Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Året er 1989. Berlinmuren falder, og østtyskerne vælter jublende ind over grænsen til det forjættede land. I København sidder en mand og følger begivenhederne i tv. I næsten tredive år har han levet som velintegreret flygtning. Nu overvælder minderne ham, om Muren, han flygtede fra, og om ungdomsårene som skuespiller i DDR’s førende teaterkompagni. Tøvende vender han tilbage til Berlin for at konfrontere mindet om den passion, der på godt og ondt kom til at forme hans liv. Hvad han ikke ved er, at det ikke kun er fortiden, der venter ham i den forandrede by – fremtiden står på spring i en højst overraskende skikkelse.KIRSEBÆRTIDEN tager læseren med på en rejse gennem en livsafgørende kærlighed og et livsafgørende svigt, og romanen forvandles undervejs til en fortælling om at give sig selv lov til at begynde forfra."...læs den for dens kloge ord om det at være i splid med sin egen person i en faktisk eksisterende utopi.Dagbladenes BureauDette er en roman om en tid, men også om mennesker, kærlighed, svigt, og hvad der sker, når vi giver systemer lov til at fange os. Den er velskrevet og flydende, ...Femina ★★★★...Lis Vibeke Kristensens velresearchede og velskrevne roman Kirsebærtiden.Weekendavisen... en fængende skildring af ikke bare arrene efter et kærlighedstab, men også af flugten som tilstand og forbandelse.Jyllands-Posten ★★★★Den kan læses som en hyldest til kærligheden, men også som en kommentar til de traumer, som et liv i landflygtighed giver. Endelig kan den læses som en vidunderlig beskrivelse af Berlin over flere perioder.Under alle omstændigheder er det en dejlig bog.Arbejderen ★★★★★Hun [Lis Vibeke Kristensen] er særdeles velskrivende og kan kunsten at placere en antydning, som først giver mening 200 sider længere fremme.Lolland-Falster FolketidendeLis Vibeke Kristensen formår at skrive psykologisk indsigtsfuldt og fængslende- med en pulserende, sanselig understrøm. Og med sans for flere mures fald.Berlingske ★★★★Kompleks og nærværende roman af Lis Vibeke Kristensen, der skriver myndigt og indsigtsfuldt.Kristeligt Dagblad
Bogens fokus er ledelsen af mennesker og relationerne mellem lederog medarbejdere. Et vigtigt fokus er faktisk også relationen medarbejderei mellem. Arbejdsmiljøet – kulturen på en arbejdsplads – er en ledelsesopgave,og senere års samfundsudvikling og debat om f.eks. Me Too og#Me Too om sexchikane og overgreb på arbejdspladser og andre stederhar kastet lys på nogle af de relationer, der går galt. Vort menneskesyn er,at leder og medarbejder begge er værdifulde mennesker, der har krav pårespekt. Lederen må naturligvis ikke selv være en del af en nedgørendekultur og må heller ikke undlade at forholde sig hertil.
Wir schreiben das Jahr 1972. In Reykjavik findet das Schachduell des Jahrhunderts zwischen Bobby Fischer und Boris Spasskij statt. Auf der Strae fliegt ein roter Ballon aus der Hand eines kleinen Jungen, und dadurch fangt eine Geschichte an, die das Leben von vier Menschen, unabhangig von Grenzen und Sprachbarrieren, zusammenknupft. Joyce, eine hochschwangere Sprachforscherin, liebt ihre Freiheit uber alles und findet heraus, dass die Freiheit ihren Preis hat.Vladimira, die pflichtbewusste und fantasielose Dolmetscherin des russischen Schachtrupps, wird von unbekannten Gefuhlen ubermannt. Edda putzt fur die Schachspieler - und wunscht sich ein Kind. Einen Mann will sie nicht. Olivier hat ein Hotel in der Bretagne. Jetzt hat er eine Reise uber die Meere gemacht, er ist auf der Suche nach seinem Vater, dem Islandfischer. Auf der Flucht vor seiner Kindheit, auf der Jagd nach irgendetwas - aber wonach? Vier Schicksale stehen im Zentrum dieses Romans, der seine Leser mit auf eine Reise nimmt von Island zu den Rocky Mountains, von Paris nach Gronland, von den 70er Jahren bis zur Jahrtausendwende. Vier Menschen, die Plane machen und glauben, dass sie wissen, was sie wollen - aber vom Leben uberrascht werden. -
Milles far har forladt familien. Mille er ked af det, og det er også svært for mor, så Mille må på sommerferie hos mormor. Heldigvis er mormor god til at give Mille andet at tænke på, når hun bliver ked af det. Sammen med mormor og katten Mudde Mumling får Mille en uforglemmelig ferie, hvor hun plukker skovjordbær og får et regnbad, lærer at spille klaver med mere end én finger og ikke mindst: lærer at cykle.Den danske forfatter Lis Vibeke Kristensen er oprindeligt uddannet dramaturg og har mange års erfaring inden for teaterverdenen i Danmark og Sverige som både sceneinstruktør, teaterchef og dramaturg. Lis Vibeke Kristensen debuterede som forfatter i 1983 med digtsamlingen "Jeg har tænkt på dig" og har siden udgivet en lang række skønlitterære bøger til både børn og voksne. Hun har modtaget Harald Kidde-prisen for sit forfatterskab, ligesom hun har fået et stort antal arbejdslegater fra Statens Kunstfond.
