Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
I STAV 8-9 skal eleverne lære, hvordan de arbejder med arbejder med deres tekster og bruger den grammatik, de lærer. Den nye STAV 8-9 henvender sig til elever i 8. og 9. klasse, og forbereder dem på retskrivningsprøven i 9. klasse.Lærerens facitbog indeholder side for side-facitliste, forslag til løsninger af opgaver, staveregler samt sproglige og pædagogiske kommentarer.STAV 8-9 - Facit, løsningsforslag og didaktiske overvejelser, 7. udgave knytter sig til STAV 8-9 - Stavning, grammatik, skrivning 8.-9. klasse, 6. udgave, som udkommer i foråret 2024.
I STAV 8-9 skal eleverne lære, hvordan de arbejder med deres tekster og bruger den grammatik, de lærer. Den nye STAV 8-9 henvender sig til elever i 8. og 9. klasse, og forbereder dem på retskrivningsprøven i 9. klasse.Mange af opgaverne er bygget op på samme måde som retskrivningsprøven, så eleverne lærer at løse disse opgaver. De arbejder med ordklasser, staveregler og tegnsætning. De skal blandt andet arbejde med sammensatte ord, ord med forskellige svære afledninger. De skal lære om tegnsætning i hel- og ledsætninger, og så skal de arbejde med ordklasserne med i tekster, så de forstår, hvordan de forskellige ordklasser adskiller sig fra hinanden, og hvad de kan bruges til . De skal arbejde med at bruge grammatikken, så de kan rette deres egne tekster. De skal arbejde med tekster og videoer på internettet og lytte til forskellige tekster. Og i STAV 8-9 skal de også lære at skrive forskellige tekster. De skal lære at skrive berettende, beskrivende, forklarende, argumenterende, og fortællende. I STAV 8-9 er der skriveskabeloner, som eleverne kan bruge til at opbygge deres tekster.STAV-materialet er i denne nye udgave gennemrevideret og udbygget med nye opgavetyper og tilgange, som underbygger og udvider det velkendte STAV-materiale, som er anvendt af tusindvis af lærere og elever.I den nye udgave af STAV er opgaverne mere induktive og inspirerer eleverne til en mere opdagende tilgang. Eleverne skal arbejde undersøgende med tekster og sætninger, og de skal konkludere på sproglige regler ud fra det, de selv undersøger. På den måde vil eleverne selv opdage grammatiske regler fremfor at få dem serveret. I diktaterne har teksterne nu større sammenhæng med de ord, der bliver arbejdet med i opgaverne. Eleverne får dermed en mere sammenhængende oplevelse af at skulle arbejde med en tekst, der har semantisk sammenhæng med ord, sætninger og grammatiske regler.I den reviderede udgave af STAV er der tilføjet nye indgangs- og udgangsaktiviteter, der tager afsæt i sjove og spændende autentiske tekster. Teksterne findes som qr-koder, så eleverne kommer til at arbejde med alle former for tekster. Her skal eleverne gå på opdagelse og undersøge sproget. Eleverne skal desuden selv konstruere tekster, hvor de bruger det, de har lært. Det er med til at motivere eleverne og giver samtidig STAV en mere kontekstbaseret tilgang i arbejdet med stavning og grammatik.Hertil hører STAV 8-9 - Facit, løsningsforslag og didaktiske overvejelser som indeholder side for side-facitliste, forslag til løsninger af opgaver, staveregler samt sproglige og pædagogiske kommentarer.STAV 8-9 - Facit, løsningsforslag og didaktiske overvejelser udkommer august 2024.Elevhæftet til STAV 8-9 sælges kun i sæt a 5 hæfter.
Knytter sig til STAV 1 - Elevens bog, 4. udgave.STAV 1 er et undervisningsmateriale til 1. klasse, der lægger op til, at eleverne kan arbejde med sproget på mange forskellige måder og få et sikkert bogstavkendskab. I første del af bogen gennemgås alfabetet, men det forudsættes, at eleverne har stiftet bekendtskab med alfabetet enten i STAV 0 eller tilsvarende materiale. Først gennemgås vokalerne og derefter konsonanterne. Derefter arbejdes der videre i emner ud fra en lydbevarende metode med det formål, at eleverne opnår en sikkerhed i at arbejde med sprogets lyde. Alt arbejde i STAV 1 tager udgangspunkt i en tegning, differentierede læsetekster og opgaver.STAV 1 - Lærerens bog indeholder side for side-facitliste, forslag til løsninger af opgaver, staveregler samt sproglige og pædagogiske kommentarer. Desuden er der en lang række kopiark, som frit kan kopieres til eleverne.
