Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Socialt arbejde dækker over et bredt spektrum af arbejdsopgaver, der bl.a. tæller sagsbehandling, opsøgende arbejde, samtaler med udsatte børn og voksne samt socialt behandlingsarbejde. Det sociale arbejde foregår i en lang række forskellige organisationer og institutioner, for eksempel sociale forvaltninger, behandlingsinstitutioner, fængsler og døgnopholdssteder. I alle dele af det sociale arbejde er der krav om en systematiseret indsats, og de forskellige grene af socialt arbejde er båret af en række metoder, der skal sikre en robust professionel indsats.Denne bog giver en indføring i metodiske tilgange i socialt arbejde og er skrevet som grundbog til socialrådgiveruddannelsen og andre uddannelser og faglige sammenhænge, hvor en indsigt i systematisk socialt arbejde er påkrævet. Bogens kapitler præsenterer bredden i det metodiske felt og gennemgår bl.a. metoder i vejledning, sagsbehandling, socialt behandlingsarbejde, forebyggelse og omsorgsarbejde.Bogen er redigeret af lektor i socialt arbejde og ph.d. Kirsten Henriksen, VIA University College.
Sociale problemer kan betragtes som selve udgangspunktet for socialt arbejde, hvor ambitionen er at råde bod på problemerne og sikre, at udsatte borgere får en bedre tilværelse. Det betyder også, at diskussionen af sociale problemer er afgørende for den sociale grundfaglighed.I denne bog sætter en række fagfolk på tværs af det danske socialfaglige felt fokus på sociale problemer. Det diskuteres, hvad vi overhovedet forstår ved sociale problemer, hvordan de opstår, hvilke konsekvenser de har, og ikke mindst hvordan man som fagprofessionel håndterer sociale problemer i det daglige arbejde.Bogen er skrevet som lærebog til professionsuddannelser, hvor sociale problemer udgør en dimension, bl.a. socialrådgiver-, pædagog- og sygeplejerskeuddannelserne.Redigeret af Peter Bundesen, UCL, Anders Bøggild Christensen, VIA, og Tove Rasmussen, VIA.
Teorier om samfundet og det sociale liv er nødvendige for at kunne forstå og forholde sig professionelt til socialt arbejde. "Sociologi i socialrådgivning og socialt arbejde" beskriver en række sociologiske teorier, som indfanger og sætter fokus på socialt arbejde, og viser, hvordan sociologien dels kan give en mere nuanceret forståelse af det sociale arbejdet muligheder og udfordringer. Hvert kapitel er suppleret med en række arbejdsspørgsmål, som kan bruges i undervisningen.Bogen henvender sig til professionsbachelor- og masterstuderende, som har en interesse i sociologi og socialt arbejde, herunder særligt studerende på socialrådgiveruddannelsen, ligesom bogen kan bruges på diplomuddannelser inden for det pædagogiske, sociale og sundhedsfaglige område.
Denne bog henvender sig til alle sundhedsbachelorer. Især vil kommende bioanalytikere, fysioterapeuter, sygeplejersker, jordemødre, radiografer og ergoterapeuter have udbytte af bogen, da den er skrevet tæt op ad gældende bekendtgørelser og studieordninger. Forfatterne viser, hvordan samfundet sætter rammerne for den sundhedsprofessionelles møde med borgeren. Disse rammer udgøres ikke mindst af konkrete politiske tiltag og lovgivning. Men også folkesundhedsprogrammer og aktuelle forebyggelses-, sundhedsfremme- og behandlingstilbud fra kommuner og regioner spiller ind, da det er den sundhedsprofessionelles opgave at udmønte dem i forhold til den specifikke borger. Samtidig indvirker forskellige strømninger og strukturer på mødet. Det kan være samfundets formelle og uformelle magtrelationer, den ulige fordeling af muligheder og ressourcer samt forskellige opfattelser af væsentlige begreber som risiko, livsstil og ’det gode liv’.