En ø. Et jordskælv. Fem mennesker med hver deres sår, ar og mærker berøres af katastrofen. Amadou flygtede over havet fra et drab, han begik i sit afrikanske hjemland. Brandmanden Yvan blev ramt på både krop og sjæl af en selvforskyldt arbejdsulykke i hjembyen Paris. Diplomatfruen Nete har hidtil levet efter devisen tilpasning og kompromis. Ikke mindst til glæde for hendes mand, Lars. Janus kæmper med at få sit liv til at passe med de teorier, han benytter sig af i sin karriere som erhvervspsykolog. Ikke mindst i forhold til hans egen rolle i ægteskabet med operasangeren Kim. EFTER tager læseren med på en rutsjetur fra øens kaos til et fastland, hvor nye udfordringer venter. Er et jordskælv bare en katastrofe – eller kan det ligefrem vise sig at være en chance? "Jeg nød hvert et ord i denne fine og velskrevne roman". Søndag, 4 af 6 S'er "... vedkommende roman ... Med stor psykologisk indsigt demonstreres karakterernes forsøg på at få tag i en livgivende vej ind i den virkelighed, som pludselig er blevet en anden og meget mere udfordrende, fordi den afkræver dem et valg." Avisen Danmark/Dagbladenes Bureau, 4 af 6 stjerner "Det er Lis Vibeke Kristensens psykologiske indsigt og de problemer, personerne roder sig ud i, der bærer romanen ..." Information "Lis Vibeke Kristensen skriver blændende. Og styrken i sproget ligger i detaljen ... En dejlig bog der legaliserer læserens egne spring i tanker, handling og virkning." Bogsyn.dk "... jeg vil opfordrer rigtig mange til at give sig tid til den store fornøjelse, der er at læse bogen. Det var nemlig en stor læseoplevelse ..." Drustrups Bogblog, 5 af 5 stjerner "Når katastrofen rammer, og man ikke ved, om man dør eller overlever, er det ofte, at man kigger på sit liv og sine beslutninger, og tænker på alle de ting, man ville have gjort anderledes, og alle de ting, man vil gøre anderledes fremadrettet, hvis man overlever … EFTER er en spændende og nytænkende roman. Det er første gang, jeg stifter bekendtskab med Lis Vibeke Kristensens forfatterskab, men jeg har fået lyst til at læse mere af hende. Det er anderledes og det er godt." Bogblogger.dk "En interessant og særegen roman …" Bibliotekernes lektørudtalelse
I "Gråhårede børn" møder vi 21 personlige fortællinger om det at være midaldrende barn til gamle, svage forældre. Om at midt i livet opleve, at den velkendte rollefordeling mellem forælder og barn, gammel og ung, vendes på hovedet, og den yngre får et nyt ansvar - for en gammel, måske syg eller hjælpeløs far eller mor. Bogen beskriver, hvordan relationerne kan tynges af uløste konflikter og gammelt nag, men også bæres oppe af kærlighed og omsorg for den, der nu er den svage. Er det muligt at ældes trygt og værdigt i vores samfund? Det er et at de centrale spørgsmål i bogen.Lis Vibeke Kristensen (f. 1943) er forfatter og dramaturg. Efter 25 år i teaterbranchen både i Danmark og Sverige samt som kulturjournalist, anmelder og underviser, helligede hun sig forfatterskabet. Hun har udgivet mere end 25 titler, der er oversat til flere sprog. Charlotte Strandgaard (f. 1943) er forfatter og uddannet bibliotekar. Efter en opvækst i et litterært akademisk hjem, blev Charlotte Strandgaard selv forfatter og har udover en lang række skønlitterære værker også skrevet interviewbøger og faglitteratur, særligt om børn og skoleliv.
Lis Vibeke Kristensens noveller handler om kærlighed. Parforhold og samliv spiller en rolle, men først og fremmest drejer det sig om noget, man kunne kalde for lidenskab. Ikke så meget den pludseligt opståede, mere den voldsomme reaktion på oplevelsen af at miste den, vi allerhelst ville beholde, eller aldrig at få den, som vi syntes vi egentlig fortjente.Den forsmåede ægtefælle, kæreste eller ven, som går grassat. Pubertetspigen, der leger med voksen ild og brænder sig uigenkaldeligt. Karrierekvinden, der tror, hun bruger sin græske ferieelsker, men møder sig selv. Eller et helt andet sted: Den gamle kvinde, der tvangsflyttes ud af sine forældres hjem og får et mærkeligt forhold til sine flyttemænd.Fra den overvældende passion til den fjerne liderlighed. Fra den morderiske impuls til den grå resignation. På disse betingelser folder følelser sig ud i dag. Lis Vibeke Kristensen planter sine nåle på landkortet med præcision....Det er ikke en halvfjerdser oprørsbog om bødler og ofre, men en halvfemser indsigtsbog om mennesker. Lis Vibeke Kristensens særlige styrke er hendes kombination af psykologi og hverdagsdetaljer. Personerne handler overbevisende, og de bevæger sig i omgivelser, der er præcist skitseret gennem enkelte, centrale detaljer.Pil DahlerupInformation...Hun er ingen nervøs debutant, der træder ind i en forsigtig birolle, men hun tager straks rummet i besiddelse i otte fortællinger om kvindeskæbner. De fleste med besk besked om illusionens styrt, og alle skrevet med en indlevelse, som ved siden af deres notoriske spænding gør dem til fine studier i kvindelig psyke.Hans AndersenJyllands-Posten...i et glidende, syngende, arabeskagtigt sprog, der trækker læseren med ind i den labyrint af modstridende følelser, fortrængninger og forskydninger, der er ethvert menneskes sind. En suveræn novelle, flertydig, frygtindgydende...Det er bare godt.Camilla ChristensenÅrhus StiftstidendeDen danske forfatter Lis Vibeke Kristensen er oprindeligt uddannet dramaturg og har mange års erfaring inden for teaterverdenen i Danmark og Sverige som både sceneinstruktør, teaterchef og dramaturg. Lis Vibeke Kristensen debuterede som forfatter i 1983 med digtsamlingen "Jeg har tænkt på dig" og har siden udgivet en lang række skønlitterære bøger til både børn og voksne. Hun har modtaget Harald Kidde-prisen for sit forfatterskab, ligesom hun har fået et stort antal arbejdslegater fra Statens Kunstfond.
