Bag om Ledelse i Morgen. Nr. 2. Oktober 2017. 21. årgang. Tema: Forvaltningsledelse
Dette nummer af tidsskriftet 'Ledelse i Morgen' indeholder følgende artikler:
Elevcentreret forvaltningspædagogik: Ledelse tæt på?
Af Anette Jensen
Denne artikel beskriver, hvordan man fra forvaltningens side har arbejdet med implementeringen af folkeskolereformen i Vejle Kommune. Gennem konkrete eksempler på, hvilke tiltag og ændringer man har gjort som følge af reformen, giver artiklen et bud på, hvordan man bedriver læringscentreret forvaltningsledelse.
Et indblik i forvaltningslederskabet
Af Lene Magnussen
Denne artikel giver et indblik i hverdagen som forvaltningsleder og i de udfordringer og opgaver, det bringer med sig. Artiklen kommer bl.a. ind på samspillet mellem politikerne og forvaltningerne, på det at sætte retning, kerneopgaver,
betydningen af at tale og forstå sin organisation og endelig, hvilken forskel det gør, når man arbejder sammen på tværs og med andre sektorer.
Gør forvaltningsledelse en forskel?
Af Robert J. Marzano og Timothy Waters
Denne artikel, der er et uddrag af bogen Læringscentreret forvaltningsledelse, omhandler, hvordan ledere i kommune og forvaltning kan styrke og støtte uddannelsesprocessen gennem et tæt og dynamisk samarbejde med skolerne og på den måde sikre, at eleverne trives og lærer mest muligt. Artiklen præsenterer fem ansvarsområder, som kan sikre en stærk kommunal styringskæde og derigennem påvirke elevernes læring positivt.
Når skoleledelse skal måles og vejes
Af Stephanie Bäckström
Denne artikel gennemgår erfaringer med evaluering af skoleledelse, og hvorfor det kan give god mening at måle skoleledelse på andre måder end anden ledelse. Hovedbudskabet er at bruge den viden, vi har til rådighed fra både forskning og praksis og herigennem nå frem til, hvilke ledelsestiltag der har størst effekt i løsningen af kerneopgaven.
Vis mere