I "Empowerment på dansk" konstaterer forfatterne, at metoden empowerment tager sit udgangspunkt i troen på menneskers muligheder for at tilkæmpe sig magt over deres eget liv samt en kritisk forståelse af samfundet og dets måde at forvalte sin magt på. Disse udgangspunkter sættes ind i en teoretisk sammenhæng. Den teoretiske sammenhæng kobles igennem bogens kapitler sammen med konkret praksis, hvilket gør den spændende for såvel den teoretiske diskussion som for den praktiske gennemførelse af empowerment i social- og sundhedssektoren.Bogen er således blevet til i et tæt samarbejde mellem forfatternes studier af metoden og deres egen deltagelse i projekter, hvor empowerment har været grundlaget for projekternes gennemførelse."Empowerment på dansk" henvender sig til alle, der arbejder i en professionel relation til andre, det vil sige alle i den offentlige sektor.
Hjerne og psykiatri i professionel praksis er en grundbog til forståelsen af sammenhængen mellem den foranderlige hjerne og psykiske lidelser i forståelsen af det sociale, sundhedsfaglige og pædagogiske område.Bogen søger at sammenkoble moderne hjerneforskning og psykiatri, for derigennem at formidle sammenhænge mellem neuropsykologi/neurobiologi og en række udvalgte og velkendte perspektiver og metoder i behandlingen af psykiske lidelser og tilgrænsende ikke-patologiske tilstande.Bogens første del 'Den neuroskabte virkelighed' retter primært fokus mod sammenhængen mellem moderne hjerneforskning og betydningen af og sammenhængen mellem denne og socialfaglige-, pædagogiske-, sundhedsfaglige- og psykologiske teorier og metoder.I bogens anden del 'Diagnoser og psykiatri' er fokus rettet mod egentlige kliniske psykologiske/psykiatriske tilstande, uden at der er tale om en klassisk psykiatribog. Denne del fremstår derfor som en atypisk tværfaglig grundbog i antologiform.Bogens to dele giver tilsammen en tværfaglig vinkel på problemstillinger som: diagnose, placebo, social intelligens, personlighed, spejlneuroner, helhedssyn, hjernens plasticitet, ADHD, personlighedsforstyrrelser m.fl.Hjerne og psykiatri i professionel praksis henvender sig til studerende og praktikere inden for en række fagprofessioner; socialrådgivere, pædagoger, sygeplejersker, fysio- og ergoterapeuter, lærere, socialpædagoger, samt andre faggrupper der arbejder inden for det psykiatriske felt.Bogens forfattere repræsenterer samtidig selv en række forskellige professioner, herunder psykologer, sociologer, antropologer, filosoffer, socialrådgivere, sygeplejersker og pædagoger.
Empowerment er nemt at snakke om, men sværere at udfolde i praksis. Der er ofte langt fra en teoretisk formidling af de gode intentioner i en empowering tilgang og til rent faktisk at arbejde empowering i det daglige sociale arbejde.Bogens udgangspunkt er imidlertid at det kan lade sig gøre – og at det kan give mærkbare effekter for den socialfaglige praksis. Afsættet for bogen er undersøgelser af, hvorfor det er så svært at arbejde empowering i det sociale arbejde, og på den baggrund formidles strategier til, hvordan de professionelle kan udvikle kompetencer til at udvikle en praksis, som bygger på inddragelse, deltagelse og ejerskab og fremdrift i eget liv.Bogen rummer således at væld af eksempler på, hvordan det kan lade sig gøre at øge samarbejdet mellem borgere og professionelle i det sociale arbejde på en måde, så borgerens perspektiv får mere magt og tyngde i beslutningerne om de sociale indsatser. De professionelle kan bruge bogen til at lære noget nyt, mens de er sammen med de borgere, som er deltagere i det sociale arbejdes hverdagspraksis. Til gavn og glæde for alle parter.Bogen henvender sig til socialrådgiverstuderende og alle professionelle, som beskæftiger sig med socialt arbejde.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.