Til gravøllet efter sin fars bisættelse drikker Anne sig fuld og slår en af hans gamle brovtende drukbrødre og halvkunstnervenner i gulvet.Den gode følelse af at have fået hævn og de hæslige tømmermænd bagefter sender Anne ud på en voldsom rejse gennem sin fortid og et forsøg på erkendelse af sin situation.Som fotograf i København har hun succes både kunstnerisk og økonomisk. Som kvinde midt i trediverne har hun mandetække og masser af tilbud. Men måske er hun både professionelt og følelsesmæssigt endt med at leve som en kliché af en mand, uden kontakt med sine dybere følelser. Hvad vil hun med sine muligheder, og hvem er hun som datter, veninde, elskerinde?Som i Bob Dylans berømte sang gør hun tingene ligesom en kvinde, men bryder sammen som en lille pige."Sikker, generøs og hudløs roman...Hver gang man tror, at nu banaliseres historien, overrasker forfatteren ved at udnytte situationen, variere den, og lade nye sider af sine personer komme til syne...I det hele taget skriver Lis Vibeke Kristensen et sprog som på en gang er hårdkogt og effektivt som i en gangsterroman og samtidig organisk smukt. Hendes billedsprog er præcist og indfanger ofte situationen i en enkelt sætning, så man er ved at falde ned af stolen af forbavselse...Der er investeret noget. Både en masse mod og en masse, masse sårbart erfaringsstof. Det er faktisk, så man efter end læsning sidder tilbage med en klump i halsen..."Hans Otto Jørgensen, Kristeligt DagbladDen danske forfatter Lis Vibeke Kristensen er oprindeligt uddannet dramaturg og har mange års erfaring inden for teaterverdenen i Danmark og Sverige som både sceneinstruktør, teaterchef og dramaturg. Lis Vibeke Kristensen debuterede som forfatter i 1983 med digtsamlingen "Jeg har tænkt på dig" og har siden udgivet en lang række skønlitterære bøger til både børn og voksne. Hun har modtaget Harald Kidde-prisen for sit forfatterskab, ligesom hun har fået et stort antal arbejdslegater fra Statens Kunstfond.
"Jeg har tænkt på dighver dagi mere end tyve årsom du varnår du flygtedefor mine kysunder to mand fremfor en enkeog når du havdealle fem fingrei bukserne på migpå en iskold bænkved en damJeg har hver dag tænktpå din hageder underden eftertragtede skyggeer blødsom et barnspå dit bevoksede brystder gemmerdit fuglehjertepå dinepubertetsfingresinstinktivt voksnekærtegnpå din diskrete profilder skal skjuletårerne"Digtsamlingen "Jeg har tænkt på dig" består af både ømme og barske, men aldrig sentimentale digte om kærlighed, sex og savn, formet som en serie monologer. Afsenderen er en voksen kvinde, modtagerne er mændene i hendes liv fra pubertet til voksenhed."Jeg har tænkt på dig" er Lis Vibeke Kristensens debut som forfatter.Den danske forfatter Lis Vibeke Kristensen er oprindeligt uddannet dramaturg og har mange års erfaring inden for teaterverdenen i Danmark og Sverige som både sceneinstruktør, teaterchef og dramaturg. Lis Vibeke Kristensen debuterede som forfatter i 1983 med digtsamlingen "Jeg har tænkt på dig" og har siden udgivet en lang række skønlitterære bøger til både børn og voksne. Hun har modtaget Harald Kidde-prisen for sit forfatterskab, ligesom hun har fået et stort antal arbejdslegater fra Statens Kunstfond.
Nina bor i en vestjysk badeby, hvor forældrene driver en døgnkiosk. På en tur i skoven møder hun en københavnerdreng, der er løbet hjemmefra efter et opgør med sin alenefar. Nina beslutter sig for at hjælpe ham,men hvordan kan hun det uden at røbe hans hemmelighed? Samtidig har hun sine egne problemer med et par mobbende drenge fra klassen. Kan venskabet med drengen hjælpe både ham og hende selv?Den danske forfatter Lis Vibeke Kristensen er oprindeligt uddannet dramaturg og har mange års erfaring inden for teaterverdenen i Danmark og Sverige som både sceneinstruktør, teaterchef og dramaturg. Lis Vibeke Kristensen debuterede som forfatter i 1983 med digtsamlingen "Jeg har tænkt på dig" og har siden udgivet en lang række skønlitterære bøger til både børn og voksne. Hun har modtaget Harald Kidde-prisen for sit forfatterskab, ligesom hun har fået et stort antal arbejdslegater fra Statens Kunstfond.
