Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Dette nummer af tidsskriftet Ledelse i Morgen indeholder følgende artikler:Ledelseskommissionens 7 anbefalingerLedelse i dag og ledelse i morgen – hjælper Ledelseskommissionens anbefalinger os på vej?Af Lene MagnussenI denne artikel anlægges et forvaltningsperspektiv på anbefalingerne. Artiklen har bl.a. fokus på, hvorfor der er brug for et styrket ledelsesmæssigt fokus med større kendskab til og udnyttelse af hinandens forskellige fagligheder og gensidig feedback mellem leder og borgere og medarbejdere.Medvind og rygstød til dagtilbudAf Stine Kart SkytteDenne artikel går tæt på de forskellige anbefalinger og relaterer dem til hverdagen i en københavnsk dagtilbudsledelse. Artiklen taler for, at anbefalingerne kan hjælpe den offentlige leder til mere handlekraft, samtidig med at de også er særligt relevante for et dagtilbudsområde i en brydningstid.Ledelseskommissionens anbefalinger i folkeskolen – og hvad så?Af Torben Møller NielsenI denne artikel tager en skoleleder de kritiske briller på, når han ud fra 12 års erfaring kommer med et svar på, hvorvidt folkeskolen egentlig har brug for Ledelseskommissionens anbefalinger, hvilken retning fremtidens skoleledelse bør gå i, og hvordan den gode ledelseskæde ser ud.Tilbage til kerneopgaven – styring skal understøtte fagligheden, ikke overstyre denAf Nicolaj EjlersDenne artikel ser nærmere på det udskældte styringsparadigme New Public Management og argumenterer for, at styring ikke kan undgås, men at det i stedet handler om at finde en balance i den styring, vi allerede har, og at finde en måde, hvorpå de fagprofessionelle igen kan føle ansvar for egen faglighed.Anmeldelse af VanebrudAf Sophie Ellgaard Soneff
Dette nummer af tidsskriftet 'Ledelse i Morgen' indeholder følgende artikler: Elevcentreret forvaltningspædagogik: Ledelse tæt på?Af Anette JensenDenne artikel beskriver, hvordan man fra forvaltningens side har arbejdet med implementeringen af folkeskolereformen i Vejle Kommune. Gennem konkrete eksempler på, hvilke tiltag og ændringer man har gjort som følge af reformen, giver artiklen et bud på, hvordan man bedriver læringscentreret forvaltningsledelse.Et indblik i forvaltningslederskabetAf Lene MagnussenDenne artikel giver et indblik i hverdagen som forvaltningsleder og i de udfordringer og opgaver, det bringer med sig. Artiklen kommer bl.a. ind på samspillet mellem politikerne og forvaltningerne, på det at sætte retning, kerneopgaver,betydningen af at tale og forstå sin organisation og endelig, hvilken forskel det gør, når man arbejder sammen på tværs og med andre sektorer.Gør forvaltningsledelse en forskel?Af Robert J. Marzano og Timothy WatersDenne artikel, der er et uddrag af bogen Læringscentreret forvaltningsledelse, omhandler, hvordan ledere i kommune og forvaltning kan styrke og støtte uddannelsesprocessen gennem et tæt og dynamisk samarbejde med skolerne og på den måde sikre, at eleverne trives og lærer mest muligt. Artiklen præsenterer fem ansvarsområder, som kan sikre en stærk kommunal styringskæde og derigennem påvirke elevernes læring positivt. Når skoleledelse skal måles og vejesAf Stephanie BäckströmDenne artikel gennemgår erfaringer med evaluering af skoleledelse, og hvorfor det kan give god mening at måle skoleledelse på andre måder end anden ledelse. Hovedbudskabet er at bruge den viden, vi har til rådighed fra både forskning og praksis og herigennem nå frem til, hvilke ledelsestiltag der har størst effekt i løsningen af kerneopgaven.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.