Knytter sig til STAV 0 - Elevens bog, 5. udgave.STAV 0 er et undervisningsmateriale til børnehaveklassen, der lægger op til, at eleverne kan arbejde med sproget på mange forskellige måder. Der arbejdes med fortælling, oplevelser, lege, sange m.m. Det centrale i bogen er bogstavgennemgang, hvor eleverne arbejder med sprogets lyde, og de får mulighed for at eksperimentere med at skrive og læse små tekster. Eleverne arbejder også med deres håndskrivning og med skrivning af alle bogstaverne. Desuden lægges der op til samarbejde med og inddragelse af forældrene.STAV 0 – Lærerens bog indeholder side for side-facitliste, forslag til løsninger af opgaver, staveregler samt sproglige og pædagogiske kommentarer. Desuden er der en lang række kopiark, som frit kan kopieres til eleverne.
STAV 1 er et undervisningsmateriale til 1. klasse, der lægger op til, at eleverne kan arbejde med sproget på mange forskellige måder og få et sikkert bogstavkendskab. I første del af bogen gennemgås alfabetet, men det forudsættes, at eleverne har stiftet bekendtskab med alfabetet enten i STAV 0 eller tilsvarende materiale. Først gennemgås vokalerne og derefter konsonanterne. Derefter arbejdes der videre i emner ud fra en lydbevarende metode med det formål, at eleverne opnår en sikkerhed i at arbejde med sprogets lyde. Alt arbejde i STAV 1 tager udgangspunkt i en tegning og differentierede tekster.Elevhæftet til STAV 1 sælges kun i sæt a 5 hæfter.
STAV 0 er et undervisningsmateriale til børnehaveklassen, der lægger op til, at eleverne kan arbejde med sproget på mange forskellige måder. Der arbejdes med fortælling, oplevelser, lege, sange m.m. Det centrale i bogen er bogstavgennemgang, hvor eleverne arbejder med sprogets lyde, og de får mulighed for at eksperimentere med at skrive og læse små tekster. Eleverne arbejder også med deres håndskrivning og med skrivning af alle bogstaverne. Desuden lægges der op til samarbejde med og inddragelse af forældrene.Elevhæftet til STAV 0 sælges kun i sæt a 5 hæfter.
Lærerens facitbog indeholder side for side-facitliste, forslag til løsninger af opgaver, staveregler samt sproglige og pædagogiske kommentarer.STAV 7 – Facit, løsningsforslag og didaktiske overvejelser, 6. udgave knytter sig til STAV 7 – Stavning, grammatik, skrivning 7. klasse, 5. udgave.
I STAV 7 skal eleverne lære, hvordan de arbejder med deres tekster ved at opbygge forskellige teksttyper. De skal også arbejde med sammensatte ord og lidt svære ord, der staves med forskellige svære afledninger. De skal lære om komma og andre tegn, jeg/mig og hans/sin. Desuden skal de arbejde med henførende stedord, så de kan blive gode til at skrive og forstå tekster. De skal arbejde med at bruge grammatikken, så de kan rette deres egne tekster. De skal arbejde med tekster og videoer på internettet og lytte til forskellige tekster. Og i STAV 7 skal de lære at skrive forskellige tekster. De skal lære at skrive berettende, beskrivende, forklarende, argumenterende, og fortællende. I STAV 7 er der skriveskabeloner, som eleverne kan bruge til at opbygge deres tekster.STAV-materialet er i denne nye udgave gennemrevideret og udbygget med nye opgavetyper og tilgange, som underbygger og udvider det velkendte STAV-materiale, som er anvendt af tusindvis af lærere og elever.I den nye udgave af STAV er opgaverne mere induktive og inspirerer eleverne til en mere opdagende tilgang. Eleverne skal arbejde undersøgende med tekster og sætninger, og de skal konkludere på sproglige regler ud fra det, de selv undersøger. På den måde vil eleverne selv opdage grammatiske regler fremfor at få dem serveret. I diktaterne har teksterne nu større sammenhæng med de ord, der bliver arbejdet med i opgaverne. Eleverne får dermed en mere sammenhængende oplevelse af at skulle arbejde med en tekst, der har semantisk sammenhæng med ord, sætninger og grammatiske regler.I den reviderede udgave af STAV er der tilføjet nye indgangs- og udgangsaktiviteter, der tager afsæt i sjove og spændende autentiske tekster. Teksterne findes som qr-koder, så eleverne kommer til at arbejde med alle former for tekster. Her skal eleverne gå på opdagelse og undersøge sproget. Eleverne skal desuden selv konstruere tekster, hvor de bruger det, de har lært. Det er med til at motivere eleverne og giver samtidig STAV en mere kontekstbaseret tilgang i arbejdet med stavning og grammatik.Elevhæftet til STAV 7 sælges kun i sæt a 5 hæfter.