I "Op igen!" fortæller enogtyve mænd og kvinder om vejen igennem en skilsmisse. Enogtyve historier, der barskt og uden omsvøb og med en god portion sort humor bekræfter, at en skilsmisse er hård, men også at det er muligt at komme igennem den som en hel person med større styrke, modenhed og livsduelighed."Op igen!" henvender sig ikke blot til mennesker i en skilsmissesituation, men i lige så høj grad til folk, der vil redde et forhold, der er begyndt at knirke. Det er en krisebog, men med et livsbekræftende budskab.Den danske forfatter Lis Vibeke Kristensen er oprindeligt uddannet dramaturg og har mange års erfaring inden for teaterverdenen i Danmark og Sverige som både sceneinstruktør, teaterchef og dramaturg. Lis Vibeke Kristensen debuterede som forfatter i 1983 med digtsamlingen "Jeg har tænkt på dig" og har siden udgivet en lang række skønlitterære bøger til både børn og voksne. Hun har modtaget Harald Kidde-prisen for sit forfatterskab, ligesom hun har fået et stort antal arbejdslegater fra Statens Kunstfond.
Det var hårdt for Piv, da hendes forældre blev skilt. Nu skal hun for første gang på ferie alene med sin far, men turen går slet ikke, som hun havde regnet med. Hendes far vil nemlig have sin 20 år yngre kæreste med på rejsen ...Den danske forfatter Lis Vibeke Kristensen er oprindeligt uddannet dramaturg og har mange års erfaring inden for teaterverdenen i Danmark og Sverige som både sceneinstruktør, teaterchef og dramaturg. Lis Vibeke Kristensen debuterede som forfatter i 1983 med digtsamlingen "Jeg har tænkt på dig" og har siden udgivet en lang række skønlitterære bøger til både børn og voksne. Hun har modtaget Harald Kidde-prisen for sit forfatterskab, ligesom hun har fået et stort antal arbejdslegater fra Statens Kunstfond.
"I Europa – en fortælling" tager læseren med på en rejse. Til en græsk ø, til sydfranske vinmarker, til en parisisk metrotunnel og en café i turisternes Amsterdam. Fra Bastilleoperaens parket til kælderen under Det Kongelige Teater. Og hele tiden i selskab med mennesker som dig og mig. Mennesker, der rejser, arbejder, drømmer, flygter, fra sig selv eller hinanden – eller fra en virkelighed, de ikke kan magte."I Europa" er elleve portræthistorier, der støder sammen og krydser hinandens baner. De kan læses uafhængigt af hinanden, men sammen bliver de et bud på en skildring af det mentale klima i denne del af verden i tiden efter begivenhederne den 11. september 2001."I Europa" er en fortælling om uhyggen i det velkendte, om mørket, der lurer under overfladen. En fortælling om raseri og afmagt, men også om overlevelsesstrategier i en verden, hvor ingen længere kan føle sig sikker.…Det er ganske enkelt en række små perlefortællinger, Lis Vibeke Kristensen her har begået…I et sprog, der hellere gør for lidt end for meget – skønt det er de store dramaer, der udspilles i hverdagens sætstykker…Angst æder sjæle op. Men i skyggen fra to tårne har Lis Vibeke Kristensen rejst en række fortællinger, der tør se sig selv og verden i øjnene.Liselotte Wiemer – Weekendavisen…Det er de fine psykologiske nuancer, den indre kamp mellem tillid og selvforsvar, der er Lis Vibeke Kristensens styrke i denne samling meget forskellige fortællinger om at overleve i en kuldslået verden.Me Lund – Berlingske Tidende…Fortællingerne slipper ikke sådan læseren uden videre…der er en energisk vilje i fortællingen, der gør, at det ikke ender som en modløs fortælling om døden, den allestedsnærværende og blinde mejer. I Europa er særegne beretninger om overlevelse…Om man kan li‘ det eller ej: denne nøgne nedskrivning til et næsten dyrisk instinkt for overlevelse, så er det en udfordrende fortælling og ikke en fortælling af en slags, der er mange af i nyere dansk litteratur.Birgitte Larsen – Kristeligt DagbladDen danske forfatter Lis Vibeke Kristensen er oprindeligt uddannet dramaturg og har mange års erfaring inden for teaterverdenen i Danmark og Sverige som både sceneinstruktør, teaterchef og dramaturg. Lis Vibeke Kristensen debuterede som forfatter i 1983 med digtsamlingen "Jeg har tænkt på dig" og har siden udgivet en lang række skønlitterære bøger til både børn og voksne. Hun har modtaget Harald Kidde-prisen for sit forfatterskab, ligesom hun har fået et stort antal arbejdslegater fra Statens Kunstfond.
GLASMUREN er historien om Nille, der nu har boet i Danmark i fem år. Hun kæmper hårdt for at passe ind, selv om hun møder en mur af sprog og skikke. Af vaner og omgangsformer. Men så støder hun på noget, der ikke er, som det skal være.Og som får alvorlige konsekvenser. Skal hun fortælle, hvad hun ved, selvom det betyder, at hendes kamp for en plads bag glasmuren har været forgæves?
