Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Håndbog for sprogvejledere belyser forskellige aspekter ved sprogvejlederfunktionen i forhold til børns sprogtilegnelse og samarbejdet med barnet, forældre og netværkspersoner. Den består af tre dele og introducerer både forsknings- og praksisbaseret viden.Første del: Vejledning og pædagogisk planlægning i forhold til børns sprog omhandler emnerne sprogindsatser, didaktik og læring, kollegial vejledning, forældreinvolvering mv.Anden del: Børns sprogtilegnelse favner emner lige fra sprogteori gennem tiden, forudsætninger for sprog, til tilegnelse af det danske sprog og af dansk som andetsprog.Tredje del: Dokumentation og evaluering af børns sprog og pædagogisk praksis omfatter metoder til udvikling, vurdering og registrering af børns sprog.Forfatterne er udvalgte fagpersoner med solid teoretisk viden og/eller praksiserfaring inden for hvert deres område.
Hovedparten af de danske skoleelever søges i dag inkluderet i de almindelige folkeskoleklasser. En del specialundervisning foregår imidlertid stadig i specialklasser, på specialskoler og i særlige forløb på de almene folkeskoler. I Specialdidaktik i teori og praksis. Undervisning på specialskoler og i specialklasser sættes der fokus på denne del af specialdidaktikken.Inden for specialdidaktikken kan der sjældent arbejdes helt på samme måde som i almendidaktikken. Enhver elev er unik, og netop i specialpædagogikken har denne erkendelse særlig stor og konkret betydning. Der er sjældent en færdig løsning, der kan hentes ned fra hylderne, så præcis hvordan skal man som lærer gribe undervisningen an, når de almene koncepter og praksisser ikke rigtig kan bruges?I denne bog giver en række forskere og fagprofessionelle deres bud på, hvad der bør tages højde for i undervisningen af børn med særlige behov. Bogens første del giver et overblik over specialdidaktikkens placering i det pædagogiske landskab. Anden del zoomer ind på forskellige aspekter af specialdidaktikken, bl.a. hvordan elever møder skolen og faget. Tredje del stiller skarpt på faget dansk og beskriver, hvordan man kan arbejde specialdidaktisk her, fjerde del fokuserer på matematik, og femte del anlægger en specialdidaktisk vinkel på skolens andre fag. I bogens sjette del præsenteres eksempler på tværfaglige indsatser, og endelig diskuteres i bogens sidste del en række tværgående specialdidaktiske temaer med relevans for alle fag.Helga Borgbjerg Hansen er cand. pæd. pæd., lektor ved læreruddannelsen o eftervidereuddannelsen, University College Sjælland. Brian Degn Mårtensson er cand. pæd. i pædagogisk filosofi og ph.d.-studerende ved Aarhus Universitet.
Bogen har fokus på evaluering af læsning - både ved brug af de nationaletest, men også ved brug af andre metoder. Bogen giver et overblik over, hvordan forskellige læsefærdigheder kan måles og evalueres, og et indblik i, hvad de obligatoriske nationale test tester - og hvad de ikke tester. På den måde klæder bogen læreren på til tolkning af testresultaterne og bidrager samtidig til kvalificering af evaluering af de dele af læsningen, som ikke kan evalueres ved hjælp af de nationale test.Testenes effekt på undervisningen er helt afhængig af lærernes forudsætninger for at forstå og tolke testene. Testresultaterne kan bruges til at kvalificere evalueringen af elevernes udbytte af undervisningen i læsning. Men de kan ikke stå alene. Testresultaterne skal læses og forstås i sammenhæng med resultater fra andre evalueringsformer og den enkelte lærers viden om sin klasse - fagligt, socialt og personligt.Bogen er en håndsrækning til dansklærere, læsevejledere og speciallærere, men kan også bruges på læreruddannelsen og i efter- og videreuddannelsen af lærere. Lis Pøhler og Søren Aksel Sørensen har begge arbejdet mange år med danskfaget i folkeskolen og er begge tilknyttet udviklingen af de nationale test i dansk, læsning.
Denne bog er målrettet læreren, som i den daglige undervisning møder elever i så alvorlige læse-skrivevanskeligheder, at en særligt tilrettelagt undervisning er en nødvendighed, hvis elevens fortsatte skriftsprogsudvikling skal understøttes bedst muligt. Det er bogen til læreren, som ved, at der ikke findes én vej, én metode eller ét program, som i sig selv kan afhjælpe skriftsprogsvanskeligheder.Til bogen hører en hjemmeside, hvor der er mulighed for at downloade en række redskaber, der understøtter arbejdet med elever i skriftsprogsvanskeligheder.