Lærerens facitbog indeholder side for side-facitliste, forslag til løsninger af opgaver, staveregler samt sproglige og pædagogiske kommentarer.STAV 6 - Facit, løsningsforslag og didaktiske overvejelser, 7. udgave knytter sig til STAV 6 - Stavning, grammatik, skrivning 6. klasse, 6. udgave.
Lærerens facitbog indeholder side for side-facitliste, forslag til løsninger af opgaver, staveregler samt sproglige og pædagogiske kommentarer.STAV 2 - Facit, løsningsforslag og didaktiske overvejelser, 7. udgave knytter sig til STAV 2 - Stavning, grammatik, skrivning 2. klasse, 6. udgave.
AKTIV håndskrivning giver eleverne mulighed for at være aktive og samarbejdende om håndskrivning. Udgangspunktet er, at skrivning i skolestarten er en fysisk aktivitet, som skal være både legende men også lærerstyret.Håndskrivning fylder ikke længere i den almindelige undervisning, og visse steder udtrykker lærere, at der slet ikke er behov for at træne håndskrivning. Erfaring er, at når eleverne bliver bevidste om bogstavernes form, så bliver det lettere både at læse og skrive, hvilket er helt fundamentale værktøjer for læring i skolen. Målet med AKTIV håndskrivning er- at læreren underviser eksplicit i bogstavernes form og skrivevej i en sammenbundet skrift- at læreren får viden om bevægelser, der styrker elevernes skriveteknik- at eleverne er fysisk aktive både grov- og finmotorisk- at eleverne samarbejder om opgaver at eleverne arbejder med flere sanser og med deres motorik- at eleverne bliver motiveret for at arbejde med deres skrift.Lærervejledning til AKTIV håndskrivning indeholder mange aktiviteter til kopiering, bl.a. spil og aktivitetskort, der giver eleverne mulighed for at være aktive, imens de lærer.
I STAV 2 skal eleverne arbejde med, hvordan de staver til forskellige ord. De skal arbejde med vokaler og konsonanter, og hvordan man sætter dem sammen til nye lyde. De skal rime og lege med ordene. Eleverne skal se nogle sjove videoer og lytte til forskellige små tekster. Og så skal de selv skrive. De skal skrive små tekster om deres venner og kæledyr og meget mere.STAV-materialet er i denne nye udgave gennemrevideret og udbygget med nye opgavetyper og tilgange, som underbygger og udvider det velkendte STAV-materiale, som er anvendt af tusindvis af lærere og elever.I den nye udgave af STAV er opgaverne mere induktive og inspirerer eleverne til en mere opdagende tilgang. Eleverne skal arbejde undersøgende med tekster og sætninger, og de skal konkludere på sproglige regler ud fra det, de selv undersøger. På den måde vil eleverne selv opdage grammatiske regler fremfor at få dem serveret. I diktaterne har teksterne nu større sammenhæng med de ord, der bliver arbejdet med i opgaverne. Eleverne får dermed en mere sammenhængende oplevelse af at skulle arbejde med en tekst, der har semantisk sammenhæng med ord, sætninger og grammatiske regler.I den reviderede udgave af STAV er der tilføjet nye indgangs- og udgangsaktiviteter, der tager afsæt i sjove og spændende autentiske tekster. Teksterne findes som qr-koder, så eleverne kommer til at arbejde med alle former for tekster. Her skal eleverne gå på opdagelse og undersøge sproget. Eleverne skal desuden selv konstruere tekster, hvor de bruger det, de har lært. Det er med til at motivere eleverne og giver samtidig STAV en mere kontekstbaseret tilgang i arbejdet med stavning og grammatik.Elevhæftet til STAV 2 sælges kun i sæt a 5 hæfter.