Dina, feteret skuespiller og teaterchef, er vant til at have magt over både sig selv og sine omgivelser - indtil den dag hvor hun efter en vellykket generalprøve på sin sidste store rolle rammes af en hjerneblødning. Plejehjemmets 36 kvadratmeter er ikke meget for en kvinde med store armbevægelser. Uinteresseret plejepersonale, rødbedeplettede leverpostejmadder og en datter, som hellere vil være et andet sted end hos sin lamme mor, gør det ikke bedre. Så hellere en sød død. Philippe er pariser, doktor i religion og forlagsredaktør. En forfængelig og magtfuld mand med det der strejf af opnåelighed, visse kvinder finder uimodståeligt. Men han er ikke en mand med talent for medmenneskelighed. Eller kærlighed. Philippe begår en handling, der forvandler hans liv til et mareridt og gør beslutningen om at dø for egen hånd nødvendig. Men han vil ikke bare lade sig falde ud foran et tog. Han vil dø med stil. Dina og Philippe mødes i et chatroom for selvmordere, og det får vidtrækkende konsekvenser for dem begge. Chokoladedøden er en vild og humoristisk, tragisk og dybdeborende roman om to skæbner, der flettes sammen i en meget anderledes kærlighedshistorie. Omslag ved Henrik Koitzsch
En fest for Beate er historien om den effektive socialchef Lis og Lis’ søster Ella, om den autoritetstro Johanne og den diplomatiske Beate og om Eva, den evige normbryder. Venindegruppen har hængt sammen siden barndommen og gør det stadig, nu hvor de fylder halvtreds. Faste roller og en urokkelig magtstruktur har filtret dem sammen i et fællesskab, der ligner tryghed, men under overfladen lurer forandringen. Romanen følger veninderne gennem nogle måneder, der vender op og ned på deres liv og relationer, og hvor en grædende Falckmand, en mishandlet hustru, Evas datter Lilith og hendes måske-kæreste Claus, der skriver mærkelig musik og er god til at lave kaffe, spiller vigtige roller. En fest for Beate er en roman om venskab og sorg, om oprør og kærlighed, fortalt med et skarpt blik for humoren i de mest tragiske situationer. Omslag ved Henrik Koitzsch
1989. Die Berliner Mauer fällt und die Ostdeutschen stürzen jubelnd über die Grenze in das gelobte Land. In Kopenhagen sitzt ein Mann und verfolgt das Geschehen im Fernsehen. Seit fast 30 Jahren hat er gut integriert als Flüchtling in Dänemark gelebt. Nun überwältigen ihn seine Erinnerungen über die Mauer, von der er geflüchtet ist und über seinen Lehrjahren als junger Schauspieler im erfolgreichsten Theaterbetrieb der DDR. Etwas zögernd kehrt er zurück nach Berlin um sich mit seinen Erinnerungen über sein Leiden zu konfrontieren. Das Leiden, welches sein Leben sowohl im Positiven als auch im Negativen geformt hat. Was er jedoch nicht weiß ist, dass nicht nur seine Vergangenheit in der frisch veränderten Stadt auf ihn wartet, sondern seine Zukunft steht in Form einer äußerst überraschenden Fügung bereits in den Startlöchern. „Die Süßkirschenzeit" ist eine fiktive Erzählung, die sich u.a. von der Schauspielerin und Theaterchefin Helene Weigel und ihrem berühmten Mann Bertolt Brecht inspirieren lässt. Das Buch nimmt den Leser mit auf eine Reise durch eine essentielle Liebe und ein folgenschweres Scheitern. Unterwegs entwickelt sich der Roman in eine Erzählung darüber, dass man sich das Recht nimmt von neuem zu beginnen.„Die Süßkirschenzeit" ist der elfte Roman von Lis Vibeke Kristensen. Es ist der erste in dem sie das Theaterleben thematisiert, das sie nach einer langen und erfolgreichen Karriere als Dramaturgin, Regisseurin und Theaterchefin in Dänemark und Schweden verlassen hat, um Bücher zu schreiben. Ihre Werke wurden mehrmals übersetzt und mit zahlreichen Literaturpreisen ausgezeichnet. Ihre vielsagende Werke wurden deutlich vom Theater beeinflusst, und baut auf die Idee, dass die Handlungen der Menschen der Angelpunkt der Erzählung ist. Kristensen schreibt über starke Frauen und Männer, die nicht länger in Lebenslügen leben wollen. Dafür müssen sie lernen ihr Leben zu umarmen und den Dämonen der Vergangenheit in die Augen zu sehen. Dieses Thema kann man unter anderen in ihrem neusten Werk „Die Süßkirschzeit“ bewundern.
