Bag om STAV 2 - Stavning, grammatik, skrivning 2. klasse
I STAV 2 skal eleverne arbejde med, hvordan de staver til forskellige ord. De skal arbejde med vokaler og konsonanter, og hvordan man sætter dem sammen til nye lyde. De skal rime og lege med ordene. Eleverne skal se nogle sjove videoer og lytte til forskellige små tekster. Og så skal de selv skrive. De skal skrive små tekster om deres venner og kæledyr og meget mere.
STAV-materialet er i denne nye udgave gennemrevideret og udbygget med nye opgavetyper og tilgange, som underbygger og udvider det velkendte STAV-materiale, som er anvendt af tusindvis af lærere og elever.
I den nye udgave af STAV er opgaverne mere induktive og inspirerer eleverne til en mere opdagende tilgang. Eleverne skal arbejde undersøgende med tekster og sætninger, og de skal konkludere på sproglige regler ud fra det, de selv undersøger. På den måde vil eleverne selv opdage grammatiske regler fremfor at få dem serveret. I diktaterne har teksterne nu større sammenhæng med de ord, der bliver arbejdet med i opgaverne. Eleverne får dermed en mere sammenhængende oplevelse af at skulle arbejde med en tekst, der har semantisk sammenhæng med ord, sætninger og grammatiske regler.
I den reviderede udgave af STAV er der tilføjet nye indgangs- og udgangsaktiviteter, der tager afsæt i sjove og spændende autentiske tekster. Teksterne findes som qr-koder, så eleverne kommer til at arbejde med alle former for tekster. Her skal eleverne gå på opdagelse og undersøge sproget. Eleverne skal desuden selv konstruere tekster, hvor de bruger det, de har lært. Det er med til at motivere eleverne og giver samtidig STAV en mere kontekstbaseret tilgang i arbejdet med stavning og grammatik.
Elevhæftet til STAV 2 sælges kun i sæt a 5 hæfter.
Vis mere