I STAV 6 skal eleverne lære, hvordan de bygger sætninger op. De skal lære om udsagnsled og grundled, og hvordan de sætter forskellige tegn, fx komma, udråbstegn og citationstegn. De skal også lære, hvordan de udvider deres sætninger og gør dem mere beskrivende. De skal arbejde med at bruge grammatikken, så de kan rette deres egne tekster.De skal arbejde med tekster og videoer på internettet og lytte til forskellige tekster. Og i STAV 6 skal de lære at skrive forskellige tekster. De skal lære at skrive berettende om forskellige oplevelser, beskrivende om en sportsgren, forklarende om hvordan noget virker, argumenterende om noget, de brænder for, og fortællende tekster med problemer og løsninger.I STAV 6 er der skriveskabeloner, som eleverne kan bruge til at opbygge deres tekster.STAV-materialet er i denne nye udgave gennemrevideret og udbygget med nye opgavetyper og tilgange, som underbygger og udvider det velkendte STAV-materiale, som er anvendt af tusindvis af lærere og elever.I den nye udgave af STAV er opgaverne mere induktive og inspirerer eleverne til en mere opdagende tilgang. Eleverne skal arbejde undersøgende med tekster og sætninger, og de skal konkludere på sproglige regler ud fra det, de selv undersøger. På den måde vil eleverne selv opdage grammatiske regler fremfor at få dem serveret. I diktaterne har teksterne nu større sammenhæng med de ord, der bliver arbejdet med i opgaverne. Eleverne får dermed en mere sammenhængende oplevelse af at skulle arbejde med en tekst, der har semantisk sammenhæng med ord, sætninger og grammatiske regler.I den reviderede udgave af STAV er der tilføjet nye indgangs- og udgangsaktiviteter, der tager afsæt i sjove og spændende autentiske tekster. Teksterne findes som qr-koder, så eleverne kommer til at arbejde med alle former for tekster. Her skal eleverne gå på opdagelse og undersøge sproget. Eleverne skal desuden selv konstruere tekster, hvor de bruger det, de har lært. Det er med til at motivere eleverne og giver samtidig STAV en mere kontekstbaseret tilgang i arbejdet med stavning og grammatik.Elevhæftet til STAV 6 sælges kun i sæt a 5 hæfter.
I STAV 3 skal eleverne arbejde med, hvordan de staver til forskellige ord. De skal lære om forskellige lyde i ord herunder vokal- og konsonantforvekslinger, lydfølgeregler og endelser. De skal lære om navneord, udsagnsord og tillægsord, og hvordan de sætter punktum.STAV-materialet er i denne nye udgave gennemrevideret og udbygget med nye opgavetyper og tilgange, som underbygger og udvider det velkendte STAV-materiale, som er anvendt af tusindvis af lærere og elever.I den nye udgave af STAV er opgaverne mere induktive og inspirerer eleverne til en mere opdagende tilgang. Eleverne skal arbejde undersøgende med tekster og sætninger, og de skal konkludere på sproglige regler ud fra det, de selv undersøger. På den måde vil eleverne selv opdage grammatiske regler fremfor at få dem serveret.I diktaterne har teksterne nu større sammenhæng med de ord, der bliver arbejdet med i opgaverne. Eleverne får dermed en mere sammenhængende oplevelse af at skulle arbejde med en tekst, der har semantisk sammenhæng med ord, sætninger og grammatiske regler.Elevhæftet til STAV 3 sælges kun i sæt a 5 hæfter.
I STAV 4 skal eleverne arbejde med, hvordan de sætter punktum og komma. De skal også lære, hvordan de binder sætninger sammen med bindeord, og hvor de skal bruge store bogstaver.STAV-materialet er i denne nye udgave gennemrevideret og udbygget med nye opgavetyper og tilgange, som underbygger og udvider det velkendte STAV-materiale, som er anvendt af tusindvis af lærere og elever.I den nye udgave af STAV er opgaverne mere induktive og inspirerer eleverne til en mere opdagende tilgang. Eleverne skal arbejde undersøgende med tekster og sætninger, og de skal konkludere på sproglige regler ud fra det, de selv undersøger. På den måde vil eleverne selv opdage grammatiske regler fremfor at få dem serveret.I diktaterne har teksterne nu større sammenhæng med de ord, der bliver arbejdet med i opgaverne. Eleverne får dermed en mere sammenhængende oplevelse af at skulle arbejde med en tekst, der har semantisk sammenhæng med ord, sætninger og grammatiske regler.Elevhæftet til STAV 4 sælges kun i sæt a 5 hæfter.