Paris, 1960: In einer Metrostation in Paris trifft Nanna, ein junges, dänisches Au-pair-Mädchen, Yann, den zärtlichen Bretonen. Aus einer Zufallsbekanntschaft wird die große Liebe und Nanna zieht mit ihm in seine Heimat; die beiden heiraten, sie wird schwanger. Doch das Glück ist zerbrechlich: Wegen der politischen Spannungen der sechziger Jahre wird Yann schon bald zum Kriegsdienst in Algier eingezogen. Nanna beschließt trotz aller Schwierigkeiten, in der Bretagne zu bleiben und versucht, das kleine Hotel der Familie weiter zu betreiben. Doch als Yann einem Attentat zum Opfer fällt und nicht zurückkehrt, schließt sie sich vollständig in ihrem Kummer und ihrer Trauer ein. Ihre einzige Verbindung in die skandinavische Heimat sind die Briefe ihrer engsten Jugendfreundin Mette. Das Leben in der kleinen Fischerstadt wird etwas anders, als Nanna es sich erträumt hat. Und als alle Versuche scheitern, ein freundschaftliches Verhältnis zu Yanns Mutter aufzubauen, stürzt Nanna sich in eine ebenso leidenschaftliche wie aussichtslose Affäre mit dem Fischer Pierre…Die einfühlsame Geschichte einer jungen Frau, die ihren Lebensweg nach etlichen Umwegen findet.REZENSION"Von den intensivsten, den glücklichsten und schmerzlichsten Erfahrungen im Leben erzählt dieser wunderbare Roman aus Skandinavien: Mit 18 entdeckt Nanna, ein dänische Au-pair-Mädchen, das aufregende Paris der 1960er Jahre und verliebt sich leidenschaftlich in den zärtlichen Bretonen Yann. Als sie Yann unter tragischen Umständen verliert, bleiben Nanna nur ihre Erinnerungen und Sehnsüchte - und ein kleines Dorf in der Bretagne, das nach und nach, trotz anfänglicher Probleme, ihre neue Heimat wird. Mit großer emotionaler Kraft beschreibt Lis Vibeke Kristensen die Lebensgeschichte einer Frau, die lernt, ihren eigenen Weg zu gehen."Von den intensivsten, den glücklichsten und schmerzlichsten Erfahrungen im Leben erzählt dieser wunderbare Roman aus Skandinavien.Achtung, aufgepasst: Heulalarm!! Lis Vibeke schreibt extrem gefühlvoll und schafft es, mit einer unglaublichen Fülle von Poesie und seelischer Zärtlichkeit ihre Leser zu fesseln. Meine Exfreundin hatte die 446 Seiten an einem Tag durch."TorstenB, LovelyBooks.de„An diesem Buch hat mich die Entwicklung der Hauptperson beindruckt und dass die Handlung einen Zeitraum von 40 Jahren umfasst", Buecherstapel, LovelyBooks.de AUTORENPORTRÄTLis Vibeke Kristensen (geboren 1943 in Svendborg, Dänemark) hat viele Jahre in Kopenhagen als Regisseurin und Dramaturgin gearbeitet. Sie debütierte als 40-jährige mit einer Gedichtsammlung und es dauerte weitere zwölf Jahre, bis sie sich ihrer schönlitereren Karriere voll und ganz widmete. Zuvor verbrachte sie 25 Jahre ihres Lebens als Dramaturgin und Theaterchefin, welches sich häufig in ihren Werken widerspiegelt. Sie beschreibt starke und suchende Männer und Frauen, die sich weigern, auf einer Lebenslüge zu leben. Sie sind deshalb gezwungen, das Leben zu umfangen und den Dämonen der Vergangenheit in die Augen sehen.Lis V. Kristensen schreibt darüberhinaus Bühnenstücke und Drehbücher fürs Fernsehen. Privat kocht sie für ihr Leben gern, sieht französische Filme, tanzt, reist und winterbadet. Sie lebt und wirkt in Dänemark.
Året er 1960. På en metrostation i Paris møder Nanna, en ung dansk pige, sit livs kærlighed, Yann. Sammen flytter de til hans hjemegn i Bretagne, men få dage efter deres bryllup bliver Yann indkaldt som soldat og må rejse til Algier og den brutale krig der. Yann vender aldrig tilbage, og Nannas liv bliver et andet end det, hun drømte om. Hun slår sig ned i det lille samfund ved Atlanterhavet og driver familiens hotel, først sammen med sin svigermor, derefter i mange år sammen med Jean-Pierre, den unge mand, der viser sig at være Yanns søn. Ungdomsoprør, kvindebevægelse, og 80’er-dekadence når kun ud til hendes fjerne kyst som svage dønninger gennem barndomsvennen Mette. Fra sin udsigtspost ved havet oplever Nanna fiskeriets guldalder og nedtur, og hun og hendes hotel får del i udviklingen af masseturismen og den stigende velstand. Med historien om et Europa i forandring som bagtæppe, skildrer romanen stærkt og smukt Nannas liv i kærlighed og sorg, og hendes søgen efter det, der skal give hendes liv en mening. Bogen kan læses selvstændigt, men historien om Nanna fortsætter i bøgerne Dagen og timen og Fuga.Lis Vibeke Kristensen debuterede som forfatter i 1983, og har siden skrevet en lang række bøger og skuespil.