I Bag om læseprøven repeterer eleverne deres viden om at læse på, mellem og bag linjerne, og de bruger deres viden aktivt, når de selv arbejder med at stille spørgsmål til tekster.Arbejdet med materialet understøtter udviklingen af elevernes læseforståelse, samtidig med at de forbereder sig og får viden om prøven i læsning.Som konsulent i Opgavekommisionen for læsning og retskrivning er Lis Pøhler med til at udforme prøverne i læsning.Kig i bogen
SKUB på tekstforståelsen, der er skrevet af læsekonsulent Lis Pøhler, er beregnet til elever på mellemtrinnet. Kurset er tænkt til den supplerende og understøttende undervisning.Materialet består af:- strukturerede lektioner- to forskellige fremgangsmåder- en tekstsamling- en detaljeret beskrivelse af, hvordan undervisningen skal afvikles- tests- forslag til videre opfølgning- omtale af forskningsprojektet
I PRØVEKLAR. Bag om retskrivningsprøven arbejder eleverne især med at forstå, hvordan de forskellige opgavetyper i retskrivningsprøven er opbygget. Målet er, at eleverne skal lære at tænke og tale grammatisk.Bogen indledes med et kursus i at bruge den digitale retskrivningsordbog, og derefter følger en række kapitler, der svarer til de opgavetyper, eleverne kan møde ved prøven i retskrivning.Arbejdet med bogen giver eleverne et solidt afsæt både for at gå til prøven i retskrivning og for at tænke grammatisk, når de skriver i skolen og i dagligdagen.
Når man som dansklærer skal understøtte og løfte elevens læse- og skrivefærdigheder, kræver det viden om undervisning i læsning og skrivning, men også en viden om elevens kognitive forudsætninger, almenviden, personlige forudsætninger og sprogforståelse. Læseguiden giver læreren ideer og metoder til at medtænke disse elevkompetencer i sin tilrettelæggelse af læse- og skriveundervisningen. Efter en indledende teoretisk del ser bogen nærmere på en 2., 4., 6. og 8. klasse med afsæt i deres resultater fra de nationale tests. Ideer og metoder beskrives ud fra ti udvalgte elevers testresultater, der sammenholdt med iagttagelser fra den daglige undervisning på forskellig vis undrede eller bekymrede dansklærerne. Et centralt element i bogen er en værktøjskasse med redskaber til iagttagelse af eleven og til gennemførelse af nogle af bogens mange ideer til undervisning. Læseguiden er en praksisrettet håndbog til den lærer, som står for den særligt tilrettelagte undervisning i skolen, men den kan også anvendes af skolepædagoger, lærerstuderende og andre der beskæftiger sig med læse- og skriveundervisning i grundskolen.
Elever i skriftsproglige vanskeligheder er sjældent vilde med at skrive – de kan måske snarere være verdensmestre i overspringshandlinger. Hvordan kan disse elever få skrivelysten tilbage? Hvordan kan skolen udfordre dem på en måde, så de oplever succes og får lyst til at kommunikere skriftligt?Elever i skriftsproglige vanskeligheder skal mødes, støttes og anerkendes i deres skriveprocesser og dermed deres læringsprocesser. Det argumenterer forskere og erfarne praktikere for i denne bog ud fra et inkluderende specialpædagogisk perspektiv.Bogen indeholder eksempler og giver bud på, hvad skrivelyst er, og hvordan man kan stimulere og fastholde skrivelysten for elever i skriftsproglige vanskeligheder. Det er en pædagogisk opgave, der stiller nye krav til læreren og til et inkluderende perspektiv på skriveundervisningen. Bogen anlægger et kommunikativt deltagelsesperspektiv på skrivning. Et perspektiv, der lytter til eleven, søger kreative tilgange, anerkender elevernes mangfoldige behov og skrivningens mangfoldige genrer – og giver lystog energi til at lære at skrive, og til at skrive i utallige kontekster.Målgruppen er lærerstuderende, specialundervisningslærere, dansklærere, læsevejledere, læsekonsulenter og alle andre, der beskæftiger sig med børn og skrivning/læsning professionelt.Skrivelyst i et specialpædagogisk perspektiv er udgivet i samarbejde med Nationalt Videncenter for Læsning – Professionshøjskolerne.Bogen kan ses i forlængelse af bøgerne Skrivelyst og læring (2011) og Læselyst og læring (2010).
Skrivelyst ikke er forbeholdt danskfaget, men ses som en ressource og kompetence til læring i og om alle fag og fagfelter. Denne bog præciserer pædagogiske principper til udvikling af skriftsproglige kompetencer på tværs af fagene, for hvordan tilrettelægges en skriveundervisning, så skribenten både støttes i sin lærings- og skriveproces og samtidig bevarer ejerskabet til sin tekst og interagerer i en faglig og social kontekst. Stilladserede skrive - og læreprocesser er derfor et centralt element i bogen, og der gives eksempler på og forskningsbaserede argumenter for, hvorfor det fx ikke er snyd – men et pædagogisk must – at undervise i alle skriveprocessens faser ved at bruge fx modeltekster. Der gives eksempler til pædagogisk praksis inden for de fleste fag i grundskolen og til forskellige klassetrin, da hvert fag – eller faggruppe – har sine specifikke karakteristika, som også må medtænkes i lærings- og skriveprocesserne.Antologiens målgruppe er lærerstuderende, lærere, læsevejledere, læsekonsulenter og alle andre, der professionelt beskæftiger sig med skriftsprog. Bogen er relevant såvel i tilrettelæggelsen og evalueringen af almenundervisningen som i specialpædagogiske tilbud. Antologien kan ses i forlængelse af antologierne Skrivelyst og læring (2011), Skrivelyst i et specialpædagogisk perspektiv (2012) og Skrivelyst i børnehaven (2012), Dansk Psykologisk Forlag.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.