Lærerens facitbog til STAV 5 indeholder side for side-facitliste, forslag til løsninger af opgaver, staveregler samt didaktiske overvejelser.Der er oplæg og forklaringer til alle skriveopgaver, så læreren får faglig viden om sprog, sætningsopbygning og kendetegn af de forskellige teksttyper.I Facit, løsningsforslag og didaktiske overvejelser er opgaverne i STAV koblet til kompetenceområdet Fremstilling – færdigheds- og vidensmål.I Facit, løsningsforslag og didaktiske overvejelser er der desuden teoretisk indsigt i, hvilke staveteorier der ligger til grund for opbygningen af STAV. STAV bygger på den trinvise staveteori, men er udbygget efter forskningsprojektet Tidlig skriftsproglig udvikling og de fem udviklingstrin inden for stavning.STAV 5 - Facit, løsningsforslag og didaktiske overvejelser, 7. udgave knytter sig til STAV 5 - Stavning, grammatik, skrivning 4. klasse, 6. udgave.
Lærerens facitbog til STAV 4 indeholder side for side-facitliste, forslag til løsninger af opgaver, staveregler samt didaktiske overvejelser.Der er oplæg og forklaringer til alle skriveopgaver, så læreren får faglig viden om sprog, sætningsopbygning og kendetegn af de forskellige teksttyper.I Facit, løsningsforslag og didaktiske overvejelser er opgaverne i STAV koblet til kompetenceområdet Fremstilling – færdigheds- og vidensmål.I Facit, løsningsforslag og didaktiske overvejelser er der desuden teoretisk indsigt i, hvilke staveteorier der ligger til grund for opbygningen af STAV. STAV bygger på den trinvise staveteori, men er udbygget efter forskningsprojektet Tidlig skriftsproglig udvikling og de fem udviklingstrin inden for stavning.STAV 4 - Facit, løsningsforslag og didaktiske overvejelser, 6. udgave knytter sig til STAV 4 - Stavning, grammatik, skrivning 4. klasse, 5. udgave.
Lærerens facitbog til STAV 3 indeholder side for side-facitliste, forslag til løsninger af opgaver, staveregler samt didaktiske overvejelser.Der er oplæg og forklaringer til alle skriveopgaver, så læreren får faglig viden om sprog, sætningsopbygning og kendetegn af de forskellige teksttyper.I Facit, løsningsforslag og didaktiske overvejelser er opgaverne i STAV koblet til kompetenceområdet Fremstilling – færdigheds- og vidensmål.I Facit, løsningsforslag og didaktiske overvejelser er der desuden teoretisk indsigt i, hvilke staveteorier der ligger til grund for opbygningen af STAV. STAV bygger på den trinvise staveteori, men er udbygget efter forskningsprojektet Tidlig skriftsproglig udvikling og de fem udviklingstrin inden for stavning.STAV 3 - Facit, løsningsforslag og didaktiske overvejelser, 6. udgave knytter sig til STAV 3 - Stavning, grammatik, skrivning 3. klasse, 5. udgave.
I STAV 5 skal eleverne arbejde med, hvordan de bruger forskellige ord. De skal lære om udsagnsled og grundled, og hvordan du sætter komma. Eleverne skal arbejde med sproget i en kontekst, fx forskellige udsagnsord, stedord og tillægsord. De skal arbejde med sammensatte ord, store bogstaver og tegnsætning.STAV-materialet er i denne nye udgave gennemrevideret og udbygget med nye opgavetyper og tilgange, som underbygger og udvider det velkendte STAV-materiale, som er anvendt af tusindvis af lærere og elever.I den nye udgave af STAV er opgaverne mere induktive og inspirerer eleverne til en mere opdagende tilgang. Eleverne skal arbejde undersøgende med tekster og sætninger, og de skal konkludere på sproglige regler ud fra det, de selv undersøger. På den måde vil eleverne selv opdage grammatiske regler fremfor at få dem serveret.I diktaterne har teksterne nu større sammenhæng med de ord, der bliver arbejdet med i opgaverne. Eleverne får dermed en mere sammenhængende oplevelse af at skulle arbejde med en tekst, der har semantisk sammenhæng med ord, sætninger og grammatiske regler.Elevhæftet til STAV 5 sælges kun i sæt a 5 hæfter.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.