Kære Gustav,Hvis ikke du har lyst til at læse et brev fra mig, forstår jeg det. Jeg må have efterladt dig med mange spørgsmål, da jeg forsvandt den morgen... Måske blev du vred. I hvert fald tror jeg, du undrede dig.Sådan indleder den danske kvinde Nanna det første i en lang række breve til lægen Gustav, som hun havde et kort kærlighedsforhold til et par år tidligere. Efter tredive år som hotelværtinde i Bretagne lever Nanna nu i Paris. Stadig alene, stadig på jagt efter det, der skal være meningen med hendes liv. Stadig med en følelse af at være hjemløs, hvor hun end er. Mødet med en parisisk posedame konfronterer hende med den faktiske hjemløshed, og hun tvinges snart til at opgive sine vante forsvarsværker. I mødet med mennesker, der har brug for hendes omsorg og hjælp, dukker en ny Nanna frem bag den kølige, reserverede facade. I brevene til Gustav og i Nannas dagbogsnotater viser omridsene af en ny historie sig: en historie om kærlighed og erotisk besættelse, men også om omsorg og forsoning. Dagen og timen tager fat, hvor den første roman om Nanna, Den kloge jomfru, slutter. Den følger sin hovedperson i årene 1992 til -95 og slipper hende på et tidspunkt, hvor hun - måske - har fundet det, hun søgte. Samtidig rummer den spiren til Fuga, det tredje bind af trilogien om Nanna.Lis Vibeke Kristensen debuterede som forfatter i 1983, og har siden skrevet en lang række bøger og skuespil.
Året er 2015. Den danske kvinde Nanna er brudt op fra den tilværelse, hun troede skulle vare livet ud. Tyve år er gået, år, hvor hun og lægen Gustav har delt bolig og liv i Paris, begge optaget af at bidrage til at lindre verdens nød: han på livsfarlige ekspeditioner til katastrofeområder, hun som leder af en hjælpeorganisation for hjemløse. Nu er Nanna for første gang tilbage i det Bretagne, hun forlod for alle de år siden. Hun ved knapt hvorfor, bare, at hendes tilværelse ikke længere føles holdbar, og at hun er tvunget til konfrontere sig med det, der engang var hendes liv. Det, der møder hende, er både uventet og chokerende. Jean-Pierre, hendes unge samarbejdspartner, som hun overlod hotellet til uden at se sig over skulderen, har aldrig fået greb om hverken det eller sit eget liv. Hun møder ham i en situation, hvor det forfaldne hotel er sat til salg, og hvor Jean-Pierre selv er godt på vej til at gå under i alkoholmisbrug og ensomhed. Tyve år skiller Nanna og Jean-Pierre i alder. Tyve år skiller dem fra det, der var deres fælles eksistens, men trods afstanden vibrerer noget mellem dem. Noget, der måske allerede spirede, før Nanna brød op dengang, og som nu mod alle odds bliver til noget, der ligner kærlighed. Kan en flugt være vejen til at finde hjem? Fuga, den tredje roman om Nanna, giver måske et svar.Lis Vibeke Kristensen debuterede som forfatter i 1983, og har siden skrevet en lang række bøger og skuespil.
Året er 1989. Berlinmuren falder, og østtyskerne vælter jublende ind over grænsen til det forjættede land. I København sidder en mand og følger begivenhederne i tv. I næsten tredive år har han levet som velintegreret flygtning. Nu overvælder minderne ham, om Muren, han flygtede fra, og om ungdomsårene som skuespiller i DDR’s førende teaterkompagni.Tøvende vender han tilbage til Berlin for at konfrontere mindet om den passion, der på godt og ondt kom til at forme hans liv. Hvad han ikke ved er, at det ikke kun er fortiden, der venter ham i den forandrede by – fremtiden står på spring i en højst overraskende skikkelse.Kirsebærtiden tager læseren med på en rejse gennem en livsafgørende kærlighed og et livsafgørende svigt, og romanen forvandles undervejs til en fortælling om at give sig selv lov til at begynde forfra.1950-1959, 1970-1979, 1990-1999, Tyskland (DDR), Danmark, Berlin, kærlighed, svigt, flygtninge, mænd, kvinder, livskriser, utroskab, kommunisme, teater
Komponisten Claus stod foran et internationalt gennembrud, da han blev udsat for et overfald, der var tæt på at koste ham livet. Efter to års pause er han tilbage i kampen, nu som deltager i en international workshop på en lille fransk klippeø. Claus og hans kolleger skal forvandle øen til musik, men øen har sine egne love og bærer på sine egne hemmeligheder. Før de ved af det, er Claus og hans kæreste Lilith overhalet indenom af kræfter, de ikke kan styre. Fortid og nutid mødes i en historie om misbrug og svigt og hævn, med et persongalleri, der spænder fra internationale sangstjerner til øens outsiderkunstner.KASTRATERNE er en roman om overlevelsesstrategier og moralske dilemmaer, om magtkampe og storhedsvanvid og om vanskeligheden ved at beholde sin uskyld blandt mennesker uden skrupler. Men også om nye begyndelser."Lis Vibeke Kristensen fører os i sin nye roman sikkert gennem et kompliceret spil mellem mennesker, der har dybe ar på sjælen. [...]Den er i det hele taget rig på psykologisk indsigt i menneskers behov og ofte desperate forsøg på at opfylde dem.Lis Vibeke Kristensen skriver dramatisk, farligt og med flair for spænding. Det er en fremragende roman. Vibeke Blaksteen, Kristeligt DagbladFremragende litteratur. Romanen udstiller medmenneskelighedens flygtighed og godhedens afmagt. [...] Bogen placerer atter en gang Lis Vibeke Kristensen som en af tidens bedste skildrere af mennesket på godt og ondt.Christina Blangstrup Dahl, Fyns Amtsavis ★★★★★★ Som læser kan man indimellem føle, at man selv bliver en del af det skræmmende eksperiment -et absurd teaterstykke -hvor en klaustrofobisk følelse hele tiden trænger sig mere og mere på! Mærkelige ting sker, man vil væk, men kan ikke komme det! Det er et interessant psykologisk eksperiment, Lis Vibeke Kristensen sætter op i ""Kastraterne"". Symbolikken er stærk, og sproget er fængende.Anne Mette Liedecke, Fyens Stiftstidende
