPI I GRUPPE OG ORGANISATION er en fortsættelse af forfatterens bog, Miljøterapi med børn og unge. Som sin forgænger er den let tilgængelig og illustreret med mange eksempler, der går tæt på hverdagen på anbringelsessteder og i skoler.Foruden at være en lærebog i miljøterapi kan bogen anvendes som inspiration i andet behandlingsarbejde eller som udgangspunkt for læserens skærpelse af sine egne faglige synspunkter.Bogen henvender sig til alle med interesse for udsatte og omsorgssvigtede børn og unges udvikling:pædagoger, sygeplejersker, lærere og plejeforældre,psykologer, socialrådgivere, børnepsykiatere og sagsbehandlere,studerendesamt ledere, administratorer og forskere på området udsatte børn og unge.Miljøterapi i gruppe og organisation er skrevet af psykolog Lars RasborgLars Rasborg har udgivet hæftet Spejling og jeg-støtte. Metodeoversigt, som knytter sig tæt til hans bøger: Miljøterapi med børn og unge (3. udg., 2016), Miljøterapi i gruppe og organisation (2013) og Sunde børns problemer (2009), der alle er udkommet på Akademisk Forlag. Klik her for yderligere oplysninger.

  • af Lars Rasborg, Jørgen Christiansen, Signe Holm-Larsen, mfl.
    392,95 kr.

    Uanset diagnosticering, særlige behov eller boform er individet i et etisk perspektiv det samme. Pædagogikkens grundlæggende problemstillinger optræder med andre ord også i døgninstitutionen – forskellen findes i selve rammen og i det særlige fokus, en speciel livssituation afstedkommer.Pædagogik i døgninstitutionen forsøger at give et overblik over et komplekst område ved at samle bidrag fra personer med både praktiske og teoretiske perspektiver og tilgange.Bogen består af fire dele:PerspektiverInstitutionstyperPædagogik og metodikPædagogik og organisationEmner, der behandles, er blandt andet: behandlingspædagogik, miljøterapi, mentaliseringsbaseret pædagogik, selvpsykologi, positiv psykologi, undervisning i døgninstitution, tilsyn, magtanvendelse og kvalitetssikring samt praksis på socialpædagogiske opholdssteder, særligt specialiserede døgninstitutioner og sikrede institutioner.Bogen henvender sig til pædagoger, ledere, psykologer, sagsbehandlere, lærere og studerende med interesse for døgninstitutionsområdet.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.