Christine er på flugt. Uden at vide hvorfor, uden at vide hvorhen, er hun stukket af fra Teheran og tilværelsen som dansk ambassadørfrue. Det, der har drevet hende af sted, er en mistanke. Hendes mand Hans, diplomaten med den snorlige karriere, der lokkede hende væk fra en international tilværelse som danser og koreograf, er måske ikke så ukompliceret, som hun troede. Hendes eneste veninde, den iranske kvinde Massoumeh, der arbejder på ambassaden, mens hun venter på at få mulighed for at forlade sit hjemland, er næppe så uskyldig, som hun lader. Har hun ligefrem forført sin chef? Er hendes venskab med Christine blot et røgslør, der skal skjule hendes egentlige hensigter?Christine opsøger Sønderjylland og barndomsvennen Christian og kastes ud i sit livs krise. En krise, der vækker minder fra fortiden, om hendes egne svigt og det handlingsforløb, der har bragt hende dertil, hvor hun er nu, og hvor store, eksistentielle valg tårner sig op.OM BOGENChristines problem er at veje medmenneskelighed op mod hævn. Hun står i et dilemma af væsentlige dimensioner, og forfatteren fører os med sikker hånd fra den ene yderlighed til den anden og skaber en sitrende spænding undervejs. Lis Vibeke Kristensen har med denne bog endnu engang bevist, at hun er en af vore bedste skildrere af kvindesind og kvindeliv. - Jyllands-PostenOM FORFATTERENLis Vibeke Kristensen begyndte sin kunstneriske karriere i teaterverdenen, hvor hun er uddannet dramaturg fra Aarhus Universitet. Som forfatter debuterede hun i 1983 med digtsamlingen ’Jeg har tænkt på dig – digte til mænd’. Siden sin debut har Lis Vibeke Kristensen fået udgivet ni romaner - herunder Kastraterne, Lyden af mørke og En fest for Beate - to novellesamlinger og en digtsamling.
"Noget rører sig nede på stien, noget stort og mørkt, og et øjeblik tror jeg, jeg ser ham, et øjeblik er jeg sikker på, at han er på vej herop, at han har set mig der, hvor jeg kryber sammen ved muren, at han trodser blæst og regn for én gang for alle at demonstrere, hvem der har overtaget, men det er ikke ham, det er stormen, der slynger en gren over stien, det er regnen, der blænder mig og får mig til at se ting, der ikke findes …"Lilith ser ikke blot ting, der ikke findes. Hun ser ting, hun ikke skulle have set, og det forvandler hendes arbejdsophold på en fjerntliggende ø til en kamp på liv og død.LYDEN AF MØRKE er en psykologisk gyser, en kærlighedshistorie og en historie om en moderne kvinde i spændingsfeltet mellem frihed og afhængighed."Vibeke Kristensen har skrevet en glimrende, psykologisk thriller. Hun har dristigt forfremmet en person fra en af sine tidligere romaner, Lilith fra En fest for Beate til hovedperson i den nye roman. Det er et spændende bekendtskab.[...] Det er fortæller-teknisk flot gennemført, og Lis Vibeke Kristensen skriver glimrende. Det er en fornøjelse at læse bogen.Vejle Amts FolkebladLyden af mørke er ikke alene en glimrende psykologisk roman om en kvindes kamp mod afhængighed. Bogen er også en gyser og en kærlighedshistorie og frem for alt er den en overordentlig kompetent og veldrejet underholdningsroman om en kvinde og hendes kamp med uretfærdighed og sig selv.Jens Henneberg, Nordjyske Stiftstidende
"Reykjavik 1972. I en sportshal udkæmper Bobby Fischer og Boris Spassky århundredets skakdyst. Ude på gaden river en rød ballon sig løs fra en lille drengs hånd og sætter en historie i gang, der fletter fire menneskers liv sammen. Joyce er højgravid, men vil allerhelst støvle af sted på snoede bjergstier og studere uddøende sprogs bøjningsformer, på jagt efter friheden. Vladimira tjener den russiske skakdelegation som tolk uden at stille for mange spørgsmål. Hendes møde med skakmesteren Boris Spassky bliver skæbnesvangert. Edda tjener sit brød ved at muge ud efter skakspillerne, mens hun leder efter en mand, der kan give hende et barn. Olivier ejer et hotel i Bretagne og er på flugt fra sin barndom og på jagt efter noget, han ikke ved, hvad er. AT FINDE VILD bevæger sig fra Island til Paris, fra Rocky Mountains til Grønland og fra 1972 til årtusindskiftet. Det er en historie om fire vidt forskellige mennesker, der alle er i fuld gang med at planlægge og konstruere i deres søgen efter lykken, men som bliver overhalet indenom af det rigtige liv. En historie fuld af fortælleglæde, af rå humor, varme og liv.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.